Avrostning av mc-förare på rapport

Smartswede

New member
Jag kan inte hålla med riktigt jag heller i allt. Det låter på henne som det är vårt fel att bilisterna är rostiga och inte ser oss. Det är vi som får lida förstås när bilisterna gör fel! Men hon borde ge en känga till bilisterna och inte till mcförarna för det!

Det är synd att inte journalisterna vinklar artiklarna mot bilister för omväxlings skull. Jag tror det hade särskilt varit nyttigt nu på våren så bilisterna hajjar till och tänker på oss en extra gång.

"Bilist mördade mc-förare"
"Vårdslös bilist svängde på mc-förare och orsakade flerbilskrock"
"Mcföraren hade inte en chans när bilisten krossade honom mot vägräcket"
"Bilisten glömde blinka och titta i döda vinkeln och nu sitter mcföraren i rullstol för resten av livet"
"Svinaktigt beteende av bilisten och detta kommer leda till grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. De flesta bilister borde inte ha körkort!" säger Länspolismästare Galt.
"Bilister vållande i 6 av 10 olyckor med mcförare" Nu kräver polisen hårdare uppkörning och teoriprov, obligatorisk vidareutbildning för bilister vartannat år, och även riktade specialinsatser från polisen för stävja bilisternas framfart.
De utreder även att införa flera nivåer av körkort. Lätt bil, Mellanbil med max 80hk och högst 1200cc, och obegränsat bilkörkort. Den sistnämnda först efter åldern 25år och 5 års mellankörkort.

Att kalla yngre män för "unghästar på bete som ska visa musklerna" är inga problem men försök på motsvarande om kvinnor... :D

"Unga kvinnor som löper och vill visa brösten som tikar" bör hållas inomhus och inte köra bil.
"Trafikfarligt att låta unga kvinnor köra bil under PMS för logiken och humöret är nedsatt precis som för apor" Numer böter för kvinnor som kör PMS-påverkade infört och 3:e gången så tas lappen.

Jag tror dylika uttalande om kvinnor hade resulterat i att en manlig polis hade fått sparken eller en varning. Men men... vi är alla jämlika, bara att vissa är mer jämlika än andra :rolleyes:

(Japp jag raljerar och ironiserar friskt men det finns även en gnutta allvar)

P-O Noren

New member
Nu ska jag komma med ett påstående som låter helt galet:

Genom årmiljonerna så kan det vara så att risktagande hos män har varit en sexuell fördel. Bara den man som tar risker kommer att agera då man måste försvara revir och familj. Samtidigt så riskerar denna typ av risktagande att förkorta livet. Finns många biologer som funderat på detta.

Oftast är det män som dör i dom mest korkade olyckor, man kan fråga sig vad det beror på.
Läs bara på darwin awards:
http://www.darwinawards.com/

Nästan bara män som kvalar in där...

swischmc

New member
Underbara förslag på rubriker! :D
Kändes lite som första april... ;)

Det som är bra i artikeln är att polisen framhåller nyttan av avrostning. Man är inte proffs på hojen den första, andra och tredje turen på säsongen, tyvärr.

Nilla

New member
Nyinköpta hojar

Underbara förslag på rubriker! :D
Kändes lite som första april... ;)

Det som är bra i artikeln är att polisen framhåller nyttan av avrostning. Man är inte proffs på hojen den första, andra och tredje turen på säsongen, tyvärr.

Nä, det helt riktigt..! Det tar en stund att "komma in" i mc-körningen igen, varje vår. (såvida man inte kört under vintern oxå såklart!) :rolleyes:

Men sen har ju många inhandlat "nya" hojar under vintern/våren (så även jag själv). Och dessa brukar ju inte heller vara "mindre" i motorstyrka o vikt o.s.v... Så det är ju en ännu större anledning till att vara med på en s.k. avrostning innan man ger sig ut i trafiken!

Fast det är svårt att "hålla sig" när den nya hojen står där o bara väntar..!
:p

Leif H..oj

New member
.......
Det är synd att inte journalisterna vinklar artiklarna mot bilister för omväxlings skull. Jag tror det hade särskilt varit nyttigt nu på våren så bilisterna hajjar till och tänker på oss en extra gång.
.....................................
"Bilist mördade mc-förare"
"Vårdslös bilist svängde på mc-förare och orsakade flerbilskrock"
"Mcföraren hade inte en chans när bilisten krossade honom mot vägräcket"
"Bilisten glömde blinka och titta i döda vinkeln och nu sitter mcföraren i rullstol för resten av livet"
"Svinaktigt beteende av bilisten och detta kommer leda till grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. De flesta bilister borde inte ha körkort!" "Bilister vållande i 6 av 10 olyckor med mcförare"............

YES, dagens Sundsvalls Tidning har gjort det!!!!! Och vi ska tacka Trygg-Hansa som släppte pressiset precis före påskhelgen.

Bilister skyldiga till olyckor

- Leif

puttepj

New member
Men men... vi är alla jämlika, bara att vissa är mer jämlika än andra :rolleyes:

Dagens asgarv....
Min idag 87-årige pappa brukar säga - Jag tror på jämlikhet. Kvinnan skall absolut vara jämlik mannen - och gärna i kort-kort.

