Appropå säkerhetstänkande

Galne Dansken

Administrator
Personal
...

Hade kanske varit bra ur Nollvisionens perspektiv om man även lade pengar på annat än hastighet. En svensk motsvarighet till den brittiska Think!-kampanjen kanske skulle göra lite mer nytta?

http://www.dft.gov.uk/think/

Lite gran har det hänt faktisk.

När representanter från båda Transport Styhrelsen och Väg Verket, på OECDs MC konference så en presentation av den Engelska MC Strategi (THINK kampanjen är en del av denna) tog man raskt beslut med SMC på plats om att - Vi ska gå hem och få pengar i budgetten och skapa en MC Strategi.

Detta arbeta pågår för fullt just nu - och det är en hearing i Stockholm som är den möjlighet som alla har att delge inputs - eller ställa frågor, som t. ex.:

Kommer vi ha en "THINK a´like" i Sverige, och om nej - Varför inte??

Lycka till..

hobbe

New member
Kommer SMC att ha något liknande den norska reklamfilmen "vi är små men inte insekter" eller vad den hette.
Kan SMC göra något tillsammans med norrmännen, när det gäller dessa bitarna ?
vore det inte bra om vi får ut reklam i tidningarna inför våren så att bilisterna uppmärksammas på att vi finns, i år igen.

sedan kanske man borde göra något liknande det som australiensarna gjorde
http://www.youtube.com/watch?v=m-yzKvkysWg
"vad skall vi behöva göra för att ni skall se oss ?"
eller
http://www.youtube.com/watch?v=ObeFgvc8ysQ
som klart o tydligt berättar 2 saker, dels att köra race på gatan är inte så smart, men subtilt berättar den också, det är inte hastigheten som dödar utan hinder som man slår i som är problemet. vilket ju är stick i stäv med vägverkets motto hastighet dödar till vilket pris som helst!

Kortstubina

New member
......

sedan kanske man borde göra något liknande det som australiensarna gjorde
http://www.youtube.com/watch?v=m-yzKvkysWg
"vad skall vi behöva göra för att ni skall se oss ?"

Den filmen från australien påminner om en kampanj som NTF hade på 80talet.
Den nakan sanningen hette den.

2 nakna människor på en MC, hur mycket skyddar ditt skinn tror jag det stog i texten under.

Skulle vara kul att se den igen undrar om någon har den kampanjen kvar? det skulle ju gå att förnya den men ändå ha kvar den i liknande anda.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vägverket satsar inte på kampanjer som man gör i t ex UK med "Think". Sverige arbetar på ett annat sätt med trafiksäkerhet än genom kampanjer.
SMC har sökt pengar till en "Se Oss" kampanj av VV. Får vi pengar, då gör vi en egen film. Får vi inga pengar har NMCU i Norge lovat att vi får använda "Bugs" i en svensk version. Se Oss kommer vi att satsa stort på under 2010.
Vi återkommer, håll ut.

NeXTer

New member
Det är roligt att se att det är någonting man tänker på, även om man har en lite märklig inställning från myndighetshåll nu för tiden.

Har tyvärr inte möjlighet att medverka på den hearing som anordnats. Hoppas dock denna fråga kommer upp då det är många som gärna skulle se den här typen av kampanjer även i vårat långa land.

Förra seklet var det ju flera kampanjer som kördes med satsningar på säkerhet på cykel i skolorna, annonstavlor utmed vägarna om att hålla avstånd och tänka på bältet, användning av reflexer, etc...

Chopperbyggarn

New member
https://www.msu.edu/~telder/donorcycles9-10-09.pdf
Ökad hjälmanvändning bland MC-förare i USA = mindre chans att överleva för dem som väntar på organdonation....

Mycket text o siffror här...
Bättre en död hjälmlös Amerikansk motorcyklist som organ donator än en kidnappad Mexikan som dödas och dess organ säljs illegalt till rika Amerikaner. Försvinner massor av Mexikaner varje år som befaras användas i handeln med organ till USA! Motorcyklisten gjorde i alla fall ett eget val!

Anders.J

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tips - kom på hearingen 26/11 om MC & Moped Strategin - ståll frågan om MC trafiksäkerhets kampanjer??

Känns som att vi inte kommer lyckas med detta - därför är det ju bra att andra kan lyfta frågan...

Chopperbyggarn

New member
fortsättning på mitt tidigare inlägg: Vidrig organhandel lär om jag inte är felunderättad pågå även mellan EU och andra fattiga länder!
Men vi är ju rika så vi behöver ju inte ha några samvetskval i jakten på att rädda våra egna!

Anders.J

fbg

New member
fortsättning på mitt tidigare inlägg: Vidrig organhandel lär om jag inte är felunderättad pågå även mellan EU och andra fattiga länder!
Men vi är ju rika så vi behöver ju inte ha några samvetskval i jakten på att rädda våra egna!

Anders.J

Hej Anders, det är nog tur att dom där organeninte kan prata:rolleyes:

Chopperbyggarn

New member
Hej Anders, det är nog tur att dom där organeninte kan prata:rolleyes:

Nedanstånde exempel talar.

Anders.j

>MUY GRAVE!!! LÉELO Y REENVIALO!!!

