Artikel i Aftonbladet om dödsolyckor på mc.

Esquire

New member
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article619098.ab

Varför verkar tror NTF att registreringsskylt fram är den enda frälsningen i kampen mot dödsolyckorna på mc?

Som det även står i artikeln så vill de då samtidigt ha ägarplikt så att fordonets ägare är ansvarig och kan dömas för t.ex. ha kört för fort med fordonet utan att det går att bevisa att ägaren var förare när fortkörningen inträffade. Något som enligt mig skulle vara lika vettigt att införa som en ägarplikt på gymnastikskor.



http://www.ntf.se/Tidning/default32683.asp
NTF går igenom de 48 dödolyckor som inträffade i trafiken under juli månad 2007 och skriver: "Preliminärt omkom 48 människor i julitrafiken. NTFs analys av dödsolyckorna visar att 36 av dem sannolikt hade kunnat överleva om vägtransportsystemet varit anpassat efter Nollvisionens förutsättningar."

När det gäller dödsolyckorna med bilar så gnäller NTF över "systembrister" i vägsystemet så som att det är för hög hastighetsbegränsning, saknas mitträcke eller att korsningarnas utformning inte varit tillräckligt förlåtande.

Men på alla dödsolyckor med mc utom en står det: "En motorcykel kan inte skydda föraren från de krockvåldsnivåer som Nollvisionen förutsätter att andra fordon klarar, inom ramen för vägtrafikens hastighetsgränser.". Konstigt nog så är antalet mc-olyckor där texten ovanför finns med lika stort som inte hade kunnat överleva enligt NTFs analys.

Grundtanken i hela deras resonemang verkar vara att om man kör bil så överlever man en olycka om inte vägmiljön är fel utformad. Men om man kör mc så är man ganska så rökt oavsett vilka variabler som finns med i kalkylen.

Det mesta från Aftonbladets artikel verkar vara hämtat från http://www.ntf.se/Tidning/default32884.asp
Där man kan läsa: "NTFs preliminära siffror visar att 40 personer har dött under de första sju månaderna i år, vilket kan jämföras med 36 döda under samma period 2004, vilket är det hittills mest olycksdrabbade året sedan 80-talet."

Sånt hör man ofta när det gäller dödsolyckor på mc. Men väldigt sällan så får man se någon jämförelse med antalet motorcyklar i trafik, samtidigt som försäljningen av nya motorcyklar verkar slå nya rekord varje år.



Vad gör SMC för att påverka NTF? Fast när man läser artikeln i Aftonbladet s får man närstan känslan av att SMC inte ens försökt tala med NTF...
"- Men det hjälper inte att säga något till dem. De är bortom möjligheten att kommunicera. Det de håller på med är ren galenskap."

Dessutom känns det oroande att NTF verkar anse att 110kmh är för hög hastighetsbegränsning för en mc.
"Det handlar om oskyddade trafikanter som får köra i 110 kilometer i timmen."
Och av tonen i övrigt i artikeln så känns det som att NTF helst skulle se att motorcyklar förbjöds i Sverige.



Jag har även funderat på en sak till: de gatreggade fyrhjulingarna som är fyrhjuliga motorcyklar, räknas statistiken för de olyckorna ihop med den för de tvåhjuliga motorcyklarna? I så fall så skulle jag kunna bli förbannad på riktigt...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=671640&rss=1399
 

Zopilote

New member
Jag håller med... NTF:s mediachef Thomas Carlson har under de senaste månaderna verkat vara på ett personligt korståg mot allt som rullar på två hjul.
Är det inte så att SMC är en av de stora aktörerna inom NTF? Om så är fallet, och detta inte ändras trots en dialog med de ansvariga, tycker iallafall jag att SMC bör upphöra med ALLT samarbete med denna talibanorganisation.
 
M

magne

Guest
Fyrhjulingar

Konstigt resonemang, dem som vet hur man sitter på mc vet att man håller sig fast med låren och inte med händerna.... Hur ska man kunna diskutera med någon som inte vet hur det är att åka MC.

Och dessa fyrhjulingar anser jag inte är någon MC bör jämställas med bil. Liknelsen med mc är deras styre och att man inte sitter i en bur. Skador som dessa fyrhjulsåkare skapar bör buntas ihop med bilister som åker med B körkort för det är de dessa personer gör.
 
