Balansera naken fälg

raz

New member
Moderna däck är väl ganska symmetriska gissar jag. Jag har lekt med tanken att testa att balansera fälgarna utan däck och se om det är tillräckligt bra för att slippa balansera i fortsättningen. Det kanske är en värdelös idé, eller det kanske fungerar hyfsat, jag är beredd på vilket som.

En något sämre variant är väl förresten att balansera med däck och låta vikterna ligga kvar vid byte. Båda metoderna förutsätter att obalansen mest sitter i fälgarna. Jag har hittills alltid rivit bort vikterna och tvättat rent där de satt innan jag lämnat in fälgarna på däckfirma, bland annat för att slippa "en morakniv i lacken". Men det kanske bara varit onödigt?

Nån som har provat, eller har några synpunkter? Jag vet att somliga kör obalanserat och det här borde ju åtminstone vara bättre än det.
 

Kjell-Anders

New member
Jag håller delvis med dig, att en ren fälg är bästa utgångspunkten. Vanligen markerar man fälgens lättaste punkt och matchar denna mot markeringen på däcket, vilken ska utgöra dess tyngsta punkt.
Somliga anser att detta räcker, medan andra som jag menar att där har man bästa utgångspunkten för balansering.
Min erfarenhet är ganska begränsad (två däcksbyten), men det har inte krävts många gram därefter för att få en bra balansering. Jag har inte gjort några noteringar om var den lilla obalansen fanns, men det var inte där däckets tyngsta punkt var markerad. Och fälgarnas tyngsta punkt låg inte där ventilen sitter (fälgarna var givetvis ordentligt rengjorda).

Somliga som kör bana och byter ofta, anser att moderna däck är så välbalanserade att det inte behövs. Vad som talar emot detta är att obalans blir mer påtaglig när farten ökas.

Varför inte göra ett test med att balansera ut fälgen fullständigt, lägga på däcket och sedan testa om någon obalans uppstår? Meddela sedan resultatet i detta forum.
 

dalis

New member
Två variante

Som jag har förstått så finns det två varianter.
Dels däck som har en markering för markering för tyngsta punkt (Eller är det den lättaste?... mins ej)
Sen skall det finnas däck på marknaden (Michelin tror jag ha sådana) som i princip är "ballanserade" dessa borde kunna sättas på en utballanserad fälg utan efterföljande ballansering....BORDE alltså.
 

enhjuling

New member
Jag kollade mina fälgar och de var helt i balans utan att jag behövde lägga på några vikter.
De Michelin Pilot Power jag hade behövde däremot ganska många gram vikter, 60 gram på bakdäcket om jag inte minns fel.
Det kan ju förstås vara just de däcken som jag råkar få men det tror jag inte för jag har bytt många gånger sen dess och aldrig lyckats få ett däck som inte behövt några vikter alls.
det minsta jag använt är nog 20 gram på ett framdäck.
Att säga att däcken är så bra så att man inte behöver balansera är fel i alla fall. Det tyder bara på att man är lat.
 

raz

New member
Tack, då vet jag det och slipper prova :eek: Jag var mest tekniskt nyfiken, jag har inget större behov av att snåla in på däckbyten. Frågan är väl mer aktuell för folk som kör flera dar i sträck på bana. Men de kanske gör en statisk balansering själva.
 
Top