J
Janner
Guest
Det här blir en lång berättelse, tyvärr med tråkigt slut.
Den 12 sept kör jag punktering på min cykel, har tilläggsförsäkring som gör att jag har fri bärgning. Nyttjar detta. Ut kommer en stor, vanlig bärgningsbil som fått för sig att min Ducati är en "Ducato" (en transportbil) vilket gör att han inte har några speciella fastsättningsmöjligheter för mc.
Cykeln lastas och fästs med remmar, två åt vardera sida, en i framhjulet och en i bakhjulet. Remmen runt bakhjulet fästs i bommen under flaket. Transporteras de tre milen hem och avlastning ska ske. Föraren börjar köra flaket bakåt, utan att lossa några remmar, min cykel sträcks ca 5 cm! Han släpper tillbaka flaket och lossar remmen bak.
Dagen efter pratar jag med mc-firman om sträckningen och jag inser att jag vill ha cykeln kontrollerad. Kontaktar bärgningsfirman och meddelar detta. Får ok på detta.
Cykeln visar sig vara ok förutom att fälgen fått en kraftig skada av en sten eller liknande som troligen funnits i bandet runt fälgen. Meddelar bärgningsfirman som förklarar för mig hur dum jag är som "tror att en mjuk rem kan skada en fälg". Han kan "tänka sig att ge mig pengar i handen för kontrollen av cykeln, men det ska inte behöva kosta mer än 5000:-"
Jag tänker att "pengar i handen" kan gå till min självrisk och jag kan få hela skadan reglerad av mitt förs.bolag.
När jag meddelar kostnaden för kontrollen, som är mindre än 5000:-, så säger bärgningskillen att han ska "kolla upp det med andra mc-firmor" och att han vill ha kvitto på det. Där spricker min tanke om hans pengar=min självrisk.
Slutet blir att jag får ta skadan, orsakad av bärgningsfirman, på min försäkring
Tänk på detta om ni blir bärgade och er cykel inte är trasig (endast elfel, soppatorsk, punka eller liknande).
Fotografera er cykel innan transporten, speciellt där man kan tänkas fästa band, ta gärna en bild när den är fastspänd också. När cykeln sen lastas av, besiktiga den noggrannt innan bärgningsbilen åker sin väg. Rapportera till bärgningskillen och fotografera eventuella skador. Se till att han skriver in det i datorn i bilen.
Sitter här och känner mig lurad och lite dum, men det kommer gå över.
Tack till Br. Hörbergs som varit till stor hjälp och diskussionsplank i denna härva.
Den 12 sept kör jag punktering på min cykel, har tilläggsförsäkring som gör att jag har fri bärgning. Nyttjar detta. Ut kommer en stor, vanlig bärgningsbil som fått för sig att min Ducati är en "Ducato" (en transportbil) vilket gör att han inte har några speciella fastsättningsmöjligheter för mc.
Cykeln lastas och fästs med remmar, två åt vardera sida, en i framhjulet och en i bakhjulet. Remmen runt bakhjulet fästs i bommen under flaket. Transporteras de tre milen hem och avlastning ska ske. Föraren börjar köra flaket bakåt, utan att lossa några remmar, min cykel sträcks ca 5 cm! Han släpper tillbaka flaket och lossar remmen bak.
Dagen efter pratar jag med mc-firman om sträckningen och jag inser att jag vill ha cykeln kontrollerad. Kontaktar bärgningsfirman och meddelar detta. Får ok på detta.
Cykeln visar sig vara ok förutom att fälgen fått en kraftig skada av en sten eller liknande som troligen funnits i bandet runt fälgen. Meddelar bärgningsfirman som förklarar för mig hur dum jag är som "tror att en mjuk rem kan skada en fälg". Han kan "tänka sig att ge mig pengar i handen för kontrollen av cykeln, men det ska inte behöva kosta mer än 5000:-"
Jag tänker att "pengar i handen" kan gå till min självrisk och jag kan få hela skadan reglerad av mitt förs.bolag.
När jag meddelar kostnaden för kontrollen, som är mindre än 5000:-, så säger bärgningskillen att han ska "kolla upp det med andra mc-firmor" och att han vill ha kvitto på det. Där spricker min tanke om hans pengar=min självrisk.
Slutet blir att jag får ta skadan, orsakad av bärgningsfirman, på min försäkring
Tänk på detta om ni blir bärgade och er cykel inte är trasig (endast elfel, soppatorsk, punka eller liknande).
Fotografera er cykel innan transporten, speciellt där man kan tänkas fästa band, ta gärna en bild när den är fastspänd också. När cykeln sen lastas av, besiktiga den noggrannt innan bärgningsbilen åker sin väg. Rapportera till bärgningskillen och fotografera eventuella skador. Se till att han skriver in det i datorn i bilen.
Sitter här och känner mig lurad och lite dum, men det kommer gå över.
Tack till Br. Hörbergs som varit till stor hjälp och diskussionsplank i denna härva.