Bästa överlevnadstips till en motorcyklist?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Den senaste månaden har SMC gått ut med två pressmeddelanden. Den första handlade om olyckstalen i förhållande till antalet fordon. Den andra var om projektet 1000 mil väg. SMC planerar en rad olika pressmeddelanden under våren som riktar sig till olika målgrupper. Vi leder debatten istället för att försvara oss i efterhand.

Då det gäller motorcyklisterna själva har vi en idé om att gå ut med ett pressmeddelande som innehåller de 10 bästa tipsen för att överleva i trafiken. Vilka är bättre på att svara på detta än våra egna medlemmar? Vi har givetvis egna idéer men jag har fått glimrande förslag från er därute när jag använt forumet tidigare.

Sätt igång, jag väntar med spänning. :)
 

Leif H..oj

New member
Några förslag

1. Fräscha upp dina körkunskaper varje år i fortbildningar för mc-förare
- kolla upp SMC:s stora kursutbud som passar alla.

2. Kör aldrig med alkohol eller droger i kroppen
- varje år dör och skadas svårt mc-åkare som är påverkade.

3. Åk aldrig med en person som är påverkad.
- även passagerare dör och skadas i alkoholrelaterade mc-olyckor.

4. Håll dig inom skyltade hastighetsbegränsningar
- det finns en orsak.

5. Använd heltäckande skyddskläder
- i alla väder.

6. Använd CE-märkta hjälmar
- godkända för använding i EU.

7. Byt ut hjälmen efter några år när den blivit för stor.
- i några olyckor varje har hjälmen lossnat vid en olycka.

8. Ställ frågan syns jag i trafiken?
- gör vad du kan för att synas av andra trafikanter, för att undvika olyckan.

9. Håll avståndet till framförvarande trafikanter.
- allt för korta avstånd gör att du inte hinner bromsa när det krävs.

10. Var en god förebild som kör med hjärnan på hoj.
- mc-kollektivet får medhåll av andra trafikanter om vi uppträder respektfullt.

11. Gör inte trafikfarliga omkörningar.
- detta gäller alla, var en god medtrafikant.
 
Överlevnad

Den senaste månaden har SMC gått ut med två pressmeddelanden. Den första handlade om olyckstalen i förhållande till antalet fordon. Den andra var om projektet 1000 mil väg. SMC planerar en rad olika pressmeddelanden under våren som riktar sig till olika målgrupper. Vi leder debatten istället för att försvara oss i efterhand.

Då det gäller motorcyklisterna själva har vi en idé om att gå ut med ett pressmeddelande som innehåller de 10 bästa tipsen för att överleva i trafiken. Vilka är bättre på att svara på detta än våra egna medlemmar? Vi har givetvis egna idéer men jag har fått glimrande förslag från er därute när jag använt forumet tidigare.

Sätt igång, jag väntar med spänning. :)
Hej Här kommer mina två viktigasta överlenadstips.
Nr1 Hastigheten...........
Nr2 Tänk åt alla andra trafikanter.
 

OH-

Member
Ett par förslag:

- Avståndet till övriga trafikanter är din airbag!

- Ha alltid en "flyktväg" klar i huvudet!

- Dina mottrafikanter är upptagna med annat än körteknik och trafikregler.

- Äg ditt körfält!
 

P-O Noren

New member
Håller med Sören!
1. Håll samma fart som övrig trafik!
2. utgå från att andra trafikanter inte har sett dig!
(handla därefter)

ps. Sören! klicka uppe till höger på privata meddelanden, du har fått ett...
 
P

Pingo

Guest
Den senaste månaden har SMC gått ut med två pressmeddelanden. Den första handlade om olyckstalen i förhållande till antalet fordon. Den andra var om projektet 1000 mil väg. SMC planerar en rad olika pressmeddelanden under våren som riktar sig till olika målgrupper. Vi leder debatten istället för att försvara oss i efterhand.

Då det gäller motorcyklisterna själva har vi en idé om att gå ut med ett pressmeddelande som innehåller de 10 bästa tipsen för att överleva i trafiken. Vilka är bättre på att svara på detta än våra egna medlemmar? Vi har givetvis egna idéer men jag har fått glimrande förslag från er därute när jag använt forumet tidigare.

