Bästa vägen till Europa?

Motormannen

New member
Vad är bästa/billigaste vägen från Sverige till västra Europa (Frankrike, Tyskland, Italien) med MC enligt er med utgångspunkt Stockholm?
Det finns ju en ''uppsjö'' av färjor att välja mellan och dessutom broarna över Danmark.
Från Stockholm direkt till Gdansk? Stockholm-Göteborg och med Stena till Kiel? Köra hela tråkiga vägen genom Sverige och Danmark? Ta Helsingborg-Helsingör och sedan Rödby-Puttgarden? Malmö-Travemunde, kanske?

Vill också gärna veta om någon av er varit över till UK och vilken väg tog ni då? Förut fanns det ju färjor från Gbg men nu verkar det vara Esbjerg-Harwich eller Hoek van Holland-Harwich som gäller? Ska man till Skottland kan man kanske med fördel välja Amsterdam-Newcastle?

Vad blir mest ekonomiskt om man räknar med total milkostnad (bensin, slitage etc.) på hojen?

Glad sommar också! :)
 

Hampe

Skriver massor!
Vad blir mest ekonomiskt om man räknar med total milkostnad (bensin, slitage etc.) på hojen?
Att stanna hemma och läsa andras reserapporter på hösten. *flin*

Jag tycker det verkar knas att försöka finräkna på det viset när det är så många variabler med i spelet.
Eftersom inte en kotte verkar vilja svara dig trots att det gått en vecka sedan du postade så skall du få en högst personligt färgad (läs: värdelös) sammanställning av våra kontinentförbindelser, moturs med start i Gö-te-borrrg

Göteborg - Kiel (Stena)
Värdelös linje. Det tycker tillochmed Stena själva som när allt fler blocktåg stal löstrailers kapade huvudet av skam och bakade ihop den resterande, risiga frakttrafiken på Travemuende med den olönsamma passagerartrafiken på Kiel på en hiskeligt stor Ro-Pax båt som kanske ger lönsamhet åt rederiet. Men kul är det inte.
Lång båt, lång sträcka, långtråkigt ombord. Det enda berättigande jag ser är kanske för bilister från Norrland som inte orkar köra hela vägen till Skåne för att ta färjan därifrån. Men norrlänningar är ju inte rädda för mil så, nej. Detta är en värdelös linje. Bara dumskallar seglar denna vägen. För folk från Stockholmshållet finns det 1000 anledningar att åka till Göteborg. Stenas Kielkatastrof är inte en av dem. Linje är dessutom löjligt dyr. Dux-sängar i alla kabiner väger inte upp kostnaden.

Göteborg - Fredrikshamn (Stena)
Bra linje! Kanske inte klockren från just Stockholm, men täta avgångar och mycket bra priser, Tips! I bland kan det vara billigast att boka "Tur och retur över dagen". Fuck hemresan, det blir inte sällan billigare än en envägsbiljett ändå. Passa på att betala lite "bränsletillägg" för att åka Stena Express/Carisma. Njut av att åka den modernaste dinosaurien världen har skådat. Hennes storasyster Voyager/HSS 1500 togs i trafik 1996 och är redan skrotad. Carisma lär gå samma väg snart. Felsatsning gigante.
Andra fördelar: Inga fler kostnader genom Danmark och Tyskland! Direkt efter Frederikshavn så är man på 130 km/h avgiftsfri motorväg som är ytterst effektiv. OBS! Elbtunnelhelvetet i Hamburg skall passeras. Välj avgång så du inte prickar Hamburg i rusningstrafiken.

