Batteriets kondition?

Dompen

New member
Hej!

Jag har ett originalbatteri, YUASA YTZ10S, 8 Ah, i min mc. Det har fungerat bra hittills, men i somras tyckte jag att det inte verkar orka med att köra startmotorn lika länge som förut (med konstant varv) Spänningsprovare visar dock 13,1 Volt efter laddning med Optimate.

Finns det något mer sätt att mäta batteriets kondition "eller ork" förutom spänningen för att få en uppfattning om det verkligen börjar tröttna eller om jag helt enkelt misstar mig på dess kraft? Jag kan låna en multimeter men vet inte vad jag bör mäta och vilka normvärden som finns för ett bra mc-batteri kring 8Ah....
Nägra tips? Det känns ju onödigt att byta batteriet i förtid.:confused:

Tack på förhand ni som kan mycket om el-lära!

Dompen
 

anders_69

New member
Att batteriet håller drygt 13 V obelastat säger inte såå mycket. Kan du mäta spänningen över polerna samtidigt som du kör startmotorn så säger det mer om kondition. Börjar spänningen krypa under 10V (ungefär, kommer inte ihåg någon riktigt bra siffra) vid belastning är det nog dags att byta ut.

/Anders
 

DearHunter

New member
Gör rent alla kontakter och ta bort all oxidation, speciellt jordningen.
Hur länge har Du haft det?? Kör Du slut på ett modernt batteri och laddar ur det så kan det bli svårt att få det lika bra som förut.

Onödigt att inte kunna starta när det är vacker väder. Dags för byte. Batterier är förbrukningsvara.
 

Dompen

New member
Hej!

Tack DearHunter och anders_69 för tips och idéer. :)

Batteriet har drygt 6 år på nacken så jag misstänker att det nog är dags att byta ut det. Funderar om jag skall byta till YUASA YTZ igen trots det höga priset eller satsa på ett billigare gel-batteri. Det har trots allt varit skönt att kunna lita på batteriet. På någon oberoende nätsajt läste jag att prisskillnaden mellan mc-batterier till stor del beror på blyets renhet och kvalitet - och i slutänden livslängd.

Letade runt på nätet efter mc-batteritester och hittade en hänvisning om att det gjorts ett test av DEKRA, nr 446-94. Jag kan dock inte hitta själva testet någonstans. Det vore spännande att kunna jämföra vad man får för pengarna. Har någon bra erfarenhet av andra fabriakt än YUASA så tipsa gärna!
 

dalis

New member
BYT BYT BYT.....
Min erfarenhet av både bil och MC batterier är att om ens tanken på att byta batteri dyker upp så borde man gjort det för två månader sedan.

Jag brukar köpa mina på http://www.batterilagret.se/ där har dom kunskap och olika prisklasser att välja mellan, dom kan hjälpa dig.

Fast jag vet ju inte var du bor.
 

anders_69

New member
BYT BYT BYT.....
Min erfarenhet av både bil och MC batterier är att om ens tanken på att byta batteri dyker upp så borde man gjort det för två månader sedan.

Jag brukar köpa mina på http://www.batterilagret.se/ där har dom kunskap och olika prisklasser att välja mellan, dom kan hjälpa dig.

Fast jag vet ju inte var du bor.

Instämmer med reservationen att man nog först skall följa DearHunters (tror jag det var) tips att kolla/motionera batterianslutningarna.

Sedan skadar det ju inte att mäta under belastning så får man reda på om det verkligen är strömleveransen som fallerar pga dåligt batteri eller dåliga anslutningar (dålig jord är klassiskt), eller om det är startmotorn som börjar packa ihop (kol/släpringar/..).

/Anders
 
Top