Anmälningar till Trafikverket 2015

Hampe

Skriver massor!
En favorit i repris. Tyvärr.

Det är för jäkligt att det skall behövas - men det gör det. Verkligen!


Den som hittar brister i trafikmiljön - helst speciellt sådant som drabbar oss motorcyklister och oskyddade trafikanter, kan anmäla detta på: https://dka.vv.se/kundtjanstext/

Fördelen med att använda just detta formulär är att man får ut ett diarienummer direkt vid anmäla. Spara detta!
Det kommer att behövas, eftersom somliga hos Trafikverket inte är speciellt förtjusta i att behöva stå till svars för sina tabbar...

Lägg upp en kopia av din anmälan här, och låt oss veta hur Trafikverkets uppföljning blir. "För lite för sent" är ingen högoddsare direkt, men vi måste på något sätt försöka samla och belysa Trafikverkets oförmåga att fullfölja sitt uppdrag att leverera säkra vägar för alla trafikanter.

Ofta så orkar man inte ens svara på anmälan, men då är det bra att ha ärendenumret att banka dem i huvudet med.
Trafikverket själva har en policy kring hur snabbt man skall svara - uteblivet svar är en avvikelse det med, och kan vara grund till ny anmälan...

För egen del är det dags att summera antal uteblivna svar och åtgärder från 2014 - men det kan ta ett tag.
På grund av det stora antalet...


Men först:






Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
...en anmälan!

Anmälan till Trafikverket skrev:
Länsväg N905 från Rågelund och in mot Stuv samt vidare mot Röstorp lider av stora vattensamlingar på körbanan när det har regnat.

Dessa vattensamlingar skapas av att grässvålen i dikeskanten tillåtits växa upp så långt att den utgör fördämning mot regnvatten, och vattnet ansamlas på vägen där trafiken skall köra.

Något av det första en väghållare bör ha lärt sig är att vatten som står på vägen snabbt leder till dyra följdskador både på beläggning och vägkropp.

Märkligt att Trafikverkets patruller inte noterat dessa brister. Ni kanske bara är ute i fint väder och kör...?

Ut trafiksäkerhetssynpunkt så är det självklart att dessa vattensamlingar är en risk för trafikanter. "Vattenplaning" är kanske det första som flyter upp i hjärnan, men det finns andra problem som skapas: oskyddade trafikanter: fotgängare och cyklister, som trafikerar sträckan tvingas välja mellan att vada i vattnet eller att lämna vägkanten för att istället cykla eller gå mitt i vägen för att undkomma vattnet. Eftersom det på sina håll kan vara ganska långa sträckor som är vattenfyllda så händer det att gående ibland överraskas av fordonstrafik när dom kommit halvvägs förbi ett vattenhinder och man tvingas istället korsa vägen helt och ta sin tillflykt till fel sida vägen.

Speciellt med ganska livlig cykeltrafik längs sträckan med barn på väg till skola och fritidsaktiviteter som fotboll och ridning i närheten så upplever man att det kan komma cyklister på vilken sida vägen som helt - eller mitt i, när det regnat.

För de ryttare som rider längs N905 är förhållandena särskilt besvärliga eftersom en häst inte sällan uppfattar en vattenyta som svårtolkad och skrämmande. En aldrig så stabil häst kan ändå oväntat skygga för vattnet den tvingas passera över, eller det som speglas i det och okontrollerat kasta sig rakt ut i förbipasserande trafik. Erfarna ryttare är medvetna om detta, och möter problemet med att lagvidrigt korsa vägen och istället rida på motsatt sida.

Andra olägenheter för trafikanter och kringboende på grund av vattensamlingarna är oljud dag- och nattetid när bilar passerar genom vattnet, samt nedstänkning av byggnader längs vägen och andra, oskyddade trafikanter.

För mig är det svårbegripligt att man som trafikant skall behöva anmäla något sådant här. Det ligger i Trafikverkets uppdrag att leverera säkra vägar för alla sorts trafikanter, och tillika i Trafikverkets intresse att inte dra på sig onödiga sekundärkostnader på grund av slarv och uteblivet underhåll.

Varför noterar ni inte behovet av åtgärder själva i ert dagliga arbete?

