En sjukvårdares åsikt.
Jag arbetar som undersköterska NUS och en av mina arbetsuppgifter är att ta hand om trauman vid ex. motorcykelolyckor. Jag har talat med en av mina kollegor vid Ambulansen i Umeå, där han arbetat de senaste 15 åren.
Vi är överens om att man som vanlig Svensson ska låta hjälmen sitta kvar!
För att förklara varför så måste vi gå tillbaka till L-ABC vård.
L-ABC innebär:
* L = Livsfarligt läge. Är situationen eller platsen livshotande för dig själv eller den skadade?
* A = Airway and cervical control. Skapa fri luftväg och stabilisera halsryggen. Inget får sitta i vägen för att patienten ska kunna andas.
* B = Breathing. Andning. SE, LYSSNA, KÄNN och bedöm om den skadade andas och om andningen är tillräcklig.
* C = Circulation and bleeding. Finns någon yttre blödning? Kan inre blödning misstänkas? Hur är pulsen?
Dessa punkter är vad man ska göra vid olycka, om man bedömer att det är nödvändigt (och vet hur man gör).
MEN, det som nästan är viktigast och SVÅRAST för en Svensson är att få den olycksdrabbade att vara STILLA tills ambulansen kommer. Efter olyckan är han troligen chockad och full med adrenalin. Han kanske därför inte känner att han har någon skada eftersom det inte gör ont. Det betyder emellertid inte att han inte är skadad.
Så hur kommer ev. hjälm-avtagning in i bilden?
Man skulle kunna tro att det inbegrips i ABC vården, men till saken hör att det finns ***DE vård som sjukvårds personal kommer att tillgodose.
Vad innebär då D+E vården?
* D = Disability. Kontroll av medvetandegrad, känsel och rörelseförmåga.
* E = Expose and protect from the environment. Exponera och skydda mot omgivningen. Helkroppsundersökning för att hitta andra skador. Skydda mot nedkylning (Jande-Waldau, Winarve, 2004)
Hjälmavtagning bör då, både enligt artikeln och L-ABCDE vården, tas av vid E,
Expose - Blotta!
Till saken hör ju att man ska ta det i den ordning som förkortningen visar, d.v.s först L, sen A, sen B osv. Det betyder ju att avtagning av hjälm gör man sist (om nu inte ABCD kräver att man tar av den).
Jag skulle själv vänta på Medicinskt ansvarig Sjuksköterska/Läkare innan jag gjorde något som inte var nödvändigt. Med det menar jag att jag skulle göra det som var nödvändigt men inget annat, det trots att jag tar hand om olycksfall på arbetet.
Jag resonerar som så, att är personen stabil i sitt tillstånd och det inte finns fara för att läget förvärras så är det större risk att jag gör saken värre om jag håller på och genomför sådant som kan vänta innan ambulans med bår ankommer.
Varför då?
Jo, ofta har ambulanser i dag en så kallad skop-bår som kan "skopa-upp" den skadade utan att man behöver lyfta den skadade. Patienten spänns fast i båren för att stabilisera rygg, och får oftast en halskrage för att stabilisera nacken.
Väl framme på akutmottagning så låter man patienten vara fastspänd medan man genomför ABCDE vård (Igen). En läkare är ansvarig för denna undersökning, på vårat sjukhus är det kirurg-jouren som tar hand om alla trauman.
Vid denna undersökning kan man då utföra den grundligt, eftersom man "stock-vänder" patienten då han/hon är fastspänd i båren. Läkaren kan då känna på ryggen då patienten och båren tiltas.
Om allt är ok så är det vid detta tillfälle som hjälmen tas av, om inte Medicinskt ansvarig sjuksköterka redan gjort bedömningen att den ska tas av.
Efter denna undersökning görs en trauma röntgen som brukar vara en CT-röntgen av bäcken och uppåt. Verkar patienten ha skadat armar eller ben osv. så röntgas även det givetvis.
Hoppas denna korta förklaring svarar på frågan om vad man ska göra och inte. Om inte annat så har jag gett min åsikt.
/J