Begränsat eller obegränsat kort

IP_Freely

New member
Min sambo håller på och tar mc-kort och hon har tänkt att köra upp på Kawasaki ER-5. Den är på 500 kubik, väger 200 kilo och en effekt på 37kw.
Förhållandet mellan vikt och effekt är 0,18.
Räknas den som tung eller mellan?
Har frågat flera personer på Vägverket och fått olika svar. Det står även olika på olika dokument och sidor.
Någon säger att det räknas som tung för att den är på över 25kw och har ett förhållande mellan vikt och effekt på över 0,16, och några säger att den förutom den måste vara på minst 700 kubik för att räknas som tung.
Tacksam för ett tydligt och konkret svar :)

/Janne

Marie

Banned
Min sambo håller på och tar mc-kort och hon har tänkt att köra upp på Kawasaki ER-5. Den är på 500 kubik, väger 200 kilo och en effekt på 37kw.
Förhållandet mellan vikt och effekt är 0,18.
Räknas den som tung eller mellan?
Har frågat flera personer på Vägverket och fått olika svar. Det står även olika på olika dokument och sidor.
Någon säger att det räknas som tung för att den är på över 25kw och har ett förhållande mellan vikt och effekt på över 0,16, och några säger att den förutom den måste vara på minst 700 kubik för att räknas som tung.
Tacksam för ett tydligt och konkret svar :)

/Janne

Det rätta svaret är att den hojen kan inte användas för uppkörning till något som helst A-kort.

Den har för hög effekt för att vara A begränsad effekt ("mellan") och den har för liten slagvolym (under 700 kubik) för att få användas till uppkörning för obegränsad.

IP_Freely

New member
Hmmm, Här kommer några citat från olika hemsidor.
Tullinge Trafikskola:
""Tung" MC (A) = Allt med större effekt/vikt än 0,16 och över 125 cc som har mer effekt än 25 kw (provet skall göras på en mc som är över 35 kw) "

Annan sida:
"A-obegränsad, över 25kW eller mer än 0.16kW/kg"

Arboga Trafikskola:
"Tung MC med obegränsad effekt har en högre effekt än 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg. Tung MC med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och:

har haft behörigheten under minst två år eller
har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel."

Trafikskolan Triangeln:
"Vad menas med lätt, begränsad och tung MC?
En lätt MC är den motorcykel som har högst 125cc slagvolym, max 11kW effekt (ca 16Hkr) En begränsad MC är den som har högst 25kW effekt (ca 35Hkr) och max 0,16kW per kilo. En tung MC är den som överskrider 25kW effekt (obegränsad effekt). Om man har begränsat körkort för MC hävs begränsningen efter det att man haft det i 2 år, dvs tidigast vid 20 års ålder."

Marie

Banned
Alltsammans är rätt så vitt jag kan se med kommentaren att Triangeln missat direktuppkörning för tung obegränsad fr.o.m. 21 års ålder. De talar om vilka hojar man får köra med olika körkortsbehörighet, men inte en bokstav om vad som får användas vid uppkörningen!

Den springande punkten är att VÄGVERKET har krav på de fordon som får användas vid uppkörning. Och DÄR finns kravet på bl.a. över 700 kubik slagvolym på en mc som används vid uppkörning för Tung obegränsad.

Kawa ER5 faller (liksom många andra hojar) så att säga mellan stolarna när det gäller själva uppkörningen.

Last edited:

IP_Freely

New member
Aha, och du menar att den är för "tung" för att använda att köra upp med för begränsad behörighet?
Jäkligt rörigt och konstigt om du frågar mig....

Ella

New member
För att kunna köra upp på en ER5:a med dagens regler måste den strypas till 25kW. Då går det bra! :)

Om förslaget till nya regler går igenom kommer gränsen gå vid 35kW vilket innebär att det finns flera hojar som är godkända till uppkörning framöver. Den enda hoj som går in under nuvarande regler utan strypning är Suzuki LS650 Savage - inte direkt en optimal hoj för uppkörningen kan jag tycka!

Last edited:

Marie

Banned
Aha, och du menar att den är för "tung" för att använda att köra upp med för begränsad behörighet?
Jäkligt rörigt och konstigt om du frågar mig....

Japp, exakt! Det är en TUNG hoj, obegränsad effekt och kräver A obegr. som körkortsklass hos föraren. Däremot är den för klen för att få användas vid en uppkörning för tung mc, obegränsad effekt....

Katarina

Helt okej
Håller med om att det är rörigt, det var enklare förr när det fanns bara lätt eller tung mc att välja på.

Körkortportalen är bra att kika in på, de förklarar ”på svenska” och inte nåt byråkratiskt språk. :)
Länk: http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

Det finns ett sätt att beräkna så man får fram om effekten stämmer för begränsade motorcyklar.
Ta kW ur reg beviset och dela det i motorcykelns tjänstevikt som också hittas på reg beviset så får du snabbt svar om den är begränsad eller inte.

Exempel: 18 kW / 130 kg = 0,13846 ~ 0,14 kW och den får du köra om du ska ha A begränsad.
Men står det 22 kW och tjänstevikten är 130 kg blir den för tung; 22 kW / 130 kg = 0,17 kW.

IP_Freely

New member
Jo, jag är helt med på uträkningen av den formeln. Och det är inga problem, men det som inte står i länken är att tex Kawasaki ER-5 är en tung motorcykel när du kör den, du behöver med andra ord körkort A- obegränsat för att köra den, men du får inte köra upp på den eftersom VV har ett annat krav som är att den för obegränsat kort måste vara på 700 kubik.

Katarina

Helt okej
Missförstod dig nog här men det är sant, Vägverket säger att det måste vara minst 700 cc och uppåt. Undrar om all denna rörighet beror på organisationen inom Vägverket eller om folk har för lite att göra…?
Tycker det var bättre förr, bara två saker att hålla reda på — lätt eller tung mc. :cool:

IP_Freely

New member
Nu har jag full koll på alla regler vad gäller begränsat och obegränsat kort. Tack för alla svar. Katharina, allt över 25kw är gränsen för tung, men du menar nog inte kw utan bara att förhållandet mellan effekt och vikt inte för överstiga 0,16?

Katarina

Helt okej
Nu har jag full koll på alla regler vad gäller begränsat och obegränsat kort. Tack för alla svar. Katharina, allt över 25kw är gränsen för tung, men du menar nog inte kw utan bara att förhållandet mellan effekt och vikt inte för överstiga 0,16?

Du har rätt, jag skrev fel i all hast. Det var förhållandet mellan tjänstevikt och effekt — ja.