ESTA ES INFORMACIÓN EXTRAOFICIAL, PERO ES REAL.
HACE UNOS DÍAS EN EL ENTRONQUE DE LA CARRETERA DE COLIMA-JALISCO.
UN CAMIÓN CONGELADOR DE "DANONE" CHOCA CON EL AUTO DE UNA SEÑORA,
ESTA TUVO LA CULPA PERO SOSPECHOSAMENTE EL CONDUCTOR DEL CAMIÓN
DE LA EMPRESA "DANONE" SE OFRECIÓ A PAGAR LOS DAÑOS
CON TAL DE QUE NO LLAMARA A PERITOS.
PERO LA SEÑORA SE NIEGA PORQUE ALEGA QUE SU AUTO TIENE SEGURO
Y PREFIERE LLAMAR A LA POLICÍA DE MANERA QUE EL HOMBRE
SUBE A LA CAMIONETA Y SE SUICIDA DE UN BALAZO EN LA CABEZA.
LA GENTE NO SE EXPLICA PORQUE SE SUICIDO HASTA QUE REVISAN EL CAMIÓN
Y DESCUBREN QUE EN EL INTERIOR DEL CONGELADOR HABÍA APROXIMADAMENTE
10 CADÁVERES DE NIÑOS SIN NINGÚN ÓRGANO.
MISTERIOSAMENTE LAS AUTORIDADES NO DIERON PARTE A LOS MEDIOS DE INFORMACIÓN, > > SUPONEMOS QUE NO QUIEREN CAUSAR PÁNICO.
PERO AHORA EN LA CD. DE AMECA YA EXISTE LA VERSIÓN DE ALGO SIMILAR
SOLO QUE ERA UN TRAILER DE LOS QUE CUENTAN TAMBIÉN CON REFRIGERADOR,
EL MISMO CASO, LO DETIENEN PARA CHECAR Y DESCUBREN LO MISMO
"CADÁVERES DE NIÑOS SIN ÓRGANOS".
SOLO PIENSA AQUÍ EN AMECA NOS HEMOS DADO CUENTA DE QUE EN LAS ESCUELAS
REPORTAN A PERSONAS EN COCHES SIN PLACAS QUE TOMAN FOTOS DE LOS NIÑOS
¿CON QUE FIN? SIMPLEMENTE EN EL HOSPITAL INFANTIL DE CD. GUZMAN
YA HUBO DOS CASOS DE DOS NIÑOS QUE ATENDIÓ UN DOCTOR POR PROBLEMAS
NO TAN GRAVES Y MURIERON.
LA COINCIDENCIA ES DE QUE A AMBOS AL ENTREGAR EL CUERPO
TENÍAN SUS OJOS VENDADOS Y SE LES DIJO A SUS PARIENTES
QUE NO LES QUITARAN LAS VENDAS DE LOS OJOS ¿QUE OCULTABA ESE DOCTOR?
SI LAS ENFERMEDADES QUE PRESENTABAN LOS DOS INOCENTES
NO TENÍAN NADA QUE VER CON LOS OJOS.
ESTE CASO AÚN SE ESTA INVESTIGANDO PORQUE YA SE DIO PARTEA LAS AUTORIDADES.
ES ALARMANTE PENSAR QUE UNO DE LOS NIÑOS MUERTOS PUEDE SER UN CONOCIDO.
POR ESO ES QUE TE SUPLICAMOS CUIDES DE LOS TUYOS, INFORMALES E INFORMA
TAMBIÉN A TODA LA GENTE QUE CONOCES.
"EXTREMA PRECAUCIONES CON LOS NIÑOS", NO LOS DEJES SOLOS.
NO PODEMOS SABER SI ESOS NIÑOS ERAN DE JALISCO, COLIMA O NAYARIT QUE SON
LOS ESTADOS MAS CERCANOS A LOS SITIOS DONDE SE DESCUBRIERON ESTOS CAMIONES. > > NO SABEMOS SI LA MAFIA DE TRAFICO DE ÓRGANOS LOS VENDE AQUÍ O EN USA.
USUALMENTE ACOSTUMBRAMOS ELIMINAR ESTE TIPO DE MENSAJES,
NO CUESTA NADA CON DARLE UN CLICK EN REENVIAR (FORWARD),
Y HACÉRSELO SABER A TODA LA GENTE NO DUDES EN COMENTAR ESTA INFORMACIÓN
TAL VEZ ESTO PUEDE AYUDAR A SALVAR A UN NIÑO.

!!!!!!!!!!GRACIAS¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡

Lic. Maria de Cristo Rocha MILENIO
DIARIO DE MONTERREY
TEL.: 8150-5508 Ext.. 4671

ayo

New member
Kommer SMC att ha något liknande den norska reklamfilmen "vi är små men inte insekter" eller vad den hette.
Kan SMC göra något tillsammans med norrmännen, när det gäller dessa bitarna ?
vore det inte bra om vi får ut reklam i tidningarna inför våren så att bilisterna uppmärksammas på att vi finns, i år igen.

-------------------------------------

Det här var bland det bästa jag har läst vad gäller Bilister och Hojriders
""vi är små men inte insekter"
I höstas blev jag påkörd . Gamla damen som körde bilen var kärrad och "rädd" för hon visste att hon såg inte mig på hojjen. Både jag och mc:n blev skadade, inte allvarligt men det kommer att ta minst lagom till sommarn för att vi skulle vara återställda.
Det värsta är Försäkringsbolagen i detta fall för oavsett vad så vill bådas försäkringar ha det till delat vållande så att vi ska få bara halvt ersättning. Snacka om missbruk av trafikregler och girighet av Länsförsäkring bergslagen idetta fall. Även om damen erkänner sin skulld så hjälper det inte, och "om du vill får du stämma oss i domstol" får jag höra.
Altså var jag en osynlig insekt i bilistens ögon och det får jag halva skulden för också.