Avgifter på mc-rutor

crassy

New member
Hallå!

Pratade med en kille på trafikkontoret idag och blev då i förbigående upplyst om att de planerar att avgiftbelägga mc-rutor.

Är detta något som SMC är medvetna om och vill motverka?

Hej.

När man vänder sig emot någon otillbörlig avgift så vill man ju ha vettiga argument. Bilister får ju betala därför bör väl MC folk betala? Det finns nog inga bra argument för att just MC ska parkera avgifts fritt, möjligen i väldigt trånga storstäder. Det finns inga riktigt stora städer i Sverige, inkluderat Göteborg och Stockholm. Gbg har spårvagna o Sthlm tunnelbana.

Det är ett sätt att ta betalt på, mer är det inte. Personligen parkerar jag naturligtvis hellre gratis. Dock går det ofta att fulparkera lite här och där med en MC så mig kommer de inte få så mycket pengar av…:lemon:

(När jag är i Sthlm har jag bil, dvs drabbas ej)

/Peter

crassy

New member
En motorcykel orsakar mindre trängsel i trafiken, mindre utsläpp och tar mindre plats att parkera. Kommer en parkeringsbiljett till mc att kosta mindre än för en suv? Jag är tveksam...

Vill dessutom påpeka att SMC är en intresseorganisation och ska därför försvara sina medlemmars intressen, inte sträva efter rättvisa i samhället. I vårt intresse ligger givetvis att parkering i mc-rutor förblir avgiftsfri.

Last edited:
Nja finns knappt några bra argument. Miljövänligt, knappast. Med en bensinförbrukning på 0,6-0,7 l mil så är det inte så stor skillnad. Det har mina MC dragit i sig i snitt genom åren, hög förbrukning i förhållande till transportnyttan. Man kan inte transportera något på en MC mer än sig själv i stort sett. Spara plats, ja det gör det ju.

T-bana i ert fall och framför allt vanlig trampcykel är helt överlägset i en miljöjämförelse. Argumenterar motparten på det viset är ju MC motiveringen rökt.

Ser gärna att det avgiftsfritt men kan inte motivera det. Till dem som vill försöka få man önska lycka till.

/Peter - genuin nöjesåkare

Cawwa

New member
Det är ju ändå så att mc och mopeder är en LÖSNING på trängsel i storstäder. Otroligt mycket mindre med investeringskostnader för bilparkering blir ju följden om mc/moped - eriet ökar. Ok, utsläppen kanske inte är så väldans mycket mindre, men en förbrukning på 0.2 - 0.3 kommer man ju ner i med mindre maskiner, dock inte rena nöjesmaskiner kanske men väl en liten käck pendlarmaskin ... :D

En ren vinst för kommunen juh ... rättvisan (eller avundsjukan) kan vi ju lägga därhän. Dom som kör med "miljöbilar" på E85 parkerar ju gratis i götet. Vad är det för vinst med det när de flesta kör på bensin i dess bilar i alla fall.

Nä ... mer gratismcparkering åt folket ... :tummenupp

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej, jag har inte hört något om att Stockholms stad vill införa avgift för MC-parkering. Ska undersöka detta.

crassy

New member
@Maria: gör gärna det. Mitt samtal med tjänstemannen på trafikkontoret handlade om att jag ville ha en mc-ruta på vår gata och fick då till svar att det är ju ändå ingen idé då vi precis ska avgiftsbelägga motorcykelparkering.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag ringde nyss Trafikkontoret Stockholms stad och talade med en tjej som skriver föreskrifter. Hon hade inte hört talas om detta. Vem var det du talade med? Namn, befattning vore förnämligt för att kunna gå vidare.

SuperRetard

New member
Skulle en sån regel gå igenom, så är en regskylt väldigt mobil på hojar... Så frågan är om det skulle rendera i några inkomster för staten eller bara en massa "civil olydnad"?

crassy

New member
Har tyvärr inget namn... Jag skickade ett mail till dem och bad dem att fixa en mc-ruta i mitt område, sen ringde den här killen efter ett par veckor och sa "det är ju ingen idé, vi ska ändå börja ta betalt för dem nu när som helst, och då kan du ju lika gärna stå på gatan"... Kanske falskt larm?