Artikel i Läkartidningen

Maria Nordqvist

Super Moderator
I dagens pressklipp fanns en artikel från Läkartidningen om behandling av akut ryggmärksskada. Då det gäller mc-olyckor och hjälm skriver man följande: "Vid motorcykelolyckor rekommenderas att hjälmen endast avlägsnas vid andningsproblem och livshotande blödning eller, om den sitter för löst, för att ge adekvat immobilisering. "
Läs hela artikeln här: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11567

Gunsan

New member
Mycket intressant med tanke på vad Artai förespråkar och lär ut på våra kurser.

/Maria

OH-

Member
Ja. Tanken med klippet ur texten var att få inlägg som diskuterar detta från dem som vet och kan något i frågan.

Inte för att jag vet nåt att tala om men jag har gått lite kurser och tror jag kan läsa.

- Artikeln handlar (i avsnittet om olycksplatsen) om vad proffs med alla tänkbara doningar och grundlig utbildning och träning skall göra. Näst intill inget sägs om vad eventuella hjälpsamma amatörer kan och bör göra.

- Alla utbildningar jag varit med på har varit eniga. Amatörer skall bara ta av en hjälm på en medvetslös om det behövs för att den skadade inte skall dö för att andningen inte funkar. Jag tycker det är bra att vi numera lär ut en metod att få av en hjälm med så lite risk som möjligt.
I övrigt gäller så lite flyttande och rullande av den skadade som möjligt, gärna enkel amatörmässig "stabilisering" med vad som finns till hands.

- Symptomlistan på ryggmärgsskador var lite intressant, värd att läsa en gång extra. I praktiken kan jag tänka mig att det inte är så lätt så grundregeln att alltid misstänka ryggskada verkar sund.

lime

Skriver inte
Från roadracingfunktionärshållet kan jag flika in att vi har instruktionerna "rör inte hjälmen före ambulans och läkar är på plats om du inte bedömer att HLR måste sättas igång omedelbart".

På bana har vi aldrig mer än 60 sekunder från larm tills dess att personal är på plats.

Jag har aldrig haft Artai som utbildare. Vad förespråkar han?

Syster-Tysk

New member
En sjukvårdares åsikt.

Jag arbetar som undersköterska NUS och en av mina arbetsuppgifter är att ta hand om trauman vid ex. motorcykelolyckor. Jag har talat med en av mina kollegor vid Ambulansen i Umeå, där han arbetat de senaste 15 åren.
Vi är överens om att man som vanlig Svensson ska låta hjälmen sitta kvar!

För att förklara varför så måste vi gå tillbaka till L-ABC vård.

L-ABC innebär:
* L = Livsfarligt läge. Är situationen eller platsen livshotande för dig själv eller den skadade?
* A = Airway and cervical control. Skapa fri luftväg och stabilisera halsryggen. Inget får sitta i vägen för att patienten ska kunna andas.
* B = Breathing. Andning. SE, LYSSNA, KÄNN och bedöm om den skadade andas och om andningen är tillräcklig.
* C = Circulation and bleeding. Finns någon yttre blödning? Kan inre blödning misstänkas? Hur är pulsen?

Dessa punkter är vad man ska göra vid olycka, om man bedömer att det är nödvändigt (och vet hur man gör).

MEN, det som nästan är viktigast och SVÅRAST för en Svensson är att få den olycksdrabbade att vara STILLA tills ambulansen kommer. Efter olyckan är han troligen chockad och full med adrenalin. Han kanske därför inte känner att han har någon skada eftersom det inte gör ont. Det betyder emellertid inte att han inte är skadad.

Så hur kommer ev. hjälm-avtagning in i bilden?
Man skulle kunna tro att det inbegrips i ABC vården, men till saken hör att det finns ***DE vård som sjukvårds personal kommer att tillgodose.

Vad innebär då D+E vården?
* D = Disability. Kontroll av medvetandegrad, känsel och rörelseförmåga.
* E = Expose and protect from the environment. Exponera och skydda mot omgivningen. Helkroppsundersökning för att hitta andra skador. Skydda mot nedkylning (Jande-Waldau, Winarve, 2004)

Hjälmavtagning bör då, både enligt artikeln och L-ABCDE vården, tas av vid E,
Expose - Blotta!

Till saken hör ju att man ska ta det i den ordning som förkortningen visar, d.v.s först L, sen A, sen B osv. Det betyder ju att avtagning av hjälm gör man sist (om nu inte ABCD kräver att man tar av den).