Varberg - Grenå (Stena)
Ytterligare en värdelös linje som inte ens Stena egentligen vill ha kvar. Den nödseglas med en enda stackars båt som sjösattes som "Niels Klim" och sedan har valsat runt under antal namn, redare och trader. Vintertid är det en spökfärja som danska truckers med mycket smalt specialiserad trafik använder. Det, och kadavertrafiken med slaktavfall som stinker ner hela bildäck och som jag INTE vill veta var den går. Sommartid kallar Stena den för "Legolandsbåten". För att den ser så klossigt, oproportioneligt barnbyggd ut...? Det finns en enda anledning till att Stena seglar linjen, och det är för att behålla sitt Kattegattmonopol och blockera andra aktörer från att skapa lite konkurrens. För en hojåkare på hemväg har gamla Lion-linjen faktiskt ett berättigande: om man är bokad på Stena Fredrikshavn, men märker att man har svårt att att hinna sin avgång så kan någon av de två(!) dagliga avgångarna från Genå passa bättre. Bokad biljett med Stena Fredrikshavn brukar alltid accepteras av Stena Grenå. Eftersom ingen ändå åker med färjan.

Tips! Överfartstiden på styvt 4 timmar är egentligen för kort för ordentlig nattsömn, men säger man till vid incheckning så kan man få "ligga kvar" åtskilliga timmar i sin hytt efter den egentliga ankomsten i Varberg 04:45


Helsingborg - Helsingör (Scandlines, vilket numera är - HÄPP! Stena)
Den rätta vägen. I kombination med Rödby - Puttgarden den helrätta vägen. Inte ens Stenas övertagande kan ändra på detta.
Marknadsfördes i 40 år som "Vogelflueglinie" i Tyskland. "Fågelvägen på svenska, säger det mesta.
Det tidigare konkurrerande alternativet "HH-Ferries" ägs numera av - HÄPP! Stena och seglar med en gammal Mercandiaskorv i pool med de andra båtarna. Tyvärr ett nedköp att hamna på en Mercandia med hoj - upplever att vi oftare har förtur och hamnar längst fram = först av på de andra "riktiga" båtarna.

Øresundsbron
Ja, så heter den faktiskt - ett larvigt påhittat, konstlat ord blandat av två språk. Dyr, felplacerad och nyckfull eftersom dom ibland hux flux stänger ner och anser att jag inte klarar av att köra på deras bro för att det blåser. Fuck brojäveln! Söderifrån kan man noncha skyltarna och köra fram till tollplazan på svenska sidan, men från Sverige och ut är det ett jädra tjafsande om det blåsetr. Bron placerades på det sämsta stället i hela Öresund bara för att om man verkligen lagt den där den borde ligga så hade allt söder om Helsingborg blivit ett stödområde värre än Blekinge, Dalsland och gud vet vad tillsammans. Bara citytunneln för tågen inne i Malmö kostade mer än vad en komplett Danmarksförbindelse hade kostat, anlagd på ett vettigt ställe. Nå, nu blev det ju allt söder om Helsingborg ett katastrofzon ändå *host*Landskrona*host*Malmö*host* Hursomhelst: Bron är kass. Det enda som är kassare än Danmarksbron är att fortsätta sin tänkta kontinentresa med att vingla över dom andra broarna över Stora och Lilla Bält. Hål i huvudet. Och dyrt! Svindyrt redan utan alla extra milen. Finns ett enda tillfälle jag kan tänkas plåga mig själv över bron, och det är när det är rush hour i Köbenhavn. Då kan det gå jämnt ut att köra bron. Men det är ett lidande skall ni veta.

Rödby - Puttgarden (Scandlines, vilket numer är - HÄPP! Stena)
Täta avgångar, lagom överfartstid. Guldlinje. Oavsett vilken väg jag tar ut så nog tusan hamnar jag i Puttgarden på väg hem.
Tips: Bättre mat, service och butiksutbud på de två tyskflaggade båtarna.
Tips II: Skippa snikcafeterian med ofta långa köer. Ta dig till andra ändan av båten där dom vita dukarna är. Dyrare, men faktiskt mer prisvärt. Maten oftast snabbare på bordet där.