Bilder på sträckan finns i denna tråden:
http://forum.svmc.se/showthread.php?9450-Anm%E4lningar-till-Trafikverket-2015&p=123233#post123233

Mvh

Hampe


002_zps31d8cd2e.jpg


Knappt halva körfältet översvämmat, sträckan är ungefär 100 meter lång - på just detta stället.
Inget räcke i vägen, rejält dike nedanför - men också en rejäl och gammal grässvål. Detta är precis vid infarten till ridskolan. Bara ljudet av bilarna som passerar igenom vattnet skrämmer hästar på rejält avstånd.


003_zps0cc1632c.jpg


Här är vi ute vid E6an; trafikplats 57. Räcke som försvårar grävarbete - men det är ingen ursäkt.
Man skall också vara på klara med att det är sannerligen inget skyfall som passerat. Så här ser det ut vare sig det regnat lite eller mycket.




Hampe
 

Baggen

Member
Dette er litt OT, men litt av det samme. Årjängs kommun vil ikke lenger betale for gatelys langs veger som ikke tilhører kommunen. De har sendt brev til Trafikverket, og her er hva Trafikverket har gjort så langt, (fra en artikkel i Nya Wermlandstidningen 2014.12.12):


Ingen respons
Det har gått fem månader sedan han skickade skrivelsen till Trafikverket, men hittills har kommunen inte fått någon respons överhuvudtaget.

Inger Ranheim är sektionschef för planering hos Trafikverket:
– Vi får helt enkelt erkänna att vi gjort totalfel. Skrivelsen hamnade i en sjukskriven persons brevlåda, därför har den inte besvarats. Vi ska nu ta tag i frågan och tror oss kunna svara på den i januari.

"Skrivelsen hamnade i en sjukskriven persons brevlåda". I sakene med motorsykkelulykkene og manglende friksjon som har vært mye omtalt her på forumet, hadde ikke da skrivelsene hamnad i brevlådan til någon på semester?
 

Bob Sweden

New member
Rapporteringen fungerar inte...

Vi har tidigare talat oss varma om rapporteringsmöjligheten via https://dka.vv.se/kundtjanstext/

Tyvärr verkar den länken inte fungera längre.
Jag är tyvärr inte helt förvånad, det är ganska så lång tid sedan den länken försvann från Trafikverkets officiella sida.


Så då får det bli en anmälan här istället:
trafikverket@trafikverket.se skrev:
Tidigare kunde jag använda formuläret https://dka.vv.se/kundtjanstext/ för att anmäla skador och brister.
Det fina var att jag då kunde hålla koll på mina ärenden, jag visste att ni ankomstregistrerat ärendet osv.

Jag upptäckte idag att den ovan nämnda länken inte längre fungerar, se bifogad bild.

View attachment 7358

Jag har två konkreta frågor:
1: Var / när finns ett elektroniskt system genom vilket jag kan rapportera skador och brister på ett sådant sätt att jag som rapporterar får ett spårbart ärendenummer?

2: För det osannolika fall att ett system enligt fråga ”1” inte planeras i närtid;
Hur ska jag anmäla skador och brister på ett sådant sätt att det blir möjligt för både er och mig att säkerställa att vi talar om samma ärende = Ärendenummer vid rapporteringstillfället?


Jag nås på telefon och / eller E-post.


Vänliga hälsningar
B****

Och det verkar ha blivit mottaget.
View attachment 7359
 

Hampe

Skriver massor!
Denna historien från årets början:

Anmälan till Trafikverket skrev:
Länsväg N905 från Rågelund och in mot Stuv samt vidare mot Röstorp lider av stora vattensamlingar på körbanan när det har regnat.

Dessa vattensamlingar skapas av att grässvålen i dikeskanten tillåtits växa upp så långt att den utgör fördämning mot regnvatten, och vattnet ansamlas på vägen där trafiken skall köra.

Något av det första en väghållare bör ha lärt sig är att vatten som står på vägen snabbt leder till dyra följdskador både på beläggning och vägkropp.

Märkligt att Trafikverkets patruller inte noterat dessa brister. Ni kanske bara är ute i fint väder och kör...?

