Alperna

patrik901

New member
Ute i tid?? Nästa år ska det bära iväg 2v ner mot alperna, redan nu vill man samla på sej tips och goda råd för att det ska bli riktigt bra. Har du en bra erfarenhet, resväg, sevärdhet etc, skriv ner den
 
M

Mister

Guest
Hej Patrik,

Jag åkte med SMC till Dolomiterna (italienska alperna) 2008, och det var en fantastiskt trevlig resa. Skall därför tillbaka dit med SMC om ett par veckor :).

Här är en reseberättelse med lite tips som jag skrev efter resan 2008:
http://dolomiterna.mine.nu/pdf/Resa_med_SMC_till_Dolomiterna.pdf

Ha en bra tur!

Mvh
Anders

Härlig berättelse :)

Blir en tur dit för mig nästa år.

Btw, kände visst igen dig. Vi var i samma grupp på vid Knix i Juni. Jag körde en röd honda VFR
 
H

honda cbf 500

Guest
Hur mkt tjänar i man i tid och genom att ta lasta hojen på ett tåg?

//Amir
 

Marie

Banned
Hur mkt tjänar i man i tid och genom att ta lasta hojen på ett tåg?

//Amir

Enligt mina kalkyler ett par timmar, men man förlorar att man måste gå upp i svinottan två morgnar i stället för den enda det blir om man i stället tar nattfärjan Trelleborg-Rostock och kör ner genom Tyskland (och det tycker jag att är mycket värre.)
 

Chrille J

New member
Tåg vs autobahn

Hej

Har testat att köra Rostock till Zell am see för ett par veckor sedan.
Blandade motorväg och småvägar men det blev enformigt att åka ca 90mil på detta sätt. Tog tåget hem och detta passar mig bäst. räknar man på det går så går det jämt ut ekonomiskt för min del. För min del passar tåget perfekt då jag har en dags tur på 65mil till Hamburg lastar Kl 21:00 och åker vidare från Munchen ca kl 09:30 dagen efter. Tycker att det är upp till var och en att välja sätt att ta sig till Alperna. Testa själva och bilda er en egen uppfattning om tåget.
 
Nu ska vi inte kidnappa tråden för att skälla på varandra. Marie har uppenbarligen en del kunskap om att köra den aktuella sträckan, alldeles oavsett vad du tycker om henne Mister.

Till trådskaparen kan jag tipsa om senaste numret av Motorad som har en alpspecial att läsa med tips på 10 alppass samt lite generella tips om att köra i alperna. Lycka till med planerandet och hoppas att du får en trevlig tur nästa sommar.
Magnus
 
Hur mkt tjänar i man i tid och genom att ta lasta hojen på ett tåg?

//Amir
Genom att ta biltåget från Hamburg till München över natten spar du c:a 80 mils körning på autobahn (enkel resa).
Vad det innebär i tid och pengar beror på hur man räknar, men för mig innebär det att jag spar in misnt en övernattning i vardera riktningen plus att jag slipper köra totalt c:a 160 tråkiga motorvägsmil genom Tyskland. Lägg till två insparade semesterdagar, så tycker i alla fall jag att kostnaden för biltåget är acceptabel.

Hur Marie kan hävda att man bara tjänar några timmar på biltåget är en gåta för mig. För att komma till Hamburg på kvällen behöver man dessutom inte gå upp i svinottan om man startar i Skåne.

@ Mister: Jo, det var jag med den silverfärgade Banditen på Lockarp i juni. Kul att höra från dig! :)

Mvh
Anders
 

jsfjr

New member
Hur mkt tjänar i man i tid och genom att ta lasta hojen på ett tåg?

//Amir

Vet du med dig att du kan köra långa sträckor i tät trafik på Autoban och tycker att det är en bra semestrupplevelse så skippa tåget!

Ska du övernatta på vägen ner så är tåget ett alternativ. Dessutom brukar man träffa på trevliga motorcyklister när man väntar på att lasta på hojen..Min sambo har problem med att sitta för länge på sadeln.

