Bandagar i smc regi

roffe_s

Active member
Det kanske är läge att ge smc sport friare tyglar så att dom kan arrangera licenskurser efter sportgrensreglerna. Det gör det möjligt att bättre fylla på med svemosanktionerad verksamhet istället för bandagar.
Den friheten och de lösa tyglarna har Sport idag. Så mycket steg 5 (licens) och steg 6 (träning) som de orkar med OCH som ekonomin medger.

Att Knutstorp har svårt att hitta steg 6 deltagare är tyvärr helt naturligt när ingen arrangör i sydsverige idag kräver utlöst licens för att träna (förutom några kvällar på falkenberg). Då finns det knappast någon anledning att betala för något som ändå inte gäller hos ''raceputte ab''

En vanligt förekommande ''lösning'' i sydsverige är att något ''racputte ab'' arrangerer bandagar med flera race. Där finns inget licenskrav men dessa arrangemang utnyttjar i flera fall dom lokala motorklubbarans funktionärsorgansition som en form ''bemanningsbolag''

Dessa arrangörer delar in sina deltagare efter deras hastighet isället för ''gata - licens''.
Mjo, har noterat det och det är ett problem. Framför allt för den enskilde förare som blir inblandad i en svårare olycka. Så - hur får man SVEMO-spåret (inkl Sport) att bli mer intressant bland danska/svenska frifräsare? Ska SMC köra ett helt eget spår rakt in i den skånska myllan, med egna dagar, egen organisation och egna resurser? Samarbeta med stora etablerade föreningar (t ex SSEMSE)? Lägga en strategisk plan innefattande School - Sport - klubbar?

Jag vet inte. Och tror inte det kan lösas på något annat plan än det lokala/regionala. Kloka människor må tänka kloka tankar, tala kloka ord och komma överens om kloka beslut.
 

CB_Tobbe

New member
Den friheten och de lösa tyglarna har Sport idag. Så mycket steg 5 (licens) och steg 6 (träning) som de orkar med OCH som ekonomin medger.

.

Den friheten har inte smc sport idag eftersom deltagarna skall ha deltagit i smc kurs 1-4 för att få deltaga i licenskursen. Hos t.ex kmk eller lms kan man deltaga direkt utan tidigare kurser eller mc körkort. T.ex kunde den till bandag förvandlade steg 6 kunna ha varit en licenskurs istället.
 

roffe_s

Active member
Den friheten har inte smc sport idag eftersom deltagarna skall ha deltagit i smc kurs 1-4 för att få deltaga i licenskursen. Hos t.ex kmk eller lms kan man deltaga direkt utan tidigare kurser eller mc körkort. T.ex kunde den till bandag förvandlade steg 6 kunna ha varit en licenskurs istället.
Men är Du tillbaka där igen nu? Snälla, släpp den idén och gå vidare, Sport har själva valt bort den lösningen! Din inställning är noterad men väger tydligen inte tungt nog i f t argumentet att behålla kravet för steg 5 (licenskursen)

För att klara steg 5-licenskursen effektivt och snabbt har Sport valt att deltagarna ska ha förkunskap från steg 1-4, det ger deltagare med ett gemensamt språk och nivå på kunnandet inför teorisnacket i steg 6. Sport har valt att hålla steg 6 (träning) öppet för alla deltagare, även från andra klubbar, då det är i den miljön steg 6 förväntas prestera. Sport kör så många steg 5 som man mäktar med, däremot är inte resurserna oändliga...
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Men är Du tillbaka där igen nu? Snälla, släpp den ideen och gå vidare, Sport har själva valt bort den lösningen!
För att klara steg 5-licenskursen effektivt och snabbt har Sport valt att deltagarna ska ha förkunskap från steg 1-4, det ger deltagare med ett gemensamt språk och nivå på kunnandet inför teorisnacket i steg 6. Sport har valt att hålla steg 6 (träning) uppe för alla deltagare, även från andra klubbar. Sport kör så många steg 5 som man mäktar med, däremot är inte resurserna oändliga...
Jag håller inte med om resurserna eftersom smc sport har lockat funktionärer med att skriva att smc-sport har för avsikt att arrangera rr-sm 2015.

En viktig punkt i sammanhanget är att vi pratar om en klubbgemensam svemo licens och inte en smc-licens. Hade det varit en smc licens då hade det varit naturligt att ställa egna krav. Men när man jobbar med svemolicens skall istället svemo gemensamma krav gälla på t.ex förkunskaper. Det är bara genom tydliga regler som svemo har en chans att inte marginaliseras inom svensk rr.

Fortsätter dagens utvecklingen. Då blir utvecklingen omöjlig att vända eftersom bolagen växer sig allt starkare och därmed även sätter branshstandarden.
 

roffe_s

Active member
Jag håller inte med om resurserna eftersom smc sport har lockat funktionärer med att skriva att smc-sport har för avsikt att arrangera rr-sm 2015...
Då kommer vi inte längre här, Du har knappast personligen pratat med de aktuella resurserna? Det har nog ledningen för SMC Sport full koll på. Jag har full respekt och fullt förtroende för deras förmåga att fatta kloka val.