P

Pingo

Guest
Jag har även funderat på en sak till: de gatreggade fyrhjulingarna som är fyrhjuliga motorcyklar, räknas statistiken för de olyckorna ihop med den för de tvåhjuliga motorcyklarna? I så fall så skulle jag kunna bli förbannad på riktigt...

I nyhetsrapporteringarna blandar man nog ihop fyrhjulingar, crossmotorcyklar med vanliga motorcyklar i en salig röra.

Det jag reagerar mest på är att statistiken nog räknar in folk som kör ihjäl sig utan giltiga mc-kort och/eller på stulna hojar, kanske till och med drogpåverkade.

Det vore bra om statistiken differentierades så att gatreggade hojar som körs av nyktra människor med giltiga körkort hamnar i en egen kolumn. Det är ju den typen av förare som SMC kan nå med sina kurser eller genom annan form av utbildning.

//Gunnar
 

morsan

New member
Om fyrhjulingarna är registrerade som MC räknas de med och det är väl de enda som egentligen får köras på vägen!

Kopierat från VV:s hemsida
Fyrhjuling
En så kallad fyrhjuling är ett motorfordon på fyra hjul som kan vara registrerad som antingen terrängskoter, traktor, motorcykel eller moped.
http://www.vv.se/templates/page3____2772.aspx

Pingo
"Det jag reagerar mest på är att statistiken nog räknar in folk som kör ihjäl sig utan giltiga mc-kort och/eller på stulna hojar, kanske till och med drogpåverkade."

Alla avlidna räknas i ALL statistik, berusade som drunknat, drogpåverkade biltjuvar utan körkort osv

Det som slagit mig när jag kollar efter olyckor (nej, jag är ingen "gam") på t ex Wighsnews är att så många bilar voltar! Har dikena ändrats? Hade vägrenarna varit bredare, lite sluttande och diket längre bort från vägbanan hade troligen många olyckor kunnat undvikas, speciellt med MC.
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
Det som slagit mig när jag kollar efter olyckor (nej, jag är ingen "gam") på t ex Wighsnews är att så många bilar voltar! Har dikena ändrats? Hade vägrenarna varit bredare, lite sluttande och diket längre bort från vägbanan hade troligen många olyckor kunnat undvikas, speciellt med MC.

Jag har fått för mig att man bygger om gamla vägar från att vara tvåfiliga med breda vägrenar till trefiliga vägar med vajerräcke inom samma totala bredd som de gamla vägarna. Man har väl kanske inte råd att lösa in mera mark för att göra vägarna totalt sett bredare.

De trefiliga vägarna har smalare filer än de gamla tvåfiliga vägarna men jag har faktiskt inte tänkt på om det också skett något med vägslänterna utan mest förfasat mig över de mycket smala vägrenarna som gör det farligt för cyklister och mopedister.

//Gunnar
 

Ducatista

New member
Personligen tror jag att regskylt fram på mc bara är till för att de ska kunna bötfälla fortkörande mc-förare via fartkamerorna. "Ökad säkerhet" är bara ett svepskäl som låter bra, för vem vill inte ha ökad säkerhet.

De kan inte på allvar tro att regskylt fram skulle minska mc-olyckorna. Så korkade är inte ens politikerna.
 

D_Sundsvall

New member
Personligen tror jag att regskylt fram på mc bara är till för att de ska kunna bötfälla fortkörande mc-förare via fartkamerorna. "Ökad säkerhet" är bara ett svepskäl som låter bra, för vem vill inte ha ökad säkerhet.

De kan inte på allvar tro att regskylt fram skulle minska mc-olyckorna. Så korkade är inte ens politikerna.


Nej, en regskylt fram minskar sannolikt inte olyckorna. Samtidigt kan jag inte känna att detta med regskylt fram är någon stor grej, skit samma om det sitter en skylt fram också ! Är man seriös i sin hobbyutövande har man inget att frukta att det sitter en skylt fram också. Däremot är det inte snyggt.. För att det skall vara möjligt att bötfälla motorcyklister vid fartkameror så vill det till en lagändring som på nåt sätt likställer att bli tagen av en fartkamera med en parkeringsbot, detta kommer i så fall att drabba en när man kör bil också.

Det jag kan känna indignation över när man bläddrar i kvalitetstidningar som aftonbldet m.fl., är att man lyfter fram de absolut värsta hastighetsöverträdelserna på mc och får det att låta som att det är normalknutten som kör så, t.ex "194 km/h på bakhjulet.." osv..

