Apropå avrostning och att behärska sin cykel

Pisken

New member
Såg ut att gå lite för fort för krypkörnings momentet på uppkörningen :D

men gissar att han klarar av det åxå

Hansi

Skrivit för mycket
Om han jobbar likadant med kroppsförflyttning i snabba kurvor på den motorcykeln så behöver man nog inte tumma så mycket på hastighetsgränserna för att lämna honom bakom sig...

:elakinstruktörsaspirant :)

OH-

Member
Om han jobbar likadant med kroppsförflyttning i snabba kurvor på den motorcykeln så behöver man nog inte tumma så mycket på hastighetsgränserna för att lämna honom bakom sig...

:elakinstruktörsaspirant :)

Och varför skulle han göra det? I snabba kurvor är väl knappast svängradien med styret mot stoppen ett problem? Inte heller att hinna flytta kroppen mellan manövrarna. (Den som vill får han gärna påstå att han/hon skulle hinna byta "hängsida" i den takt grabben på filmen tar kurvorna och fortfarande ha bra kontroll.)

Däremot har han ju lite begränsade möjligheter att lägga omkull pråmen så det verkar ju mer konstruktivt att hänga av lite innåt i snabba kurvor.

Du verkar vara inne på samma spår som Cossalter (boken Motorcycle dynamics) som säger att bara dåliga motorcyklister flyttar kroppsvikten utåt i kurvan. Bara för att det är sant i vissa situationer så är det inte alltid sant.
Som en av dom bästa instruktörerna jag jobbat med sa om aktiv kurvtagning på grus: Naveln mot yttre backspegeln.

Skogsmulle

New member
Nu är det ju så här att han har ett underbart stöd av fotplattor och motorbågar när det lutar lite. Det är som att åka med skidor.
Jag skulle åka fortare med en militärhusqvarna med skidor.

powerglide

New member
Han skrapade bara en gång vad jag kunde uppfatta.

Varför ska det alltid vara ngn som direkt prackar ner när det dyker upp ngn som verkar bra på det han gör?

J-vla Jantesverige.
Gör det bättre själv och lägg upp det på tuben istället för att bara snacka :mad:

En del kommenterar givetvis med glimten i ögat :)

H

honda cbf 500

Guest
Det där är en skicklig snubbe oavsett om han kör en glidare eller en annan form av motorcykel. Jag skulle bli ännu mer imponerad om han hade fotkoppling och handväxel och behövde använda den frekvent :)

På ngt sätt så tror jag att i just den banan skulle det ha underlättat med fotkoppling och handväxel.

//Amir

Imponerande skicklighet i lågfarts manövrar! :)

Anders.J