Gedser - Rostock (Scandlines, vilket numer är - HÄPP! Stena)
Viktigt, bortglömt alternativ till Rödby - Puttgarden. Skall man inte till Hamburg, nordvästra Tyskland eller BeNeLux så är det bättre att ta just Gedser - Rostock. Glesare turlista, längre överfart (tid till mat och tupplur, inte bara det ena) men nästintill direktaccess till glest trafikerad autobahn, inget Maschenelände utanför Hamburg.

Malmö - Travemuende (Finnlines)
Fraktfärja med plats för PAX. Billiga överfarter, speciellt lågtrafikerade dagsavgångar. Erbjuder något som ser ut som billiga matpriser ombord, men här finns utrymme för avgrundsdjupa besvikelser. Det som erbjuds är en äckelpäckelbuffe med sönderstekt och varmhållen panerat fläsk, fryst panerad fisk som huvudrätt med segstekta konserverade kulpotatis som tilltugg. Äckligt upplagt, dåligt skött under utskänkningen och det som bärs ut allteftersom är INTE nystekt. Det stektes i den stora batchen på en tidigare resa och har legat till sig i värmeskåp sedan dess. Här får man gå med pincett för att hitta något ätbart. Genomklappningen har många grunder - buffen är gratis för de truckers som alltför ofta inte har råd att äta annat än medhavt krubb från Transnistrien eller var man nu hittar de billigaste ratthållarna denna veckan. Dom skopar i sig som dom inte sett lagad mat på evigheter (kan stämma) och inte vet när dom får chans att äta igen (mycket troligt). Detta gör att rederiet snålar in på kvaliteten på råvarorna och att kökspersonalen lackar ut och tappar sugen. Det stora problemet är att det inte finns något annat att välja på - det finns ingen a la carte att välja från. Mitt tips - ät innan, eller köp med mat. Känner du dig tvungen att äta ombord så gå runt och kolla dagsformen på buffen innan du pyntar 140 spänn. Det kan synas billigt för en buffe, men om Jelloefterrätten är det enda du får i dig så lär du sitta och sura...
Bra överfart, bra pris - kass mat. Märks ändå mer på hemresan, även om det är samma mat. "Samma mat" kan tolkas som man vill...


Trelleborg - Travemuende/Rostock (TT-Line)
Just nu något åt priskrigshållet på denna linje eftersom Stena tagit över Scandlines. Kan behövas...
TT-har i mina ögon alltid varit sjukt dyr och sjukt ointressat. Numera bättre väg från Malmö och ner till Trelleborg, men innan dess var det bara kräks att behöva åka från Trelleborg. Ingen snabbfärja kvar, och buffen ombord har kraftig bismak av Finnlinesbuffen... Dock brukar man kunna beställa något man verkligen vill äta. Oftast.

Trelleborg - Travemuende/Rostock (exScandline numera Stena Line)
Inga egna erfarenheter här. Ointressant linje. Stena charmar på just nu, men det är bara stora stygga vargens grin under farmors huvudhuckle. Scandlines och TT brukade koordinera tidtabeller och prislistor, men nu är Stena igång och skall priskrig, Priskriga bort TT för att på samma sätt som på alla andra trader uppnå monopol och kunna styra som man vill? Den som lever får se.
Bonus: "Mecklenburg-Vorpommern" heter en av båtarna. Romantiskt namn...



Trelleborg - Sassnitz (exScandline numera Stena Line)
Klassisk linje som i evigheter förband de båda tidigare DDR-länderna Sverige och... ...eh... ...DDR.
Kort överfart, 4 timmar är linjens enda claim to fame. Men tidsvinsten ombord åts åtminstone tidigare upp av sjukt dåliga vägar på Tyska sidan innan man kom in på acceptabelt vägnät. Bättre nu? Säkert. Men det skiter jag i. Den har haft sin chans. Bye bye.

Färjor till Polen? Ingen aning - jag har problem som jag har, tack så mycket.


