Att tänka på inför vinterförvaringen

iceaway

New member
Nu börjar det ju tyvärr börja närma sig den där hemska tiden när min motorcykel ska förpassas till garageförvarning under några mörka månader, och jag har funderat på vad jag bör göra innan jag ställer in den. Vad har ni för rutiner på era hojar?
 

Chopperbyggarn

New member
Jag har mina hojar i varm garage parkerade med underhållsladdare. Då jag aldrig ställer av någon hoj så blir det ej heller frågan om någon definitiv vinterförvaring då jag kan få ett "ryck" och ta en tur även på vintern om väderfölhållandena tillåter och andan faller på.
Service gör jag när jag finner det lämpligt för respektive hoj oavsett årstid.

Sedan är det lite psykologiskt också, vill inte känna känslan att det är definitivt över flera månader framöver...

Trots att jag avskyr vinter i alla dess former så finns ofta tanken där att leta fram dom gamla militärskidorna montera dubbdäck samt införskaffa moderna vinterhoj kläder och ta en tur till "Ishotellet" mitt i vintern eller ta ner någon hoj till Spanien/Portugal över jul ledigheten och köra runt där 2-3 veckor...vem vet men mina hojar är aldrig permanent vinterförvarade.:)

Anders.J
 

nir_scorpio

New member
Varmgarage, allmän rengöring, rengöring och infettning av kedja, oljebyte, koll av lufttryck, batteri på kontinuerlig underhållsladdning samt några droppar motorolja i tanken som skvalpas runt för att få en tunn "rostskyddshinna" på insidan av tanken (behövs naturligtvis inte om man inte har plåttank). På våren blir det antagligen byte av bromsvätska.
 

HkanB

New member
Tillägg till föregående.
Full tank och depåstöd både fram & bak så hjulen kommer upp från backen.

Not sent from an IThing?
 

OH-

Member
Och inte, inte, inte, inte hålla på med små korta starter under vintern. Antingen skall motorn vintervila eller så skall den få en rejäl genomkörare så den når full drifttemperatur och får arbeta en längre stund. En kort start spolar bara bort oljefilmen i cylindrarna och drar in en massa fukt i motorn.
 

iceaway

New member
Tack för tipsen! Funderade kring det där med att byta olja inför vintern, vad är poängen med det? Är det inte bättre att byta den innan man tar ut hojen inför nästa säsong?
 

Zopilote

New member
Tack för tipsen! Funderade kring det där med att byta olja inför vintern, vad är poängen med det? Är det inte bättre att byta den innan man tar ut hojen inför nästa säsong?

Jag skulle alltid rekommendera att byta INNAN vinterförvaringen om oljan varit med i mer än ett par hundra mil. Anledningen är att en av oljans uppgifter är att lösa slaggprodukter som bildas vid förbränningen. Dessa slaggprodukter kan ibland bilda frätande ämnen i oljan, varför det är bra att byta till fräsch olja innan avställningen. Varmkör gärna efter oljebytet så den nya oljan kommer in i alla skrymslen och vrår i motorn.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Tack för tipsen! Funderade kring det där med att byta olja inför vintern, vad är poängen med det? Är det inte bättre att byta den innan man tar ut hojen inför nästa säsong?

I praktiken är båda alternativen tillräckligt bra...
 

HrHptm

New member
Min rekommendation är att byta innan vintern.
Jag har haft isär motorer som stått med gammal olja och det är inte vackert inuti.
Dessutom är det ju bättre, tycker jag, att veta att grejorna är OK innan jag tar ut hojen på på första körningen för året.......
 
Passa er för vatten

Bara ett litet inlägg. Jag vill gärna ha bra skick på grejorna men att tvätta en mc flödigt med vatten och sedan direkt rulla in den i garaget för förvaring gör nog mer skada än nytta. Vatten stannar där det inte ska vara under en längre tid. Kedja kan rosta innanför o-ringarna, vatten ligger överallt där det helt inte ska vara. Kan man däremot köra en hyfsat lång runda direkt efter tvätt så blåser ju vattnet bort respektive värms bort. Samma regel gäller för skördetröska eller åkgräsklippare…..

Lite sparsamhet med vatten ihop med avtorkning är att föredra. (Ja - jag har Ducati, försiktighet vad det gäller vatten):wink:
/Peter
 
Last edited:

Jari69

New member
Enligt instruktionsboken till min V-strom -06 så skall man:
tappa ur gammal olja (samt byta filter), skruva ur stiften samt dra runt motorn några varv efter att fyllt lite olja i cylindrarna för att sedan fylla upp med ny olja hela vägen upp till påfyllningshålet (överfylla) och i med stiften igen. På våren skall man sedan tappa ur oljan och därefter fylla på med ny till markeringen, innan man kör igång ny säsong! ;-)

Tycker detta är överkurs, så byter olja+filter när jag ställer in hojen...
 

nilfons

New member
Jag har ett kallgarage och ett varmförråd att välja mellan. Eller välja och välja, aldrig att frugan låter mig nyttja vårt varmförråd för hojen. Så min fråga, om jag inte skall röra hojen innan det blir vår igen, vad förlorar jag på att den "kallförvaras"? Jag har ström i kallgaraget så jag kan ha batteriet på underhållsladdning.
 

Avarage

New member
Tvätt, smörjning av kedja, byte av olja/filter/bromsvätska. Batteri på underhållsladdning. Vid behov byte av gaffelolja (typ vart annat år eller oftare).

I övrigt ordentlig varmkörning var annan till var 3:e vecka (dvs. 10-15min med förhöjt tomgångsvarv dvs. ca. 2000 rpm och ingen choke mer än precis vid uppstarten). Vilket jag har gjort sedan 1987 utan problem. Har därför aldrig haft startproblem på våren som man ibland kan få höra talas om.

Mvh!
// Niklas
 

Ove 60+

Active member
Jag har ett kallgarage och ett varmförråd att välja mellan. Eller välja och välja, aldrig att frugan låter mig nyttja vårt varmförråd för hojen. Så min fråga, om jag inte skall röra hojen innan det blir vår igen, vad förlorar jag på att den "kallförvaras"? Jag har ström i kallgaraget så jag kan ha batteriet på underhållsladdning.

:tummenupp Absolut ingen nackdel att hojen står kallt. Mindre uttorkning av gummi och mindre problem med att det blir beläggningar av torkande bensin o.s.v.. Full tank och kräm i batteriet. Bädda inte omkring så att mössen har att bygga bo i utan låt den helst stå naken, hojar fryser inte. Ev. damm kan du ta med dammvippan till våren.
 

nilfons

New member
:tummenupp Absolut ingen nackdel att hojen står kallt. Mindre uttorkning av gummi och mindre problem med att det blir beläggningar av torkande bensin o.s.v.. Full tank och kräm i batteriet. Bädda inte omkring så att mössen har att bygga bo i utan låt den helst stå naken, hojar fryser inte. Ev. damm kan du ta med dammvippan till våren.

Ah, ok, skönt att höra. Men vad är grejen med "full tank" under vinterförvaringen?
 

Ove 60+

Active member
Ah, ok, skönt att höra. Men vad är grejen med "full tank" under vinterförvaringen?

:) Som Avarage säger:

För att undvika att kondens/vatten tas upp/bildas i den delen av tanken som inte är fylld med bensin.
// Niklas

:) Dessutom har vi nu den fördelen att det redan från pumpen är alkohol inblandat så man slipper tänka på karburatorsprit och sånt.
Lite kondens kan det bli trots allt bli för det finns alltid lite luft längst upp i tanken men det lilla tas omhand av spriten. :wink:
 
Top