Arlanda 20-21/8

-Chrille-

New member
Äntligen har det börjat att dra ihop sig till kurser/åkning på Arlanda igen efter en hel del inställda kurser pga de bullerdiskussioner som pågått.

Det finns en hel del platser kvar på de Arlandakurser som kvarstår. Passa på att boka in er redan nu innan sommaren eller platserna tar slut.

För er som redan bokat in sig till 20-21/8 så börjar inskrivningen 07.30. Tänk på att vi fortfarande har de tuffaste kraven på oss beträffande buller. (92db) så kort kan man säga att allt annat än orginalsystem kommer inte klara sig om det inte sitter sk dbkiller eller liknande.
Självklart är även MCGruppen på plats med sin support. (www.mcgruppen.se)
Jag skickar ut ett mail under fredagen till er som bokat in sig med mer information.

Välkomna till Arlanda! ;)

Eder Träningledare // Chrille
 

#1725

New member
...... Tänk på att vi fortfarande har de tuffaste kraven på oss beträffande buller. (92db) ....

Eder Träningledare // Chrille


När jag var där i maj var gränsen satt innan kursen till 93 db men väl på plats var det ändrat till 90 db....kommer det bli så även denna gång?

Fredrik
 

Peter1980

New member
När jag var där i maj var gränsen satt innan kursen till 93 db men väl på plats var det ändrat till 90 db....kommer det bli så även denna gång?

Fredrik

Kan inte svara på din fråga, men jag var där och resursade då, minns det som att din hoj bullrade betydligt mer än andra som gasade mer och körde fortare.
Förstår att det är trist om man känner att man inte kan gasa pg a bullret.

Finns det inga db-killers till dina rör att stoppa i, eller har du redan det monterat? Det kanske kan vara en lösning annars.
 

Rogrrr

New member
Bokat!! Jag ser fram emot att återvända till banan. Körde premiären i hällregnet ifjol höst. :)
 

#1725

New member
Kan inte svara på din fråga, men jag var där och resursade då, minns det som att din hoj bullrade betydligt mer än andra som gasade mer och körde fortare.
Förstår att det är trist om man känner att man inte kan gasa pg a bullret.

Finns det inga db-killers till dina rör att stoppa i, eller har du redan det monterat? Det kanske kan vara en lösning annars.


Ja den bullrade en del men det var inte min poäng.

Gränsen i informationen innan var 93db och min hoj uppmättes till 93db men eftersom man på plats sänkte till 90db så undrade jag hur man gör denna gång.

Som jag sade till träningsledaren och mina instruktörer, db-kraven skall definitivt hållas så båda jag och min kompis med sin Ducce körde på halvgas på raksträckan.....annars pajar vi ju för er andra och det ville vi inte.

Hojen har killers monterat

Fredrik
 

marcell

New member
Har också kört banan några gånger, är svinkul och värt pengarna. Har också smiskat runt på Sviestad, Gelleråsen och Gotland Ring flera gånger, högre snitthastighet där men inte det som avgör om det är kul/lärorikt eller inte.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Kom inte till ATT för att blåsa ur på rakan, kom till ATT för att öva färdigheter i kurvorna :)

Banan är ju en orgie i S-kombinationer.
 

-Chrille-

New member
90 dB är tufft men vi löste det sist och glädjen är just kurvorgierna...;)
DB killer eller orginalsystem är dessvärre ett måste för att klara gränsen.

Men som sagt... banan är underbar!
 

lime

Skriver inte
90 dB är tufft men vi löste det sist och glädjen är just kurvorgierna...;)
DB killer eller orginalsystem är dessvärre ett måste för att klara gränsen.

Men som sagt... banan är underbar!

Och med de extra chikanerna som skapas på rakan blir det ju ännu mer av det roliga.

Själv tycker jag ju att vi ska tvinga in deltagarna första höger när de kommer ur hästskon och så igenom båda rondellerna på innersystemet innan de kommer ner till andra änden av banan... ;)
 

#1725

New member
Jag hoppas ingen tog mina inlägg som gnäll eller missnöje över regelverket, ser ATT som en stor möjlighet för alla i Stockholm och omnejd, jag ville bara ha klart för mig vilket regelverks som gällde:

Info i anmälningen - 93db
Inlägg från TL - 92db
Inlägg från Patrik - 90db

Min hoj är ju långsammast rakt fram så raksträckan spelar INGEN roll för mig. :)

Fredrik
 

Jonipoki

New member
Har jag förstått saken rätt: det är OK att köra på banan även om det konstateras att hojen låter lite för mycket, bara man tar det lite lugnt med gasen?

(Osäker på hur mycket jag låter, men passerar igenom bilbesiktningen i alla fall)

Jonas
 

Ricken

Member
Om du blir svartflaggad för att du låter för mycket så får du möjligheten att åtgärda det. T. Ex genom att välja en eller två växlar högre på rakan. Lägre varvtal ger lägre ljudnivå.
 

Hoke

New member
Det hela är ganska enkelt.
Det som spelar roll är hur mycket ditt ekipaget låter på banan.

Hur man sedan uppnår tillåten ljudnivå genom att tex vara försiktig med gasen/varvtalet, köra med originalljudämparen, DB-killer etc, det spelar mindre roll på denna banan.

Att en motorcykel går igenom kontrollbesiktning har ingen större relevans i detta fall. Där mäts ljudet med motorn utan belastning vid ett visst varvtal(vilket är beroende på slaglängd m.m.) medan detta är handlar om ljudstyrka vid förbifart.

Vi har konstaterat att mätningarna på banorna också kan skilja från tillfälle tilll tillfälle, tex beroende på hur vinden ligger på och om det regnar etc. Så ha marginal..

Om du är osäker är det nog enklast att sätta på originalljudämparen eller db-killer samt inte gasa fullt på rakan.

:)
 

#1725

New member
Har jag förstått saken rätt: det är OK att köra på banan även om det konstateras att hojen låter lite för mycket, bara man tar det lite lugnt med gasen?

(Osäker på hur mycket jag låter, men passerar igenom bilbesiktningen i alla fall)

Jonas

Jag och kompisen som bullrade för mycket körde raksträckan med halvgas efter att vi blivit uppmärksammade om att vi lät för mycket.

Det enda negativa var att möjligheten att köra om de med långsammare kurvhastighet försvann eftersom de kunde vrida fullt på raksträckan men inte vi.....

Har klipp på tuben från 21 maj - vansinnigt roligt

http://www.youtube.com/watch?v=hmGI_PSbEPo

Fredrik
 
Top