Barn på bönpallen

Nilla

New member
Jag och min make tar ofta med oss min 10-åriga dotter på våra turer - både långa och korta - både på min Transalp och på makens Kawa - och hon älskar det! Men vi får ibland problem med att hon sitter och somnar där bak..! :eek: Och det är ju egentligen ganska naturligt p.g.a. den lite gungande rörelsen det blir på en hoj... Men det är ju tyvärr förenat med livsfara om hon glider av! :( Vi har därför försökt med remmar som vi sätter i midjan på den som kör och som bildar öglor vilka hon kan trä in sina händer i för att inte tappa greppet. Men det hjälper ju inte när hon glider i sidled..!
Min uppkörningsledare sa till mig att det även är farligt för den som kör om man spänner fast henne så, för då kan hon dra med sig föraren oxå om hon glider.!? :confused: Det hade vi inte tänkt på eftersom hon bara väger ca 35 kg!

Finns det någon som har mer erfarenhet av detta med somnande barn/passagerare på bönpallen och kanske kan tipsa om en lösning??

Mycket tacksam för hjälp med detta! :eek:

OH-

Member
Hej!

En återkommande och inte helt enkel fråga. Mitt svar blir lite lösryckta erfarenheter och reflexioner, inte nåt färdigt recept.

- Bind inte fast barnet. Inte med några starka remmar eller i nån "barnsits". Barn är ganska tåliga (förutom nacken med tung hjälm på) men dom klarar definitivt inte att tumla runt fastbundna vid en tung MC eller förälder.

- Ta bara korta turer och vid tider då barnet normalt är som mest vaket. Har själv brutit svårt mot detta och det är ingen höjdare. Blev tvungen att ta flera extra stopp (som gjorde att det blev ännu senare) och slå en gummistropp runt mig och dottern. Inte bra!

- Själv körde jag med regeln "håll i mig så jag känner det, annars stannar jag". Och när jag inte kände greppet, då stannade jag.

Nilla

New member
Hej!

En återkommande och inte helt enkel fråga. Mitt svar blir lite lösryckta erfarenheter och reflexioner, inte nåt färdigt recept.

- Bind inte fast barnet. Inte med några starka remmar eller i nån "barnsits". Barn är ganska tåliga (förutom nacken med tung hjälm på) men dom klarar definitivt inte att tumla runt fastbundna vid en tung MC eller förälder.

- Ta bara korta turer och vid tider då barnet normalt är som mest vaket. Har själv brutit svårt mot detta och det är ingen höjdare. Blev tvungen att ta flera extra stopp (som gjorde att det blev ännu senare) och slå en gummistropp runt mig och dottern. Inte bra!

- Själv körde jag med regeln "håll i mig så jag känner det, annars stannar jag". Och när jag inte kände greppet, då stannade jag.

Okej. Ja, det låter ju sunt. :) Det är ju ungefär så vi har fått göra oxå de gånger hon börjat "nicka"... Men problemet är ju när man åker de där varmaste dagarna på året... Då behöver ett barn inte vara särskilt trött för att ändå somna till p.g.a. värmen! Självklart ska man ju undvika längre turer under de dagarna - även för ens egen skull som förare! Men i år blev vi ju tyvärr tvugna, när vi skulle ta oss hem från MC Dagarna i V-vik..! Vi försökte ändå komma iväg så tidigt som möjligt på morgonen... Men det var ju 30 grader varmt i solen redan kl. 8!! :eek: Så det blev många vätskestopp på vägen..!

Det är ju oxå svårt att känna hennes grepp genom det tjocka stället man har på sig... Så jag funderar ju på en lösning med remmar ändå. Fast inte så att hon sitter fast... Utan mer så att hon får hålla sig fast i korslagda remmar som typ "drar" i hennes vänstra hand om hon lutar sig åt höger och tvärt om... så att hon "väcker sig själv" på så vis. Funkar nog dock bara på Transalpen med topboxen på att dra remmarna runt... Eller verkar det vara en dum idé som istället blir en större risk om man skulle gå ikull..? :confused:

Leif H..oj

New member
...hon sitter och somnar där bak...
Finns det någon som har mer erfarenhet av detta med somnande barn/passagerare på bönpallen och kanske kan tipsa om en lösning??