Sätt igång, jag väntar med spänning. :)

1 Kom ihåg att det finns vilda djur efter vägarna och anpassa farten så du hinner se dem.
 

Ducatista

New member
Dessa 15 fick jag av min mekaniker för länge sedan :D
(Kanske inte överlevnadstips och speciellt serösa men ack så kloka ord ändå ;) )

1.Att åka är friviligt,att parkera är obligatoriskt.
2.Det är inte farligt att åka,men det är farligt att krascha…
3.Enda gången du har för mycket bensin är när hojen brinner…
4.Vid osäkerhet, sakta in. Ingen har någonsin kolliderat i för låg fart…
5.Efter en bra åktur kommer man hem och efter en fantastisk åktur kan man använda motorcykeln igen…
6.Lär av andras misstag.Du kommer inte att leva så länge att du hinner göra dem alla själv…
7.Låt aldrig hojen föra dig någonstans dit inte din hjärna anlänt tre sekunder tidigare…
8.Undvik dimma.I dimma gömmer sig stora,hårda lastbilar…
9.Se till att fälla ned stödet lika många gånger som du fäller upp det…
10.Det finns två enkla regler för att köra säkert och snabbt på snö och is. Tyvärr finns det ingen som kan dem….
11.Man börjar med en full påse tur och en tom påse erfarenhet.Tricket är att fylla påsen med erfarenhet innan påsen med tur tar slut…
12.I det pågående striderna mellan föremål tillverkade av metall,gummi och plast som färdas i hög hastighet,och marken som står still,har marken hitills aldrig förlorat.Det samma gäller bilar,lastbilar och större djur.Oavgjort räknas inte…
13.Gott omdöme kommer av erfarenhet.Tyvärr kommer erfarenhet oftast av dåligt omdöme.
14.Strålkastaren bör befinna sig i färdriktningen och hjulen nedåt, så mycket som möjligt….
15.Gravitatyion och centrufugalkrafter är inte bara trevliga ideér. De är lagar som inte kan överklagas….
 

peakupnorth

New member
Frächa upp manöver förmågan före/under första åkturen

1,1 Rulla MC i 3 minuter
Hitta en bra, plan yta. Håll MC’n upprätt. Gå runt den byt grepp medans du går(lämna sido stödet nere, ifall att) Det här ger dig känslan för vikten och balansen för MC’n

1,2 Koppling och Gas kontroll i 2 minuter
Hitta ett lungt väg avsnitt eller en parkering plats. Ta en minut och känn på koppling, gas ,broms och avslappnad sitt ställning. Börja med sakta körning i promenad takt. Få in känslan för koppling/Gas

1,3 Balans i 2 minuter (eller tills du kan det)
Kolla din balans. Prova U-sväng med fötterna uppe ett par gånger. Vrid på huvudet och se vart du åker. Undvik att använda handbromsen. Träna till det sitter i bakhuvudet.

1,4 Broms kontroll i 3 minuter
Hitta ett lungt väg avsnitt. Ta upp hastigheten till 50km/h stanna MC’n kontrollerat. (Ingen Nöd/Panik bromsning)-Bara så du får känslan för Broms verkan. Kom ihåg Fram broms, mata på lite med fotbroms. Bygg upp broms trycket lungt och sedan släpp och stanna.

Tänk Motorcyckel
Därför du tänker som en bilförare, du tänker inte på att få ut det bästa från din motor cyckel

2 Träning 1-2 timmar eller en tank

2,1 Titta framåt (Tid hela turen)
Kör lungt och försiktigt-Inget full gas. –kör de första km med att kolla dig själv. Var tittar du? Har du blicken långt fram på vägen, om inte lyft på huvudet lite så ser du allt du behöver. Är det trafik framför? Tittar du fortfarande på vägen framför dig ........eller tittar du på bilen framför

2,2 Titta runtomkring (Tid hela turen)
Scanna med blicken omkring dig. Bygg upp en bild vad som händer runt dig. Kolla varje korsning om det finns väntande fordon. Håll koll på väg underlaget. Kolla i backspeglarna regelbundet. När du svänger gör en ”Life saver” titta bakåt. Se till att kom in i ett harmoniskt tempo.

2.3 Planera ännu mera framåt (andra halvan av turen)
Kontrollera att du konsekvent planerar hur du uppträder med den där vägkröken eller med den där söndags billisten. På öppna landsvägar skall du inte ligga tät bakom bilarna och sen försöka komma förbi. Du bör planera omkörningen så fort u ser en bil. Kolla att du inte är orolig för att byta växel eller att hitta blinkers. Om det tar din upp märksamhet, ge dig några extra mil, så det sitter.

