Hampe
Skriver massor!
Tänkte slå ett slag för ett lite speciellt arrangemang nere i Alperna under 2015.
www.alpenmarathon.com
"Alpenmarathon" arrangeras för andra gången, och redan förra årets pilotkörning blev en braksuccé.
Baserat på förhandsanmälningar så är det övertecknat med råge redan nu, men det brukar vara betalningsingång som är det som gäller. Chansen till föranmälan stängs i vart fall 30/11 2014.
Har man erfarenhet från körning i Alperna och gillar gargantuanska utmaningar där "för mycket inte är nog" så kanske detta kan vara något?
Första startgrupp ut 06:00, absolut cut-off 24:00 samma kväll.
Tre avståndsklasser finns att välja bland: 500 km, 750 km och 900 km.
Sträckorna är uträknade med kortaste avstånd mellan 6 olika, obligatoriska passagekontroller som skall passas och passeras.
För 90-milaklassen håller det alltså inte att ligga och sega, sniffa blommor eller titta på alltför många utsikter. (Sceneries, what sceneries...?)
Det är körning som gäller. Att räkna ut det behövliga snittet för 90 mil på 18 timmar är enkelt. Att verkligen köra det lite tuffare, däremot...
Men, att gasa satan lönar sig föga! De olika passagekontrollerna öppnar sina tidsfönster baserat på laglig hastighet, och stå och vänta på öppning är ju inte snyggt.
Men, det finns ju alltid alternativa vägar till varje kontroll, parallella alternativ och fler bergpass att diska av innan fönstret stänger igen...
För 750 km och 500 km är självklart kraven på rulle lite lägre, men man bör absolut ha bergsvana sedan tidigare.
Man deltar individuellt eller i grupp, man kan anmäla lag om man vill - och det är lika stora delar lek och allvar.
Det fodras förutom körning en hel del planering innan start - när passagekontrollerna tillkännagivits. Det krävs att alternativa vägval är förberedda; både omvägar och bail-outs. Det måste vara tankeaktivitet, självkännedom och självdisciplin.
Tänk en blandning av gammal OT-tävling parat med regularitet. På landsväg. I bergen. Med den cykel du själv känner dig bekväm på.
Alla trafikregler och -krav gäller som vanligt, fartkamerorna står i läge "på" - och det hela är absolut inget race.
Det koras ingen vinnare; det är sannerligen utmaning nog att fullfölja.
Intressant? Jag tycker det!
Jag gillar dessa utmaningar och tävlingar där man kan köra fram på sin egna vardagshoj, delta och ha roligt under några dagar, själv välja mellan nöjeskörning eller äkta blodsmak i munnen - och sedan tuffa hem igen som "finsher". Minst...
Detta är inte en Ironbuttkörning, även om IBA Tyskland skickar ett stort lag att delta. Den som står bakom "Alpenmarathon" är en tysk event- och researrangör: www.die-kurvenkratzer.com och priset är ytterst facilt: EUR 49.- för själva arrangemanget inklusive alla bompengar längs "idealspåret".
Sedan kommer så klart kostnad för boende och gemensam bankett etc för dom som vill vara med på det, men det brukar vara vettigt nedförhandlat det med. För oss här uppe tillkommer färja och resa - men ändå: en hiskelig massa bergskörning för pengarna, i lag med likasinnade.
Sugen att delta, eller blir jag enda svensken...?
Hampe
www.alpenmarathon.com
"Alpenmarathon" arrangeras för andra gången, och redan förra årets pilotkörning blev en braksuccé.
Baserat på förhandsanmälningar så är det övertecknat med råge redan nu, men det brukar vara betalningsingång som är det som gäller. Chansen till föranmälan stängs i vart fall 30/11 2014.
Har man erfarenhet från körning i Alperna och gillar gargantuanska utmaningar där "för mycket inte är nog" så kanske detta kan vara något?
Första startgrupp ut 06:00, absolut cut-off 24:00 samma kväll.
Tre avståndsklasser finns att välja bland: 500 km, 750 km och 900 km.
Sträckorna är uträknade med kortaste avstånd mellan 6 olika, obligatoriska passagekontroller som skall passas och passeras.
För 90-milaklassen håller det alltså inte att ligga och sega, sniffa blommor eller titta på alltför många utsikter. (Sceneries, what sceneries...?)
Det är körning som gäller. Att räkna ut det behövliga snittet för 90 mil på 18 timmar är enkelt. Att verkligen köra det lite tuffare, däremot...
Men, att gasa satan lönar sig föga! De olika passagekontrollerna öppnar sina tidsfönster baserat på laglig hastighet, och stå och vänta på öppning är ju inte snyggt.
Men, det finns ju alltid alternativa vägar till varje kontroll, parallella alternativ och fler bergpass att diska av innan fönstret stänger igen...
För 750 km och 500 km är självklart kraven på rulle lite lägre, men man bör absolut ha bergsvana sedan tidigare.
Man deltar individuellt eller i grupp, man kan anmäla lag om man vill - och det är lika stora delar lek och allvar.
Det fodras förutom körning en hel del planering innan start - när passagekontrollerna tillkännagivits. Det krävs att alternativa vägval är förberedda; både omvägar och bail-outs. Det måste vara tankeaktivitet, självkännedom och självdisciplin.
Tänk en blandning av gammal OT-tävling parat med regularitet. På landsväg. I bergen. Med den cykel du själv känner dig bekväm på.
Alla trafikregler och -krav gäller som vanligt, fartkamerorna står i läge "på" - och det hela är absolut inget race.
Det koras ingen vinnare; det är sannerligen utmaning nog att fullfölja.
Intressant? Jag tycker det!
Jag gillar dessa utmaningar och tävlingar där man kan köra fram på sin egna vardagshoj, delta och ha roligt under några dagar, själv välja mellan nöjeskörning eller äkta blodsmak i munnen - och sedan tuffa hem igen som "finsher". Minst...
Detta är inte en Ironbuttkörning, även om IBA Tyskland skickar ett stort lag att delta. Den som står bakom "Alpenmarathon" är en tysk event- och researrangör: www.die-kurvenkratzer.com och priset är ytterst facilt: EUR 49.- för själva arrangemanget inklusive alla bompengar längs "idealspåret".
Sedan kommer så klart kostnad för boende och gemensam bankett etc för dom som vill vara med på det, men det brukar vara vettigt nedförhandlat det med. För oss här uppe tillkommer färja och resa - men ändå: en hiskelig massa bergskörning för pengarna, i lag med likasinnade.
Sugen att delta, eller blir jag enda svensken...?
Hampe
Last edited: