Ang. Fundering rörande verksamhetsberättelsen 2008/2009

-ah

New member
Jag har med något höjda ögonbryn läst tråden Fundering rörande verksamhetsberättelsen 2008/2009.
Utan att ha minsta kännedom om vad som egentligen rör sig i SMCs Stockholmskrets, och vad som förekommit, förvånas jag över bemötandet av frågeställningen, och icke minst av modereringen i detta forum.

Det är inte första gången som jag uppfattar takhöjden i forumet som något lägre än kryphöjd; att obehagliga, närgångna eller bara oskyldigt underhållande inlägg censureras bort eller tystas, även - i synnerhet! - när det gälld verksamhet rörande SMC.

Som en direkt reaktion på detta har jag försökt ta mig själv ur forumet. Detta verkar inte heller vara möjligt, men ska säkert gå bra med någon administratörs benägna hjälp.

En stark organisation kräver även öppen debatt. Den ska kunna föras på medlemmarnas forum utan munkavlar, och så är icke fallet här.
Vi bor glest i ett stort land. Alla kan inte närvara vid bestämda tillfällen för att föra debatt. Detta borde - också – kunna vara forums styrka. Men får alltså inte så vara.

Följaktligen vill jag även starkt överväga mitt fortsatta medlemskap i SMC.



Malmö 2009-10-22


Anders Holt
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...
1.
Utan att ha minsta kännedom om vad som egentligen rör sig i SMCs Stockholmskrets, och vad som förekommit, förvånas jag över bemötandet av frågeställningen, och icke minst av modereringen i detta forum.

2.
Det är inte första gången som jag uppfattar takhöjden i forumet som något lägre än kryphöjd; att obehagliga, närgångna eller bara oskyldigt underhållande inlägg censureras bort eller tystas, även - i synnerhet! - när det gälld verksamhet rörande SMC.

3.
Som en direkt reaktion på detta har jag försökt ta mig själv ur forumet. Detta verkar inte heller vara möjligt, men ska säkert gå bra med någon administratörs benägna hjälp.

4.
En stark organisation kräver även öppen debatt. Den ska kunna föras på medlemmarnas forum utan munkavlar, och så är icke fallet här.
Vi bor glest i ett stort land. Alla kan inte närvara vid bestämda tillfällen för att föra debatt. Detta borde - också – kunna vara forums styrka. Men får alltså inte så vara.

5.
Följaktligen vill jag även starkt överväga mitt fortsatta medlemskap i SMC.

Malmö 2009-10-22 / Anders Holt

1.
Jag är inte den som ska eller kan svara på denna fråga. Man, kan ju notera sig att demokratin inom SMC är definerat via stadgar, och i vanligt fall går det måsta att lösa enligt dessa.

2 (+1)
När vi som nästan enda av likvärdiga MC organisationer i FEMA (Europa) tog beslut om att ha ett forum - fick vi mycket varningar från övriga om att detta vill age oss store problem. Därför har vi sökt att jobba för en trevlig och konstruktiv ton på forumet.
Jag kommer såklart att lyfte frågan igen med mina foresatta och kollegor, sannolikt även med Distriktens styrelser som samlas på storkurshelg i Borlänge om några veckor.

Jag anser personligen att demokrati, öppenhet och yttringsfrihet är grundpelare i vår organisation som rör sig om den MC glädja som vi delar.

3.
Jag ska be Webchefen att se över detta - annars går det bra att skicka PM till Swedie eller annan på kansliet och vi ska ta bort ditt konto.

4.
Se 2 (+1).
Läs gärna i reglerna för forumet - är dom fel kan vi gäörna diskutera dessa.

5.
Jag är om någon, ledsen att den extra service som forumet var tänkt som, betyder att vi har goda medlem som vill lämna. Jag har lärt mig att respektera att vi har vore stadgar och därmed regler som ger oss medlem att påvärka och definera hur vi vill ha det. Motioner till årsmöten om hur vi ska ha det - Inputs till styrelserna, rikstyret - det finns en mängd vägar att gå.