Bor man i Halmstadtrakten så startar man på förmiddagen för att vara i Hamburg på kvällen. Sedan sover man på tågresan och vaknar på morgonen i Munchen. Innan lunch så har man checkat in på sitt boende i Zell am See.
Därefter tar man en eftermiddagstur i den vackra omgivnigen. Det tror jag inte man orkar med om man har jagat på motorvägen ett dygn...

Jörgen
 
Last edited:

BMW R90s

New member
Med 85 mil till Hamburg så blir det en övernattning i Skåne eller
Danmark.
Alternativet är då färja Trelleborg -Travemunde, som övernattning.
Känns onödigt att då gå i Hamgug en hel dag för att vänta på ett tåg.
Men vänta nu ligger inte Reeperbahn i Hamurg:D
 

Triumph int

New member
Man behöver inte åka Autobahn till Munchen, det finns andra vägar till alperna.

En mycket bra sak är att kolla med typ Autoroute hur långt man kan köra och
hur lång tid det tar.

Om man ställer in programmet efter hur man kör så stämmer det ganska bra.
 

Marie

Banned
Dessutom brukar man träffa på trevliga motorcyklister när man väntar på att lasta på hojen..

Trevliga motorcyklister :confused:

Finns det sådana? Nej, när jag är ute och kör så stannar då aldrig jag till där det finns några motorcyklister. Sådant pack vill man ju definitivt inte träffa på.
 

Marie

Banned
Med 85 mil till Hamburg så blir det en övernattning i Skåne eller
Danmark.
Alternativet är då färja Trelleborg -Travemunde, som övernattning.
Känns onödigt att då gå i Hamgug en hel dag för att vänta på ett tåg.
Men vänta nu ligger inte Reeperbahn i Hamurg:D

Tar du i stället färjan till Rostock från Trelleborg på kvällen, så är du i München strax efter lunch och har hunnit med en fyra - fem alppass innan du landar för kvällen på sydsidan av Alperna.
 
Last edited:
B

Batman

Guest
Trevliga motorcyklister :confused:

Finns det sådana? Nej, när jag är ute och kör så stannar då aldrig jag till där det finns några motorcyklister. Sådant pack vill man ju definitivt inte träffa på.

ja fy fan, jag håller med dig, det enda dom gör är att klaga på däckmönstret eller dåligt sträckt kedja, inte hejar dom jävlarna heller, inte nog med det, dom tror dom är bättre än jag och har finare båge, nä, jag stannar där mina lastbilskompisar stannar

ADAC Schlittschuhläufer
 
Last edited:

jsfjr

New member
ja fy fan, jag håller med dig, det enda dom gör är att klaga på däckmönstret eller dåligt sträckt kedja, inte hejar dom jävlarna heller, inte nog med det, dom tror dom är bättre än jag och har finare båge, nä, jag stannar där mina lastbilskompisar stannar

ADAC Schlittschuhläufer

Kör inte i alppassen! Där uppe är det bara kallt och ibland är finns det snö. Det kan du uppleva i Sverige på vintern:cool:
 

Marie

Banned
Kör inte i alppassen! Där uppe är det bara kallt och ibland är finns det snö. Det kan du uppleva i Sverige på vintern:cool:

Jag kan egentligen bara hålla med dig.

Råkade första veckan i September 2007 på väg ner till Kärnten ut för snöyra uppe i Katschbergpaß. Det var lätt att hålla sig för skratt och svårt nog att hålla tungan rätt i mun när man skulle nedför på sydsidan. 21% utförslutning, tre tum nysnö på asfalten, fullastad BMW K100RS och vanliga landsvägsdäck gjorde att det tog en bra stund innan pulsen kommit ned i normala värden efteråt.
Jag har varje gång som jag senare passerat sträckan grunnat på hur fanken jag bar mig åt för att ta mig ner, men ner kom jag och det utan att vurpa.
 
Top