Vad blir mest ekonomiskt om man räknar med total milkostnad (bensin, slitage etc.) på hojen?
Att stanna hemma och läsa andras reserapporter på hösten. *flin*
Jag tycker det verkar knas att försöka finräkna på det viset när det är så många variabler med i spelet.
Eftersom inte en kotte verkar vilja svara dig trots att det gått en vecka sedan du postade så skall du få en högst personligt färgad (läs: värdelös) sammanställning av våra kontinentförbindelser, moturs med start i
Gö-te-borrrg
Göteborg - Kiel (Stena)
Värdelös linje. Det tycker tillochmed Stena själva som när allt fler blocktåg stal löstrailers kapade huvudet av skam och bakade ihop den resterande, risiga frakttrafiken på Travemuende med den olönsamma passagerartrafiken på Kiel på en hiskeligt stor Ro-Pax båt som kanske ger lönsamhet åt rederiet. Men kul är det inte.
Lång båt, lång sträcka, långtråkigt ombord. Det enda berättigande jag ser är kanske för bilister från Norrland som inte orkar köra hela vägen till Skåne för att ta färjan därifrån. Men norrlänningar är ju inte rädda för mil så, nej. Detta är en värdelös linje. Bara dumskallar seglar denna vägen. För folk från Stockholmshållet finns det 1000 anledningar att åka till Göteborg. Stenas Kielkatastrof är inte en av dem. Linje är dessutom löjligt dyr. Dux-sängar i alla kabiner väger inte upp kostnaden.
Göteborg - Fredrikshamn (Stena)
Bra linje! Kanske inte klockren från just Stockholm, men täta avgångar och mycket bra priser, Tips! I bland kan det vara billigast att boka "Tur och retur över dagen". Fuck hemresan, det blir inte sällan billigare än en envägsbiljett ändå. Passa på att betala lite "bränsletillägg" för att åka Stena Express/Carisma. Njut av att åka den modernaste dinosaurien världen har skådat. Hennes storasyster Voyager/HSS 1500 togs i trafik 1996 och är redan skrotad. Carisma lär gå samma väg snart. Felsatsning gigante.
Andra fördelar: Inga fler kostnader genom Danmark och Tyskland! Direkt efter Frederikshavn så är man på 130 km/h avgiftsfri motorväg som är ytterst effektiv. OBS! Elbtunnelhelvetet i Hamburg skall passeras. Välj avgång så du inte prickar Hamburg i rusningstrafiken.
Varberg - Grenå (Stena)
Ytterligare en värdelös linje som inte ens Stena egentligen vill ha kvar. Den nödseglas med en enda stackars båt som sjösattes som "Niels Klim" och sedan har valsat runt under antal namn, redare och trader. Vintertid är det en spökfärja som danska truckers med mycket smalt specialiserad trafik använder. Det, och kadavertrafiken med slaktavfall som stinker ner hela bildäck och som jag INTE vill veta var den går. Sommartid kallar Stena den för "Legolandsbåten". För att den ser så klossigt, oproportioneligt barnbyggd ut...? Det finns en enda anledning till att Stena seglar linjen, och det är för att behålla sitt Kattegattmonopol och blockera andra aktörer från att skapa lite konkurrens. För en hojåkare på hemväg har gamla Lion-linjen faktiskt ett berättigande: om man är bokad på Stena Fredrikshavn, men märker att man har svårt att att hinna sin avgång så kan någon av de två(!) dagliga avgångarna från Genå passa bättre. Bokad biljett med Stena Fredrikshavn brukar alltid accepteras av Stena Grenå. Eftersom ingen ändå åker med färjan.
Tips! Överfartstiden på styvt 4 timmar är egentligen för kort för ordentlig nattsömn, men säger man till vid incheckning så kan man få "ligga kvar" åtskilliga timmar i sin hytt efter den egentliga ankomsten i Varberg 04:45
Helsingborg - Helsingör (Scandlines, vilket numera är - HÄPP! Stena)
Den rätta vägen. I kombination med Rödby - Puttgarden den helrätta vägen. Inte ens Stenas övertagande kan ändra på detta.
Marknadsfördes i 40 år som "Vogelflueglinie" i Tyskland. "Fågelvägen på svenska, säger det mesta.
Det tidigare konkurrerande alternativet "HH-Ferries" ägs numera av - HÄPP! Stena och seglar med en gammal Mercandiaskorv i pool med de andra båtarna. Tyvärr ett nedköp att hamna på en Mercandia med hoj - upplever att vi oftare har förtur och hamnar längst fram = först av på de andra "riktiga" båtarna.
Øresundsbron
Ja, så heter den faktiskt - ett larvigt påhittat, konstlat ord blandat av två språk. Dyr, felplacerad och nyckfull eftersom dom ibland hux flux stänger ner och anser att jag inte klarar av att köra på deras bro för att det blåser. Fuck brojäveln! Söderifrån kan man noncha skyltarna och köra fram till tollplazan på svenska sidan, men från Sverige och ut är det ett jädra tjafsande om det blåsetr. Bron placerades på det sämsta stället i hela Öresund bara för att om man verkligen lagt den där den borde ligga så hade allt söder om Helsingborg blivit ett stödområde värre än Blekinge, Dalsland och gud vet vad tillsammans. Bara citytunneln för tågen inne i Malmö kostade mer än vad en komplett Danmarksförbindelse hade kostat, anlagd på ett vettigt ställe. Nå, nu blev det ju allt söder om Helsingborg ett katastrofzon ändå *host*
Landskrona*host*
Malmö*host* Hursomhelst: Bron är kass. Det enda som är kassare än Danmarksbron är att fortsätta sin tänkta kontinentresa med att vingla över dom andra broarna över Stora och Lilla Bält. Hål i huvudet. Och dyrt! Svindyrt redan utan alla extra milen. Finns ett enda tillfälle jag kan tänkas plåga mig själv över bron, och det är när det är rush hour i Köbenhavn. Då kan det gå jämnt ut att köra bron. Men det är ett lidande skall ni veta.
