Beg. priser rimliga?

saiter

New member
Tycker att priserna på lite äldre hojar är för höga.
Har kollat på Blocket en hel del, och tror att många blir nog inte sålda för det begärda priset. Måste det inte bli fler som verkligen åker hoj om priset blev lägre? Nu är det nog många hojar som bara står å samlar damm...

//AA
 

Carnivore

New member
Tycker att priserna på lite äldre hojar är för höga.
Har kollat på Blocket en hel del, och tror att många blir nog inte sålda för det begärda priset. Måste det inte bli fler som verkligen åker hoj om priset blev lägre? Nu är det nog många hojar som bara står å samlar damm...

//AA

Som säljare SKALL man försöka få så mycket man kan och som köpare SKALL man försöka betala då lite man kan... Säljpris = marknadspris. ;)
 
H

honda cbf 500

Guest
många äldre hojar som Harley, Indian och äldre bmw finns det inte så många kvar av därav det höga priset. Sen beror ju det på vad du menar med gamla hojar:p:D

//Amir
 

SuperRetard

New member
DU tycker att beggade hojar är för dyra. Säljarna har sitt lägsta pris för att sälja.

Kan ni inte möta varandra så blir det ingen affär. Ganska enkelt, och väldigt effektivt.

Jag la ut min på annons första gången hösten -08. Ingen nappade - jag behöll. La ut igen -09, ingen nappade - jag behöll. La aldrig ut den i fjol, förrän sent i höstas. Kommer lägga ut i vår igen..

Får jag inte det jag begär, och det jag behöver för att kunna köpa nåt annat kul, så behåller jag en säsong till. Jag älskar hojen, är bara förändringsbenägen och vill testa nåt nytt. Köpare däremot verkar tro att man är pank och har fogden på farstun bara för att man har en annons ute (generellt).

Antingen hittar du en hoj du vill, i bra skick, från en säljare det är ordning på som tagit hand om grejerna. Och betalar lägsta ACCEPTERADE pris, eller så väntar du på nån med skuldberg som måste bli av med hojen NU.. Och tar vad du får.

Personligen betalar jag hellre några tusen extra för att få känna att hojen ägts av nån som gärna bytt olja en extra gång, sett till att smörja kedjan ofta nog och skött grejerna i allmänhet. Snarare än att köpa en hoj som är tvättat första gången inför försäljning, gått 1200 mil med torr kedja, kolsvart olja och körd av nån som varken behandlat koppling, växellåda eller nåt annat för den delen som en hoj förtjänar.


Vidare verkar (du är inte den första som kommer med liknande åsikter) det inte tas någon hänsyn eller förståelse för hur värdeminskningskurvan ska se ut. Om en 5 år gammal hoj ska kosta 50´, och kostar 150´ ny. Vad kostade den första ägaren som sålde efter 2 år och 1000 mil? Skulle det så fall kunna säljas några nya hojan öht?
 

hamre

Member
Har man inte lyckats sälja hojen på 3 år? Då e priset alldeles åt helvete för högt!!!
Väldigt många tror att det är en guldklimp dom äger, och att du som köpare skall betala extra bara för att dom har ägt hojen!!
Enklare än så e de inte.
 

SuperRetard

New member
Har man inte lyckats sälja hojen på 3 år? Då e priset alldeles åt helvete för högt!!!
Väldigt många tror att det är en guldklimp dom äger, och att du som köpare skall betala extra bara för att dom har ägt hojen!!
Enklare än så e de inte.

Om säljaren inte vill sälja för erbjudet pris, så är budet för lågt. Svårare än så är det inte.

För min del handlade det om vad jag var beredd att sälja för, fick det inte och behöll hojen jag älskat hela tiden. Ganska enkelt.

Marknaden sätter priset. Vad folk inte verkar fatta är att marknaden består av BÅDE säljare och köpare, inte bara köpare som tycker att en -10 R1 som gått 200 mil är värd MAX 75´.
 

tersan

New member
Om säljaren inte vill sälja för erbjudet pris, så är budet för lågt. Svårare än så är det inte.

