Avåkningen i Kinnekulle den 16/5

Per Forsgren

New member
Har funderat lite på hur det gick för föraren till den BMW som gick av efter bron på start och målrakan och som kraschade bortom kvarnkurvan :confused:

Det gick ju ganska fort så om någon vet något så skulle det vara intressant att få veta lite mer.

// Per
 

ezzo

New member
Har funderat lite på hur det gick för föraren till den BMW som gick av efter bron på start och målrakan och som kraschade bortom kvarnkurvan :confused:

Det gick ju ganska fort så om någon vet något så skulle det vara intressant att få veta lite mer.

// Per

Tja.
Många som funderade över det. De som var kvar till avslutningen fick också reda på att det gått bra.
Jag och några instruktörer var ner och käkade pizza efter kursen.
Där träffade vi killen som också var där och käkade.
För mig som träningsledare kändes det enormt skönt att se honom på benen så snabbt.
Vill tacka alla deltagare för visad hänsyn mm efter kraschen. Samt de deltagare som var först in i depån på ett bra sätt kom in i depån och berättade vad som hänt.

Kör snyggt där ute i den riktiga världen...
 

Smartswede

New member
Såvitt jag vet gick det efter omständigheterna bra :)

Satt och åt pizza några av instruktörerna och han kom förbi för hämta väska/väskor. Han hade väl fått 2? revben brutna eller med sprickor vad som sas tidigare på dagen.

Asch... nu hann Ezzo före. Men men... sålänge han inte slår mig på banan är jag nöjd ;)
 
Last edited:

Ronny Olofsson

New member
Hej!

Vill tacka alla som hjälpte till vid min avåkning i lördags. Jag blev väl omhändertagen ända från banan till sjukhuset.
Samtidigt vill jag be alla instruktörer och deltagare om ursäkt för att jag förstörde denna vackra dag redan på morgonen med detta avbrott.
Olycksstatistiken påverkades också negativt, vilket ju inte är bra. Skäms! Skäms!

Vad som orsakade avåkningen vet jag faktiskt inte,hög fart, felbedömning, övermod, dumhet. I vilket fall som helst så ska det inte förekomma avåkningar under en kursdag, tycker jag.

Jag måste i varjefall slå ifrån mig lite, för jag tror att det hade slutat annorlunda om avåkningszonen hade varit annorlunda utformad. Som jag uppfattade det så var markunderlaget hård grus/lera med gräs, och mycket ojämn. Hade området varit fyllt med "mjukt" grus eller sand hade farten bromsats upp betydligt bättre.


Med vänliga hälsningar från
en kursdeltagare som lovar bot o bättring
till nästa gång.
 

Lilldocke

New member
Skönt att höra att det gick bra med dig!

Du får se det så här - din instruktör hade väldigt uppmärksamma deltagare när de pratade överlevnadsreaktioner under resten av dagen. :)

//Anna
 

Per Forsgren

New member
Jag och Mattias kände oss för trötta för att åka sista passet så vi samlade våra krafter och körde hem till Stockholm i stället.

Skönt att höra att det gick så bra som det gick i alla fall! :)

// Per

Tja.
Många som funderade över det. De som var kvar till avslutningen fick också reda på att det gått bra....
 

CB_Tobbe

New member
Hej!


Jag måste i varjefall slå ifrån mig lite, för jag tror att det hade slutat annorlunda om avåkningszonen hade varit annorlunda utformad. Som jag uppfattade det så var markunderlaget hård grus/lera med gräs, och mycket ojämn. Hade området varit fyllt med "mjukt" grus eller sand hade farten bromsats upp betydligt bättre.


Med vänliga hälsningar från
en kursdeltagare som lovar bot o bättring
till nästa gång.


Kinnekulle banan har i dagsläget ingen banlicens från Svemo för roadracing tävlingar med MC. Detta bl.a beroende på avåkningszoner.
 

Avarage

New member
Hej!
Vad som orsakade avåkningen vet jag faktiskt inte,hög fart, felbedömning, övermod, dumhet.

Exakt vart tittade du när du närmade dig kurvan?


I vilket fall som helst så ska det inte förekomma avåkningar under en kursdag, tycker jag.

Ingen kör med flit/vilje av banan utan det föregås ALLTID av minst ett misstag och vi människor GÖR misstag vare sig vi är på kurs eller inte! Så inte för att jag var med som instruktör denna gången (vi gjorde ju annat på banan) anser jag att mdu inte behöver be om ursäkt.

Jag måste i varjefall slå ifrån mig lite, för jag tror att det hade slutat annorlunda om avåkningszonen hade varit annorlunda utformad. Som jag uppfattade det så var markunderlaget hård grus/lera med gräs, och mycket ojämn. Hade området varit fyllt med "mjukt" grus eller sand hade farten bromsats upp betydligt bättre.

På vilket sätt inverkade den långa sträckan du färdades utanför banan på din hastighet innan du och hojen välte?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Kinnekulle banan har i dagsläget ingen banlicens från Svemo för roadracing tävlingar med MC. Detta bl.a beroende på avåkningszoner.

Rätt!

Hade avåkningen skett för ett fåtal år sedan hade risken för en ny "Nooteng-krasch" varit väldigt hög! Så man har gjort flera förbättringar map. mc-säkerhet! Vilket vi skall vara glada för!

Mvh!
// Niklas
 

Ronny Olofsson

New member
Exakt vart tittade du när du närmade dig kurvan?




