ATK-rådet och Hyckleriet med fartkameror

powerglide

New member
Hur kan man anse att följande mål är uppfyllt när inte ens hälften av de som kör oftast på vägarna tycker det fyller ngn nytta?

ATK Årsrapport 2011
Trafiksäkerhetskameror


> MÅL 3 – Allmänhetens förtroende för ATK-systemet
Allmänhetens förtroende för trafiksäkerhetskamerorna ska vidmakthållas genom information och trovärdig tillämpning av systemet.

Måluppfyllelse
Målet mäts genom en fråga i Trafikverkets årliga trafiksäkerhetsenkät, där de tillfrågade får ta ställning till detta påstående:
”Automatisk hastighetsövervakning (med trafiksäkerhetskamera) är ett bra sätt att övervaka hastighetsöverträdelser.”

71 procent av de tillfrågade, fler kvinnor än män, tycker att automatisk hastighetsöver- vakning är ett bra sätt att övervaka hastighetsöverträdelser. Bland personer som är 65 år eller äldre instämmer mer än 80 procent. I åldersgrupperna 20–54 år är däremot mindre än 50 procent positivt inställda till trafiksäkerhetskameror.

Målet är uppfyllt.
 

Triumph int

New member
Urvalet kanske görs för att få "rätt" svar, väljer man nog många i gruppen över 65 år så.

Om medelhastigheten ökar så blir det svårare/farligare att köra hoj.

Problemet i norr på vajersträckorna är att när det är mycket trafik så blir det ofta aggressivt vid omkörningarna.

Så fyrafiler isf vajer skulle göra att trafikanterna lättare accepterade hastighetsskyltarna.
 

powerglide

New member
Så länge ingen riktig trafikövervakning förekommer kan man ju ägna sig åt följande (i alla fall i länder som fotar hojen bakifrån).

Different Ways Of Avoiding A Speed Radar Ticket On Your Motorcycle
http://zite.to/13OpqjS via @zite

För känsliga läsare måste jag inflika att viss ironi kan förekomma ;)
 

e7danne

New member
Intressant fördelning av svaren.
Om nu de som var över 65 hade "över 80%" förtroende för kamerorna och de mellan 20-54 år hade "mindre än 50%" förtroende. För att de ska bli 71% i snitt så var alltså 70% av de tillfrågade i åldersgruppen "över 65 år".

Möjligen fanns det en åldersgrupp på 16-20år och en på 55-65år. Men om de inte omnämns så bör dessa ha varit insignifikanta till storlek (16-20år) eller avvikelse (55-65år) gissar jag.

Borde åldersgruppen "över 65år" då tillåtas ha sådan överrepresentation gentemot 20-54år?

Eller tänker jag fel?
 

VBK

New member
Fartkameror är inte bara hyckleri, det är ett fegt sätt att påstå att man gör någonting åt ett problem man inte kommer åt med killar i blått för att man har för få av dom.
 

Ove 60+

Active member
Urvalet kanske görs för att få "rätt" svar.
.

:p Visst är det så. Om ändå "statistiken" visar "fel" kan man lätt låta bli att visa upp den.. Det har hänt förr och kommer att hända igen.

Varje undersökning har ett syfte. Börja med att ställa frågan "Vem beställde" så har man redan där en del av forskningsresultatet.

Det enda som är någorlunda objektivt är ren grundforskning. :p
 

Jumbo

New member
Att skjuta folk med fartkameror är ungefär som att skjuta dem med drönare tycker jag. Kombinera det med att en 80-sträcka kanske egentligen borde ha varit 130 och en 40-sträcka typ 70, vi snackar ju trots allt maxhastigheter, så förstår ni kanske att jag för länge sedan totalt har tappat förtroendet och respekten för "maxfartfolket". Man skulle också kunna kalla dem "men tänk på barnen folket". Jag köpte aktier i Sensys Traffic istället för mitt långfinger räckte inte till.
 
Top