Hoppas att du ser hela bilden över vad SMC gör för motorcyklisterna - och inte för att det dämpas på person konflikter i en mindra del av organisationen.
 

Bengt Allevad

New member
Jag har med något höjda ögonbryn läst tråden Fundering rörande verksamhetsberättelsen 2008/2009.
Utan att ha minsta kännedom om vad som egentligen rör sig i SMCs Stockholmskrets, och vad som förekommit, förvånas jag över bemötandet av frågeställningen, och icke minst av modereringen i detta forum.
..............

Anders Holt

Jag tror att största anledningen till modereringen och stängningen av den rubricerade tråden var, när en forumskribent i sina två inlägg antydde, utan någon som helst verklighetsförankring, att SMC-Stockholms styrelse kanske sysslade med förskingring av medlemmars pengar.

Fruktansvärt magstarkt påhopp och knappast god forumton i mitt tycke.

För min del tar jag tacksamt emot moderering och stängning, när en tråd urartar på det sättet.
 
Last edited:

Smartswede

New member
Möjligt att jag (eller någon annan?) är denna som magstarkt anklagar SMC Stockholms styrelse för "förskingring" då ekonomiansvarige inte svarar på frågorna som ställdes utan ställer motfrågor istället "Vad tror du vi använder pengarna till?" Då får man kanske stå ut med att få som svar att kanske ni köpt häftiga motorcyklar och ätit gott för pengarna :rolleyes:

Att dessutom starta sitt svar med att anklaga och misstänkliggöra trådskaparen och hans/hennes intentioner för att denna inte har fullständig ifylld profil med namn, ort, yrke, ålder på forumet som möjliggör personidentifiering så att ekonomiansvarige skulle hälsa personen närsom anser jag vara mycket arrogant och stötande.
Än värre blir det sedan i tråden när Ordförande Sthlm postar i tråden hans "bevissamlande" med IP-loggar, bilder på inlägg under sommaren att trådskaparen kanske har fler profiler. Detta utan att förklara om det är som Ordförande / Moderator här eller bara för indirekt hota trådskaparen att han minsann vet vart hans brevlåda växer (och alla andra forumister oxå tack vare hans snokande vet vart trådskaparen bor).

Tanken från min sida med mina svar har varit att just att få in lite känslor i debatten så kanske kanske någon behagar svara på sakfrågorna. Följde den arroganta jargongen som redan fanns. I synnerhet på SMCs forum är min erfarenhet att det krävs man är lite magstark och arrogant för vanliga hövliga frågor och diskussioner tenderar dö fullständigt. Ganska likt hur man behöver göra på Sporthoj.com.

Själv ser jag det som väldigt dålig stil att som flera styrelseledamöter i SMC Stockholm och Ordförande (moderator här) hålla på med personangrepp i trådarna och samtidigt kategoriskt vägrar svara på sakfrågorna. Att dessutom dra långa haranger om hur jobbigt det är att sitta i styrelsen och vilken tid det tar istället för bara kort svara på frågan/frågorna är bara så... :confused:

Sedan detta eviga tjat från många SMC aktiva här att vill du ha svar på dina frågor eller ens diskutera något om SMC så får du inte göra det på forumet utan det får du göra med personen i fråga mellan fyra ögon eller möjligtvis på årsmötet (för naturligtvis fyller det ingen funktion att frågan och svaret finns på forumet så andra kan läsa?). Har du en annan åsikt eller ställningstagande än SMC så ska du hålla tyst. Inte helt lätt balansgång när vad SMC anser varierar vem man frågar dessutom :rolleyes:

Håller med trådskaparen om det är vilda västern här. Blandas flitigt mellan socialt spammande och seriösa frågor och diskussioner. Ingen lätt uppgift att vara moderator och sätta sig in i vad som är seriöst menat och vad som är skämtsamt hackande.
Svårigheten blir än större med den jättebredd av forummedlemmar som finns vad gäller kunskap om IT & forum.

/Anders
(ej Stockholmare)

Jag tar gärna en spark i baken och ändrar/tar bort text. Men behöver veta om det. Antingen från moderator eller vemsomhelst via PM (inga krav på personligt möte här inte)
 

Mathias

Active member
Sitter själv som sekreterare och moderator i Skånes del här på forumet.