Skämt & sidor. Eftersom jag är återfallsknutte och åker runt på en plastskoter i mycket moderata farter och med en del grånande hår innanför hjälmen, ser jag faktiskt också en del av det som hon nämner i artikeln.
Det går liiiite fort och fult bland många av hojarna i Stockholmstrafiken och även om jag ser ännu fler som kör snyggt och prydligt, räcker det med en handfull våryra muskelknuttar för att förändra olycksstatistiken till det sämre...

Jag stod i en godisbutik i Västerås och bunkrade inför påsken, iklädd full MC-ställ för ett par veckor sedan, när en rätt sympatisk 40-talist (jodå det finns såna också) suckade och sa: Ja nu är det dags att 'sk..ta på sig varje gång det fladdrar förbi en hoj så fort man hamnar i köer. Efter en stund vänjer man sig och då blir man både mer van och mer uppmärksam.

Visst ligger det lite i det? Även om många 'adrenalinstinna unghästar' är oerhört skickliga och har bättre koll än vad jag gissningsvis någonsin kommer att få som 50-taggare, kan jag tänka mig att många av de bilister som ses som vållande, kanske med all rätt i många fall, ändå ibland skulle behövt lite hjälp och förståelse från oss på 2 hjul.

Kanske resonerar jag annorlunda i slutet av den här säsongen eller nästa. Jag har bestämt mig för att utgå ifrån att alla runt omkring mig är puckon och agera utifrån det, nej inte jaga dem, inte bli förbannad, utan bara förutsätta att vad som helst kan hända och kommer att hända om inte jag har 100% fokus hela tiden.
Jag har också bestämt mig för att för att inte bli förbannad eller hetsa upp mig eftersom jag redan utgår från att jag är omgiven av puckon, jag bromsar, taggar ner (nej inte växlar ner) och tänker stackare som inte grejar att köra och prata i mobilen, stackare som har så bråttom till jobbet, stackare som fått bil utan blinkers o.s.v., det är mitt sätt att kunna få njuta av mitt åkande iställer för att behöva ladda med losec innan avfärd..

Kanske är det en utopi att jag inte kommer att ryckas med och börja hata bilisterna, men jag skall i alla fall försöka.

/putte

PS vad taskig jag är mot Pucko som faktiskt är en god chokladdryck...

britt-mari

New member
Dagens asgarv....
Min idag 87-årige pappa brukar säga - Jag tror på jämlikhet. Kvinnan skall absolut vara jämlik mannen - och gärna i kort-kort.

Skämt & sidor. Eftersom jag är återfallsknutte och åker runt på en plastskoter i mycket moderata farter och med en del grånande hår innanför hjälmen, ser jag faktiskt också en del av det som hon nämner i artikeln.
Det går liiiite fort och fult bland många av hojarna i Stockholmstrafiken och även om jag ser ännu fler som kör snyggt och prydligt, räcker det med en handfull våryra muskelknuttar för att förändra olycksstatistiken till det sämre...

Jag stod i en godisbutik i Västerås och bunkrade inför påsken, iklädd full MC-ställ för ett par veckor sedan, när en rätt sympatisk 40-talist (jodå det finns såna också) suckade och sa: Ja nu är det dags att 'sk..ta på sig varje gång det fladdrar förbi en hoj så fort man hamnar i köer. Efter en stund vänjer man sig och då blir man både mer van och mer uppmärksam.

Visst ligger det lite i det? Även om många 'adrenalinstinna unghästar' är oerhört skickliga och har bättre koll än vad jag gissningsvis någonsin kommer att få som 50-taggare, kan jag tänka mig att många av de bilister som ses som vållande, kanske med all rätt i många fall, ändå ibland skulle behövt lite hjälp och förståelse från oss på 2 hjul.

Kanske resonerar jag annorlunda i slutet av den här säsongen eller nästa. Jag har bestämt mig för att utgå ifrån att alla runt omkring mig är puckon och agera utifrån det, nej inte jaga dem, inte bli förbannad, utan bara förutsätta att vad som helst kan hända och kommer att hända om inte jag har 100% fokus hela tiden.
Jag har också bestämt mig för att för att inte bli förbannad eller hetsa upp mig eftersom jag redan utgår från att jag är omgiven av puckon, jag bromsar, taggar ner (nej inte växlar ner) och tänker stackare som inte grejar att köra och prata i mobilen, stackare som har så bråttom till jobbet, stackare som fått bil utan blinkers o.s.v., det är mitt sätt att kunna få njuta av mitt åkande iställer för att behöva ladda med losec innan avfärd..

Kanske är det en utopi att jag inte kommer att ryckas med och börja hata bilisterna, men jag skall i alla fall försöka.

/putte

PS vad taskig jag är mot Pucko som faktiskt är en god chokladdryck...

Så kul att jag inte är ensam om att ha bestämt mig för att "tycka synd om" alla trafikanter som har bråttom, inte ser heldragna linjer, saknar blinkers m.m.
På min väg till och från jobb ser jag en hel del - som mc-förare måste jag tänka ännu mer för de andra också! Jag kan inte hålla på att reta upp mig på dem; då mår jag också dåligt.
Ha det så bra därute på vägarna!
mvh
Britt-Mari