För min del handlade det om vad jag var beredd att sälja för, fick det inte och behöll hojen jag älskat hela tiden. Ganska enkelt.

Marknaden sätter priset. Vad folk inte verkar fatta är att marknaden består av BÅDE säljare och köpare, inte bara köpare som tycker att en -10 R1 som gått 200 mil är värd MAX 75´.
Du måste beakta utbud och efterfrågan också. Om utbudet överstiger efterfrågan är det i praktiken köparen som sätter priset. Och vice versa.

Vill du ha din hoj såld så får du sänka priset... enkelt.
 

SuperRetard

New member
Du måste beakta utbud och efterfrågan också. Om utbudet överstiger efterfrågan är det i praktiken köparen som sätter priset. Och vice versa.

Vill du ha din hoj såld så får du sänka priset... enkelt.

Nej, man MÅSTE inte beakta det när den berörda "marknaden"s högsta mål inte är att göra affärer, utan köra hoj.

Man ser detta då & då. 07-08 tydligt på SuperDuken. De som köpt den 05-06 ville sälja, fanns massor ute. Köparna försökte göra klipp och bjöd skambud, men säljare behöll. Varför? För att de i grunden var nöjda, de ville bara byta upp sig till en nyare likadan, möjlgtvis en Rc8.

Likadant på bostadsmarknaden i dåliga tider. Mäklarna har ofta hur mkt som helst att sälja, men lägsta accepterade pris övergår buden, så de väljer att behålla.

Teorin om equilibriums fungerar, men du tar den inte långt nog. Ökar priserna, så minskar marknaden, det säljs mindre helt enkelt. För mig som individ innebär det att jag inte behöver sälja. För dig som köpare att det inte finns lika mkt att välja på.
 

Carnivore

New member
Om säljaren inte vill sälja för erbjudet pris, så är budet för lågt. Svårare än så är det inte.

Det där är bara halva sanningen, får säljaren inte hojen såld så är priset för högt också.

Sen är frågan bara vem som är mest desperat helt enkelt.
 

enhjuling

New member
Det där är bara halva sanningen, får säljaren inte hojen såld så är priset för högt också.

Sen är frågan bara vem som är mest desperat helt enkelt.

Det är ju sant, men eftersom säljaren faktiskt är den som äger hojen är det ju också han som bestämmer.
En köpare kan ju pruta hur mycket han vill, det är ändå säljaren som bestämmer om han vill godta ett bud. Köparen avgör hur högt han vill gå med sitt bud men det spelar ju egentligen mindre roll... Kommer inte säljare och köpare överens så blir det ju ingen affär. Om det var begärt pris eller lagt bud som var fel kommer de båda att vara oense om i all evighet.

/Stefan
 

Carnivore

New member
Det är ju sant, men eftersom säljaren faktiskt är den som äger hojen är det ju också han som bestämmer.
En köpare kan ju pruta hur mycket han vill, det är ändå säljaren som bestämmer om han vill godta ett bud. Köparen avgör hur högt han vill gå med sitt bud men det spelar ju egentligen mindre roll... Kommer inte säljare och köpare överens så blir det ju ingen affär. Om det var begärt pris eller lagt bud som var fel kommer de båda att vara oense om i all evighet.

/Stefan

Absolut, men det finns ju de säljare som tror att deras 1år gamla hoj med 800mil är värd mer än vad handlarna begär för samma hoj som bara stått still i en utställningshall... så nog finns det både säljare och köpare som ibland behöver en verklighetskoll.

Själv har jag sällan behövt mer än 1 vecka för att sälja något.
 

SuperRetard

New member
Det där är bara halva sanningen, får säljaren inte hojen såld så är priset för högt också.

Sen är frågan bara vem som är mest desperat helt enkelt.

Rätt, det ÄR halva sanningen. Poängen var att inlägget jag citerade också var det.


Hela sanningen är att "rätt" pris befinner sig någonstans mellan begärt och bjudet pris. Var på den skalan beror på hur många säljare som MÅSTE sälja, hur gärna de som VILL sälja vill det och hur gärna köparna vill ha just den modellen/årgången/färgen osv.


