Backspegel vid stående körning

Sen jag nyligen återvänt till äventyrshojsegmentet och nu kör en Yamaha supertenere är det åter möjligt att köra stående.
Det är något jag saknat under mina år på MT01 men det aktualiserar problemet med att man inte ser nåt bakåt när man kör. Har funderat på hur man ska lösa det. En extra spegel känns lite mycket, får vara en diskret i så fall. Skulle en vidvinkelspegel klistrad på en av de befintliga speglarna lösa problemet tror ni? Någon som har några kloka idéer?
Magnus
 

erli

New member
Jag har vidvinkelspeglar klistrade på backspeglarna på mina offroadhojar. De fungerar halvdant, är svårt att se så mycket mer än om det finns en strålkastare bakom eller ej och på ena hojen så hamnar backspeglarna besvärligt långt bak vid stående körning så jag har nu börjat ställa in ena spegel på den hojen för stående körning om jag är ute på "äventyr".

Men, vidvinkelbackspeglarna gör ändå nytta. Det går att hålla koll på om hojen bakom finns kvar och även vid landsvägskörning är det breda synfältet bra att ha. De kostar inte så mycket och är inte i vägen så varför inte prova?
 
Ska prova det med vidvinkelspeglar. Kostar ju knappt något så det är värt ett försök. Behöver inte ha knivskarp skärpa utan bara ett hum om huruvida det är någon där bakom.
Magnus
 

Hoke

New member
Eller så vinklar om spegeln för respektive körställning.
Det finns enduro/offroadspeglar som är gjorda för detta. ;-)
 
Jag kör inte så mycket stående utan använder det mest för att vila och byta ställning under körning. Då kan jag inte ställa om spegeln hela tiden.
 
Jo, naturligtvis kan jag det Hoke. Jag var emellertid ute efter en annan lösning som i mina ögon skulle vara mer praktisk.
Magnus
 

AndersX

New member
Jag har funderat över en liknande lösning men det har blivit att kör jag stående vinklar jag upp vänster spegel. Höger är kvar för sittande körställning. Då kan jag växla sittande/stående och ha sikt bakåt. Det blir lite mer vridande på huvudet men inget som stör. Blir det längre pass sittande vinklar jag ner vänster spegel igen, nu har det blivit en vana som går utav bara farten. Som att knyta skorna utan att titta.
 

Hampe

Skriver massor!
Nu skall vi se: Tengaipetrus är tillbaka efter flera år, men nu som VaraderoPetrus? Men egentligen borde det kanske vara Tenerepetrus...?
Å du heter inte ens Petrus, utan Magnus?

Solklart!

Ämnet:
Du kanske skall kolla lite på "Riderscan"
http://www.huntercreate.com

Supersmart extraspegel som ploppas fast på insidan av kåpglaset och suddar ut dina döda vinklar i ett jiffy.
Funkar även när man står upp och kör eftersom spegeln är konvex i två plan.
Just rakt bakåt skuggar man själv sikten, men det är enkelt att bara luta sig lite åt sidan eller lyfta vänsterarmen lite.

Bra lösning som tacklar ditt problem och löser andra som du inte ens visste att du hade.
Så här funkar det på just en Supertenere:


Hampe
 
Last edited:
Japp, Tengaipetrus är tillbaka men det visade sig att jag tydligen hade två användare här och när jag efterfrågade nytt lösenord såg jag först bara det för Varaderopetrus. Jag har nu kunnat åtgärda detta och är Tengaipetrus även om jag kör tenere. Har dock alltid hetat Magnus men nu för tiden är mitt behov av mystik mindre.

Tack för tipset Hampe, ska ta mig en titt på det.
 
Ser väldigt stor ut även om funktionen verkar vara den önskade. Har du egen erfarenhet av den Hampe? Verkar funka väl men kommer jag trivas med den framför mig...
Magnus
 

Hampe

Skriver massor!
Har suttit på hojar i England som haft den monterad, men inte kört.
Dom som använder den är närmast religiöst engagerade i produkten - snudd på sektvarning, som det ibland kan bli kring nya grejer.

Stor sekt, dock. Den är rejält populär i engelska stadsmiljöer, och man ser dom ofta på kurir/dispatchhojar.
Grunkan är framtagen just för att lysa upp döda vinklar, och i vart fall Londontrafiken är bra mycket tightare än den svenska.

När jag såg den i trafik första gången så snappade jag idéen direkt, och när jag fick chans att provsitta så passade tag på att ställa mig upp också - just för att jag har liknande problem som dig; jag står upp och kör långa sträckor, vill veta vad som sker bakom mig - men vill inte hålla på och jucka med leden på backspegeln.

Den kan monteras på många olika sätt, och jag ser inte att den skall behöva vara i vägen.

Däremot funderar jag på hur kul den är att köra med på natten...

Finns bara ett sätt att ta reda på det - jag får se till att beställa en.
Har man sagt A så går man säga B.


Hampe
 
Då kan man kanske få en recension när du fått, monterat och använt den. Hade velat se den men lär inte ha vägarna förbi Gbg just nu. Så avvaktar jag nog lite...
Magnus
 
Backspegel som funkar för både sittande och stående körning ... (hjälm med inbyggd bakåtriktad kamera som visar bilden i en HUD i visiret)...

http://www.skullysystems.com/

Det ser onekligen praktiskt ut. Frågan är om hjälmen uppfyller mina övriga krav på komfort, ljudnivå, pris, säkerhet, vikt etc. I så fall kan den nog vara ett alternativ. Känns dock onödigt krångligt och dyrt med kameror och skärmar för mig som inte ens har en gps. Kom det inte nån variant med ett system av speglar för några år sen? Vad hände med den?
Magnus
 
Hur blev det med att säga B efter att ha sagt A, Hampe? Blev det nån spegel och vad är i så fall erfarenheterna?
Magnus
 

Hampe

Skriver massor!
"Bli svaret skyldig" är ju inte min grej riktigt, men - nej, jag har inte beställt ännu.

Jag byggde ett navtorn för att få upp navigatorerna mer i siktlinjen, men det vart för klent när man kör på riktigt dåliga vägar,

RIMG0037_zps641361e5.jpg

så det blev till att omgruppera där den ena hamnade längre ner och den andra högre upp. Ingen plats för någon extraspegel ännu, alltså.

Sedan är jag inte nöjd med hur rutan fungerar. Antingen behöver den kapas ner, eller också byggas på med osthyvel eller ändras på annat sätt. Vet helt enkelt inte var en extra spegel skulle kunna hamna, men det kommer när jag har sorterat ut grejerna.

Så mycket kan dock sägas, att på just denna körningen senast:

RIMG0050_zps3e863a66.jpg


hade jag fullt sjå att hålla koll framåt! Fantastiska vägar!
Rallyrapport kommer vad det lider.




Hampe
 
Ja, det fick bli en vidvinkelspegel från biltema till att börja med. Skärpan och detaljerna är inte påfallande men efter ett första test verkar det ändå som att jag ser tillräckligt i alla fall. Ska fortsätta och testa och vänja mig lite. Tycker dessutom att monteringen blev riktigt bra. Diskret och snyggt.

View attachment 7219

Magnus
 
Top