Lösningen kanske jag inte har...men min erfarenhet av ett par hundra mil med en sovande 11-åring bakom mig vill jag delge dig Nilla. Det har gått jättebra för oss i trafiken. När man plötsligt fick hela passagerarens kropp lutande mot sin rygg och hennes hjälm dunkande in i min så kändes det vad som händer och efter flera insomningar där bak så vande man sig...och skärpte uppmärksamheten.

Hon fick fortsätta sova och hon har aldrig varit på väg att ramla av.

Ett tag hade jag ett midjebält / barnhandtag som köptes på Touringbutiken där vi var ihopkopplade med snabbspännen. Men efter några få sådana turer slutade vi använda bältet för det kändes inte bra och tanken att föraren också far i backen om den där bak ramlar av...den tanken gillas ej.

Hon har alltså inte ramlat av nån gång. Då hon vinglat lite i sidan i sömnen så har hon vaknat själv och sträckt upp sig. Det är väl nåt i balansorganen som gör att man inte faller av. Man ramlar ju oftast inte ur sängen eller fåtöljen heller när man sitter och sover.

Handtag som passageraren ska hålla i och som sitter fast i förarens rygg har man ju hört om...men hur de funkar vet jag ej. De gör att föraren i alla fall känner att man har passageraren kvar bakom sig så länge dom håller i sig.

Ett tips: Den ena backspegeln vinklade jag alltid uppåt/inåt så jag såg om ögonen var öppna eller slutna på flickan där bak.

Det härliga är att dom som sov, dom blev mindre griniga när man stannade.

Är det nån som verkligen vet om att en passagerare ramlat av en hoj i sömnen?

Nilla

New member
Lösningen kanske jag inte har...men min erfarenhet av ett par hundra mil med en sovande 11-åring bakom mig vill jag delge dig Nilla. Det har gått jättebra för oss i trafiken. När man plötsligt fick hela passagerarens kropp lutande mot sin rygg och hennes hjälm dunkande in i min så kändes det vad som händer och efter flera insomningar där bak så vande man sig...och skärpte uppmärksamheten.

Hon fick fortsätta sova och hon har aldrig varit på väg att ramla av.

Ett tag hade jag ett midjebält / barnhandtag som köptes på Touringbutiken där vi var ihopkopplade med snabbspännen. Men efter några få sådana turer slutade vi använda bältet för det kändes inte bra och tanken att föraren också far i backen om den där bak ramlar av...den tanken gillas ej.

Hon har alltså inte ramlat av nån gång. Då hon vinglat lite i sidan i sömnen så har hon vaknat själv och sträckt upp sig. Det är väl nåt i balansorganen som gör att man inte faller av. Man ramlar ju oftast inte ur sängen eller fåtöljen heller när man sitter och sover.

Handtag som passageraren ska hålla i och som sitter fast i förarens rygg har man ju hört om...men hur de funkar vet jag ej. De gör att föraren i alla fall känner att man har passageraren kvar bakom sig så länge dom håller i sig.

Ett tips: Den ena backspegeln vinklade jag alltid uppåt/inåt så jag såg om ögonen var öppna eller slutna på flickan där bak.

Det härliga är att dom som sov, dom blev mindre griniga när man stannade.

Är det nån som verkligen vet om att en passagerare ramlat av en hoj i sömnen?

Ja. Tyvärr gjorde en av våra bästa vänners dotter det för ett tag sedan..! Visserligen var det när pappan bromsade in för att stanna i en korsning, så hon slog sig inte allvarligt. Men hon är ändå 15 år..! Så därför är jag ju lite orolig för min dotter... Fast hon har ju genom sin ridning fått en väldigt bra balans. Jag är bara lite osäker på om den funkar även när hon sover! :eek:

Leif H..oj

New member
...när pappan bromsade in för att stanna i en korsning...

Oj oj oj...i SMC grundkurser och BKK ser vi gärna att man kommer med sin passagerare för att dom ska få lära sig hur man hjälper till vid en kraftig inbromsning, sträcka fram sina händer och trycka mot tanken. Då avlastar man trycket på föraren....MEN för att kunna göra det så måste man vara VAKEN.

Det är alltså ingen höjdare med en sovande passagerare om det kommer nåt i vägen som gör att man måste panikbromsa. Passagerare ska alltid vara med på noterna och underlätta körningen.

Det är bra att man höjer riskmedvetandet och känner till vilka konsekvenserna kan bli. Det ställer stora krav på föraren som måste iaktta uppmärksamhet åt två, och i tid hinna väcka passageraren i alla situationer där det kan behövas.

