Alternativ till BMW 1200GS

MrSpock

New member
Som rubriken lyder så tittar jag efter ett "billigare" alternativ till den typ av hoj som BMWs 1200GS är. Alltså något man kan ta och köra grus på med också tugga mil utan problem. Då jag är en total nybörjare av denna typ av motorcykel skulle jag uppskatta tips av pers som har mera koll på läget så att säga. Har sett att både Suzuki och Triumph har modeller till ett mycket attraktivt pris.
För min del spelar inte motorstorleken någon roll så länge det finns något och ta till när/om man vill komma fram.

Önskemål är att det kan lätt monteras packväskor på både sidor och bak, som enkelt kan tas med. Har tänkt att resa utomlands med hojen.
 

IvarS

New member
Honda Varadero

Jag kommer till att ta min med mig i graven, så nöjd är jag med den.
Det är dock en tung hoj (+260kg.) fast känns som en pigg moppe o köra. Så välbalanserad är den.
Kjörer själv mycket grus och man käkar lätt 100 mil med den på en dag.
Beter sig bra på motorväg också utan o anstränga motorn.
Du får kvalitet och mycket hoj för pengarna.
Är det intressant, köp i så fall senare modellen med insprutning och ABS.
Ser du bor i Stockholm. Vill du provköra kan du skicka mig ett PM.
 

mbj

New member
Jag tycker att du skall titta/köra BMW F800GS eller Triumph Tiger 800 XCx eller XCA.
Jag har själv inte testat BMWn men gillade Triumphen.

Den senaste modellen av Triumph med ride by wire känns inte alls dum.
Du får en cykel som är ca 60 kg lättare än 1200 modellerna av respektive fabrikat och därmed betydligt smidigare att hantera.
Hur den är på långresor vet jag inte, men betydligt obekvämare hojar har tagit sina förare jorden runt.

Hur mycket kommer du köra med passagerare? Är det mycket och långt kan en större cykel vara att föredra, annars verkar 800 cc vara en bra kompromiss om man vill ha möjlighet att åka grus/kostigar/landsväg.
 

TMax500

Member
Triumph och Honda har du redan fått tips om.
Moto Guzzi Stelvio? Är nog billigare än GS. Cool hoj, go' twin!
Nya Africa Twin är väl liiite billigare än en GS. Lite nättare.
Yamaha Super Tenere? En "japansk GS".
Kawasaki Versys 1000? Lite mer landsvägsmässig. Fin motor med gott bett!
Suzuki VStrom 1000? Bra pris, vill jag minnas.

Ducati Multitrada hoppar vi över - den är nog inte billigare än en GS. Tror jag. Nån annan får gärna kolla! :)
KTM:erna har jag inte så bra koll på. Men de är väl också rätt dyra...? Eller?

Vilka har jag glömt? Fyll på! :)
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Vilka har jag glömt? Fyll på! :)
Hondas Crosstourer VFRX 1200 börjar nu bli ett intressant begagnat val
KTM Adventure serien. 990, 1190 och 1290

Är lixom plånboken och budget som bestämmer. Trådskaparen nämner inte nytt eller begagnat.
 
Jag kör idag Yamaha xtz 1200 supertenere som är ett väldigt bra alternativ till BMW:n. Det är den bästa hoj jag haft. Den är billigare i inköp och mer driftsäker, betydligt färre problem. Personligen tycker jag det är en roligare hoj men med samma prestanda. Dock inte lika mycket elektronik och annan utrustning. Varadero har jag kört, har ägt två stycken och kört ca 6000 mil. Underbar hoj men inte så potent på grus, framförallt en landsvägsmaskin. Prismässigt ligger den dock bra till då den har några år på nacken. Välj dock en med insprutning, tror det kom 2003, då de är betydligt piggare än sin föregångare. Lite stor och klumpig men en bekväm hoj. Hondas crosstourer är också ett bra alternativ, jag gillar v4:an i den. Allt beror ju på din budget.
Magnus
 

Saanko

New member
Prova allt! så mycket så möjligt. KTM 1190, 1290 eller 2017 KTM1090. De är dyra men bra alternativ.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
 

Zopilote

New member
Fundera lite på var du vill lägga tyngdpunkten: Grus eller Touring? Det, och budgeten, avgör sen vilken hoj som kommer passa dig bäst. Den mest allsidiga är nog BMW:s GS, de flesta andra är mer polariserade åt ena eller andra hållet. Skall du åka ensam, kanske en 800 räcker långt (Tiger 800(XC) eller BMW 800GS). Har du tänkt ha passagerare passar nog någon av de större hojarna bättre: Varadero (billig touring), 990 Adventure (hyfsat billig grusbus), Vstrom 1000 (hyfsat billig touring). Super Teneré (bra allround) eller Tiger Explorer (lite mer touring). Jag skulle personligen rekommendera en hoj med kardan om europaresor är planen (BMW eller Triumph) för att slippa allt pyssel med kedja.
Vad rörigt det här inlägget blev... enklast är nog att provköra allt inom budget och låta känslan avgöra :)
 

