Attitydundersökningen publicerad

Maria Nordqvist

Super Moderator
Maj-juni 2010 skickade SMC och NTF ut 2000 enkäter till SMC-medlemmar med frågor om attityd till trafiksäkerhetsåtgärder. Syftet var att få veta vad motorcyklister tycker om olika trafiksäkerhetsåtgärder, attityd till risker, användning av personlig skyddsutrustning och mycket mera. Resultatet har sammanställts, analyserats och sammanfattats av mig och professor Nils Petter Gregersen, NTF.

Rapporten är nu klar och kommer att presenteras imorgon på VTI:s transportforum i Linköping. Länk till pressmeddelandet nedan. Där kan du ladda hem och läsa rapporten.
http://svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8706

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vi frågade bara SMC-medlemmar eftersom de finns i ett register vi förfogar över. Vi kunde nå dem enkelt via e-post utan extra kostnad. De svarande togs ut så att åldrarna stämmer med det svenska MC-kollektivet. Åldersmässigt motsvarar de som svarat MC-Sverige. När det gäller MC-innehav finns inget register att jämföra med. När det gäller MC-körning kör man betydligt mer än genomsnittsknutten!

Visst kan vissa svar i undersökningen bli missvisande men samtidigt stämmer ett antal olika svar överens med den andra undersökningen vi gjorde via webb. Där var en fjärdedel icke-SMC-medlemmar.
Undersökningen ska översättas, redan nu har NMCU beslutat att göra den i Norge. Flera länder i Europa kan hänga på, vilket gör att vi kanske kan jämföra resultatet på sikt med andra länder.

luffare

New member
ok vad synd, ni borde jobba på att få fram ett register med alla hojförare. Känns lite oseriöst annars.

Chopperbyggarn

New member
Håller nog med "luffare" här då ej smc anslutna motorcyklister är i stor majoritet och förmodligen en ganska brokig samling personer som kanske kan ha en hel del varierande intressanta åsikter och attityder till mc- körning och motorcyklar som eventuellt kan skilja sig en hel del från smc-anslutna motorcyklister.

Anders.J

Maria Nordqvist

Super Moderator
Visst, allra bäst är att ha ett register med alla MC-ägare. Det finns, Transportstyrelsens Vägtrafikregister. Där måste vi köpa adresser och det är DYRT.
Men, SMC-medlemmarna är också en brokig skara! Yngst var 17 år, äldst 77 år. Alla typer av hojar fanns representerade och man bodde jämt fördelat på orter av olika storlek.

Chopperbyggarn

New member
Under årens lopp har dom flesta hojåkare som jag har umgåtts med inte varit medlemmar i smc och dom flesta av dessa har varit sk"lågutbildade" (ett ord som tyvärr underförstått ofta används som mindre vetande/kunniga) och den bild som man får på smc forum stämmer inte alltid så väl in på den bild av dom motorcyklister och dess åsikter och värderingar som jag har mött i verkliga livet...men forumet kanske inte är helt representativt för smc´s medlemsunderlag.

Jag är ingen talesman för dessa personer och tänker därför inte redogöra vad jag har sett/hört från dessa i verkliga livet.

Jag hoppas bara att dessa kategorier personer verkligen finns i smc och har kontakt med er på kansliet!

Anders.J

eha

New member
Bra jobbat med rapporterna!

Såklart är det en bias om man tar urval ur enbart SMC. Hur är svårt att säga definitivt. Men det finns det statistiska metoder för att hantera.

Troligen är en genomsnittlig mc-åkare som valt att vara medlem i SMC mer intresserad och medveten av mc-åkningens förutsättningar än en genomsnittsåkare utanför. Om inte fortbildad i praktiken så iaf i teorin via MC-folket. Träffar man sedan andra inom SMC och diskuterar har man ännu en väg till input.

Oavsett är det lätt att konstatera att andelen helt utan input är störst utanför SMC. Därmed inte sagt att det inte går att vara jäkligt insatt men ändå stå utanför SMC. Bara att andelen av populationen logiskt sett torde vara lägre.

Anders: Hela internet är tämligen orepresentativt för verklighetens folk i Sverige (får man säga så utan att betala numera?) eller befolkningen av hela planeten med för den delen..