Det NTF BORDE pyssla med är snarare att titta på hur man som motorcyklist kan synas bättre på vägen och att utbilda bilister att inte förutsätta att alla tvåhjulingar de ser är mopeder som kör i 45km/h..

För övrigt.. "MC döden..", låter som en farsot.. :rolleyes:
 

Hampe

Skriver massor!
Dukatista skrev:
De kan inte på allvar tro att regskylt fram skulle minska mc-olyckorna. Så korkade är inte ens politikerna.
Efter att under decennier blivit matade med deviser i stil med att det är "farten som dödar, bryter och knäcker" så - jo, får vi nog anta att man här och var i bänkarna verkligen tror att det är hastigheten som är det centrala.
Speciellt i ljuset av att andelen körkortsinnehavare i riksdagen ligger under riksgenomsnittet... :rolleyes:
Hastigheten är enkelt mätbar, och går att ordna i staplar och diagram.
Att man dessutom kan påvisa att hastigheten sjunker längs vägar med plåtpoliser gör ju bara allt så mycket enklare.
Att själva ändamålet - minska antalet svårt skadade och döda i trafiken inte alls uppfylls viftas unden med antagandet att det säkert hade varit mycket värre utan fokuseringen på hastighetsöverträdelser...



För att det skall vara möjligt att bötfälla motorcyklister vid fartkameror så vill det till en lagändring som på nåt sätt likställer att bli tagen av en fartkamera med en parkeringsbot, detta kommer i så fall att drabba en när man kör bil också.
Kalas! Bara att betala och se glad ut - ingen efterräkning på körkortsinnehavet längre.
Avkriminaliserad hastighetsöverträdelse innebär att fortkörning äntligen blir ett nöje förbehållet de välbesuttna, som på så sätt kan blåsa på som dom själva vill och betala i efterhand.
Dessutom behöver man inte ha den klassiska "30-gränsen" i åtanke längre - det är bara att blåsa på pprreecciiss så mycket man vill; det kostar ju bara pengar!
Var ansöker man om autogiro? :D


Det jag kan känna indignation över när man bläddrar i kvalitetstidningar som aftonbldet m.fl., är att man lyfter fram de absolut värsta hastighetsöverträdelserna på mc och får det att låta som att det är normalknutten som kör så, t.ex "194 km/h på bakhjulet.." osv..

Inte ens snubben som faktiskt väljer att klistra skylt framtill på sin hoj lär kunna bli lagförd om man har tillräckligt mycket res på hojen förbi kameran...
Rät(t) vinkel förbi det döda ögat ger gratis passage - bra för trafiksäkerheten?


Hampe

Varning! Detta inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen...
 

M1800

New member
Personligen tror jag att regskylt fram på mc bara är till för att de ska kunna bötfälla fortkörande mc-förare via fartkamerorna. "Ökad säkerhet" är bara ett svepskäl som låter bra, för vem vill inte ha ökad säkerhet.

De kan inte på allvar tro att regskylt fram skulle minska mc-olyckorna. Så korkade är inte ens politikerna.

klart att det är för att kunna bötfälla mc... tänk på hur mycke pengar det är frågan om som dom inte får in p.g.a att vi inte har reg nr fram... allt handlar om pengar inte säkerhet.. Det är iaf min uppfatning av det hela
 

Ducatista

New member
klart att det är för att kunna bötfälla mc... tänk på hur mycke pengar det är frågan om som dom inte får in p.g.a att vi inte har reg nr fram... allt handlar om pengar inte säkerhet.. Det är iaf min uppfatning av det hela
För att inte tala om förlorade intäkter från vägtullarna....

Vore det inte bättre att plantera in ett chip i varje människa, så får var och en betala för sina egna nöjen och synder. (ironi)
 

Esquire

New member
Regskylt fram på mc skulle eventuellt kunna motiveras om det inträffade ovanligt många mc-olyckor där förarna kört fortare än gällande hastighetsbegränsning. just kring fartkamerorna eller på de vägar där de sitter.
 