Ingen kör med flit/vilje av banan utan det föregås ALLTID av minst ett misstag och vi människor GÖR misstag vare sig vi är på kurs eller inte! Så inte för att jag var med som instruktör denna gången (vi gjorde ju annat på banan) anser jag att mdu inte behöver be om ursäkt.



På vilket sätt inverkade den långa sträckan du färdades utanför banan på din hastighet innan du och hojen välte?

Mvh!
// Niklas


Jag har inget minne av var jag hade blicken när jag åkte av. Det ända jag kände var förvåning och en overklig känsla när det bara gick rakt fram eftersom jag inte tyckte att hastigheten var för hög innan kurvan. Men gör man fel så gör man fel oavsett hastighet, det som skiljer är konsekvensen av handlandet.

Till min förvåning sjönk inte hastigheten så mycket som jag trodde att den skulle. Jag räknade med att kunna stanna eller åtminstone att få så låg fart att det gått köra upp på banan igen i långkurvan, bara jag lyckades hålla hojjen på hjulen. Eftersom BMW:n har otrolig motorbroms slog jag bara av gasen för jag var rädd att gå omkull om jag slog på bromsen för tidigt och för hårt. Men det blev ju rena rama rodeo ridningen så det fanns ju inte en chans att något av däcken kunde överföra någon typ av bromskraft till marken.
 

Avarage

New member
Jag har inget minne av var jag hade blicken när jag åkte av. Det ända jag kände var förvåning och en overklig känsla när det bara gick rakt fram eftersom jag inte tyckte att hastigheten var för hög innan kurvan. Men gör man fel så gör man fel oavsett hastighet, det som skiljer är konsekvensen av handlandet.

Frågan om blicken var mest för att se om du mindes var du tittade. Svaret hade kunnat ge en vägledning om hur liknande situation kan undvikas i framtiden och var på inget sätt till för att klandra eller nedvärdera!

Till min förvåning sjönk inte hastigheten så mycket som jag trodde att den skulle. Jag räknade med att kunna stanna eller åtminstone att få så låg fart att det gått köra upp på banan igen i långkurvan, bara jag lyckades hålla hojjen på hjulen. Eftersom BMW:n har otrolig motorbroms slog jag bara av gasen för jag var rädd att gå omkull om jag slog på bromsen för tidigt och för hårt. Men det blev ju rena rama rodeo ridningen så det fanns ju inte en chans att något av däcken kunde överföra någon typ av bromskraft till marken.

Om du och mc:n vält/stannat omedelbart (eller näst intill) efter att du lämnade asfalten hade skadorna på dig och mc:n blivit lika lindriga som nu?

Jag skriver så därför att vi träffades på restaurangen där jag lämnade över din mc:väska. Och åter igen är frågan till för att försöka bringa klarhet, inget annat!

Mvh!
// Niklas
 

Ronny Olofsson

New member
Frågan om blicken var mest för att se om du mindes var du tittade. Svaret hade kunnat ge en vägledning om hur liknande situation kan undvikas i framtiden och var på inget sätt till för att klandra eller nedvärdera!



Om du och mc:n vält/stannat omedelbart (eller näst intill) efter att du lämnade asfalten hade skadorna på dig och mc:n blivit lika lindriga som nu?

Jag skriver så därför att vi träffades på restaurangen där jag lämnade över din mc:väska. Och åter igen är frågan till för att försöka bringa klarhet, inget annat!

Mvh!
// Niklas


Skadorna hade förmodligen blivit värre om jag gått omkull strax efter asfalten, dels för att hastigheten var högre och om man rullar runt på marken utan kontroll på ben o armar och en voltande motorcykel som också kan ställa till det.
 

Avarage

New member
Skadorna hade förmodligen blivit värre om jag gått omkull strax efter asfalten, dels för att hastigheten var högre och om man rullar runt på marken utan kontroll på ben o armar och en voltande motorcykel som också kan ställa till det.

Dettror jag med så i just ditt fall var det kanske tur att man inte hade avåkningszon med lekakulor eller något annat mjukt!

Skönt att det gick så bra i alla fall!

Mvh!
// Niklas
 

Juh@

New member
Jag har inget minne av var jag hade blicken när jag åkte av. Det ända jag kände var förvåning och en overklig känsla när det bara gick rakt fram eftersom jag inte tyckte att hastigheten var för hög innan kurvan. Men gör man fel så gör man fel oavsett hastighet, det som skiljer är konsekvensen av handlandet.

Till min förvåning sjönk inte hastigheten så mycket som jag trodde att den skulle. Jag räknade med att kunna stanna eller åtminstone att få så låg fart att det gått köra upp på banan igen i långkurvan, bara jag lyckades hålla hojjen på hjulen. Eftersom BMW:n har otrolig motorbroms slog jag bara av gasen för jag var rädd att gå omkull om jag slog på bromsen för tidigt och för hårt. Men det blev ju rena rama rodeo ridningen så det fanns ju inte en chans att något av däcken kunde överföra någon typ av bromskraft till marken.

Jag körde av på samma ställe 1/5 i bra fart. Fullständig brist på fokus och började svänga alldeles för sent. Jag valde att räta upp och köra rakt fram för att inte gå omkull i gruset/gräset i kurvan.

Det var svårt att få ner farten innan kvarnen men det gick bra som tur var. Jag kunde "utan problem" stanna före kurvan, det var enda gången under dagen som även fotbromsen användes försiktigt. Men underlaget är verkligen ojämnt i den fart det var frågan om,

Skönt att höra att det gick efter omständighterna väl.
 
Top