Alpbus 2008

HMR

New member
Så var då äntligen bokningen igång till Alpbus 2008.

Har du frågor eller synpunkter så e-posta mig på adressen som finns i dokumentet ovan. Du kan oxå fråga eller kommentera i denna tråden!
 
Last edited:

MCpassion

New member
Så var då äntligen bokningen igång till Alpbus 2008.

Har du frågor eller synpunkter så e-posta mig på adressen som finns i dokumentet ovan. Du kan oxå fråga eller kommentera i denna tråden!

Hej!
Jag är verkligen lockad av att följa med! Hur dags brukar ni starta på morgonen o när brukar ni vara framme på kvällen? Gissar att det handlar om ca 10 tim/dag varav 8 tim i sadeln -eller?
 

HMR

New member
Hur dags brukar ni starta på morgonen o när brukar ni vara framme på kvällen? Gissar att det handlar om ca 10 tim/dag varav 8 tim i sadeln -eller?
Vi brukar rulla iväg före kl 9:00. Det finns alternativa, olika långa, rutter vissa dagar och det förekommer att grupper drar iväg strax efter 8:00.

Målet är under 10 timmar/dag inkl raster men en del grupper tar mer tid på sig. Hittar för många spännande avstickare, får maskinproblem, kör vilse, mm. Kravet är att man kommer till middagen kl 20:00. Inte alla lyckas och då missar dom de första rätterna. Konstig nog verkar folk vara lika lyckliga för det! :p

292b.jpg
 

MCpassion

New member
Vi brukar rulla iväg före kl 9:00. Det finns alternativa, olika långa, rutter vissa dagar och det förekommer att grupper drar iväg strax efter 8:00.

Målet är under 10 timmar/dag inkl raster men en del grupper tar mer tid på sig. Hittar för många spännande avstickare, får maskinproblem, kör vilse, mm. Kravet är att man kommer till middagen kl 20:00. Inte alla lyckas och då missar dom de första rätterna. Konstig nog verkar folk vara lika lyckliga för det! :p

292b.jpg

OK det låter ju helt OK! Hur många platser finns det kvar?
 

Motorrad

New member
Tempo?

Hur brukar tempot vara på dessa turer? Efterhålls hastighetsgränserna eller det är kör-så-snabbt-du-kan-utan-att-börja-göra-misstag.

Om man följer med en guide, blir det korta stopp för eventuella "vykortsbilder"? Finns det olika tempogrupper som t.ex långsam, medel, snabb?
 

HMR

New member
Hur brukar tempot vara på dessa turer? Efterhålls hastighetsgränserna eller det är kör-så-snabbt-du-kan-utan-att-börja-göra-misstag.
Om du tar en titt på videon så framgår tempot rätt väl. Det handlar om långa dagsetapper så man måste hålla ångan uppe. Men inget dårtempo. Vi har varit väldigt förskonade från olyckor vilket antyder skickliga förare. Dvs förare som vet var dom har sin gräns och håller sig under den. Det kan gå rätt så rejält undan i de allra kurvigaste partierna - utan att man därför överskrider några formella hastighetsgränser. Höga hastigheter är det sällan frågan om. I byarna kör vi gärna långt under gränsen. Bra tillfälle att samla ihop klungan.

Det handlar mer om att hålla bra snittfart under lång tid än att köra speciellt fort. Även om det kan vara frestande att dra på ut ur hårnålarna!

Om man följer med en guide, blir det korta stopp för eventuella "vykortsbilder"? Finns det olika tempogrupper som t.ex långsam, medel, snabb?
Klart att det blir en hel del stopp. T ex stannar vi i alla pass samt för fika & lunch. Blir nog 10-15 stopp per dag. Men dom måste hållas korta om vi skall hinna de längsta dagsetapperna. Ta vykort ja, besöka museer nej.

För varje dag så finns 2-3 ruttalternativ. Längderna varierar runt 290-450 km. Några alternativ innehåller grusvägar. Dom som vill ta det lite lugnare väljer en kortare dagsetapp. Jag går igenom alternativen inför varje dag så att folk kan samla sig ihop sig i likasinnade grupper. Gärna ganska små grupper om 2-5 ekipage. Har bara någon i gruppen en GPS så behövs ingen guide. Det blir kanske så att den ena guiden tar gänget som skall köra högst & längst medan den andra kanske tar en grupp med dom som inte har tidigare Alp-vana.

Under dom fem Alpbus vi hittills kört så har det oftast funnits både glida-lugnt-och-fika-i-solen-halva-dan grupper och den-som-hinner-med-flest-pass-vinner grupper.
 

Motorrad

New member
Hur många platser är det kvar i dags datum?

Ringde SMC igår, lotsades mellan folk och väntade på svar men ingen kunde svara.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tyvärr kan jag inte hur många platser som är på resan - men, det är en bra del anmäldingar - så jag vill rekomendera dig att anmälda dig snabbt...
 

HMR

New member
Så var det äntligen dags att ge sig av. Så här ser väderprognosen ut:

bolzano.jpg


Vi lär nog inte frysa..... :)
 

HMR

New member
OBS OBS - Fick ett återbud p g a sjukdom. Någon som vill åka Alpbus för halva priset? Start i Malmö i morgon söndag kl 09:30. Ring 0705-861296.
 

Motorrad

New member
Tack för allt

Ni som funderat på en tur ner till Alperna kan jag definitivt rekommendera denna resa. Även med sporthojar och skinnställ i 30-35 graders värme i dalgångarna.

HMR gör ett toppenjobb med planeringen och hittar vägar som leder till riktigt fina platser och underhållande körning. Han är även en god berättare och det var ett nöje att få vara med honom i hans körgrupp.

Maten som ingick på hotellen var mycket fin med god kvalitet. Vi njöt allihopa. Rummen höll också god standard.

Ni som kan tycka att fyra dagar låter för lite där nere kan jag säga att det tyckte jag med innan jag reste ner. Väl nere kändes det lagom med fyra dagar eftersom man hann med mycket, både i upplevelse och körtid. Totalt körde jag 208 mil till och från Helsingborg.

Jag kan definitivt tänka mig en sådan här resa nästa år också.
 

OsiS

New member
Hej på er!
Snabb som vanligt ;), men måste bara tacka för resan i somras! Strålande organiserat/vägar/sällskap/väder även om jag gärna skulle skippat den där kostigen, eller hur HMR?

Om någon önskar har jag ett antal bilder från min 3,2mpix mobil, hör av er på min e-mail från anmälningslistan eller lämna ett svar här!

Jag kommer definitivt ta en tur till alperna 2009!

/Oskar
 
Top