Men men... vi är alla jämlika, bara att vissa är mer jämlika än andra
Dagens asgarv....
Min idag 87-årige pappa brukar säga - Jag tror på jämlikhet. Kvinnan skall absolut vara jämlik mannen - och gärna i kort-kort.
Skämt & sidor. Eftersom jag är återfallsknutte och åker runt på en plastskoter i mycket moderata farter och med en del grånande hår innanför hjälmen, ser jag faktiskt också en del av det som hon nämner i artikeln.
Det går liiiite fort och fult bland många av hojarna i Stockholmstrafiken och även om jag ser ännu fler som kör snyggt och prydligt, räcker det med en handfull våryra muskelknuttar för att förändra olycksstatistiken till det sämre...
Jag stod i en godisbutik i Västerås och bunkrade inför påsken, iklädd full MC-ställ för ett par veckor sedan, när en rätt sympatisk 40-talist (jodå det finns såna också) suckade och sa: Ja nu är det dags att 'sk..ta på sig varje gång det fladdrar förbi en hoj så fort man hamnar i köer. Efter en stund vänjer man sig och då blir man både mer van och mer uppmärksam.
Visst ligger det lite i det? Även om många 'adrenalinstinna unghästar' är oerhört skickliga och har bättre koll än vad jag gissningsvis någonsin kommer att få som 50-taggare, kan jag tänka mig att många av de bilister som ses som vållande, kanske med all rätt i många fall, ändå ibland skulle behövt lite hjälp och förståelse från oss på 2 hjul.
Kanske resonerar jag annorlunda i slutet av den här säsongen eller nästa. Jag har bestämt mig för att utgå ifrån att alla runt omkring mig är puckon och agera utifrån det, nej inte jaga dem, inte bli förbannad, utan bara förutsätta att vad som helst kan hända och kommer att hända om inte jag har 100% fokus hela tiden.
Jag har också bestämt mig för att för att inte bli förbannad eller hetsa upp mig eftersom jag redan utgår från att jag är omgiven av puckon, jag bromsar, taggar ner (nej inte växlar ner) och tänker stackare som inte grejar att köra och prata i mobilen, stackare som har så bråttom till jobbet, stackare som fått bil utan blinkers o.s.v., det är mitt sätt att kunna få njuta av mitt åkande iställer för att behöva ladda med losec innan avfärd..
Kanske är det en utopi att jag inte kommer att ryckas med och börja hata bilisterna, men jag skall i alla fall försöka.
/putte
PS vad taskig jag är mot Pucko som faktiskt är en god chokladdryck...