Avskaffat verkstadsmonopol?

Dan Eriksson

New member
På grund av ändrade EU-regler kan inte biltillverkarna längre kräva att bilägaren ska lämna bilen till en "auktoriserad verkstad" för att nybilsgarantin ska vara giltig. Är det någon som känner till om dessa regler även gäller för MC? Det skulle vara rätt bra om man slipper åka 20 mil bara för att få "rätt stämpel" i garantiboken.
 
H

honda cbf 500

Guest
Så har det väl varit ganska länge har jag för mig. Det är inget mcverkstäder skyltar med direkt.

Nu ska har eu tom tvingat generalagenten att dela med sig teknisk info till alla andra icke-märkesverkstäder vad jag har förstått så deras monopol håller på att minskas.

//Amir
 

Niklasinorr

New member
Så har det väl varit ganska länge har jag för mig. Det är inget mcverkstäder skyltar med direkt.

Nu ska har eu tom tvingat generalagenten att dela med sig teknisk info till alla andra icke-märkesverkstäder vad jag har förstått så deras monopol håller på att minskas.

//Amir

Om inget ändrat sig nyligt så gäller detta inte MC tyvärr. För bilsidan har dessa regler gällt sedan 2001 tror jag...
 

Kenneth

New member
Så har det väl varit ganska länge har jag för mig. Det är inget mcverkstäder skyltar med direkt.

Nu ska har eu tom tvingat generalagenten att dela med sig teknisk info till alla andra icke-märkesverkstäder vad jag har förstått så deras monopol håller på att minskas.

//Amir

Är väl därför vissa har fem års garanti, då kan dom ställa sina egna krav!
Är väl bara två år garanti som är enlig lag om jag inte missminner mig?
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag vill inte säga att jag är säker på detta till hundra procent men till 99% men jag ska rota i mina mail se om jag kan hitta det mail konversationen jag hade med konsumentverket i Linköping. Återkommer om detta.


Har nu kollat min mail konversation konsumentvägledaren i Linköping och det mail som handlade mc service så hänvisade hon till följande lag och där står om just bilar men jag tror att det numera gäller samma sak när det gäller motorcyklar. Jag ska maila till damen och fråga om det gäller motorcyklar med.


"Hej!

Det kom en EU-förordning för några år sedan (1400/2002/EG) som trädde i kraft 1 oktober 2003. Förordningen säger att alla verkstäder verksamma inom eftermarknaden, d.v.s. märkesoberoende, har rätt att serva bilar som omfattas av nybilsgarantier, samt som bekräftelse på utförd service enligt tillverkarens direktiv, sätta sin stämpel i servicebok. Detta hade tidigare varit förbehållet märkeshandeln. Att få fylla i serviceboken är alltså det viktigaste för att kunna göra en garanti gällande. Jag tror inte att en privatperson som är allmänt kunnig får fylla i serviceboken. Ditt fordon blir då utan korrekt ifylld servicebok vilket kan göra att tillverkaren nekar dig gällande garanti."

//Amir


Om inget ändrat sig nyligt så gäller detta inte MC tyvärr. För bilsidan har dessa regler gällt sedan 2001 tror jag...
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Där jag servade förra gången så var det inte på Honda verkstad men de lovade att om det skulle uppstå problem så var dom villiga att gå till EUdomstolen med det. Jag är nästan säker på att monopolet kommer att släppa även för MC liksom för bilar.
 

Niklasinorr

New member
Där jag servade förra gången så var det inte på Honda verkstad men de lovade att om det skulle uppstå problem så var dom villiga att gå till EUdomstolen med det. Jag är nästan säker på att monopolet kommer att släppa även för MC liksom för bilar.

Kommer säkert att släppa så småningom men det är inte så i dagsläget. Samma fråga var uppe i vintras och Maria på SMC-kansliet kollade upp det hela. Detta gäller bara bil, inte mc tyvärr...
Det som gäller i bilvärlden är att det räcker med att servicen utförs fackmannamässigt dvs det räcker med att du har en F-skattsedel som bilmek så får du göra garantiservice. Generalagenterna får heller inte neka denna bilmek att köpa originaldelar, hur rabattsatser ser ut vet jag inte men kan tänka mig att det skiljer en del med motivet att den stora verkstaden köper fler delar.

Varför detta inte gäller MC beror förmodligen på att EU-gruppen som tog fram direktivet inte tänkte på motorcyklar...
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Tungan i rätt mun...

Verkstadsmonopol låter märkligt.

Det som hänt i andra brancher (bil / buss) är att de tidigare ganska enkla avtal som fanns mellan verkstäder och importör sades upp och ersattes med avtal av amerikanska proportioner!
Du kan alltså som importör ställa så höga krav att du i praktiken fortfarande har total kontroll över vem som får göra en "riktig" service.

Om det sedan gäller garantireparationer, då har importören alla möjligheter i världen att kräva att det ska "undersökas av auktoriserad verkstad" för att kunna godkännas.