Rödby - Puttgarden (Scandlines, vilket numer är - HÄPP! Stena)
Täta avgångar, lagom överfartstid. Guldlinje. Oavsett vilken väg jag tar ut så nog tusan hamnar jag i Puttgarden på väg hem.
Tips: Bättre mat, service och butiksutbud på de två tyskflaggade båtarna.
Tips II: Skippa snikcafeterian med ofta långa köer. Ta dig till andra ändan av båten där dom vita dukarna är. Dyrare, men faktiskt mer prisvärt. Maten oftast snabbare på bordet där.
Gedser - Rostock (Scandlines, vilket numer är - HÄPP! Stena)
Viktigt, bortglömt alternativ till Rödby - Puttgarden. Skall man inte till Hamburg, nordvästra Tyskland eller BeNeLux så är det bättre att ta just Gedser - Rostock. Glesare turlista, längre överfart (tid till mat
och tupplur, inte bara det ena) men nästintill direktaccess till glest trafikerad autobahn, inget Maschenelände utanför Hamburg.
Malmö - Travemuende (Finnlines)
Fraktfärja med plats för PAX. Billiga överfarter, speciellt lågtrafikerade dagsavgångar. Erbjuder något som ser ut som billiga matpriser ombord, men här finns utrymme för avgrundsdjupa besvikelser. Det som erbjuds är en äckelpäckelbuffe med sönderstekt och varmhållen panerat fläsk, fryst panerad fisk som huvudrätt med segstekta konserverade kulpotatis som tilltugg. Äckligt upplagt, dåligt skött under utskänkningen och det som bärs ut allteftersom är INTE nystekt. Det stektes i den stora batchen på en tidigare resa och har legat till sig i värmeskåp sedan dess. Här får man gå med pincett för att hitta något ätbart. Genomklappningen har många grunder - buffen är gratis för de truckers som alltför ofta inte har råd att äta annat än medhavt krubb från Transnistrien eller var man nu hittar de billigaste ratthållarna denna veckan. Dom skopar i sig som dom inte sett lagad mat på evigheter (kan stämma) och inte vet när dom får chans att äta igen (mycket troligt). Detta gör att rederiet snålar in på kvaliteten på råvarorna och att kökspersonalen lackar ut och tappar sugen. Det stora problemet är att det inte finns något annat att välja på - det finns ingen a la carte att välja från. Mitt tips - ät innan, eller köp med mat. Känner du dig tvungen att äta ombord
så gå runt och kolla dagsformen på buffen innan du pyntar 140 spänn. Det kan synas billigt för en buffe, men om Jelloefterrätten är det enda du får i dig så lär du sitta och sura...
Bra överfart, bra pris - kass mat. Märks ändå mer på hemresan, även om det är samma mat. "Samma mat" kan tolkas som man vill...
Trelleborg - Travemuende/Rostock (TT-Line)
Just nu något åt priskrigshållet på denna linje eftersom Stena tagit över Scandlines. Kan behövas...
TT-har i mina ögon alltid varit sjukt dyr och sjukt ointressat. Numera bättre väg från Malmö och ner till Trelleborg, men innan dess var det bara kräks att behöva åka från Trelleborg. Ingen snabbfärja kvar, och buffen ombord har kraftig bismak av Finnlinesbuffen... Dock brukar man kunna beställa något man verkligen vill äta. Oftast.
Trelleborg - Travemuende/Rostock (exScandline numera Stena Line)
Inga egna erfarenheter här. Ointressant linje. Stena charmar på just nu, men det är bara stora stygga vargens grin under farmors huvudhuckle. Scandlines och TT brukade koordinera tidtabeller och prislistor, men nu är Stena igång och skall priskrig, Priskriga bort TT för att på samma sätt som på alla andra trader uppnå monopol och kunna styra som man vill? Den som lever får se.
Bonus: "Mecklenburg-Vorpommern" heter en av båtarna. Romantiskt namn...
Trelleborg - Sassnitz (exScandline numera Stena Line)
Klassisk linje som i evigheter förband de båda tidigare DDR-länderna Sverige och... ...eh... ...DDR.
Kort överfart, 4 timmar är linjens enda claim to fame. Men tidsvinsten ombord åts åtminstone tidigare upp av sjukt dåliga vägar på Tyska sidan innan man kom in på acceptabelt vägnät. Bättre nu? Säkert. Men det skiter jag i. Den har haft sin chans. Bye bye.
Färjor till Polen? Ingen aning - jag har problem som jag har, tack så mycket.
Detta är mina erfarenheter från 35 års tourande på kontinenten. Självklart har jag fel i nio fall av tio - det brukar jag alltid ha annars, varför skulle det skilja nu? Summan av kardemumman är att på vägen ut finns det i min värld 3-4 acceptabla vägar ut ur Sverige, men faktiskt bara en hem. På alla dessa år har jag
inte kört Vogelfluglinje max 5 gånger, annars är det Puttgarden -Rödby som gäller. Raka spåret, hemlängtan, fort fort fort - ah! Snart dags att ge sig iväg igen...
Hampe