Detta är mina erfarenheter från 35 års tourande på kontinenten. Självklart har jag fel i nio fall av tio - det brukar jag alltid ha annars, varför skulle det skilja nu? Summan av kardemumman är att på vägen ut finns det i min värld 3-4 acceptabla vägar ut ur Sverige, men faktiskt bara en hem. På alla dessa år har jag inte kört Vogelfluglinje max 5 gånger, annars är det Puttgarden -Rödby som gäller. Raka spåret, hemlängtan, fort fort fort - ah! Snart dags att ge sig iväg igen...


Hampe
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Håller med Hampe!:)

Men det finns fler vägar som är lite längre för folk från västkusten. Kommer man norrifrån kan man köra ner genom Finland och från Helsingfors komma ända ner till Tyskland. Har inte åkt denna linje men det är Finnlines så Hampe är nog inte helt fel där!

Från Nynäshamn kommer man till Gdansk ganska billigt med en gammal Gotlandsfärja. Inte mycket att göra om man inte gillar öl. Men den starka polska Portern är prisvärd och alldeles för god. :very_drunk: Färjan är dessutom för polacker så det mesta sker på polska men står man ut med det så slipper man en massa mil i Sverige men får 40 mil till Tyska gränsen.

Ystad - Swinoujscie har jag inte rest med men är, vad jag förstått, samma men utan att slippa 50 - 60 mil i Sverige. Men Polferries är, som sagt, inte dyra.

Till UK är det inte lätt och billigt att ta sig. Amsterdam - Newcastle skulle jag inte välja eftersom vägarna till Amsterdam är så mycket rakare och tråkigare än östkusten upp genom England. Vägarna i Yorkshire är bara för bra för att missas.

Men tycker man att svenska hastighetsbegränsningar är motiverade och aldrig kör fortare än skyltad hastighet kan det bli besvärligt i UK. Det går minst 90 - 100 kph på vägar som vi har 70 på i Sverige, även bilar håller uppe farten, och det kan upplevas som jobbigt om man inte är van. Jag är van och trivs dessutom och håller samma hastighet även i Sverige :eek: men här är det livsfarligt och extremt att köra som britterna... Men ännu har de inte, som Australien, fått Noll Vision utan här krävs det, till skillnad från Sverige, att du inte sitter och pillar på din GPS eller pratar i telefon.:wink:

Vad jag hört av kamrater i England är kanalen det billigaste. Jag har sträckkört från Skottland till Dover på en dag med en Engelsk sporthoj från 60-talet utan problem och det hyfsat krokigt. Från Calais sedan, naturligtvis, Rödby - Puttgarden och Helsingborg - Helsingör nästa dag. Men för mig är det ingen njutning att köra en massa rak väg.

Men, som Hampe säger, det billigaste är att stanna hemma. För tusenlapparna rullar iväg. Antingen färjeavgifter eller bensin och övernattning.
 

Marie

Banned
Till stor del håller jag med Hampe, men min absoluta favorit är Trelleborg-Rostock med TT-line.

1) Överfarten tar tillräckligt lång tid med nattfärjan för att man skall kunna rulla ut på Autobahn utvilad i arla morgonstund.
2) Man hinner utan vidare ner till sydligaste Österrike till kvällen vare sig man kör bil eller mc. Har man bil+släp hinner det dock bli sen kväll.
3) TT-lines SMC-rabatt är klart överlägsen Stenas
4) Maten på färjan skiter jag i (dyr, och stjäl värdefull sovtid), jag äter några mil före Trelleborg på utresekvällen (Max, Center Syd) ett par mil efter Rostock på morgonen, och lunch i Nürnberg, kvällsmat i Österrike på bykrogen vid målet.
 

Hampe

Skriver massor!
Tur att vi tycker olika ibland!
Någon måste ju gilla TT eftersom dom fortsätter segla. För min del handlar det nog mest om att jag aldrig känt mig bekväm söder om landsvägen... :p

När det gäller färjor till UK - som egentligen inte hör till topic, eftersom England inte tillhör Europa (på samma sätt som Norden inte tillhör "Europa") så har DFDS lyckats bra med ambitionen att få det att framstå som om man inte tar ombord PAX - men se det stämmer inte alls.

