Alternativ till BMW 1200GS

MrSpock

New member
Som rubriken lyder så tittar jag efter ett "billigare" alternativ till den typ av hoj som BMWs 1200GS är. Alltså något man kan ta och köra grus på med också tugga mil utan problem. Då jag är en total nybörjare av denna typ av motorcykel skulle jag uppskatta tips av pers som har mera koll på läget så att säga. Har sett att både Suzuki och Triumph har modeller till ett mycket attraktivt pris.
För min del spelar inte motorstorleken någon roll så länge det finns något och ta till när/om man vill komma fram.

Önskemål är att det kan lätt monteras packväskor på både sidor och bak, som enkelt kan tas med. Har tänkt att resa utomlands med hojen.
 

IvarS

New member
Honda Varadero

Jag kommer till att ta min med mig i graven, så nöjd är jag med den.
Det är dock en tung hoj (+260kg.) fast känns som en pigg moppe o köra. Så välbalanserad är den.
Kjörer själv mycket grus och man käkar lätt 100 mil med den på en dag.
Beter sig bra på motorväg också utan o anstränga motorn.
Du får kvalitet och mycket hoj för pengarna.
Är det intressant, köp i så fall senare modellen med insprutning och ABS.
Ser du bor i Stockholm. Vill du provköra kan du skicka mig ett PM.
 

mbj

New member
Jag tycker att du skall titta/köra BMW F800GS eller Triumph Tiger 800 XCx eller XCA.
Jag har själv inte testat BMWn men gillade Triumphen.

Den senaste modellen av Triumph med ride by wire känns inte alls dum.
Du får en cykel som är ca 60 kg lättare än 1200 modellerna av respektive fabrikat och därmed betydligt smidigare att hantera.
Hur den är på långresor vet jag inte, men betydligt obekvämare hojar har tagit sina förare jorden runt.

Hur mycket kommer du köra med passagerare? Är det mycket och långt kan en större cykel vara att föredra, annars verkar 800 cc vara en bra kompromiss om man vill ha möjlighet att åka grus/kostigar/landsväg.
 

TMax500

Member
Triumph och Honda har du redan fått tips om.