Bind inte fast jäntans händer...hon ska kunna skydda sig om hon behöver.

jan-olovj

Active member
Jag har väldigt liten erfarenhet av barn på pallen, men vid ett tillfälle skulle klubbkamrats dotter åka med mig. Vi använde ett bälte med två handtag som flickan skulle hålla sig i och det funkade. Det roliga var när jag sade till henne att "du får inte somna för det är jättefarligt hon svarad det vågar jag inte för då blir pappa så jävla arg" hon var nog i sju årsåldern och väldigt van. jag tyckte komentaren var kul för den kom direkt och från hjärtat.:)

Leif H..oj

New member
....Finns det någon som har mer erfarenhet av detta med somnande barn/passagerare på bönpallen och kanske kan tipsa om en lösning??

Jag har sett i MC-Folket om kärlekshandtag. Kolla här vad jag hittade på MC-Folkets webbsidor från marsnyheter i år.

Saknar du kärlekshandtag eller vill du behålla dom för dig själv ? Nu kan du vara säker på att din passagerare på din MC, moped, skoter eller ATV tryggt kan hålla i dig.

lovehandles.jpg

Motrax har "Love Handles" - handtag som kan justeras efter just din midja och på så sätt ge dig större säkerhet vid turer med passagerare, vuxna eller barn.
Läs mer på: www.pmcbike.se

Ballhead

New member
Jag har sett i MC-Folket om kärlekshandtag. Kolla här vad jag hittade på MC-Folkets webbsidor från marsnyheter i år.

Saknar du kärlekshandtag eller vill du behålla dom för dig själv ? Nu kan du vara säker på att din passagerare på din MC, moped, skoter eller ATV tryggt kan hålla i dig.

lovehandles.jpg

Motrax har "Love Handles" - handtag som kan justeras efter just din midja och på så sätt ge dig större säkerhet vid turer med passagerare, vuxna eller barn.
Läs mer på: www.pmcbike.se

Sådana handtag har jag inbyggda:)
När jag hadde grabben bakpå (9-10 år) Så stanade jag ofta. Det var bara 1 gång jag kände att han somnade, och det märkte han själv också. Vi hadde 1 insident uner resan, det var 2 mil hemifrån på en 135 mila tur. det var enda gången han blev rädd. Så när han somnade så "hoppade" han igång själv.
Men snälla spänn inte fast barnet.

Ansod

New member
Jag hade problem med att min son gärna somnade när vi var ute. Därför köpte jag ett intercom (på Lidl, 69:- och fungerar!) så att jag hela tiden hade koll på honom och vi kunde prata om saker vi såg längs vägen m.m. Det fungerade jätte bra till en dag när han ändå var trött och jag började sjunga :rolleyes:. Därefter har han använt sin mp3-spelare och eftersom det är hårdrock som gäller somnar han inte. På längre sträckor är det ändå stopp minst en gång i timmen - gärna med bad.
Tillsammans har vi övat kraftiga inbromsningar m.m.
Att ha barnen med på mc:n är en höjdare men samtidigt ställer det större krav på uppmärksamhet och körplanering.

Nilla

New member
Bra tips!

Jag hade problem med att min son gärna somnade när vi var ute. Därför köpte jag ett intercom (på Lidl, 69:- och fungerar!) så att jag hela tiden hade koll på honom och vi kunde prata om saker vi såg längs vägen m.m. Det fungerade jätte bra till en dag när han ändå var trött och jag började sjunga :rolleyes:. Därefter har han använt sin mp3-spelare och eftersom det är hårdrock som gäller somnar han inte. På längre sträckor är det ändå stopp minst en gång i timmen - gärna med bad.
Tillsammans har vi övat kraftiga inbromsningar m.m.
Att ha barnen med på mc:n är en höjdare men samtidigt ställer det större krav på uppmärksamhet och körplanering.

:D Det var ett bra tips! Att jag inte tänkt på det tidigare..! :eek: Vi köpte ju faktiskt ett riktigt fint interkomsystem på MC Dagarnas mässa i år, men inte hunnit använda det ännu! Det är trådlöst o man kan vara upp till 8 användare på samma frekvens, så det ska vi ju självklart låta min dotter vara inkopplad på oxå! Då kan jag låta min make sjunga för henne i det, så håller hon sig garanterat vaken!! :D (inget ont sagt om honom, men han är medveten om sin hemska sångröst och tondövhet!) :rolleyes: Hihi..! :p Tusen tack för tipset!!! :)