...En viktig punkt i sammanhanget är att vi pratar om en klubbgemensam svemo licens och inte en smc-licens. Hade det varit en smc licens då hade det varit naturligt att ställa egna krav. Men när man jobbar med svemolicens skall istället svemo gemensamma krav gälla på t.ex förkunskaper. Det är bara genom tydliga regler som svemo har en chans att inte marginaliseras inom svensk rr.

Fortsätter dagens utvecklingen. Då blir utvecklingen omöjlig att vända eftersom bolagen växer sig allt starkare och därmed även sätter branshstandarden.
Nu pekar licensutveckligen i o f s på en kraftigt tillväxt tack vare SMC Sport. Och var har Du fått det ifrån - en klubb är fri att LÄGGA TILL vilka krav man så vill till de grundkrav som SVEMO ställer upp? Att DRA IFRÅN går däremot icke. Vill ledningen för en klubb lägga till att deras förare ska köra i pippigula kycklingkostymer över den enligt SVEMO reglementsenliga utrustningen kan de göra så. Om än just det exemplet knappast skulle gynna deltagarantalet.

Det fina i kråksången är att SMC, tack vare sitt krav på förkunskap, kan genomföra en snabb licensutbildning och snabbt får ut deltagarna i Steg 6-miljö. Det kan jag begripa.

I övrigt - I rest my case:)
 

CB_Tobbe

New member
En fråga kring licensökningen.

Är det inte ett krav för ai och aspiranter att ha genomfört alla steg i utbildningskedjan. Alltså ''försågs'' dom automatiskt med licens vilket många inte hade tidigare??

På steg 6 kan personer som kör på 1 m 50 s på gelleråsen vara välkommen medans en kör 1 m 20 s inte är det p.g.a avsaknad av licens.. Den långsamma personen är dessutom ovan med udda spårval. Har själv sett det flera gånger som funktionär och det har ibland slutat mindre bra.
 

Peter1980

New member
På steg 6 kan personer som kör på 1 m 50 s på gelleråsen vara välkommen medans en kör 1 m 20 s inte är det p.g.a avsaknad av licens.. Den långsamma personen är dessutom ovan med udda spårval. Har själv sett det flera gånger som funktionär och det har ibland slutat mindre bra.


Vad är skillnaden mot en "vanlig" licensträning? Har du licensen får du köra licensträning, har du den inte får du inte.

Flera insatta personer (inte jag) har redan gett redogjort Sports val och syn på saker du undrat, men det känns som att du ignorerar dessa svar och sen kommer med en helt ny fråga som inte har något med den tidigare att göra. Vågar man fråga vart du vill komma med diskussionen?

No offense, men jag kan inte låta bli att känna att det hela tiden finns en baktanke med dina "diskussioner" som du inte riktigt vill delge.. egna arrangemang/ekonomi som hotas av Sports verksamhet?
 

roffe_s

Active member
En fråga kring licensökningen.

Är det inte ett krav för ai och aspiranter att ha genomfört alla steg i utbildningskedjan. Alltså ''försågs'' dom automatiskt med licens vilket många inte hade tidigare??

På steg 6 kan personer som kör på 1 m 50 s på gelleråsen vara välkommen medans en kör 1 m 20 s inte är det p.g.a avsaknad av licens.. Den långsamma personen är dessutom ovan med udda spårval. Har själv sett det flera gånger som funktionär och det har ibland slutat mindre bra.
Elementärt! Innan Du blir uttagen som AI ska Du gå stegen 1-4. Därefter blir Du aspirant, under den tiden pröjsar Du själv resor, uppehälle, soppa och däck för att gå bredvid en AI. Därefter följer examination och Du kan nu utbilda själv i steg 1-4. Vill Du sedan gå steg 5 anmäler Dig till steg 5. De enda som får instruera i steg 5-6 är instruktörer med egen tävlingsbakgrund (och därmed redan är licensinnehavare). Så Din slutsats är fel.

Alltså har även instruktörer och aspiranter gått steg 1-4. Ingen mannamån, lika för alla:) Och visst har vi olika fart i kroppen bland deltagarna i steg 6, precis som alla andra klubbar - fart är nämligen mig veterligt inte något krav hos någon förening? SMCs krav på steg 1-4 innebär egentligen bara att Du måste ha ett körkort för att gå steg 1-4 för att gå steg 5, det är den enda skillnaden gentemot de traditionella klubbarna (utan körkortskrav). Och det är väl helt okey för en motorcykelorganisation med sin primära verksamhet just på landsväg, bland landsvägsåkare? Uppsidan har Du ju redan fattat - gemensamt tänk och gemensamt språk, vilket underlättar fortsatt utveckling?

Frid:)
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Nu är det är inte bara körkort som är skillnaden utan utbildningslängden smc varianten innehåller sammanlagt 5 dagar med praktik medans den andra varianten innehåller 1 dag praktik.
 

roffe_s

Active member
Nu är det är inte bara körkort som är skillnaden utan utbildningslängden smc varianten innehåller sammanlagt 5 dagar med praktik medans den andra varianten innehåller 1 dag praktik.
Nej. Det är bättre än så. Det är dagar med både teori och praktik som skiljer. Och som är en förutsättning för det gemensamma språket och den gemensamma bakgrunden som är ett stöd för fortsatt utveckling i steg 5 och 6. Så där, då har vi resonerat oss genom en cirkel och är tillbaka i utgångspunkten igen.

Ett varv till?
 
Last edited:
Top