Barn på MC - i trafiken

WilliamNorah

New member
Hejsan,

Jag har en man som har haft mc-kort ett tag men har nyligen köpt sig en hoj. Nu är det så att vi har en son som snart är 8 år & som gillar det här med motorcyklar - något jag inte gör!!! Jag är rädd för ev olyckor... Idag fick våran son för FÖRSTA gången åka bak på hojen(med hjälm & riktiga mckläder) ute i trafiken. Hans pappa vet att jag är starkt emot det, men "skiter" i det. Vad tycker ni andra mc-förare om detta att ta med en kille vid så unga år på mcn? När är det lämpligt att ta med ett barn på MC i trfiken, tycker ni?? Motivera gärna.
//Johanna

Last edited:

Zopilote

New member
Nu är mina ungar fortfarande lite för små för att få följa med på hojen (2 & 6), men om de fortfarande är intresserade när de är tillräckligt stora skall de givetvis få åka :)
barnens mamma är inte så särskilt intresserad av hojar, men åker med då och då och jag tror inte hon har något emot att ungarna får åka med. Givetvis skall passageraren ha lika bra eller bättre skyddsutrustning än mig, och det blir inga "bombrepor" med knäskrap och bakhjulsåka när ungarna (eller någon annan) sitter bakpå.
Jag tycker du skall prata med din man om saken och berätta vad du är orolig för. Förhoppningsvis är han lika rädd om era barn som du är och utsätter dom inte för några onödiga risker, men samtidigt kan man ju inte skydda sina nära och kära mot ALLT.
Jag tror också det kan vara ett kanonbra sätt för en pappa (eller mamma) att umgås med sina barn: Att ta en lugn tur till ett trevligt fik eller liknande...
En åttaåring borde klara att åka där bak. Huvudsaken är att turerna inte blir för långa...Det är ganska lätt att somna där bak faktiskt. En bra investering kan vara ett par "Love Handles", så han kan hålla sig i ordentligt och även en intercom så de kan prata med varandra.
Hoppas ni kan komma överens om något som passar er bägge ;)

Hellman

New member
Åka MC är i princip ofarligt om man kör förnuftigt. MC-åkining i sig är inte farligt, det är krockar och omkullkörnignar som är. Tror säkert att pappan kör väl under "marginalerna" när kotten sitter bakpå.

Själv kör jag som en pensionär när jag har frugan med ibak, mest för jag uppkattar henne såpass att jag inte vill utsätta henne för onödig fara/risk. Antar att din sambo gör det samma med ert barn bakpå.

Ballhead

New member
Jag har haft min son bak på hojen när han var liten, och dotter som är 8 år åker med. Men det är alltid med full skyddsutrustning, och lugna turer.

mule

New member
Synd att ni föräldrar inte är överens om hur ni ska göra med ert barn. Det borde ni vara innan han åker med bak på hojen. Jag har inga egentliga synpunkter på att barn åker med på hojen men vissa krav måste man nog ställa för att dom ska åka med. Först och främst ska dom själva vilja åka med (inte bara pappa som bestämmer det). Dom ska förstås ha bästa tänkbara skyddsutrustning. Ett krav tycker jag är är att dom når ner till fotpinnarna så att dom sitter på ett säkert sätt. I vissa länder i Europa är det faktiskt lagstiftat. Barnet måste vara så moget att det förstår hur det ska uppträda bak på en MC. Inte blir rädd vid inbromsningar och liknande. Sen är det förstås viktigt att föraren också har ett moget körsätt och inte utsätter barnet för onödiga risker. Ha det så trevligt på era turer.

Leif H..oj

New member
Bara om barnet vill så funkar det hur bra som helst. Dottern har åkt med sedan hon var 10 år. Bra med ett bälte passageraren kan hålla i, för de somnar väldigt lätt där bak. Pappan kör heller inte lika hårt när älsklingen är med, det är väl instinktivt att göra så. Bilden visar när dottern vägrade kliva av (säg det inte till henne nu :cool:) då det var myror på backen, och jag blev tvungen flytta på hojen 50 meter för att hon inte skulle få en myra på benet.
Nu har hon precis fyllt 16 å sitter med STR MC-boken... skitkul :).

Vi valde bra mc-kläder åt henne redan från början, för då känns det tryggt. Sedan dess vägrar hon köra utan ryggskydd å det har följt med på mopeden också, liksom alltid skinnhandskar å bra skyddsjacka. Fostrar man barnen med riktiga skyddskläder i unga år så följer det med när de blir tonåringar.... men det ska tjatas in ... naturligtvis.

Diversion

New member
Jag tycker inte det är en bestämd ålder som skall avgöra. Då är det nog bättre att som förälder göra en bedömning, förstår han/hon att man måste hålla i sig hela tiden, att inte hänga ut med fötterna etc.

Det kan finnas 7-åringar som klarar det och 11-åringar som inte gör det. Använd vanligt förnuft helt enkelt.

V Saarela

New member
Jag har under åttio-nittiotalet kört en hel del hoj med ungar i sidovagn. Blev med tiden försiktig ovh misstänksam mot mina medtrafikanter.

