Beg. Triumph Sprint, erfarenheter?

wah

New member
Japp, detta är egentligen ännu en jag-har-tagit-kortet-vad-borde-jag-köra-tråd, så ja jag är helt ny.
Men jag har redan tittat runt lite och pratat med säljare osv.
Efter lite diskussion med säljare om bruk, i kortet; jobbpendel, klara lite längre utflykter för två, inte för törstig, driftsäker och att jag är >190cm lång, så blev jag rekommenderad en Triumph Sprint.
Även på detta forumt dyker modellen upp här och var som rekommendation.
Nu hade tyvärr butiken inga begagnade sprintar på lager för tillfället, och ekonomin (runt 40.000, har sparat ett tag) täcker inte riktigt en ny hoj.

Jag skulle dock vilja höra om erfarenheter från någon som inte är säljare. För drygt 40.000 verkar det gå å få tag sprintar från 1999-2003 ungefär, vad kan man förväntas börja bli slitet och behöver fixas och vilka köp bör man undvika?
Undrar även varför en RS kostar 50% mer att försäkra än en ST??

Tips och erfarenheter om andra märken och modeller är givetvis även det välkommet:)
 

Triumph int

New member
Har tidigare ägt en Daytona 955 och har nu en ST 1050 -05.

Motorn är absolut helt perfekt, en mycket lyckad
kompromiss mellan 2- och 4-cyl.

Det finns inga större svagheter så:
ser den bra ut, känns den bra, låter den bra,
ja då är det inga som helst problem.

Mina hojar har dragit ca 0,5 - 0,6.
 

@nderz

New member
Nu kanske det blir lite flummigt och oprecist, men hur som helst...

För några år sedan var det en del diskussioner om skurna bakhjulslager på 955orna. Skar visst ganska abrupt.

Nån terori har jag för mig var att ägarna tvättat med högtryckstvätt och spolat i skit i lagret.
Jag följde diskusionen ett tag men insåg att den inte berörde min ST jag hade då samt att jag aldrig tvättar hojen med högtryck.

Så vad man kom fram till har jag dålig koll på, men förhoppningsvis finns det någon här som kan ge ett bra svar
 
Top