Allvädersställ

skogsdal

New member
Jag köpte ett fabriksnytt allvädersställ av fabrikat Flying Eagel.
I deras reklam heter det att det har ett membran som andas och håller mig torr.
I dag när jag åkte kom det en kraftig regnskur. Nästan direkt så blev jag genomvåt, både på armar, mage, ben och rumpa.
Ska det verkligen vara så? Någon som har erfarenhet av dessa ställ?
 

swischmc

New member
Min erfarenhet av hojkläder generellt sett är att inget håller dig torr när det regnar ordentligt. Jag kör med regnkläder utanpå när vädret kräver det. Fast efter 45 mil i ösregn blir man ändå blöt, vattnet tränger in vid ärmslut och runt halsen. Något jag provade förra helgen. *suck*
 

skogsdal

New member
Men nu blev jag genomvåt efter 5 minuter i ösregn. som jag skrev, mage, armar, lår o gren.
Inte 45 mil i regn
 

Bänkad o Klar

New member
Men nu blev jag genomvåt efter 5 minuter i ösregn. som jag skrev, mage, armar, lår o gren.
Inte 45 mil i regn

Ett allvädersställ ska kunna klara av lite regn, åtminstone under en kortare tid. Dock är det skillnad på allvädersställen (en del håller dig torr riktigt länge) så det är viktigt när man köper ett ställ att kolla vilka egenskaper hojkläderna egentligen har.
Du nämner "membran som andas och håller mig torr", det tolkar jag som att dina kläder "andas ut" fukten som din kroppsvärme bildar men det har inget med regnskyddet att göra. Tycker ändå att titeln "allväderskläder" passar dåligt in på dina nyförvärvad hojkläder, de borde inte blivit genomblöta efter så kort tid.
Hälsningar
Jojje
 
Last edited:

mule

New member
När det gäller sk. allvädersställ så får man oftast vad man betalar för. d.v.s det som är billigt är inte alltid så bra. Har åkt med allvädersställ med Gore Tex membran i 15 år nu och ALDRIG blivit våt. Då har jag förstås satsat på ett bra ställ av känt märke. Att man sen kan bli lite blöt vid t.ex halsen har ju inte med tätheten hos stället att göra. Åkte t.ex från Kiel till Cochem i Moseldalen i oktober förra året. Det regnade oavbrutet hela vägen men jag var torr vid framkomsten. :D
 

Grängesdanne

New member
Men nu blev jag genomvåt efter 5 minuter i ösregn. som jag skrev, mage, armar, lår o gren.
Inte 45 mil i regn

Inte bra. åk dit du har köpt det och kräv ett nytt.
Jag har kört med lite olika ställ genom åren med lite blandade resultat, men ALLA har varit täta de första åren.
Så dit och klaga...
 

skogsdal

New member
Det med hoj och då även hojkläder är nytt för mig.
Däremot är jag erfaren friluftsmänniska med mycket skogs och fjällvandringar. Där vet jag vilken utrustning jag ska ha. tex så vet jag att mitt NorthFace ställ verkligen håller mig torr på en dags fjällvandring i ösregn.
Trodde faktiskt att de flesta fabrikaten av MC kläder höll bra klass. Tydligen så hade jag fel. I morgon så kommer jag att kontakta butiken, så får vi se vad de säger. Men när de skriver att man ska vara torr så anser jag att så bör vara fallet.
Tänker man på kostnaden så blir ett sån här ställ plus ett regnställ lika dyrst som ett riktigt Goretex.
Är det ingen av er som testat Flying Eagel?

Jag meddelar i morgon resultatet.
 

Jonas62

New member
Jag köpte ett nytt allvädersställ, för ett par veckor sedan hos Handelsboden, och hamnade direkt i ett skyfall. Jag körde omkring i en timma i hällande regn och var snustorr när jag kom hem. Så byt ditt ställ bums.
 

skogsdal

New member
Jag köpte ett nytt allvädersställ, för ett par veckor sedan hos Handelsboden, och hamnade direkt i ett skyfall. Jag körde omkring i en timma i hällande regn och var snustorr när jag kom hem. Så byt ditt ställ bums.
Ska bli, ett problem är att jag nu tappat förtroendet för det här fabrikatet. Hoppas de ger mig pengarna tillbaka.
 

skogsdal

New member
Utbytt

Jag fick stället utbytt utan diskussioner.
Ett stort tack till den trevliga och vänliga personalen i butiken. Tjejen som hjälpte mig hitta ett nytt ingav stort förtroende.
Så den butiken kan man handla mera i.
 

puttepj

New member
När jag köpte allväderställ i höstas gjorde jag det lite 'in blanco' eftersom jag inte hade full koll på vad man bör ha, vilka märken som gäller och vad det skall kosta.

Handlade ett allväderställ, Bullfighter Condura, till utförsäljningspris hos EV Sport & Reklam (säljer Bullfigther i Sthlm) och var nog lite orolig för att uttrycket 'du får vad du betalar för' skulle gälla eftersom jag betalade under 2K för både jacka och byxor.

Delvis fungerade stället bra när jag åkte tidigt i våras och de löstagbara fodren satt inte i vägen, delvis har jag lyckats pricka in några rejäla regnväder av den digniteten att det knappt gått att köra över huvud taget, men varit torr inunder så ur den synpunkten rekommenderar jag gärna Bullfighters allvädersställ.
Det inbyggda ryggskyddet i jackan anser jag lämnar en del att önska och jag kör med ett riktigt under jackan istället, men det hör iofs till en annan tråd.

/putte
 

Catherine

New member
Jag fick stället utbytt utan diskussioner.
Ett stort tack till den trevliga och vänliga personalen i butiken. Tjejen som hjälpte mig hitta ett nytt ingav stort förtroende.
Så den butiken kan man handla mera i.

Så oväntat... och så trevligt! Kul att det löste sig för dig!
 

pär E

New member
Gore Tex

Köpte ett Rukka för ett par år sen för att jag tröttnat på att stanna och kränga av och på regnstället hela tiden. Blev aldrig blöt i det, men tröttnade på att jag tyckte det tappade passformen och att skydden aldrig satt där de skulle. Dessutom upplevde jag det som varmare än läder... Tillbaka i läderställ...
 

DearHunter

New member
Min erfarenhet av RUKKA är precis tvärtom. Passar alldeles utmärkt och sitter som en ''handske''. RUKKA har ju olika modeller.

Det är oerhört viktigt att prova stället. Sätt dig på cykeln och testa.
I många butiker så står det ofta en mc. Försök hitta din körställning.
Perfekt om man vill prova ut olika fabrikat och storlekar. Låt det ta lite tid.

/Tjipp!
 
Top