I nästa kull av ungar, så körde jag tvåhjuligt. Flickan var den som var mest åksugen. Jag utrustade henne så gott det gick, gjorde passande fotpinnar, barnsitsar osv. Vi gjorde även lite kortare semesterturer och jag körde fortfarande såsom jag gjorde med sidovagn.....försiktigt och misstänksamt.

När hon blev sju/åtta år, slutade jag köra med barn där bak. Tyckte att hur försiktig man än var, så var det alltid nåt litet som hände....inget farligt men ändå. Olustkänslorna kom och jag fixade inte mer att ha ungarna bakpå.

Om trafiken hade sett ut då som den gör idag, så hade jag inte ens haft tanken av att ha ungar på hoj. Trafiken har blivit tuffare. Poliserna har försvunnit från gatorna och ersatts av fartkameror och glada knarkare.

Känslan och oron är individuell, men det blir svårt att dividera om sak när den ena är orolig, medan den andra ställer sig helt oförstående till detta.
Vet ju inte nivån på din oro, men är den tillräcklig.....så ska du förbjuda honom att åka.

040808b1.jpg

Kraftfull

New member
Min dotter har åkt med sedan hon var 8 år (hon är 12 år idag). Alltid med riktig skyddsutrustning, även om det bara är en liten sväng. Idag kan hon knappt tänka på att sitta på hojen när den står på centralstödet utan skyddsutrustning...

Tråkigt nog har vi på våra utflykter sett prov på föräldrar som bara sätter på ungarna en hjälm och låter dem åka i kortbyxor och T-shirt. Trist.

Aengeln

New member
Jag har en dotter på 10 år som nu fått börja åka. Hon har velat åka med länge, men jag ville att hon inte skulle vara alltför liten. Sagt och gjort, 3kkr på skinnjacka, skinnbyxor, skydd och handskar. Hjälm hade vi redan. Det var inte roligt att lägga så mycket pengar för att hon skulle kunna prova om hon faktiskt gillade det...

Resultatet? Inga som helst problem. Jag antar att trafiken är annorlunda beroende på var man bor, men som hojåkare så håller man ju sig ändå inte på motorvägarna. Det viktiga är, i mitt tycke att ta det lugnt (gäller de flesta situationer :)). Kör korta sträckor och kolla av med barnet så att allt är ok.

Har en grabb som också vill åka ("Jag kan åka med när jag är 9, för jag är mycket modigare än Evelina"). Probemet blir nog när dom börjar slåss om vem som ska få åka. :)

--A

hamre

Member
Min son har åkt med sen han var 2år. Dom första åren satt han framför mej på tanken, men endast på lungna turer på stan.(småstad)
Han är 17 nu och övningskör, så intresset finns ännu.

puttepj

New member
Min 8-åring åker med mig på min skoter ibland och anser nog att det går rätt bra. Men i vårt fall handlar det om korta sträckor, låg fart och bara för skojs skull.
Jag tror också att det är nyttigt att föra in säkerhetstänkandet i så låg ålder som möjligt. Jag hoppas att mitt försiktiga körande, fokuserande på att vi alltid har ryggskydd och hjälm oavsett om det är de 2 km som det är till skolan, eller om vi åker en lite längre sväng, skall göra att jag slipper se honom som 15åring med upphasad hjälm, i kortbyxor och buskörande på gångvägar.

Kan jag förmedla det, är det nog en investering.

Mamma och jag är nog överens, även om hon inte själv vill åka MC över huvud taget och nog bet ordentligt på naglarna inför första repan som gick mer eller mindre i låg mopedfart...

090406-014.jpg

putte

Vild Lasse

New member
Barn på Hoj !

Hej !

Min dotter har åkt EU moped med mig från och med hon var 3 år. Givetvis endast kortare sträckor till dagis och skola mm och med hjälm.

Från och med förra året då hon var 9 år så åker hon även med mig på MC och då givetvis med all tänkbar utrustning såsom hjälm (Godkänd), komplett ställ med alla skydd, handskar och ryggskydd.

Utöver den personliga utrustningen så har jag även en barnsadel på MC som gör att hon har visst stöd i sidled samt egna handtag att hålla i sig i. Detta för att hon inte når runt mig. Detta kan dock lösas med Love Handles. Det är också viktigt att barnet når ner till fotpinnarna.

Det jag saknar och som mer är till för mig och min egen trygghet är ett intercom så man kan prata med barnet. Bland annat är detta bra för att säkerställa att dom inte somnar vilket dom lätt gör. Jag kör kortare pass och stannar och frågar nu istället. Turerna går lugnt och aldrig i motorvägsfart.

Min sambo (och dotterns mamma) skulle aldrig själv sätta sig på MC och har givetvis varit tveksam till detta men jag tycker att det är bättre att lära barnen och visa på säkerhetstänkandet som krävs än att förbjuda dom att vara med.

Dessutom kan jag säga att det är ett perfekt tillfälle att som pappa få umgås med sin dotter då vi åker en tur och stannar på något trevligt café.

Dessutom älskar hon dessa turer.

Beröva inte din man på denna möjlighet till kvalitetstid med barnet utan stötta han istället. Säkerställ dock att säkerheten sätts i första hand !