För oss som kör gamla lik spelar det ingen roll, och om jag mot förmodan skulle köpa nytt med någon form av garanti, ja inte tusan skulle jag chansa med "Bussige Benkes Bil och vedhandel", inte under garantitiden, för oj vad det kan tjafsas då...

"Du behöver specialverktygssats UHÖLKJKJ, och den får du bara köpa om du gått kursen AAAAA, vilket du tyvärr inte är kvalificerad till då du inte köpt tillräckligt med delar under året för att falla in i verkstadskategori AJ82Z"...

Lovvärt initiativ av EU, men ack så lätt att gå runt för alla lagvrängarnissar och kravställare hos tillverkare och importörer.

/B
 

Pisken

New member
Har en hel del problem med detta "alla kan serva" i mitt jobb , speciellt på kaross/lack garantier eller som i dom flesta fall rena "goodwill reparationer" då dom inte faller under rost garantin (genomrostat inifrån)

Har man ingen stämpel i boken(varje år) från en auktoriserad verkstad så får man åka med sin rostiga bil eller bekosta reparationen själv , mekonomen o "Benkes Bil o mutter" eller andra verkstäder har inte tillgång till all info gällande garantier/kontroller som skall genomföras , för den tjänsten betalar vi ganska stora summor varje år för att ha tillgång till.....

Jag har skickat åtskilliga kunder tillbaka till "den obundna verkstaden" när dom felaktigt stämplat boken när bilen vart rostig på "goodwill ställen" .... har dom stämplat (dvs godkänt lack/plåt) så får dom bekosta reparationen , ett fall drevs till ARN och kunden fick rätt , "Benkes bil o traktor service på hörnet" fick betala lack och rostfixx på bilen i fråga för att dom inte visste reglerna , som för övrigt står i bilens garantibok :D .... så "Benke" tänker nog både en och två gånger innan han stämplar (och självklart tar betalt för) .... men det är EN bilverkstad .....av tusentals

För att vara säker på att garantier och dylikt gäller ... serva din Bil/MC hos en auktoriserad verkstad , se till att LÄSA garanti häftet man får med , där står alla kundens skyldighter OCH rättigheter vid möjliga garantiärenden
 

erkagn

New member
Är det inte också så att om man t ex äger en Yamaha och servar på en Yamaha-verkstad så vet de vilka uppdateringar/fixar som Yamaha gör gratis på alla kunders hojar. Om man far till vilken verkstad som helst så kan de väl inte veta om sådant?
 
H

honda cbf 500

Guest
Den här förordningen som jag nämnde i ett tidigare svar har jag bett konsumentvägledaren i Linköping ta reda på om det gäller även för motorcyklar. Här om dagen kom svaret!

Förordningen :

Det kom en EU-förordning för några år sedan (1400/2002/EG) som trädde i kraft 1 oktober 2003. Förordningen säger att alla verkstäder verksamma inom eftermarknaden, d.v.s. märkesoberoende, har rätt att serva bilar som omfattas av nybilsgarantier, samt som bekräftelse på utförd service enligt tillverkarens direktiv, sätta sin stämpel i servicebok. Detta hade tidigare varit förbehållet märkeshandeln. Att få fylla i serviceboken är alltså det viktigaste för att kunna göra en garanti gällande. Jag tror inte att en privatperson som är allmänt kunnig får fylla i serviceboken. Ditt fordon blir då utan korrekt ifylld servicebok vilket kan göra att tillverkaren nekar dig gällande garanti.




Svaret som här om dagen:

Enligt den nya förordningen (461/2010) avses med motorfordon ”ett självgående fordon försett med tre eller flera hjul avsett att användas på allmänna vägar”. Detta innebär att MC faller utanför bestämmelserna. Även tre-/fyrhjulingar faller utanför förordningen eftersom dessa inte är avsedda att användas på allmänna vägar.



Som någon sa tidigare så verkar det stämma att det inte gäller motorcyklar.



//Amir
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Fr o m 1 januari 2016 gäller en ny ramförordning för motorcyklar. Enligt artikel 57 ska tillverkarna tillhandahålla uppgifter så att oberoende verkstäder ska kunna serva motorcyklar. Varje tillverkare kan börja tillämpa detta redan nu men det är ett krav från 2016. Två organisationer är involverade i frågan i Europa - FIA och FEMA - då ytterligare dokument ska tas fram på området. SMC kommer att undersöka frågan närmare eftersom den är av stort intresse för oss. Frågan är ständigt aktuell under säsongen då många vill kunna välja verkstad där man servar sin motorcykel, även under garantitiden. SMC har haft kontakt med SBF som drev det s k Kia-målet - de representerar märkesobundna verkstäder. Detta är en fråga där SMC och FEMA;s medlemmar måste lägga krut det kommande året.
Vill du läsa den nya förordningen - har du den här. Artikel 57 av särskult intresse i denna fråga.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:060:0052:0128:SV:PDF
 
Top