MrSpock

New member
Vilka svar jag fått, grymt imponerad av responsen! :) Stort tack till alla tips ni gett. Efter lite fundering och framför allt prioritering till en för mig ny värld är målet att börja "smått". Valet faller på en Yamaha XT660Z Tenere. Är väldigt svag för det "råa" hojjen utstrålar. Är väl medveten om att den är klen men för mig är det ingen prioritering i dagsläget. Plånboken styr helt och hållet för tillfället. Är körsättet för mig kommer jag att snabbt byta mig uppåt i motorvolym. Ville skriva en rad och berätta ..... för återigen ... stort tack för alla svar. Dom var till stor hjälp.

Trevlig sommar och kör försiktigt där ute ..... förhoppningsvis ses vi ute i gruset :tummenupp
 

Tomte

New member
Hallå,
Jag kan bara berätta lite om Triumph Tiger XCx 800 då jag själv kör en.
som jag tolkade när jag köpte min Triumph tidigare i år så ingår sido väskorna i aliminium (låsbara, enkla att klicka på).
Finns lite elektronik att ställa in Antispinn, ABS och spjällen och farthållare.
Vet inte hur mycket har läst på så enklare om du ställer lite frågor så kan jag förklara så gott jag kan...
Men jag är jätte nöjd över min tiger..

som sagt hör gärna av dig så kan vi ta en tur på gruset.. :tummenupp
 

LEA

New member
Har nu en Honda vfr 1200x en bra hoj om man är tillräckligt lång.... själv 177 cm bör nog vara 185 för att vara komfortabelt men saknar min goldwing 1800 -02 den har allt och mycket mer som ni byfånar tror ni får när sitter högt å kör BMW..... Guldwingen är nog den bästa hojen som tillverkats har kört nästan allt på marknaden(inkl GS 1200) men inget jag saknat som den härliga sexan å dess fantastiska väghållning.....
BMW står väl mest på verkstan eller har nått garantiåtagande kanske låga kilon kommer av tyskt jagande fur perfekt hoj ?
 

Camel

Member
Flera tipsar om V-strom 1000. Jag kör en sådan (-16) och kan rekommendera den både som lättare touringhoj och som pendlarhoj. Hojen går utmärkt att köra lite längre med även om man är två. I mina trakter är det mycket grusvägar och V-stromen går bra även på sådana vägar. Bra känsla med bra balans, Känns inte topptung. Om inte potthålen är allt för stora så sväljer 19" framhjulet de flesta hålen. På min hoj är det gjutna fälgar. Men kör man mycket på grus kanske ekerfälgar är att föredra, finns på en del V-strom. Har kört drygt 600 mil med hojen denna sommar och höst och ska fortsätta köra i vinter (utom när det är halka). Jag har både packväskor och topbox på hojen (Suzuki original). Väskorna är lätta att ta med men oregelbundna i formen så något svåra att packa. Ingen fullstor hjälm ryms i någon av sidoväskorna, men dock i topboxen. Går stabilt även i högre farter 150+ med sidoväskor och topbox, både med och utan last. Originalväskorna är integrerade med hojen och sitter smäckert, ökar inte hojens bredd mer än styrets bredd. Men de är dyra, finns säkert många bättre tillbehörsväskor för billigare peng. Jag kom över mina begagnade på blocket.

Men som flera tipsat om ovan finns det många bra hojar. Så prova är det som gäller. Tips får man av andra, men det är du själv som ska trivas med hojen så provkörning är nödvändig.
 

BrooklynS

Member
Beroende på vad man vill jämföra med så ligger väl Yamahas Super Ténéré väl till. Lite tyngre, lite svagare motor, betydligt mer driftsäker. Hade inte jag köpt BMW R1200 GSA hade jag gått på Yamahan.

KTM har ett gäng modeller i segmentet, verkar dock kräva lite mer tålamod av ägaren...
 

paho

New member
Köpte precis en DL 1000, har varit ute några gånger nu och är imponerad över hur bra den hanterar halka. Nästan lite tråkigt med traction control... Kan tänka mig börja köra grus med denna hoj mest för hur stabil den är.

MVH
Patric Holmström
 

Camel

Member
Jag var ute precis med min V-strom. Som du säger är den rätt ok efter förhållandena. Här är det 0 grader och blött. Inte optimalt, däcken är stenhårda och greppet är rätt dåligt. TC-lampan blinkar ofta, rätt skönt att det finns en vakande hand trots allt. Har sköljt av saltet nu och ställt in hojen i carporten. Får se nu om allt blir fruset på hojen, det är redan minusgrader ute.
 
Top