En sjukvårdares åsikt.
Jag arbetar som undersköterska NUS och en av mina arbetsuppgifter är att ta hand om trauman vid ex. motorcykelolyckor. Jag har talat med en av mina kollegor vid Ambulansen i Umeå, där han arbetat de senaste 15 åren.
Vi är överens om att man som vanlig Svensson ska låta hjälmen sitta kvar!
För att förklara varför så måste vi gå tillbaka till L-ABC vård.
L-ABC innebär:
* L = Livsfarligt läge. Är situationen eller platsen livshotande för dig själv eller den skadade?
* A = Airway and cervical control. Skapa fri luftväg och stabilisera halsryggen. Inget får sitta i vägen för att patienten ska kunna andas.
* B = Breathing. Andning. SE, LYSSNA, KÄNN och bedöm om den skadade andas och om andningen är tillräcklig.
* C = Circulation and bleeding. Finns någon yttre blödning? Kan inre blödning misstänkas? Hur är pulsen?
Dessa punkter är vad man ska göra vid olycka, om man bedömer att det är nödvändigt (och vet hur man gör).
MEN, det som nästan är viktigast och SVÅRAST för en Svensson är att få den olycksdrabbade att vara STILLA tills ambulansen kommer. Efter olyckan är han troligen chockad och full med adrenalin. Han kanske därför inte känner att han har någon skada eftersom det inte gör ont. Det betyder emellertid inte att han inte är skadad.
Så hur kommer ev. hjälm-avtagning in i bilden?
Man skulle kunna tro att det inbegrips i ABC vården, men till saken hör att det finns ***DE vård som sjukvårds personal kommer att tillgodose.
Vad innebär då D+E vården?
* D = Disability. Kontroll av medvetandegrad, känsel och rörelseförmåga.
* E = Expose and protect from the environment. Exponera och skydda mot omgivningen. Helkroppsundersökning för att hitta andra skador. Skydda mot nedkylning (Jande-Waldau, Winarve, 2004)
Hjälmavtagning bör då, både enligt artikeln och L-ABCDE vården, tas av vid E,
Expose - Blotta!