Tyrannosaurus

New member
Några förslag och tankar

Har just läst artikeln i Aftonbladet (har inte gjort det tidigare och återlänkar till den) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article626689.ab

En reaktion är att vissa saker var riktigt vettiga t.ex. textstycket:
"Nu i helgen specialutbildas ytterligare en grupp instruktörer speciellt riktade mot den grupp där dödsolyckorna ökar mest: äldre förare som automatiskt fick mc-kort för många år sedan då de tog B-körkort men inte börjat köra förrän nu.

- Vi får fler och fler äldre förare som inte har en modern utbildning. De är duktiga på att läsa trafiken men de är inte så bra på att hantera sin cykel, säger Jesper Christensen."


Förslagen hur "mc-döden kan stoppas" är till viss del riktigt bra. Mina kommentarer inom (...):
1. Låt motorcyklar köra i bussfil. (Bra)
2. Sätt speciella varningsskyltar på farliga mc-vägar. (Nja, kan hjälpa. Men "farligheten" hänger oftast på vägarnas skick, inte på vägen i sig)
3. Bygg vägar så risken för grus i kurvor minskar. (Bra)
4. Öka informationen till bilister om faran med vänstersväng, korsningar och motorcyklar. (Bra)
5. Locka fler försäkringsbolag att sänka premien för mc-förare med vidareutbildning. Hittills erbjuder Folksam detta. (Ok, mer kommentar nedan)
6. Mer och bättre utbildning till alla motorcyklister, inte minst den grupp som fick mc-kort med B-körkortet. (Bra, absolut. Mer kommentar nedan även här)
7. Fler platser där unga fartglada mc-förare kan köra av sig. (Bra, bygg motorbana i Stockholm NU. Men det har varit tal om det i "bara" 30 år)
8. Skaffa fartkameror som kan ta bilder på bakre delen av fordonet, i stället för att återinföra reg-skylt fram. Då fångar fartkameran även reg-skyltar på mc. (Lite löjligt eftersom det förutsätter ägaransvar, men visst ok. Bra om man inte längre kan bli av med kortet då en fortkörning klassas som P-böter)

Kommentarerna på punkterna 5 och 6 (det är därför jag numrerade dom ;) )

Det är ju ganska lätt att få fram vilka som har fått mc-kort automatiskt med bilkortet, som aldrig har kört hoj tidigare och som har kört X-antal mil på hoj i X-antal år (nåja iaf de som har haft motorcykel inreggad och i trafik).
Alla dessa uppgifter kan kombineras i olika varianter där t.ex. de som har tagit mc-kort och kört i många år kommer högst på skalan och de som har fått kortet automatiskt och aldrig kört kommer längst ner.

Däremellan kommer ungdomar med färska mc-kort, automatiska mc-kort men som har kört mycket, mc-kort men som inte har kört på många år osv.

Utifrån dessa uppgifter kan man skapa en riskanalys, försäkringspremier och till vilka grupper man ska specialinrikta sig med vidareutbildningar.
Däremot att tvinga erfarna hojåkare till "cirkuskonster" är väl inte riktigt vad jag hoppas på.

Om jag tillåter mig att ta mig själv som exempel.
Jag tog mc-kort långt innan jag tog bilkort och har kört hoj i bra många år (aldrig återfallsknutte) och jag har inte gjort några "cirkuskonster" på hoj sen jag tog kortet. Däremot har jag kört på bana några gånger vilket är snorkul.

Bromsteknik och sånt sitter i ryggmärgen, men det betyder inte att jag testar att maxbromsa "på kul" eftersom jag vet att såna saker KAN resultera i marksyning, och det är INTE kul och dessutom dyrt, så såna manövrar spar jag till när det behövs.
Då säger någon "men då kan du kanske inte". Jo jag kan, det vet jag, jag har gjort det utan att gå på näbben. Men jag vet också att när man maxbromsar, hojen börjar slingra sig och man får ha ABS i handen så behövs det inte mycket för att man ska ligga där, och den "risken" vill jag inte ta i "onödan".

Samma sak gäller de gånger jag har kört på bana. Med en tung gathoj jagar man inte varvtider och letar bromspunkter, utan bromsar i god tid.
Visst är det både kul och nyttigt att köra på bana, men ska man ha nytta av det i trafiken ska man hålla på minst en gång per vecka.
På 70-80-talet var jag och gasade "Boge" nästan varje dag och visst körde jag bättre (och snabbare :D ) då. Men dels hade jag en lättare hoj och dels var jag yngre (och mer hjärndöd :D )
Att jag idag mer känner min begränsning (och dödlighet) tyder nog snarast på att mina två hjärnceller har blivit sams (eller nåt :D ).