Jag skulle själv vänta på Medicinskt ansvarig Sjuksköterska/Läkare innan jag gjorde något som inte var nödvändigt. Med det menar jag att jag skulle göra det som var nödvändigt men inget annat, det trots att jag tar hand om olycksfall på arbetet.

Jag resonerar som så, att är personen stabil i sitt tillstånd och det inte finns fara för att läget förvärras så är det större risk att jag gör saken värre om jag håller på och genomför sådant som kan vänta innan ambulans med bår ankommer.

Varför då?
Jo, ofta har ambulanser i dag en så kallad skop-bår som kan "skopa-upp" den skadade utan att man behöver lyfta den skadade. Patienten spänns fast i båren för att stabilisera rygg, och får oftast en halskrage för att stabilisera nacken.
Väl framme på akutmottagning så låter man patienten vara fastspänd medan man genomför ABCDE vård (Igen). En läkare är ansvarig för denna undersökning, på vårat sjukhus är det kirurg-jouren som tar hand om alla trauman.
Vid denna undersökning kan man då utföra den grundligt, eftersom man "stock-vänder" patienten då han/hon är fastspänd i båren. Läkaren kan då känna på ryggen då patienten och båren tiltas.

Om allt är ok så är det vid detta tillfälle som hjälmen tas av, om inte Medicinskt ansvarig sjuksköterka redan gjort bedömningen att den ska tas av.

Efter denna undersökning görs en trauma röntgen som brukar vara en CT-röntgen av bäcken och uppåt. Verkar patienten ha skadat armar eller ben osv. så röntgas även det givetvis.

Hoppas denna korta förklaring svarar på frågan om vad man ska göra och inte. Om inte annat så har jag gett min åsikt.
/J

Last edited:

Olsson

New member
Vi är överens om att man som vanlig Svensson ska låta hjälmen sitta kvar!

Jag är okunnig på området och troligen ordentligt förvirrad nu. Jag undrar: Om man nu under "B" konstaterar (d v s tror) att den skadade inte andas – ska man trots detta låta hjälmen sitta på? För mig är svaret ett NEJ, därför att han/hon kommer garanterat dö efter en mycket kort tid – om man nu inte felbedömde huruvida andning funkar eller ej. Jag trodde man skulle försöka få i gång andning i ett sådant läge och antar att för att möjliggöra det, måste man ta av hjälmen (i alla fall många av dem). Nej?

Appropå, hur ser oddsen ut ungefär för att få igång andning som inte funkar? Kan man "blåsa" igång den eller är det mest på teve det funkar.

Syster-Tysk

New member
Hlr

Jag undrar: Om man nu under "B" konstaterar (d v s tror) att den skadade inte andas – ska man trots detta låta hjälmen sitta på? För mig är svaret ett NEJ!

Appropå, hur ser oddsen ut ungefär för att få igång andning som inte funkar? Kan man "blåsa" igång den eller är det mest på teve det funkar.

Du har alldeles rätt! Andas inte personen så måste HLR påbörjas, det vill säga Hjärt och Lung Räddning. Och det är svårt nog utan hjälm, så ta av hjälmen!

Oddsen att få igång andning vet jag inte, och är nog i från fall till fall.
Men vad man behöver klargöra är att andningsuppehåll och hjärtstopp inte är samma sak.

På TV då de har fått hjärtstopp och de gör HLR och personen mirakulöst vaknar är just det. Mirakel på TV!

Att få igång ett hjärta igen med hjälp av att blåsa i personens mun är att hoppas på lite väl mycket. Det är ju inte därför man gör det, det är snarare för att vinna tid och förhindra hjärnskada.

För att få igång ett hjärta så behövs defibrilator, sånna-där strykjärn de har på TV som skickar en elektrisk puls genom hjärtat och startar det.

Men för att återgå till andningen...

Andas inte personen så ska vi ändå se till ABC innan man påbörjar HLR.
Hur då?
Jo, A innebär ju att man ska kolla om personen andas och inte har något som hindrar andningen, han kanske ligger stilla, men har fått något i halsen och svimmat. Då måste vi ta bort det som hindrar fria luftvägar först och sedan påbörja HLR.

Detta påminner mig åxå om att påminna alla som inte gått HLR utbildning på ett tag att göra om den igen, ny information har kommit om hur man bäst genomför en HLR och det är ganska väsentliga skillnader, mot för förut, som är viktiga.

