Arlanda Test Track

Patrik Ericsson

New member
Hej
Nu är det klart vi får köra kurser på Arlanda Test Track, ATT.

Här kommer en kort historia om vad som hänt.
Som säkert många vet har vi haft problem att få klarhet i vad som ska gälla för oss motorcyklister för att kunna få köra på ATT. Här kommer en kortfattad förklaring på vad som hänt och vart vi står idag.
Under hösten genomförde vi flera körningar dels för att kolla olika koncept samt att grundligt genomföra bullertester. De mätningar som blev gjorda var att vi i stort klarade gränsvärdet 55 db vid närmaste husknut. Resultatet är att vi får ok på att köra. Här är det många röster som höjs för ett förbud mot all form av MC körning. Vid vårt första kurstillfälle hade vi alla odds emot oss vid mätningen och jag håller med om att det lät för mycket MEN jag hade fortfarande en del förslag på förändring för att göra det tystare. Istället för att föra en dialog går kommunen in och lägger ett förbud mot MC, vi får dispens för att köra kursen den 21 och 22 maj sen är det stopp, därför ställdes många kurser in. Kursen som genomförs på dispens höjer man ytterligare kravet på oss att vi max får bullra 50 db, vi pratar om låg samtalston. Vi kör kursen och bygger om rakan med ett par extra kurvor vilket ger ett lyckat resultat och vi håller oss under 50 db. Det ljud vi har på banan är då 90 db vid förbifart, så låg ljudnivå har vi inte på någon annan övningsanläggning i hela landet.
Vi som jobbat med att få till detta har kastats fram och tillbaka i frågan allt från nu kör vi och Jiipppiii till att nu är det kört med verksamheten.
Många har blivit lidande i detta och jag ber om ursäkt för alla inställda kurser, besvikelser, frustration, irritation och alla som slängs mellan hopp och förtvivlan.
”Jag är inte bitter” men jag anser att detta har kunnat skötas på ett bättre sätt framförallt från kommunen. Jag beklagar om bybor känner sig överkörda i frågan och jag har förståelse för att all form av buller är störande. MEN det som stör mig är att inte vi fått möjligheten att testa alla former av kurs och åtgärder på buller innan man skriker förbud.
SMC har drabbats av detta inte bara ekonomiskt bakslag utan även vårt förtroende mot våra medlemmar som vill gå kurs. Våra samarbetspartners TM Ambulans och MCGruppen som i det här läget varit väldigt förstående vill jag rikta ett stort TACK till.
Jag vill be samtliga om ursäkt för allt strul som varit och nu tittar vi bara framåt för att avsluta året på bästa sätt på ATT.
Planerade kurser på ATT i aug och sep kommer att genomföras.

Patrik Ericsson
Manager School
Sveriges MotorCyklister
Tel: 0243-669 77, 070-592 35 36
patrik.ericsson@svmc.se
www.svmc.se
 

HrHptm

New member
Härligt att vi får öva på ATT, men finns det nu ett skriftligt avtal som säger att det är ok? Vi vill ju inte hamna i samma sits som förut.....
 

liten

New member
Härligt att höra att vi får vara på Arlanda igen. :)

Hoppas verkligen att det är slut med problem där nu. Jag hoppas att kommunen och de närboende kommer fortsätta ha förståelse för den trafiksäkerhetsutbildning som vi faktiskt genomför.

Det är en underbar övningsplats som ger en härlig känsla av att köra på en bra kurvig väg och med färre risker än ute i verklig trafikmiljö.

// Mia, ordförande SMC Stockholm
 

Peter1980

New member
Så j****vla bra!
Nästan glädjetårar här!

(Instämmer i pålles undran dock, så de inte bara överklagar igen).
 

Ricken

Member
Nu gissar jag, men iom att vi uppyller kraven på 50db så får vi fortsätta. Dom kommer säkert att kontrollera flera ggr under säsongen när det körs kurser, för att veta att grannarna inte blir störda.
 

Patrik Ericsson

New member
Grannar kommer säkert att överklaga och försöka sätta förbud på detta men om vi bara kan få visa att vi kan sköta oss ser jag bara en lååång fortsättning på kurserna
 

lime

Skriver inte
*ställer sig upp i en stående ovation*

Patrik et. al har gjort ett fantastiskt jobb i den här frågan. Det hade varit grymt att få köra Tjejkursen i helgen på ATT, men nu kan vi se fram emot att få genomföra den så som den vara planerad nästa gång. :D
 
Top