Jag anser att man måste själv skilja på de olika posterna. Att vara moderator ÄR att inte helt lätt, men det är absolut inte så jäkla svårt. Man sitter på en ganska "mäktig" position här på forumet och vill man bli impopulär så utnyttjar man den makten. Men då är frågan om man är rätt person på den platsen.

Detta är min personliga åsikt. Inget som är sagt åt mig.
 

ezzo

New member
Möjligt att jag (eller någon annan?) är denna som magstarkt anklagar SMC Stockholms styrelse för "förskingring" då ekonomiansvarige inte svarar på frågorna som ställdes utan ställer motfrågor istället "Vad tror du vi använder pengarna till?" Då får man kanske stå ut med att få som svar att kanske ni köpt häftiga motorcyklar och ätit gott för pengarna :rolleyes:

Med tanke på vad de stormar som blåst kring styrelsen måste ni förstå att små saker kan få stora konsekvenser.
Mymlans reaktion på det du skrev var säkerligen inget någon önskade men jag vill att alla ska förstå att hon och några fler har kommit i kläm mellan personer som känt sig illa behandlade i första hand av ordförande och sekreterare i styrelsen.

Mymlan och Bengt Allevad är sambos. (jag hoppas att det inte gör något att jag skriver det här, ber om ursäkt isf.)
De är två mycket ödmjuka personer som drivit Tuvängens körningar i många år.
Det är personer som alltid ställt upp och hjälpt till på alla möjliga sätt. Ödmjuka, snälla, trevliga.
Jag kan faktiskt inte med ord beskriva hur mycket jag respekterar dessa två.
Och jag beklagar verkligen att Ylva, mymlan har hamnat i kläm och tagit mycket stryk. Givetvis har det säkerligen avspeglat sig hos Bengt med.

Att läsa "påhoppen" på henne var inte kul. Även om jag förstår att det inte var seriöst menat. Jag tycker dessutom att Ylva svarade på den frågan.
Handlingarna är offentliga och kommer finnas tillgänglig på årsmötet.

Givetvis tog hon mycket illa vid sig. Hon är inte värd det tonläget.
Jag kan inte mer än beklaga att hon och kjellecop hamnade i korselden för allt som hänt.

Hon är värd en stor ursäkt!!!

Jag delar absolut inte uppfattningen att moderatorer har haft lågt till tak. Min uppfattning är att hårda diskussioner ofta får pågå utan moderators inblandning så länge det inte går till personangrepp iaf.. Tom med det har haft en hög tröskel.

Diskussioner och kritik är oftast utvecklande. Även om det kanske inte känns så just för stunden. Även om man bara slår ifrån sig och tycker att alla andra gör fel så bruka iaf en del saker sjunka in och när man fått distans till det hela brukar man även kunna se, förstå hur den andra sida tänkte och tom hålla med om det, iaf till vissa delar. Förhoppningsvis leder det till att man blir en mer förstående människa när man lärt av andras och sina egna misstag.

Jag har iaf lärt mig massor detta år. Och även om jag fortfarande står för det jag sagt och gjort skulle jag nog gjort saker och ting på ett annat sätt idag.


//Ezzo
 

Avarage

New member
Problemet med Forum (och liknande kommunikationslösningar där man inte har direktkontakt) är när personliga påhopp blir framförda! Man kan ha vilken åsikt man vill om et tinlägg/en person men i ett öppet forum men lägger man upp dem till allas beskådande blir också tonen därefter.

Vill SMC och dess moderatorer försöka lära sig, i den mån det behvövs (får var och en själv avgöra) så kan jag rekommendera att ni under en tid surfar runt på www.fotosidan.se´s forum, där har man en som jag anser en mycket hög moral och är i de allra flesta fall väldigt respekterande mot andra.