Spiff

New member
Om jag minns rätt från kursen så är anledningen till att man pumpar hjärta och andas in i personen att dels så syresätter man och dels så funkar strykjärnen när killarna kommer med dom. OM man inte har gjort som man ska så får de börja med hjärtgympa annars biter det inte.

swischmc

New member
Jag har hört att "liv går före lem", dvs andas den skadade = låt hjälmen stanna på. Andas den inte = hjälm av och hjärt-lung-räddning. Hellre lam är död, liksom. :eek:

En, kanske orelevant, fråga: Kan man sätta på en halskrage när man har hjälm på? Får den plats mellan hjälm och axlar? Bara nyfiken...

Syster-Tysk

New member
Nack-krage

Jag har hört att "liv går före lem", dvs andas den skadade = låt hjälmen stanna på. Andas den inte = hjälm av och hjärt-lung-räddning. Hellre lam är död, liksom. :eek:

En, kanske orelevant, fråga: Kan man sätta på en halskrage när man har hjälm på? Får den plats mellan hjälm och axlar? Bara nyfiken...

Helt rätt!

Det är här som problemet kommer in i bilden och även varför ambulansen många gånger väljer att ta av hjälmen. Det är betydligt svårare att få på en halskrage med hjälm på.
Men med så mycket annat så är det beroende på hjälm, och från fall till fall.

Men det betyder inte att, bara för att de troligen kommer att ta av den, så kan vi göra det... nä, låt den sitta kvar så de får det valet.

Smartswede

New member
Tack för länken Maria :)

Kul att du engagera dig här i tråden och tack för svaren på MSN Jonas :D

Finns det någon film / video om LABC / LABCDE / specifikt mot MC-åkare?
Alltså som man kan se över datorn?

Om inte ett förslag att SMC / VV / Sjukvården skapar en sådan (antar det redan finns).

Maria Nordqvist

Super Moderator
Detta är exempel på sådant som ska lyftas inom ramen för projektet Nationell Strategi och handlingsplan för MC- och mopedsäkerhet. Vad gäller vid omhändertagande av skadade MC- och mopedförare? Givetvis ska resultatet som kommer fram spridas. Finns film är det kanon. Lägg ut länk här eller maila mig den.

Leif H..oj

New member
Det finns en hel del basic emergency care-filmer på webben. Här är Storbritannien åter igen framme och visar en del. Kan t.ex. Socialstyrelsen vara en aktör att fråga om att ta fram en serie filmer rörande L-ABC för MC. ERTUK-upplägget skulle väl kunna se ut så i en svensk version.

Hjälmavtagningsteknik
http://www.youtube.com/watch?v=9JWiw0HFpDo

Fler instruktionsfilmer från Emergency Responsetraining UK
http://ertuk.co.uk/first_aid_video_training.asp

Last edited:

LC4ever

New member
Kan bara tala från egen erfarenhet, dvs personen som ligger på marken.
Vid olycksplatsen fick jag ligga absolut stilla, inte röra något.
När väl ambulanspersonalen kom på plats satte de på en halskrage, ja den får plats även om hjälm sitter på.
Fastspänd på bår åkte jag med hjälm in till sjukhuset, först där efter att läkare undersökt min nacke tog man av hjälmen.

Så låt hjälmen sitta!

Avarage

New member
Mycket bra skrivet! Enkelt och förståerligt!

MEN, det som nästan är viktigast och SVÅRAST för en Svensson är att få den olycksdrabbade att vara STILLA tills ambulansen kommer. Efter olyckan är han troligen chockad och full med adrenalin. Han kanske därför inte känner att han har någon skada eftersom det inte gör ont. Det betyder emellertid inte att han inte är skadad.

/J

Tyvärr finns ju ingen situation som är den andra lik varför vissa rekommendationer inte är annat än just rekommendationer!

Vi (SMC Väst) har genomfört HLR/LABC hos Falköpings Räddningstjänst för våra instruktörer varje år sedan åt minstånde 2006 och man har där bla. berättat om situationer där den skadade just varit så "uppe i varv" och näst intill panisk att få av sin egna hjälm att enda alternativet man såg, på plats, för att han inte skulle förvärra ev. andra skador (nacke/rygg) var att helt enkelt gå hans vilja till mötes och ta av honom hjälmen.