Gamla Tor Line-trafiken tar faktiskt ombord passagerare med hoj, men endast i begränsad utsträckning. IMO-regler tillåter maximalt 12 pax per resa, och självklart har eventuell förarbunden frakttrafik prioritet ombord.
Linjen tar dock nästan uteslutande löstrailers så chaufförer är ovanliga. Den som fått en bokningsbekräftelse och betalt sin biljett blir inte bouncad på kaj.

Passengers on freight vessels
Enquiries for passenger transport on this route should be addressed to Gothenburg (Tel: +46 31 65 08 67 , Monday - Friday 10:00-11:00 / Email: paxbookings.got@dfds.com ) or Immingham (Tel: +44 14 69 55 26 16 Email: ukpax@dfds.com ).

Read more about passenger bookings here
http://freight.dfdsseaways.com/DFDS_ferries/North_Sea_ferries/Gothenburg_Immingham_ferries/


26 - 27 timmars segling med absolut ingenting att göra. Din hytt, en korridor, ett "allrum" och en avgränsad plattform på däck - det är ens universum under mer än ett dygn.

Rätt vilsamt, faktiskt - om man är inställd på det från start.
Smådyr överfart, men fria måltider. Suverän mat! Man äter samma krubb som besättningen, och byssan ligger mitt emellan manskapsmässen med fri sikt igenom - bara att tjingsa på crewet när man hämtar sin mat. I vart fall ser blomserien som seglar just nu ut så: http://freight.dfdsseaways.com/ferry_fleet/magnolia_seaways/

Vi var några stycken som seglade över för två somrar sedan bara för att spara däck inför körning på Isle of Man. Immingham över till Liverpool och nästa färja är bara styvt 20 svenska mil - vettigt alternativ om man kör sporthoj och vill lägga krutet på att brassa satan på ön istället för att köra däcken kantiga på vägen dit.



Hampe
 

Herr Fuggle

New member
Vill också gärna veta om någon av er varit över till UK och vilken väg tog ni då? Förut fanns det ju färjor från Gbg men nu verkar det vara Esbjerg-Harwich eller Hoek van Holland-Harwich som gäller? Ska man till Skottland kan man kanske med fördel välja Amsterdam-Newcastle?

Vad blir mest ekonomiskt om man räknar med total milkostnad (bensin, slitage etc.) på hojen?

Glad sommar också! :)

Fraktfärjan mellan Göteborg och Immingham tar, som sagt, bara 12 passagerare och lastbilschaförer har företräde. Kostar ca 5 000 :- ToR PP med hoj men då är hytt och all mat inräknad. Tråkigt med 26 timmar om man vill festa men med över 30 år i sadeln kan jag vänta tills jag landar i UK! :very_drunk: Lång resa men det är en helt annan service än man är van med hos DFDS! :tummenupp
Tiderna är inte lysande heller, att komma till en frakthamn i mörker och regn sent på kvällen kräver att man bokat boende i förväg. Tillbaka är det 4 på morgonen, inte heller det särskilt lysande. Fraktfärja i en frakthamn, det finns inget för hojåkare, passagerarna har ju sin lastbil. (Nu fick vi sitta i personalrummet men det kan man inte räkna med...) Skyltningen är heller inte överdriven men det är bara att vara ute i god tid.

Från Västernorrland till Skottland borde kortaste körvägen vara Umeå - Vasa, Helsingfors - Travemünde och sedan Amsterdam - Newcastle. Billigt blir det, förutom att stanna hemma, bara om du flyger. :slagen: Men vi kör väl inte hoj för att det är billigt? :eek:
Vasa till Helsingfors är en 45 - 50 mil och Travemünde till Amsterdam 55 - 60 mil medans Stockholm till Amsterdam är 150 mil i sadeln och det är väl en 50 mil till från Ume. Ungefär 25 mil från Immingham till Newcastle. Så det är bara att välja tid i sadeln eller på sjön! :)

Finnlines tider Helsingfors - Travemünde är heller inte lysande men det är inte en fraktfärja så du har säkert någonstans under tak ifall det regnar.