Med det sagt, så bara för att det finns 100 superdukes på blocket, och bara 10 köpare. Så betyder inte det att dessa 10 köpare kan skambuda och gå som vinnare. För säljarna kan välja att inte byta själva utan köra ett år till och försöka igen senare.

Säljarens ekonomi är också avgörande. Ska man sälja en SD för ca 60´ för att köpa en ny RC8R för 200´, så spelar kanske inte 5000 så stor roll. Ska man däremot sälja för att köpa en annan hoj i samma prisklass så innebär det att man direkt säljer för att byta ned sig, ett läge där de flesta väljer att behålla.



Med det sagt.. Om köparnas bud inte accepteras av säljarna, så är inte priset för högt, utan budet för lågt. Så länge säljaren kan låta bli att sälja så är det HANS lägstapris som är det "rätta". Skulle säljaren vara tvingad att sälja, hade istället köparen högstapris varit det "rätta".
 

tersan

New member
Nej, man MÅSTE inte beakta det när den berörda "marknaden"s högsta mål inte är att göra affärer, utan köra hoj. ...

...Teorin om equilibriums fungerar, men du tar den inte långt nog. ...
Hehe, till skillnad från dig är jag utbildad ekonom... ;) Men om vi ska fördjupa diskussionen om hur marknader fungerar så hamnar vi ganska långt från den här tråden... för att inte tala om hur intressant en normal människa tycker att det är med ekonomi. ;)

Åter till trådstartaren: vilken hoj är det du tänkt köpa, och vad tycker du att den ska vara värd?
 

Bighoj

New member
Ha ha... Kul att läsa era spekulationer.Så länge köpare och säljare är nöjda och tycker sig ha gjort en god affär så är priset rätt för den enskilde,oavsett hur dyr eller billig hojen blev.Kan det vara detta alla vill ha sagt tro ?
 

zuzzuki

New member
Ha ha... Kul att läsa era spekulationer.Så länge köpare och säljare är nöjda och tycker sig ha gjort en god affär så är priset rätt för den enskilde,oavsett hur dyr eller billig hojen blev.Kan det vara detta alla vill ha sagt tro ?

håller med....;)
 

saiter

New member
Har inga större problem med folk som väljer att inte sälja, utan kör en säsong till.
Tycker dock att det verkar dumt att begära lika mycket för Tex. en suzuki GSX400E från 1982, som den kostade när den var ny. Säljaren väljer istället att ha den kvar i garaget, bland alla andra saker som han tycker är guld värda. Nästa år är den nog inte mer värd, kanske köparen väljer att kika på en ER5:a istället, som är tjugo år nyare men bara 25% dyrare.
Samma med handlare som får mer och mer beg. att dras med...???

//AA
 

MvM

New member
Fast på ett plan kanske det är bra om 82:an stannar i garaget med tanke på bromsar och väghållning?
 

saiter

New member
Varför det? Motorcyklar ska väl användas?
Eller vill du att alla MC äldre än -82 ska låsas in?

Skulle duga bra för min fru att smyga runt på, tills hon blir varm i kläderna.

//AA
 

Juh@

New member
Dom som försöker sälja för dyrt blir ofta liggande länge, mycket länge.. med vad man än försöker sälja. 25% av allt på blocket säljs inom 1 dygn.

Om man tror och hoppas att ens egen pärla är värd mer än alla andra så är man ofta fel ute. Man är också ofta fel ute om man tror att prisbilden på Blocket är rättvisande. Det som är rätt prissatt försvinner ganska snabbt, det som blir kvar är dom dyra/dåliga.

Som säljare vill man alltid tro att det man själv har är unikt, men som köpare är det ofta lätt att hitta alternativ. Dom flesta köpare har inte bestämt sig för att köpa motorcykel x av årsmodell y som ska vara röd och gått max 982 mil i solsken på helgfria varadagar. Är en cykel för dyr tittar man på alternativ.

Det finns en väl fungerande marknad men om man vill ha mycket betalt som säljare eller betala lite som säljare får man ha tålamod...

I vissa lägen har man tur både som köpare eller säljare, men det är avvikelser från den vanliga marknadsbilden.
 
Top