Avslag som handledare

Strandell

New member
Undrar om det finns nått sätt att kringå att man måste haft körkort i 5 år/eller haft körtkort för behörigheten 5 år dom senaste 10 åren för att kunna bli handledare.

För jag ansökte och fick avslag, tog mitt körkort 2008 och då räkna jag 08, 09, 10, 11, 12 = 5 år. Visst sökte lite tidigt, men jag räknade med att kunna bli handledare redan 2012.

Inte som jag fick i avslaget, sep 2013.

Tänkte att jag skulle överklaga med just motiveringen 08-12 vilket är 5 år eftersom just MC är så säsongsbetonat som det är.

Eller vad säger ni, kan man göra nått åt det?
 

Mathias

Active member
Vet inte här, men det verkar som de kör efter den månad som man tog körkortet (eller fick tillbaka det OM man varit av med lappen).

Jag tolkar det som att du fick ditt kort sept -08 och då blir det sept -09 (1år), sept 10 (2år), sept 11 (3år), sept 12 (4 år) och då sept 13 (5 år).
Jag tror inte du kan göra ett dyft, sorry.
 

Strandell

New member
Vet inte här, men det verkar som de kör efter den månad som man tog körkortet (eller fick tillbaka det OM man varit av med lappen).

Jag tolkar det som att du fick ditt kort sept -08 och då blir det sept -09 (1år), sept 10 (2år), sept 11 (3år), sept 12 (4 år) och då sept 13 (5 år).
Jag tror inte du kan göra ett dyft, sorry.

Exakt dom räknar ju precis på dagen, men kan man göra nått åt det. MC är ju säsongsbetonat. Att ha körkort på MC i fem år är ju nästan som att ha körkort på bil i 10 år.
 

V Saarela

New member
Nånstans måste dom väl lägga en regel. I princip är väl en mc-säsong tolv månader, dvs möjlighet att sätta på vinterdäck.
Dessutom så är väl annars "sommarsäsongen" kanske 10 månader i Skåne, medans den är kanske hälften uppe i Norrbotten.

Tar man körkort tex mitten av Juli, så är det en halv säsong och.....man ju då bara "hälften så bra" handledare år 1?

Tycker personligen det är logiskt med datum.
 

Jari69

New member
Exakt dom räknar ju precis på dagen, men kan man göra nått åt det. MC är ju säsongsbetonat. Att ha körkort på MC i fem år är ju nästan som att ha körkort på bil i 10 år.

Hur tänker du här? Jag skulle påstå att det är tvärtom.. De flesta som kör hoj kör kanske ca max 500 mil om året... Och helt logiskt med datum och inte antal säsonger!
 

SGM

Moderator
...det är ju lite som det är, jag är AI och GI och lär folk köra hoj, men jag har bara haft hojkort sedan 2008 (jag och T-Bag gick våran första SHK tillsammans, och tog kortet samma år)...alltså får man inte agera handledare.

Men det lär väl till ett mått på något sätt, så man får snällt vänta. Man kan se på det som att man slipper agera handledare med. :D ;)
 

SuperRetard

New member
Hav förtröstan käre du...

Jag har varit handledare åt två kompisar och en sambo, och det är helt sjukt tråkigt i längden (kul att se folk utvecklas, men roligare på kurs där man kör en dag och får åka hem sen) att harva runt och göra vänstersvängar i stan, stå på en körgård och harva konkörning och åka 62 på 70-vägar på landet.
 

Peter1980

New member
Det verkar vara lite slumpartat det där.

En bekant lyckades bli godkänd som handledare trots att han bara haft A-lappen i 2½ år. Sen vet jag inte vad som skulle sägas om något händer, men godkänd blev han iaf.
 

Carnivore

New member
Exakt dom räknar ju precis på dagen, men kan man göra nått åt det. MC är ju säsongsbetonat. Att ha körkort på MC i fem år är ju nästan som att ha körkort på bil i 10 år.

Nu tänker du baklänges. ;)
Om nu hojsäsongen är ett halvår så har du på 5år alltså egentligen bara kört 2,5år.
 

Strandell

New member
Nu tänker du baklänges. ;)
Om nu hojsäsongen är ett halvår så har du på 5år alltså egentligen bara kört 2,5år.

Haha..Yep, hjärnan funkar inte så bra när promillen går över 1. Ingen bra kombination att vara irriterad och packad, sedan ovan på det försöka tänka. :D

Trist äre iaf, måste leta reda på nån här i närområdet som kan köra med tjejen om man inte kan plita ihop nått och prova att söka igen. För att ha haft behörigheten 5 år säger ingenting om lämplighet. När dom som fick sitt A med kortet kan bli handledare utan att ens setat på en hoj.
 

Chopperbyggarn

New member
En fundering dök upp. Finns det några begränsningar hur lång en övningskörning får vara? Är det tex ok att packa hojarna och kombinera övnings körning med nöje...tex ett helt varv runt sverige??

En annan fråga som kanske är dum men jag frågar i alla fall: Får man övnings köra utanför Sveriges gränser inom EU??:)

Anders.J
 

Marie

Banned
En fundering dök upp. Finns det några begränsningar hur lång en övningskörning får vara? Är det tex ok att packa hojarna och kombinera övnings körning med nöje...tex ett helt varv runt sverige??

