Avlägsna lack från nav

Dr_Cotton

New member
Hej. Jag har ett par ekerfälgsnav från en BMW som jag skulle vilja fräscha upp. Framnavet lyckades jag få bort det mesta av den gamla lacken från med väldigt starkt förtunningsmedel och högtryckstvätt men då jag ej har tillgång till detta just nu så vänder jag mig till er för alternativ. Någon som t.ex. testat någon av produkterna från tyska Scheidel? Den gamla lacken på bakhjulsnavet är ganska fräsch så det räcker kanske med ett nytt lager lack? Tips mottages tacksamt. View attachment 6626
 

Chopperbyggarn

New member
När jag har tagit bort lack från motorkåpor i innan glasblästring eller högglanspolering så har jag lagt dessa i vanligt cellulosa thinner i några dagar och borstat bort lite i taget tills de varit fria från lack. Finns säkert bättre medel men detta har fungerat för min del.:)

Anders.J
 

Kapten Stofil

New member
2 andra förslag:

Bromsvätska DOT4 (glykolbaserad), lägg det i blöt över natten

Dettol (engelskt desinfektionsmedel, finns att köpa här t ex: http://www.englishshop.se/sv/articles/2.257.5875/dettol-250ml) Lägg i blöt över natten.

Både bromsvätskan och Dettol går att återanvända som färgborttagningsmedel om man filtrerar dem. Dettol tar sådant som inte bromsvätskan tar.

Var försiktig med högtryckstvätt i närheten av lagren.
 
Top