Det om mig och lite tankar som förhoppningsvis kanske kan leda till något.
 

OH-

Member
................
Det är ju ganska lätt att få fram vilka som har fått mc-kort automatiskt med bilkortet, som aldrig har kört hoj tidigare och som har kört X-antal mil på hoj i X-antal år (nåja iaf de som har haft motorcykel inreggad och i trafik).
Alla dessa uppgifter kan kombineras i olika varianter där t.ex. de som har tagit mc-kort och kört i många år kommer högst på skalan och de som har fått kortet automatiskt och aldrig kört kommer längst ner.

Däremellan kommer ungdomar med färska mc-kort, automatiska mc-kort men som har kört mycket, mc-kort men som inte har kört på många år osv.

Utifrån dessa uppgifter kan man skapa en riskanalys, försäkringspremier och till vilka grupper man ska specialinrikta sig med vidareutbildningar.
Däremot att tvinga erfarna hojåkare till "cirkuskonster" är väl inte riktigt vad jag hoppas på.

Om jag tillåter mig att ta mig själv som exempel.
Jag tog mc-kort långt innan jag tog bilkort och har kört hoj i bra många år (aldrig återfallsknutte) och jag har inte gjort några "cirkuskonster" på hoj sen jag tog kortet. Däremot har jag kört på bana några gånger vilket är snorkul.
....................

Det här om gubbdöden på MC måste ju bara vara årtiondets tidningsanka. Gång på gång ser man sånna här slutsatser.
Så vi tar det igen:
- En ökning från en låg nivå blir snabbt väldigt stor i % räknat. Om 4 istället för 2 i en viss grupp förolyckas så blir ökningen 100%. Om det finns en annan grupp där 20 dör och dom drabbades 25 gånger året innan, då är det en minskning med 20%.
Vilken grupp råkar ut för flest olyckor?

Nästa fråga är vilka fortbildningar du gått på när du säger att det är frågan om cirkuskonster och att en enstaka bankurs inte ger något. Möjligheten finns ju att just du är perfekt men enligt min erfarenhet har nästan alla nåt att lära eller öva på vid SMC:s kurser.
 

Ducatista

New member
Nästa fråga är vilka fortbildningar du gått på när du säger att det är frågan om cirkuskonster och att en enstaka bankurs inte ger något. Möjligheten finns ju att just du är perfekt men enligt min erfarenhet har nästan alla nåt att lära eller öva på vid SMC:s kurser.
När man hävdar att man är färdiglärd är man ofta mer färdig är lärd (visdomsord)

Jag har kört sedan -88 men går ändå gärna på SMCs kurser. Var gång lär jag mig något nytt, finslipar det jag jag kan och blir påmind om det jag har glömt.
Och trots flera "bankurser" (BKK och CSS) har jag ännu inte fått lära mig några cirkuskonster.
 

Tyrannosaurus

New member
Nästa fråga är vilka fortbildningar du gått på när du säger att det är frågan om cirkuskonster och att en enstaka bankurs inte ger något. Möjligheten finns ju att just du är perfekt men enligt min erfarenhet har nästan alla nåt att lära eller öva på vid SMC:s kurser.
(Även svar till Ducatista)

På de fortbildningar jag har sett har det handlat om att vingla runt mellan koner (cirkuskonster) och att bromsa så det smakar skit i käften :rolleyes:

Jag försöker inte hävda att jag är "färdiglärd" det blir man aldrig och jag är fortfarande (eller igen) rostig. Jag gasade runt lite på Anderstorp på försommaren i samband med Honda eventet där. Men som jag sa, det sitter i en vecka eller två sen måste man ut och gasa igen för att hålla det frächt och den här regniga sommaren har det tyvärr inte blivit så mycket av den varan.

