Baltic sea

uffed

New member
Resa Baltikum.

Sundsvalls Klubben SirVivals har för avsikt att besöka Balticum kommande sommar.
Som RoadCaptain, har jag blivit ombedd att kolla, med SMC, medlemmar som gjort resor i området.

Vår tanke är att åka Vecka 28-29, 2011. vara ute en 10 dagar, ca 30 mil / dag.

Hur tar Vi oss dit?
Vilka vägar åker man?
Vad skall Vi tänka på?
Var bor man, intyg, kartor, problem, mm?

Ja, jag efterlyser så mycket info Jag kan få, antingen här på Forumet, eller på
min mail: ulfdahlberg@glocalnet.net

Tacksam för alla svar
Ulf Dahlberg
 

V Saarela

New member
Nu är jag väl ingen van Baltikumresenär men.....

Baltikum är ju relativt litet. Massor av grusväg, så vägvalen blir väl inte sådär värst svåra(hålla sig till storvägen, antar det med customs?)
Det är väl idag ingen större grej att resa där. Funkar väl som i vilket annat land som helst.

Båt Stockholm-Riga är väl enklast.
En sväng upp till Saaremaa/Hiiumaa öarna, Tallin, österut för att kolla in lite utanför turiststråken av Baltikum. Ner till Vilnius i Litauen och sen tillbaka till Riga, dvs Baltikum runt.
Finns väl egentligen inte värst mycket att se, men storstäderna är vackra.

Hotell är billigt, förbokas på hotels.com eller booking.se. Kolla in färdigt att dom har parkering(inlåst). Gärna låsa om inte inlåst med skivbromslås och även kätting mellan två hojar(ungefär som mitt i stan i Stockholm?)

Visakort funkar bra, men växla en mindre summa på Forex till alla valutor(tror att en del av dessa länder går över till euro nästa år)

Pass, blå delen av reg.bevis samt sjukförsäkringskort från F-kassan

Några bilder däriftån tagna för ett par månader sedan.
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild10/100806/100806.html
 
Last edited:

A_C_E

Moderator
Balticum

Balticum litet..
hmm
beror ju på vad man jmf med...

sträcker sig från Ryska - St. Petersburg
Estland Lettland Litauen
samt den Ryska enklaven runt Kalliningrad
en annan väg dit eller hem är färjan Klaipeda - Karlshamn

Vägstandarden är inte den bästa.
Betongmotorvägar ,, till grusvägar

Estland Lettland Litauen tillhör numera EU så där behöver ni bara pass.
Men om i ska till Sankt Petersburg och/eller Kalliningrad behövs visum
via Ryska ambassaden.... ( allt mellan 1-4 veckor behandlingstid )

De flesta av städerna har många gamla vackra kulturbyggnader.
överlag är folk väldigt gästvänliga, när ni åker på landsbygden
åker ni samtidigt några årtionden bakåt i tiden.


Anders
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Balticum litet..

Men om i ska till Sankt Petersburg och/eller Kalliningrad behövs visum
via Ryska ambassaden.... ( allt mellan 1-4 veckor behandlingstid )

Anders

Kan gå fort att få Ryskt visum. Jag sökte ett Ryskt 7 dagars "snabbvisum" i Kirkenes och fick det inom 2 timmar, 700 NOK. Sökte detta genom resebyrån Privjet.

Anders.J
 

V Saarela

New member
Balticum litet..
hmm
beror ju på vad man jmf med...

sträcker sig från Ryska - St. Petersburg
Estland Lettland Litauen
samt den Ryska enklaven runt Kalliningrad
en annan väg dit eller hem är färjan Klaipeda - Karlshamn

Vägstandarden är inte den bästa.
Betongmotorvägar ,, till grusvägar

Estland Lettland Litauen tillhör numera EU så där behöver ni bara pass.
Men om i ska till Sankt Petersburg och/eller Kalliningrad behövs visum
via Ryska ambassaden.... ( allt mellan 1-4 veckor behandlingstid )

De flesta av städerna har många gamla vackra kulturbyggnader.
överlag är folk väldigt gästvänliga, när ni åker på landsbygden
åker ni samtidigt några årtionden bakåt i tiden.


Anders


Jo, det är ju sant. Jag bor ju i en landsdel där 60 mil är ett stenkast (ca Boden till Sundsvall). Med tanke på att det är ca 60 mil från Estländska Tallin i norr till Litauiska Vilnius i söder, så är det ju inga avstånd.
Tjälskott på vägarna här är som slalompinnar på vägen, såna probs finns ju inte i varken söder eller i Baltikum.

Vägstandarden är alldeles utmärkt tycker jag.(sämre i Lettland), mycket bättre än hemma i mina trakter. Massor av grusvägar och vill man hålla sig till bara asfalt, så får man väl hålla sig till sk huvudvägarna.
 

V Saarela

New member
Kan gå fort att få Ryskt visum. Jag sökte ett Ryskt 7 dagars "snabbvisum" i Kirkenes och fick det inom 2 timmar, 700 NOK. Sökte detta genom resebyrån Privjet.

Anders.J

Det var snabba ryck :)
Bra och veta. Knallade du in på ett kontor(Privjet, eller dyl) i Kirkenäs, eller skötte du allt telefonvägen/faxvägen/etc

Hörde en som åkte till gränsen direkt(via Kirkenes). Han gjorde nog lite fel där, han mindes inte summan dom ville ha, men den var sjukt hög berättade han.
 

Chopperbyggarn

New member
Det var snabba ryck :)
Bra och veta. Knallade du in på ett kontor(Privjet, eller dyl) i Kirkenäs, eller skötte du allt telefonvägen/faxvägen/etc

Hörde en som åkte till gränsen direkt(via Kirkenes). Han gjorde nog lite fel där, han mindes inte summan dom ville ha, men den var sjukt hög berättade han.

När jag letade hotell i Kirkenes så stötte jag på en lokal "Night Rod" hojåkare och vi började prata Murmansk och jag fick direkt nummret till en trevlig äldre herre som jobbar på Privjet Kirkenes. Jag ringde och den äldre herren kom till lobby på mitt hotell (Lördag) och informerade om vad jag behövde för att gå till kontoret och söka visum på måndagen när dom öppnade igen. Mitt försäkringsbolag skickade "Grönt kort" via e-mail till hotellet (Lördag) övriga dokumet hade jag med mig. På Måndag förmiddag gick jag till Privjet och fyllde i ett papper samt lämnade ett passfoto sen tog det mindre än 2 timmar innan visat var klart!
Hade tur att komma till Ryska gränskontrollen när det inte var kö där då proceduren tar ganska lång tid. Gräns personalen var korrekta men trevliga.
Jag blev mycket vänligt bemött av ryssarna och fick en mycket possitiv bild av Murmansk.:)

Anders.J
 
Last edited:

mc-ist

New member
Balticum

När du är i Pärnu är ett måste Aleksandri Motell/Pub/Camping, se SMC-boken sid. 247 tänk bara på att boka övernattning i god tid.
 
Top