Esquire
New member
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article619098.ab
Varför verkar tror NTF att registreringsskylt fram är den enda frälsningen i kampen mot dödsolyckorna på mc?
Som det även står i artikeln så vill de då samtidigt ha ägarplikt så att fordonets ägare är ansvarig och kan dömas för t.ex. ha kört för fort med fordonet utan att det går att bevisa att ägaren var förare när fortkörningen inträffade. Något som enligt mig skulle vara lika vettigt att införa som en ägarplikt på gymnastikskor.
http://www.ntf.se/Tidning/default32683.asp
NTF går igenom de 48 dödolyckor som inträffade i trafiken under juli månad 2007 och skriver: "Preliminärt omkom 48 människor i julitrafiken. NTFs analys av dödsolyckorna visar att 36 av dem sannolikt hade kunnat överleva om vägtransportsystemet varit anpassat efter Nollvisionens förutsättningar."
När det gäller dödsolyckorna med bilar så gnäller NTF över "systembrister" i vägsystemet så som att det är för hög hastighetsbegränsning, saknas mitträcke eller att korsningarnas utformning inte varit tillräckligt förlåtande.
Men på alla dödsolyckor med mc utom en står det: "En motorcykel kan inte skydda föraren från de krockvåldsnivåer som Nollvisionen förutsätter att andra fordon klarar, inom ramen för vägtrafikens hastighetsgränser.". Konstigt nog så är antalet mc-olyckor där texten ovanför finns med lika stort som inte hade kunnat överleva enligt NTFs analys.
Grundtanken i hela deras resonemang verkar vara att om man kör bil så överlever man en olycka om inte vägmiljön är fel utformad. Men om man kör mc så är man ganska så rökt oavsett vilka variabler som finns med i kalkylen.
Det mesta från Aftonbladets artikel verkar vara hämtat från http://www.ntf.se/Tidning/default32884.asp
Där man kan läsa: "NTFs preliminära siffror visar att 40 personer har dött under de första sju månaderna i år, vilket kan jämföras med 36 döda under samma period 2004, vilket är det hittills mest olycksdrabbade året sedan 80-talet."
Sånt hör man ofta när det gäller dödsolyckor på mc. Men väldigt sällan så får man se någon jämförelse med antalet motorcyklar i trafik, samtidigt som försäljningen av nya motorcyklar verkar slå nya rekord varje år.
Vad gör SMC för att påverka NTF? Fast när man läser artikeln i Aftonbladet s får man närstan känslan av att SMC inte ens försökt tala med NTF...
"- Men det hjälper inte att säga något till dem. De är bortom möjligheten att kommunicera. Det de håller på med är ren galenskap."
Dessutom känns det oroande att NTF verkar anse att 110kmh är för hög hastighetsbegränsning för en mc.
"Det handlar om oskyddade trafikanter som får köra i 110 kilometer i timmen."
Och av tonen i övrigt i artikeln så känns det som att NTF helst skulle se att motorcyklar förbjöds i Sverige.
Jag har även funderat på en sak till: de gatreggade fyrhjulingarna som är fyrhjuliga motorcyklar, räknas statistiken för de olyckorna ihop med den för de tvåhjuliga motorcyklarna? I så fall så skulle jag kunna bli förbannad på riktigt...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=671640&rss=1399
Varför verkar tror NTF att registreringsskylt fram är den enda frälsningen i kampen mot dödsolyckorna på mc?
Som det även står i artikeln så vill de då samtidigt ha ägarplikt så att fordonets ägare är ansvarig och kan dömas för t.ex. ha kört för fort med fordonet utan att det går att bevisa att ägaren var förare när fortkörningen inträffade. Något som enligt mig skulle vara lika vettigt att införa som en ägarplikt på gymnastikskor.
http://www.ntf.se/Tidning/default32683.asp
NTF går igenom de 48 dödolyckor som inträffade i trafiken under juli månad 2007 och skriver: "Preliminärt omkom 48 människor i julitrafiken. NTFs analys av dödsolyckorna visar att 36 av dem sannolikt hade kunnat överleva om vägtransportsystemet varit anpassat efter Nollvisionens förutsättningar."
När det gäller dödsolyckorna med bilar så gnäller NTF över "systembrister" i vägsystemet så som att det är för hög hastighetsbegränsning, saknas mitträcke eller att korsningarnas utformning inte varit tillräckligt förlåtande.
Men på alla dödsolyckor med mc utom en står det: "En motorcykel kan inte skydda föraren från de krockvåldsnivåer som Nollvisionen förutsätter att andra fordon klarar, inom ramen för vägtrafikens hastighetsgränser.". Konstigt nog så är antalet mc-olyckor där texten ovanför finns med lika stort som inte hade kunnat överleva enligt NTFs analys.
Grundtanken i hela deras resonemang verkar vara att om man kör bil så överlever man en olycka om inte vägmiljön är fel utformad. Men om man kör mc så är man ganska så rökt oavsett vilka variabler som finns med i kalkylen.
Det mesta från Aftonbladets artikel verkar vara hämtat från http://www.ntf.se/Tidning/default32884.asp
Där man kan läsa: "NTFs preliminära siffror visar att 40 personer har dött under de första sju månaderna i år, vilket kan jämföras med 36 döda under samma period 2004, vilket är det hittills mest olycksdrabbade året sedan 80-talet."
Sånt hör man ofta när det gäller dödsolyckor på mc. Men väldigt sällan så får man se någon jämförelse med antalet motorcyklar i trafik, samtidigt som försäljningen av nya motorcyklar verkar slå nya rekord varje år.
Vad gör SMC för att påverka NTF? Fast när man läser artikeln i Aftonbladet s får man närstan känslan av att SMC inte ens försökt tala med NTF...
"- Men det hjälper inte att säga något till dem. De är bortom möjligheten att kommunicera. Det de håller på med är ren galenskap."
Dessutom känns det oroande att NTF verkar anse att 110kmh är för hög hastighetsbegränsning för en mc.
"Det handlar om oskyddade trafikanter som får köra i 110 kilometer i timmen."
Och av tonen i övrigt i artikeln så känns det som att NTF helst skulle se att motorcyklar förbjöds i Sverige.
Jag har även funderat på en sak till: de gatreggade fyrhjulingarna som är fyrhjuliga motorcyklar, räknas statistiken för de olyckorna ihop med den för de tvåhjuliga motorcyklarna? I så fall så skulle jag kunna bli förbannad på riktigt...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=671640&rss=1399