En annan fråga som kanske är dum men jag frågar i alla fall: Får man övnings köra utanför Sveriges gränser inom EU??:)

Anders.J

Vad gäller fråga 1 så har jag inte hittat något i lagtexten som hindrar "Sverige Runt", men vad gäller fråga 2 så gäller reglerna om övningskörning bara inom Sverige.
 

Marie

Banned
När dom som fick sitt A med kortet kan bli handledare utan att ens setat på en hoj.

De får väl sitt handledarintyg, men reglerna säger även att man skall ha vana och skicklighet vad avser att framföra fordonsslaget det gäller....

Det kan ju gå som för min kusin...

Hennes pojke skulle ta hojkort och pappan var handledare. Men sedan bar det sig inte bättre än att pappan momsade lite för friskt på hastigheten när han körde bil och åkte på en kk-spärrtid. Pojken var väldigt sur och ledsen, så efter en del övertalning ställde min kusin upp som handledare (övningskörning där handledaren åkte baktill på hojen).
Men det bar sig inte bättre än att de blev stoppade i en poliskontroll. Allt verkade lugnt när de lämnat fram papperna, men en av poliserna blev lite misstänksam och sade åt min kusin att själv ta styret och köra en sväng med hojen. Och så var det slut med den övningskörningen, en del böter, och ett trassel att få hem hojen.....
 

janric

New member
Varaktighet

Både körkortstillstånd och handledartillstånd gäller väl i fem år.

Klippt från Körkortsprtalen:

"Ett godkännande som handledare gäller, med dagens regler, tillsvidare förutsatt att körkortet inte återkallas. Du behöver inte ansöka om godkännande som handledare på nytt om elevens körkortstillstånd måste förnyas. Godkännandet som handledare gäller även tillsammans med det nya körkortstillståndet."
 

SuperRetard

New member
Klippt från Körkortsprtalen:

"Ett godkännande som handledare gäller, med dagens regler, tillsvidare förutsatt att körkortet inte återkallas. Du behöver inte ansöka om godkännande som handledare på nytt om elevens körkortstillstånd måste förnyas. Godkännandet som handledare gäller även tillsammans med det nya körkortstillståndet."

Det märkliga är ju att man som handledare måste söka om för olika elever..

Är jag godkänd för Kalle, så lär jag ju vara det för Nisse också om behörigheterna är desamma.
 

Carnivore

New member
Det märkliga är ju att man som handledare måste söka om för olika elever..

Är jag godkänd för Kalle, så lär jag ju vara det för Nisse också om behörigheterna är desamma.

Är det så fortfarande? Har för mig att det ändrades nyligen... eller var det bara det att man inte måste gå handledarkursen flera ggr?
 

janric

New member
Skillnad

...det är ju lite som det är, jag är AI och GI och lär folk köra hoj, men jag har bara haft hojkort sedan 2008 (jag och T-Bag gick våran första SHK tillsammans, och tog kortet samma år)...alltså får man inte agera handledare.

Men det lär väl till ett mått på något sätt, så man får snällt vänta. Man kan se på det som att man slipper agera handledare med. :D ;)

Förstår ungefär vart dina synpunkter syftar. ;)

Men det finns en avgörande skillnad mellan instruktör och handledare: Instruktören har inte juridiskt ansvar för hur sin elev framför sin hoj på övningsplatsen. Handledaren däremot betraktas som hojens förare om eleven åker dit för en olaglighet vid övningskörningen.


Man får för övrigt inte vara handledare när man är under 24 år och det kanske kan kopplas till någon form av bedömning av unga människors omdömesförmåga?:rolleyes:
 

SGM

Moderator
Förstår ungefär vart dina synpunkter syftar. ;)

Men det finns en avgörande skillnad mellan instruktör och handledare: Instruktören har inte juridiskt ansvar för hur sin elev framför sin hoj på övningsplatsen. Handledaren däremot betraktas som hojens förare om eleven åker dit för en olaglighet vid övningskörningen.


Man får för övrigt inte vara handledare när man är under 24 år och det kanske kan kopplas till någon form av bedömning av unga människors omdömesförmåga?:rolleyes:

Klart man måste få till en vettig gräns för när det är rimligt att släppas ut som handledare. :) I mitt eget specifika fall tycker jag det är lite smålustigt, snart 20 år med B-kort, och 4 säsonger på gathoj (och en bunt år innan dess på diverse endurohojar)...

Och det faktum att SMC litar på att jag kan lära andra köra hoj.

Att ställas i relation till den medryttare man själv hade när man tog kortet, på frågan om hur man bromsar bäst på asfalt fick jag svaret "jag använder bara fotbromsen", där någonstans slutade jag fråga/lyssna och såg det som en möjlighet att få komma ut med hojen och mängdträna lite. :D

Vad jag svamlar lite efter - att tro att folk kan köra, och kan lära ut, efter 5 år med hojkort, är en utopi, men det är väl enda sättet man kan hantera det på, i en ideal värld hade vi någon form av krav på handledare, men det skulle bli tungrott, kosta en jäkla massa pengar och sätta käppar i hjulen för privatister, etc.
 
Last edited:

Geggamoja

New member
Det verkar ju lite si och så med det där. En kompis har varit handledare åt tre olika personer inklusive mig själv, och han har inte haft kortet i fem år.
 
Top