Minns jag rätt var sikten ut från hjälmen kraftigt begränsad (näst intill noll) varför det i sig påverkade patienten till att känna panik (visiret gick heller inte att öppna). Så för att få patienten lugn behålla lugnet och inte förvärra ev. andra skador tog man som sagt var av hjälmen!

Så hur skall/bör vi då göra vid nästa olycka? VEM kan svara på det här och nu när vi inte vet hur just DEN situationen kommer se ut?

Rekom´mendationerna vi får från medicinskt utbildade skall vi självklart ta med oss som en väldigt bra beslutsgrund men det MÅSTE finnas utrymme kvar för att våga fatta andra beslut baserat på omständigheterna. Det är HÄR som vi amatörer har svårare att fatta 100% rätt beslut men det kanske räcker med 90% rätt eller 80% (osv.) i stället för att inte göra ett skvatt!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Syster-Tysk

New member
Mina svar är inte de andra lik...

Mycket bra skrivet! Enkelt och förståerligt!

Tyvärr finns ju ingen situation som är den andra lik varför vissa rekommendationer inte är annat än just rekommendationer!

Vi (SMC Väst) har genomfört HLR/LABC hos Falköpings Räddningstjänst för våra instruktörer varje år sedan åt minstånde 2006 och man har där bla. berättat om situationer där den skadade just varit så "uppe i varv" och näst intill panisk att få av sin egna hjälm att enda alternativet man såg, på plats, för att han inte skulle förvärra ev. andra skador (nacke/rygg) var att helt enkelt gå hans vilja till mötes och ta av honom hjälmen.

Minns jag rätt var sikten ut från hjälmen kraftigt begränsad (näst intill noll) varför det i sig påverkade patienten till att känna panik (visiret gick heller inte att öppna). Så för att få patienten lugn behålla lugnet och inte förvärra ev. andra skador tog man som sagt var av hjälmen!

Så hur skall/bör vi då göra vid nästa olycka? VEM kan svara på det här och nu när vi inte vet hur just DEN situationen kommer se ut?

Rekom´mendationerna vi får från medicinskt utbildade skall vi självklart ta med oss som en väldigt bra beslutsgrund men det MÅSTE finnas utrymme kvar för att våga fatta andra beslut baserat på omständigheterna. Det är HÄR som vi amatörer har svårare att fatta 100% rätt beslut men det kanske räcker med 90% rätt eller 80% (osv.) i stället för att inte göra ett skvatt!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Jag håller med dig fullständigt!

Och det är så otroligt svårt att som sjukvårdare kunna ge enkla och raka svar på frågor där svaret är olika från situation till situation.

Det enda som ALLTID gäller är att tänka sig för och vara försiktig. Sen måste man bedöma vad som gäller från gång till gång!
/J

Smartswede

New member
Rekommendationerna vi får från medicinskt utbildade skall vi självklart ta med oss som en väldigt bra beslutsgrund men det MÅSTE finnas utrymme kvar för att våga fatta andra beslut baserat på omständigheterna. // Niklas

JAG kan svara på att när nästa olycka sker så är all kunskap man har troligen till nytta. Desto mer man vet desto bättre och snabbare beslut (och situationsanpassat) kan man förhoppningsvis göra :)

Och det är här utbildning kommer in! :) Och det vet jag att Niklas och Jonas förespråkar även om man mellan raderna skulle kunna få det till motsatsen ;) (dvs varje situation är unik så svårt ge några regler alls)

Först lär man sig vad som är normalt rekommenderat tillvägagångsätt och turordning av lärare i L-ABC.
Nästa steg är att lära sig L-ABCDE och mer situationsanpassat agerande och undantagen.
Ytterligare steg är att lära sig än mer situationsanpassade undantagen akutvårdare gör och varför.
Sista steget är att bli läkare och jobba med akutsjukvård av trafikskadade.

(edit: ojdå.. glömde bort egna professionen... sista steget är nog snarare forskare och professor i L-ABCDE inriktat på mcolyckor)

Denna tråden har definitivt lärt mig mer om rekommendationer, agerande i specifika situationer och även väckt intresset och motivationen att lära mig mer. Tackar! :cool:

Hasse

New member
nacken

Liten fråga här.
KAN man "bryta nacken " utan att det gör minsta ont?
OM nu patienten känner panik och nära nog kvävs i hjälmen, inte har ont i nacken alls är det då helt fel att ta av hjälmen menar ni?