2,4 Komfort (De sista 5 min. Av turen)
Åk minst i en ½ timme, stanna och ta en pause. Ont i Axlarna, Rulla med axlarna, flexa med händerna. Har du vita knogar (säkert tecken på stress) Kör några mil till


3 Gör framsteg

3,1 Träna svängar Höger/ Vänster (Varje väg krök du kör) Hela tiden
Se Trafik boken du fick när du tog körkort eller kolla i Forumet

3,2 Kör om Hela tiden
Se Trafik boken du fick när du tog körkort eller kolla i Forumet

Det här tog jag från Bike UK issue 420/April 2008 Get sharper in a day
Det skulle nästa vara med i varje vår nummer (kanon tycker jag)+ det finns en artikel i Bikers Inc Mica(P)225/10/2007 ”Helth care for riders” kanon bra ”It’s all about the posture”
 

lime

Skriver inte
Dessa 15 fick jag av min mekaniker för länge sedan :D
(Kanske inte överlevnadstips och speciellt serösa men ack så kloka ord ändå ;) )
...

Underbara och ack så sanna. Det är det här det handlar om, skrivet på ett underbart sätt.

Frächa upp manöver förmågan före/under första åkturen

1,1 Rulla MC i 3 minuter
Hitta en bra, plan yta. Håll MC’n upprätt. Gå runt den byt grepp medans du går(lämna sido stödet nere, ifall att) Det här ger dig känslan för vikten och balansen för MC’n
...

Skitbra!
 

Maru

New member
Den senaste månaden har SMC gått ut med två pressmeddelanden. Den första handlade om olyckstalen i förhållande till antalet fordon. Den andra var om projektet 1000 mil väg. SMC planerar en rad olika pressmeddelanden under våren som riktar sig till olika målgrupper. Vi leder debatten istället för att försvara oss i efterhand.

Då det gäller motorcyklisterna själva har vi en idé om att gå ut med ett pressmeddelande som innehåller de 10 bästa tipsen för att överleva i trafiken. Vilka är bättre på att svara på detta än våra egna medlemmar? Vi har givetvis egna idéer men jag har fått glimrande förslag från er därute när jag använt forumet tidigare.

Sätt igång, jag väntar med spänning. :)

Välj en hastighet som din medtrafikanter kan hantera.
Kör av dig på bankörningar, det kan tyckas kosta en del men är du beredd att sätta ett pris på din egen och andras säkerhet?
 

peakupnorth

New member
minröjare i Afganistan

Rekommendera kompisen som är (återfalls knutte eller fick kk på köpet) att ta ett par körlektioner.
Spendera pengar på utbilding först sen en 1098+ all skydds utrustning
Man ska inte ha nån Rebell attityd.

Tendensen är väl att det mognare gardet inte har tillräcklig mycket körskicklighet. Oooops stack jag ut näsan nu..? Det är väl mer regel än undantag man ser, föraren på en custom hoj kommer med benen och fötter pekande som en minröjare i Afganistan
Det går ju att sväng på det lätta sättet:D, många gör det på det svåra sättet:confused:
 

OH-

Member
Rekommendera kompisen som är (återfalls knutte eller fick kk på köpet) att ta ett par körlektioner.

Har faktiskt aldrig ens tänkt tanken. Har varit för upptagen med att köra, gå på och senare arbeta med avrostningar. Undrar om det finns nån körskola som skulle palla med att hantera en grinig gammal motorcyklist, lätt blir det inte ;)
Spendera pengar på utbilding först sen en 1098+ all skydds utrustning

Va fan är en 1098? Skit samma, motorcyklar är inte så kul egentligen. Vägar däremot ..............

Man ska inte ha nån Rebell attityd.

Nä, tackar vet jag lydiga gubbar och gummor som gör som omgivningen förväntar sig!

Tendensen är väl att det mognare gardet inte har tillräcklig mycket körskicklighet.

Definitivt. Dels finns det sånna gamlingar som jag som aldrig har varit någe duktiga. Då får man ha en rent otrolig tur för att överleva 30 säsonger.
Sen har vi dom som var seriöst snabba för ett par årtionden sen men försiktiga nog för att överleva. En del av dom hänger inte riktigt med ungdomen längre. Du har rätt, dom tränar nog inte tillräckligt :rolleyes:

Oooops stack jag ut näsan nu..?

Nä, inte alls! Du öppnade munnen och stoppade in hela foten. Med MC-stöveln på :D

Det är väl mer regel än undantag man ser, föraren på en custom hoj kommer med benen och fötter pekande som en minröjare i Afganistan

Nu tappade du bort mig helt. Är det den gamla historien om Iransk minröjare i ny tappning bara :confused:

Det går ju att sväng på det lätta sättet:D, många gör det på det svåra sättet:confused:

Finns det bara två sätt? Kanske bäst att kolla upp körskolorna i alla fall ;)
 
Top