automat hojar

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Hur blir det nu när allt fler automathojar införs på marknaden, kommer det att bli som på bilar att det står att man endast får köra automat?

Mvh

Amir

Jåke

New member
Hoppas kan man ju, men jag tror inte att myndigheterna hänger med i svängarna och begriper att det händer saker. Sen är jag inte helt säker på att den marknaden kommer att explodera, åtminstone inte än. Många kör hoj just för att KÖRA. Automat är meningslöst då, det har man i bilen när man ska frakta rumpan i de lägena.

Så marknaden är nog inte riktigt lika stor ännu på ett tag, som på bilsidan. Även om det kommer att komma mer varefter utvecklingen tillåter... Hojar är ju mer beroende av gaspådrag och reaktion för balans och grepp än vad bilar är. När DET händer hoppas jag man är med och ändrar i körkortet precis som man har för bil.

H

honda cbf 500

Guest
Ja tror att det kommer att bli vanligare än vad många tror. Själv har jag svaga fingrar och armar och dyker det upp en automathoj i landsvägschassi av japansk märke,helst honda, så är jag intresserad. Annars är jag intresserad av Aprilia Mana, tyvärr har de endast utrustad den med 15 liters tank:mad: och för mig så åker långa sträckor är det en nackdel med liten tank. Jag tror att blir automatlåda blir så småningom standard i bilar.

//Amir

Hoppas kan man ju, men jag tror inte att myndigheterna hänger med i svängarna och begriper att det händer saker. Sen är jag inte helt säker på att den marknaden kommer att explodera, åtminstone inte än. Många kör hoj just för att KÖRA. Automat är meningslöst då, det har man i bilen när man ska frakta rumpan i de lägena.

Så marknaden är nog inte riktigt lika stor ännu på ett tag, som på bilsidan. Även om det kommer att komma mer varefter utvecklingen tillåter... Hojar är ju mer beroende av gaspådrag och reaktion för balans och grepp än vad bilar är. När DET händer hoppas jag man är med och ändrar i körkortet precis som man har för bil.

Kenneth

New member
Ja tror att det kommer att bli vanligare än vad många tror. Själv har jag svaga fingrar och armar och dyker det upp en automathoj i landsvägschassi av japansk märke,helst honda, så är jag intresserad. Annars är jag intresserad av Aprilia Mana, tyvärr har de endast utrustad den med 15 liters tank:mad: och för mig så åker långa sträckor är det en nackdel med liten tank. Jag tror att blir automatlåda blir så småningom standard i bilar.

//Amir

Finns ju VFR 1200 med automatlåda om jag inte missminner mig!
Provade den med manuell låda, riktigt trevlig hoj det!

H

honda cbf 500

Guest
För mig är sporthojar en kategori för sig, som jag inte är fascinerad av. För mig en landsvägs hoj är en hoj som honda cb 1300, yamaha xjr 1300, cbf 500 osv.

En sån hoj med hondas automatlåda samt kardan, det är det jag letar efter när jag kollar på moderna hojar.

Jag misstänker ju att honda kommer att släppa en landsvägshoj med deuaville motorn med automatlåda i en landsvägschassi. Frågan är bara när.

//Amir

Kan det bli mer landsvägschassi än en vfr?:confused:

powerglide

New member
Själv har jag svaga fingrar och armar och dyker det upp en automathoj i landsvägschassi av japansk märke,helst honda, så är jag intresserad.

Yamaha FJR 1300 finns med semilåda på vissa årsmodeller. Du växlar utan koppling. Antingen med fotpinne som vanligt (fast du frikopplar inte) eller med ett reglage på styret.

Zopilote

New member
Provkörde (Sveriges enda?) demo VFR1200 Automat för ett par veckor sedan, och blev tyvärr måttligt imponerad...
Motorn var en riktig pärla med ordentligt med ork från botten upp till rödmarkeringen och chassit har jag definitivt inte heller något att anmärka på men lådan...
Automatlådan kändes ungefär som en automat i en Volvo 244 från -88 med ryckig och oförutsägbar växling. I normalläget var den dessutom mer än lovligt sävlig. I sportläget funkade det bättre, men det blev en del lite obehagliga överraskningar när lådan plötsligt bestämde sig för att växla ner mitt i ett ordentligt nedlägg i en rondell.
Jag föredrar nog fortfarande att växla hojen manuellt (men kör glatt automatväxlad bil :))

DearHunter

New member
Det finns ju sedan länge tunga skotrar med CVT/variomatik system. Inte har vi fått någon speciell körkortskategori för skotrar (EU-muppar undantagna)?

Bra krut, 15 tums hjul och man sitter bekvämt. Perfekt att pendla till jobbet med och tuta sig fram mellan bilarna.

Tex:

http://www.motorcycle.com/specs/suzuki/touring-scooter/2008/burgman/650.html

Någon recensent skrev att Aprillia Mana är en skoter med mc utseende. Kan man ju diskutera..

Personligen gillar jag att välja rätt växel och motorbroms innan jag lägger ner hojen i kurvan....