För att återkomma till det där med utbildning och avrostning.
Jag anser att man inte blir avrostad av att köra mellan koner, däremot av att köra relativt fort på krokväg.
Det har hittills aldrig blivit av att köra på go-kartbana, men det ska testas vid tillfälle. Både fördelen och nackdelen är att dom är rätt tighta. Det går inte så fort som på racebana men att bångla runt en tung gathoj genom tighta hårnålar. Men tja, det funkar bättre än man tror. Problemet är inte att lägga ner utan att få upp eländet igen när kurvan tar slut så man inte hamnar i diket på insidan ;) :eek:

Nej, hojen är inte för stor, den har bara lite gamla chassiemått ;)

På tal om "gubbdöden". Jag håller nog med till en del OH. Men det finns två huvudfaktorer som jag ser det.
1. När gubbarna ska paddla iväg på sina rebellkittade Harrysar eller Harry-substitut så tycker iaf jag att det ser väldigt osäkert ut. När jag någon gång har testat såna så förstår jag varför, det känns vingligt trots att jag är erfaren. Men det blir vingligt när man ska sitta som i en gynstol och försöka köra eftersom man inte har någon balans i det läget. En polare menade att dessa gubbar borde köra stora off-roader/supermotarder i gatskick istället, men det är väl inte tillräckligt cool :rolleyes: Vem kan känna som en Marlon Brando på en off-road?

2. Många oerfarna bromsar inte med frambromsen eftersom dom kanske tycker det känns läskigt när hojen niger. Så det har hänt för många gånger att gubbarna har dammat in i en bil med låst bakhjul.
 

lime

Skriver inte
<cut>
Det har hittills aldrig blivit av att köra på go-kartbana, men det ska testas vid tillfälle. Både fördelen och nackdelen är att dom är rätt tighta. Det går inte så fort som på racebana men att bångla runt en tung gathoj genom tighta hårnålar. Men tja, det funkar bättre än man tror. Problemet är inte att lägga ner utan att få upp eländet igen när kurvan tar slut så man inte hamnar i diket på insidan ;) :eek:

Gör det, det är mycket mindre förlåtande och krävande än man tror.

Nej, hojen är inte för stor, den har bara lite gamla chassiemått ;)

På tal om "gubbdöden". Jag håller nog med till en del OH. Men det finns två huvudfaktorer som jag ser det.
1. När gubbarna ska paddla iväg på sina rebellkittade Harrysar eller Harry-substitut så tycker iaf jag att det ser väldigt osäkert ut. När jag någon gång har testat såna så förstår jag varför, det känns vingligt trots att jag är erfaren. Men det blir vingligt när man ska sitta som i en gynstol och försöka köra eftersom man inte har någon balans i det läget. En polare menade att dessa gubbar borde köra stora off-roader/supermotarder i gatskick istället, men det är väl inte tillräckligt cool :rolleyes: Vem kan känna som en Marlon Brando på en off-road?

2. Många oerfarna bromsar inte med frambromsen eftersom dom kanske tycker det känns läskigt när hojen niger. Så det har hänt för många gånger att gubbarna har dammat in i en bil med låst bakhjul.

[/quote]

1. Instämmer. Det jag upplevt som problem med de custom-hojar jag kört (utom Yamaha Midnight Star) är att jag måste jobba som fan med magen för att kunna hålla armarna avslappnade och inte hänga i styret och bli statisk. Blir för mycket bakåtlutat. På Midnighten var det som att sitta på min egen kontorsstol. Tror nästan att jag skulle kunna skriva på tangentbordet OCH styra hojen samtidigt... ;)

2. Jo. Så är det. Senast för ca 4 timmar sedan såg jag just det du beskriver.
 
P

Pingo

Guest
Det jag upplevt som problem med de custom-hojar jag kört (utom Yamaha Midnight Star) är att jag måste jobba som fan med magen för att kunna hålla armarna avslappnade och inte hänga i styret och bli statisk. Blir för mycket bakåtlutat. På Midnighten var det som att sitta på min egen kontorsstol. det du beskriver.

Jag har märkt att sedan jag började köra hoj för ett år sedan så har mitt midjemått gått ner så mycket att jag numera kan använda byxor som jag tidigare vuxit ur. Jag kan inte tänka mig annat än att det beror på magarbetet.

//Gunnar
 

Tina

New member
En iakttagelse...

På NTF:s hemsida finns en liten ruta långt ner till höger där det står: "Filmer" och "Rätt räcke räddar liv".
Slutsatsen är att 125 liv kan räddas per år om man sätter upp räcken, men testerna som slutsatsen stödjer sig på är gjorda med Toyota Yaris... enbart. Räknas inte lastbilschaufförer och motorcyklister? Vill NTF inte rädda dessa liv? :( Är dom försumbara, ....få, .........oviktiga? :(
 
Top