Ni hittar den här: http://www.fotosidan.se/forum/index.php

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Swedie

Administrator
Personal
Jag var inte delaktig i diskussionen i sig, men såg att den spårat ur. Kan ni inte diskutera utan att använda påhopp som syntes i tråden i fråga så stängs den ner för allas bästa för att det inte ska bli värre än det behöver. Tråden var på god väg utför och skulle inte direkt bli "bättre", för vem isåfall?

Diskussionen kanske skulle varit för de inom SMC stockholms verksamhet istället? För varför ska alla andra tusentals som ändå är "medlem" i SMC Stockholm behöva se dessa personliga dispyter som kommer förvärra er situation?

Ni får gärna göra ett nytt försök att diskutera ämnet, men övergår det till personliga påhopp eller användning av syrliga kommentarer som kommer frambringa likartade svar såsom påhopp, så stängs tråden.

Ni måste kunna diskutera utan att vara så personliga och använda snudd på påhopp vid frågor om hur saker gått till. Fråga snällt, svara snällt, precis som om ni vore öga till öga vid ett fysiskt möte. Därav att jag påmanade er att ta istället frågorna vid det årsmöte som sammankallats.

Även om denna tråd börjar som en ifrågasättning av reglerna på SMCs forum och moderatorer (ni pratar troligen om mig, då jag stängde tråden) så har den här tråden bättre ton, även fast den diskuterar ett "hett" ämne bättre såsom hur ett forum ska drivas.

Ska vi övergå till "högre tak" (det modereras sällan i SMCs forum), behöver vi släppa på vem som ansvarar för innehållet och gå ner på det personliga ansvaret och att varje person skall identifiera sig med namn och gärna medlemsnr (publikt) vid sina inlägg. Sådant upplägg, gynnar dock inte antalet inlägg och forumet kommer sakta självdö eller bara det "bitskaste" kommer vara kvar. Anonymisitet frambringar mer skoj och aktiviteter, ibland till nackdel för seriösare diskussioner.

Ge gärna konkreta tips på hur tråden skulle hanteras, istället för att säga att den inte skulle stängas ner. Vad skulle tråden om möjligt kunna ge för positivt för SMC Stockholm? Jag är redo att vidga mina vyer och såklart lyssna och göra annorlunda i framtiden.
 
Last edited:

Avarage

New member
Hur skulle det funka om "bestraffning" vid överträdelse riktas mot enskilda personer i stället? Ex. moderatorn uppmanar personen att omedelbart ta bort inlägget eller formulera om sig = kräver mer, mycket mer, av moderatorn jag vet!). Vid upprepade överträdelser stängs personen av!

Bara ett förslag!

// Niklas
 

Hasse

New member
Jag har nämt det tidigare att tidningar inte publicerar anonyma insändare.
Det måste finnas ett namn medskickat.

Det skulle ju kanske gå att införa på forumet att namn ligger dolt men att signaturen visas.

I de fall då det sker övertramp kan ju bakomliggande person få förklara sig
inför moderator som Avarage föreslår




Hur skulle det funka om "bestraffning" vid överträdelse riktas mot enskilda personer i stället? Ex. moderatorn uppmanar personen att omedelbart ta bort inlägget eller formulera om sig = kräver mer, mycket mer, av moderatorn jag vet!). Vid upprepade överträdelser stängs personen av!

Bara ett förslag!

// Niklas
 

SuperRetard

New member
Jag har nämt det tidigare att tidningar inte publicerar anonyma insändare.
Det måste finnas ett namn medskickat.

Det skulle ju kanske gå att införa på forumet att namn ligger dolt men att signaturen visas.

I de fall då det sker övertramp kan ju bakomliggande person få förklara sig
inför moderator som Avarage föreslår


Övertramparen kan väl få förklara sig inför moderator utan att för den sakens skull tappa sin anonymitet?

En grundpelare för att få en intressant och ärlig dialog i ett forum är i mångas fall just anonymitet. Själv skiter jag i vilket, säger vad jag tycker och står för även irl. För alla är det inte så enkelt, rädslan för att bli sedd "sådär" tar över och helt plötsligt är allt så jävla PK.

