Allvädersställ

M

magne

Guest
Hej alla åkare

Är återfallare och har fått veta att det är allvädersställ som gäller nu förtiden. Finns det någon som har tips på bra och fungerande ställ. Har kollat in Flying Eagle från Läderlappen i Stockholm. Är det bra grejer eller skall jag sökan annat märke.

Tips på märke och återförsäljare tas emot med glädje.

Äntligen får jag återfalla efter 17 år i bil! :D

Håkan L

New member
Hallo
Här kommer ett tips från annan återfallare.

Jag åker nu med Halvarssons/Lindstrands allvädersställ. Trivs bra med det. Finns olika modeller att välja på. Mitt ställ har ett urtagbart "regnfoder" vilket är skönt i varma sommardagar. Fodret är lätt och smidigt att ha med sig i packningen på lite längre resor.

För heldagsregn rekommenderar jag ett regnställ som du drar på dig utanpå allvädersstället. Annars räcker regnfodret bra till.
Se bifogad länk från Lelles mc-katalog.
http://www.lellesmc.se/lelles/katalogservice/pdf/klader07/registerklader.pdf

http://www.lellesmc.se/lelles/index1.html

ps. När det gäller att stå emot nötning, t ex åka kana på asfalt, så är ett skinnställ det bästa du kan ha på dig trots allt. Men det visste du väl redan.

H-ar
Håkan

Last edited:

bedbrännaren

New member
Allväderställ

Hej Magne,

Som SMC medlem kan det vara värt att besöka CAFD Motorcycle Armours hemsida. Du hittar deras länk via SMC´s centrala rabatter.

Hepp

MiniSumo

New member
Köpte ett Flying Eagles allvädersställ att ha över skinnstället i sommras/höstas (det regnar ju in Götaland i bland...). Skydden som satt i var inget vidare. Platta oformliga saker. Jag slängde ut dem och förlitade mig på skydden i skinnstället.

Ok kvalitet för en ok peng, men inte Lindstrands och Halvarssonkvalitet.

Köp Flying Eaglesstället och lägg regäla pengar på ett underskydd i mesh med inbyggt ryggskydd, armbågsskydd och skydd för axlarna (finns för ca 1500.)
/Tjo

Kjell

New member
Välkommen Mange

Efter att ha åkt i olika billiga allväderställ och blivit blöt,har nu svindyrt RUKKA ställ och hållit mig torr efter bl.a. en tur på 40 mil i regn. Låter som reklam men det är sant Man får vad man betalar för

/ Kjell

Bengt Allevad

New member
Om du är ute efter ett ställ som står emot väta bör du titta på textilställ som har Goretex-membranet invävt i cordura väven. Membranet skall altså ligga så långt ut som möjligt. Då fungerar det någorlunda bra och blir inte blytungt och kallt när det regnar
Nackedelen är priset, som ligger mellan 12-16000:- för ett sådant ställ.

Min sambo har ett BMW-ställ i det utförandet och det är det första av många ställ vi haft, som faktiskt fungerar. Kostar ca.13000:-.

Räkna däremot med att ett textilställ aldrig håller mer än en gång vid en vurpa. Jag har hittills inte sett något textilställ, som inte rivits sönder precis in till huden vid en marksyning. Det har förvisso gjort sitt jobb men mariginalerna känns väldigt små.

Däremot om man vill åka torr och så säkert som möjligt gäller skinn med regnställ. Regnställen som finns nu märks knappt att man har på sig. Går ej att jämföra med ett för 20 år sedan.

Själv kör jag i skinn och har ett regnställ med Gore-tex membran och får på så sätt vattentätningen så lång ut som möjligt.

Nästa fråga är skydden.
Jag anser att åker man i textilställ måste man ta bort ställets skydd och ersätta med sk. Safety-West och Safety-Pants.
Ordinarie skydd i ett textilställ "sitter sällan på rätt ställe när de som bäst behövs".

Last edited:

crv

New member
Välkommen tillbaka Magne :D

Läs och ta till dig dessa kloka råd från Bengt Allevad.

Passa även på att utföra dina inköp nu när dom flesta MC tillbehörsaffärer har vinterpriser, eller passa på med mässerbjudande dessa dagar.

/Johan T

Hej
Jag kör med Mcpoolens eget märke (www.mcpoolen.se) .En tur från Funäsdalen till Gävle i spöregn höll det för iaf.Har som tur är aldrig behövt använda skyddsfunktionen och hoppas slippa det även i fortsättningen.
Fredrik