Batteri till GSX400E 1983

Sälen

New member
Hej, det är så att batteriet i mon hoj är totalt slut och behöver ersättas. Har blivit rekommenderad att inte köpa batteri från Biltema. Någon som har tips på ett batteri som kan passa till min hoj som förhoppningsvis inte kostar mer än vad en fattig student har råd med men som ändå håller någorlunda kvalitet.
 

Ove 60+

Active member
Hej, det är så att batteriet i mon hoj är totalt slut och behöver ersättas. Har blivit rekommenderad att inte köpa batteri från Biltema. Någon som har tips på ett batteri som kan passa till min hoj som förhoppningsvis inte kostar mer än vad en fattig student har råd med men som ändå håller någorlunda kvalitet.

:p Var bara lugn, det är mest bara en "grej" att snacka skit om Biltema. Mest är det nog sådana som aldrig handlat där som har åsikter. Batterierna där ÄR prisvärda och är det något fel så finns garanti och det är bara att byta. D.v.s. samma som hos "kvalitetsbutiken" som gärna tar dubbelt betalt för samma sak på grund av att dom vill ha större avans och det tar en del som bättre kvalitet.... :p
 

påK-en

New member
:p Var bara lugn, det är mest bara en "grej" att snacka skit om Biltema. Mest är det nog sådana som aldrig handlat där som har åsikter. Batterierna där ÄR prisvärda och är det något fel så finns garanti och det är bara att byta. D.v.s. samma som hos "kvalitetsbutiken" som gärna tar dubbelt betalt för samma sak på grund av att dom vill ha större avans och det tar en del som bättre kvalitet.... :p

Håller med Ove 60+, jag har enbart goda erfarenheter av ett antal av Biltemas batterier (fast jag kanske bara har haft tur, det kan ju vara skit i alla fall).
 

Skye

Kör Mycket!
Har heller inte haft fel på mitt Biltema Gel batteri. Nackdelen var att det var lite slött redan från början. Hade behövt 14aH men biltema hade bara 12ah i passande storlek. Så nu blir det ett Motobatt istället
 

Bob Sweden

New member
Två saker är viktiga för dig:
1: Pris.
2: Tillgänglighet.

Om du köper lokalt och det strular är det enkelt för dig att gå tillbaka med grejorna för en eventuell reklamation.
Köp du på Biltema.

För pengarna du sparar jämfört med att handla "märkesgrejor" köper du dig en batteriladdare.
Ingen avancerad laddare utan bara något "lagom" som du kan koppla på emellanåt för att stöta lite liv i batteriet.

Hojja lugnt.

/B
 

gundj

New member
Har heller inte haft fel på mitt Biltema Gel batteri. Nackdelen var att det var lite slött redan från början. Hade behövt 14aH men biltema hade bara 12ah i passande storlek. Så nu blir det ett Motobatt istället

Observera att 12Ah eller 14Ah endast anger mängden energi som kan lagras i batteriet.
Det CCA man vill titta på. Cold Cranking Ampere.
Lite info här http://www.global.se/media/57469/vanligafragarosvar.pdf
 

Skye

Kör Mycket!
Har haft biltema batteriet i 5 år. Lite snålt med extra start försök och att numer så lägger vakten på handtagsvärmen av. Kan vara dålig laddregulator men tror ändå på att batteriet inte klarar kyla och hålla laddningen längre. Just Motobatt batteriet skall ha ett högre CCA samt fler poler för att sätta xtra utr på. Inte speciellt dyrt heller i jämförelse.
 

Sälen

New member
Anledningen till att jag frågade var dels att jag hade hört många rekommendera mig att inte köpa biltemabatterier men när jag själv kollade med min lokala MC-handlare rekommenderades ett batteri med syran levererad separat för 900-nånting kronor, antog att det fanns något modernare och förhoppningsvis till lägre pris. Jag är också orolig för att just GSX400 har fått mycket kritik för just batteriladdningen och att det är livsviktigt att man har ett bra batteri annars väntar en dyr reparation. Det var anledningen som lades fram för att jag skulle skippa biltema och satsa på ett som garanterat fungerade.
Laddningen är inget problem, delar garage och laddare med farsan för tillfället.

Ska kolla upp gelbatterierna, tack så mycket för alla tipsen.
 

busdriver

New member
Köpte ett gelbatteri på Biltema 2007 och det har aldrig tappat sugen och är fortfarande i perfekt kondition. Ser ingen anledning att köpa ett dyrare.
 

Sälen

New member
Det blev ett biltema gelbatteri och det verkar fungera som det ska.
Tack för alla bra tips och ses ute på vägarna.
Denna tråd kan nu betraktas som avslutad.
 
Top