Ut trafiksäkerhetssynpunkt så är det självklart att dessa vattensamlingar är en risk för trafikanter. "Vattenplaning" är kanske det första som flyter upp i hjärnan, men det finns andra problem som skapas: oskyddade trafikanter: fotgängare och cyklister, som trafikerar sträckan tvingas välja mellan att vada i vattnet eller att lämna vägkanten för att istället cykla eller gå mitt i vägen för att undkomma vattnet. Eftersom det på sina håll kan vara ganska långa sträckor som är vattenfyllda så händer det att gående ibland överraskas av fordonstrafik när dom kommit halvvägs förbi ett vattenhinder och man tvingas istället korsa vägen helt och ta sin tillflykt till fel sida vägen.

Speciellt med ganska livlig cykeltrafik längs sträckan med barn på väg till skola och fritidsaktiviteter som fotboll och ridning i närheten så upplever man att det kan komma cyklister på vilken sida vägen som helt - eller mitt i, när det regnat.

För de ryttare som rider längs N905 är förhållandena särskilt besvärliga eftersom en häst inte sällan uppfattar en vattenyta som svårtolkad och skrämmande. En aldrig så stabil häst kan ändå oväntat skygga för vattnet den tvingas passera över, eller det som speglas i det och okontrollerat kasta sig rakt ut i förbipasserande trafik. Erfarna ryttare är medvetna om detta, och möter problemet med att lagvidrigt korsa vägen och istället rida på motsatt sida.

Andra olägenheter för trafikanter och kringboende på grund av vattensamlingarna är oljud dag- och nattetid när bilar passerar genom vattnet, samt nedstänkning av byggnader längs vägen och andra, oskyddade trafikanter.

För mig är det svårbegripligt att man som trafikant skall behöva anmäla något sådant här. Det ligger i Trafikverkets uppdrag att leverera säkra vägar för alla sorts trafikanter, och tillika i Trafikverkets intresse att inte dra på sig onödiga sekundärkostnader på grund av slarv och uteblivet underhåll.

Varför noterar ni inte behovet av åtgärder själva i ert dagliga arbete?

Bilder på sträckan finns i denna tråden:
http://forum.svmc.se/showthread.php?9450-Anm%E4lningar-till-Trafikverket-2015&p=123233#post123233

Mvh

Hampe


002_zps31d8cd2e.jpg


Knappt halva körfältet översvämmat, sträckan är ungefär 100 meter lång - på just detta stället.
Inget räcke i vägen, rejält dike nedanför - men också en rejäl och gammal grässvål. Detta är precis vid infarten till ridskolan. Bara ljudet av bilarna som passerar igenom vattnet skrämmer hästar på rejält avstånd.


003_zps0cc1632c.jpg


Här är vi ute vid E6an; trafikplats 57. Räcke som försvårar grävarbete - men det är ingen ursäkt.
Man skall också vara på klara med att det är sannerligen inget skyfall som passerat. Så här ser det ut vare sig det regnat lite eller mycket.

Hampe


fick sitt svar 12/1

Trafikverket svarar skrev:
Hej Hampe!


Väg 905 är inventerad avseende dikningsarbeten

och ligger i plan att utföra, vid 2015 års dikesarbeten.



Jag har även bett vår entreprenör, att köra aktuell sträcka vid nästa regn,

för att kolla, om akut åtgärd behöver initieras.



Med vänlig hälsning

A***** F*******


Projektledare/Drift väg
Trafikverket
405 33 Göteborg


10 dagar, med röda dagar, semestrar och annat emellan - helt okay.


...och det klart att det är något akut när det står vatten på vägen efter regn. Både ur en trafiksäkerhetssynpunkt, och ur vägslitagekostnad.
Men det har det gjort i många år utan att någon brytt sig. Bra att det skall bli ordning på det nu i vart fall!




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Nja, inte anmälan - men väl en förfrågan via samma kanal.
Förfrågan till Trafikverket skrev:
Hej!

Tidigare kunde man söka beläggningstyp på vägar under denna länk

http://gis.vv.se/iov/

genom att söka under sträckföreteelser


Länken fungerar inte längre.
Den var bra om man vill tex undvika grusvägar vid reseplanering, eller kanske rent av vill försöka köra så mycket grusväg som det går. Det finns sådana människor med...

Jag har sökt NVDB utan att kunna får fram samma information.

Vart har denna service tagit vägen?



mvh


Hampe







H
 

Hampe

Skriver massor!
Japp, så var det - jag försökte hacka mig in i Vägdatabasen, samt söka på Trafikverkets hemsida men lackade ut.

Döm om min förvåning - och glädje! när trafikverket svarade efter bara 20 minuter, under lunchtimmen dessutom!