Mina 0,50
 

Swedie

Administrator
Personal
Hur skulle det funka om "bestraffning" vid överträdelse riktas mot enskilda personer i stället? Ex. moderatorn uppmanar personen att omedelbart ta bort inlägget eller formulera om sig = kräver mer, mycket mer, av moderatorn jag vet!). Vid upprepade överträdelser stängs personen av!

Bara ett förslag!

// Niklas
Att ta bort ett inlägg ger i grund samma konsekvens, att skriva om och skriva vettigare.

Banningar är ju som sista utväg och det är sällan jag tar till sådant. Brukar oftast kunna komma fram till en överenskommelse om hur man uppträder sig på ett forum.
 

ezzo

New member
Det här är så typiskt SMC anda och svenskt.
Vi måste ha regler som talar om vad vi får och inte får göra.
Regler som talar om när en moderator ska kliva in.
Bestraffningar om någon gör fel.


Vad hände med sunt förnuft? Omdöme?
Regler hit och regler dit... Nä fy.
Låt omdömet avgöra och tycker man det går för långt så rapporterar man inlägget.
En moderator har så pass stort omdöme att den personen kan avgöra om det sker övertramp utan att ha en regelbok att gå efter.
 

Smartswede

New member
Mymlan. Ursäkta påhoppet.
Jag följde som sagt tonen i tråden och även du tog dig ton. Det var retfullt menat från min sida men frågorna var ändå berättigade anser jag. Som Ezzo skriver så vet inte jag vem som är vem och relationerna mellan de aktiva SMC Stockholm. Så det blev ett inhopp i en kokande gryta. Så jag var lika retsam mot alla. Lite var det ett försök från mig att få bort ert personfokus och till sakfrågorna men kan inte säga det lyckades.

Om moderering så aktivare i trådarna är väldigt bra och som Avarage skriver så in och ändra/ta bort påhopp, påminn/varna och avstängning. I andra hand stäng ner tråden helt som gjordes och ge möjlighet till (1?) omstart och skriv att de gäller hålla sig i skinnet.
Det kräver förstås aktivare moderering av moderatorerna och det jobbet är då inte helt enkelt. Kräver sin kunskap och mycket tid. All creds till ni som är det!

Om krav på personidentifiering synligt för kunna posta i forumet så troligen minskar det påhoppen men samtidigt även vilka som registrerar sig och vad medlemmarna skriver. Stor risk för ett än mer inaktivt forum och än mindre "social samvaro" i trådarna. Att kunna vara anonym ger även möjligheten att just inte fördomar som ålder, kön, utseende, yrke, ras och hojjval påverkar i samma utsträckning.

Själva stängda tråden med frågorna/svaren i sig tycker jag är intressant och fyller en viktig uppgift (inte påhoppen då).
Det är ett sätt att informera medlemmarna och uppmärksamma dem på årsmötet närmar sig och vad som kommer att avhandlas. En chans att ställa frågor och diskutera verksamheten.
En verksamhetsplan finns för 2008/2009 men inte följts upp? Eller har den? Borde den? I den finns bara en väldigt grov ekonomisk redogörelse av intäkter och kostnader utan specificering. Kan man få en mer detaljerad BR/RR? Dessa frågor är väl inte så interna SMC Sthlm styrelse/årsmöte? Nog ska de få diskuteras på ett forum och inte bara på själva årsmötet?
Annars blir forumet just så trist att man stänger ute seriösa diskussionerna från medlemmarna med hänvisning till kräva de kommer på årsmötet. Varför inte kräva i samma anda att man närvarar på årsmötet för att kunna teckna medlemskap i SMC? (retorisk fråga... för få lite perspektiv ;) )

Vem uttalar man sig som? Bra att alltid förtydliga om det är som moderator, sin position inom SMC eller som vanlig medlem. Det kan vara en aning... nä... väldigt förvirrande tidvis. Lätt med förvirring annars och i synnerhet när det skämtas och retas vilt :rolleyes:

Hoppas att årsmötet går bra. Lycka till både avgående, pågående och övriga närvarande medlemmar.

Kramar till alla SMC Stockholmare :)

Trevlig helg till alla här
/Anders
 
Top