Vad gäller TT-line så valde vi den senast för att det var billigast. Maten var så dålig som Hampe säger och det mest intressanta var TVn med reportage om översvämningarna! Men vi sparade några raka, tråkiga mil i sadeln.:)
 

Motormannen

New member
En får tacke för de uttömmande och inte helt värdelösa (enligt Hampe) svaren! :)

Klart att man hellre väljer hojen på en roadtrip, dels för att det är så fruktsansvärt mycket roligare än bil, men dels också för att det är billigare soppa och billigare på färjan! Det får självklart kosta vad det vill men har man chans att spara några slantar så gör jag gärna det!
Off-topic, men UK tillhör väl visst Europa? Vilket betyg hade du i geografi, Hampe? :p
 

Hampe

Skriver massor!
Äsch - det är bara ett internt tramsskämt mellan kompisar: folk säger att dom skall åka till "Europa" på semestern när dom menar "kontinenten". Enligt den dogmen skulle inte "Norden" tillhöra "Europa" å isf gör absolut inte UK det heller.
Kul att du hade nytta och nöje av svaret.

H
 

Herr Fuggle

New member
En får tacke för de uttömmande och inte helt värdelösa (enligt Hampe) svaren! :)

Klart att man hellre väljer hojen på en roadtrip, dels för att det är så fruktsansvärt mycket roligare än bil, men dels också för att det är billigare soppa och billigare på färjan! Det får självklart kosta vad det vill men har man chans att spara några slantar så gör jag gärna det!
Off-topic, men UK tillhör väl visst Europa? Vilket betyg hade du i geografi, Hampe? :p

Soppan är inte billigare med hoj! :p Visserligen drar många hojar mindre per mil men vi som hojåkare kan inte, som flyget, betala mindre för soppan bara för vi kör hoj. :wink:

När du besökt UK och pratat med dess invånare inser du att när man korsar Kanalen kommer man till Europa!:D

Allmänkunskap!:wink:
 

Jämten

New member
Angående flygplansflottan i värden så gör dom av med 290 miljoner liter flygbränsle varje år enligt FN.Skatteuttaget är nog minimalt.Lättare att mjölka ut stålarna lokalt i ett globalt perspektiv.Vad var det GP sade det skall vara roligt att betala skatt.Fan trot så länge det inte drabbar en själv.Åk gasa och var glad.Hälsningar.Sur Jämten.
 

BMW R90s

New member
Nu bor vad jag förstår Hampe i Göteborg. Bor man längre upp i landet så är kortaste körsträckan i Sverige till Göteborg.
Har du kört en hel dag så är inte kortfärjorna ett alternativ, det blir då en övernattning i Skåne eller Danmark
 

Marie

Banned
Nu bor vad jag förstår Hampe i Göteborg. Bor man längre upp i landet så är kortaste körsträckan i Sverige till Göteborg.
Har du kört en hel dag så är inte kortfärjorna ett alternativ, det blir då en övernattning i Skåne eller Danmark


Ja till och med jag som bor i Skåne föredrar ju att börja resan med en nattfärja över Östersjön, eftersom det annars gärna vill bli en övernattning nånstans i södra Tyskland / norra Österrike när jag tack vare nattfärjan kan köra direkt till målet i södra Österrike.
 

V Saarela

New member
Räknas inte en natt på färjan som en natt?

Normalt så kliver man väl upp på morgonen och.......
Bor man i Skåne sitter man ju och inväntar nattfärjan för att sen stressköra sina 80-90 mil till norra Österrike.
Bor man i Skåne och startar på morgonsidan. Kör via broarna, lunkar på i sakta mak i myspysfart och fördelar körningen till norra Österrike på cirka 55-60 om dan.

Båda varianterna kräver en1(en) övernattning.
 
Top