Trafikverket skrev:
Angående ärende #172388 (2)

Idag vid 12.37 PM

Hej!

Använd denna länk:

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Till höger under ’Dataslag på karta’ (där det står ’Alla’) – välj:

1. Väguppgifter
2. Slitlager

Klicka sen på förstoringsglaset vid ’Zooma till 1:750000’.

I sökrutan till vänster går det sedan att söka på ort, gata/väg mm.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

K***-E*** J******
Kundtjänsthandläggare

Trafikverket
781 89 Borlänge


Bra jobbat, Trafikverket.
...och XJ900s. Det klart att du har koll. :)




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Vid Trafikverkets rastplats "Torpasjön" nordgående

009_zpsdaa993a6.jpg


står sedan en vecka tillbaka en utlandsregisterad skåpbil övergiven.

001_zpsb62f5642.jpg


Den uppvisar tecken på inbrott och kan möjligen vara stulen. Det framstår som den blivit ytterligare vandaliserad på platsen.

007_zps0dc828cd.jpg


Fordonet står delvis utkörd i terrängen, och är uppställd i direkt närhet till ett elskåp.

008_zps590f520b.jpg



Bilen saknar p-böter eller uppmaning på rutan att flytta fordonet.
Varför det? Är det fri parkering obegränsad tid på en sådan parkering?
Kan jag ställa mig där en vecka utan påföljd?
Har ni ingen som kollar rastplatserna med jämna mellanrum?






Hampe



Edit:


...och som så ofta så studsar anmälan hos Trafikverket:

trafikverrket_zps9d6ff742.jpg


Enkelt sätt att reducera antalet anmälningar: bara släppa igenom varannan eller så.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Ibland och ibland inte, tydligen.
Jag försökte 4 gånger i fredags utan framgång, och 5 idag.
Prövar att backstega, provar att stänga ner webläsarfönstret, byter webläsare, byter dator.

Samma dialogruta.
Sedan, plötsligt, ramlar det igenom och man får sitt ärendenummer. Wow!




Hampe
 

Skye

Kör Mycket!
..och fick mitt ärendenummer efter 1 timma. Att det sedan händer något är en annan femma!
 

Hampe

Skriver massor!
Nu kom det ett rappt svar:


Trafikverkets kundtjänst skrev:
Till Hampe

Idag vid 9.49 AM

Hej Rune!

Ibland kan vi inte flytta fordon som blivit övergivna direkt utan man måste ibland ha kontakt med polisen för att se om det är ett stulet fordon. Jag skickar dock iväg en rapport till vår entreprenör som får åka ut och ta en titt på detta så fort som möjligt.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Kundtjänsthandläggare

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se

Jodå, visst måste saker och ting kollas upp.
...så varför gör man inte det då?
Varför skall allmänheten agera när inte den som är satt till att övervaka sträckan gör det?
Och tar betalt för det!

Självklart svarar jag...


Hampe skrev:
Ja, det är just det jag tycker är lite underligt.

Visst borde entreprenören som skall hålla efter vägsträckan själv ha upptäckt detta uppbrutna och övergivna fordon och agerat?

Det har stått där mer en en vecka utan åtgärd.

I min värld skall inte en entreprenör "åka ut så fort det är möjligt" utan denne skall själv vara den som upptäcker, anmäler och agerar genom schemalagd patrullering av den vägsträcka han är satt att övervaka.

Hur fungerar det här egentligen?

mvh

Hampe




...och självklart lystrar jag till vilket namn som helst: Rune, Hampe, Bror Duktig - vad tusan som helst, bara det händer något!



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Slaktfesten tillåts fortsätta, och nattens råttor smyger fram och frossar på kadavret.

001_zpslsnlmyis.jpg




Bilen står direkt utanför toaletterna på Trafikverkets rastplats

002_zpspt82t7pn.jpg


Känns det tryggt för de resande att stanna på en plats där det står övergivna, slaktade bilar?
"Den goda resan"
, Trafikverket...?

Trafikverkets hemsida skrev:
Våra rastplatser är inte till för långtidsuppställda husbilar och husvagnar utan för trafikanter som stannar en stund och kopplar av.


http://www.trafikverket.se/Privat/Resan-och-trafiken/Din-resa/Rastplatser/




Hampe
 
Top