Allt fler dör i korsningsolyckor

Hampe

Skriver massor!
Mest ökar antalet omkomna vid olyckor i korsningar. Bara hittills i år har elva personer dött i korsningsolyckor. Det är lika många som årligen omkommit i sådana olyckor de senaste sex åren.

Det är främst bland äldre som dessa olyckor sker, enligt Transportstyrelsen.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/fler-dör-i-korsningsolyckor-1.1177464


Allt fler kör ut i korsningar utan att se sig för, samtidigt som allt färre verkligen fattar vad dom ser.

Observera att statistiken ovan avser trafiken i stort, bilister and all.

Medveten hänsynslöshet?
Hänsynslöst ointresse?

För oss oskyddade trafikanter kvittar det lika: vi kan inte lita på någon i trafiken, och deras anledning att köra ihjäl hos är rätt ointessant, faktiskt. Man kan säga att den ljuder för döda öron...

Vad gör Trafikverket? Fler fartkameror? Mer dödsräcken?






Hampe
 

mbj

New member
Det verkar som om högerregeln är helt bortglömd. Standarden verkar vara att bredaste väg har förtur, därefter de som inte skall svänga.
Vi som kommer ihåg högerregeln fungerar på hur sjutton vi skall veta vilken väg (mot)trafikanten tänkt sig.

Skyltar har nog ingen tid att titta på nu när facebook och sms är mer intressant.

Det säkraste är att stanna tills det är tomt i korsningen.
 

Ove 60+

Active member
Det verkar som om högerregeln är helt bortglömd. Standarden verkar vara att bredaste väg har förtur, därefter de som inte skall svänga.

:confused: Instämmer! I mitt närområdet finns en korsning, Ugglekorset, där dom som kommer från vänster anser sig ha företräde. Jag påpekade för en yngling att han skulle lämnat företräde när vi båda kom till korsningen. Svar - Jo jag vet men jag kom för fort.... :confused:

Det där med bredaste gatan finns med, men jag tror också att många tycker att dom har företräde om dom ska rakt fram i ett fyrvägskors. Många smällar har det blivit av den anledningen. :rolleyes:
 
En fundering, Trafikverket samt lokala kommuner verkar ha fått dille på att investera i samt sätta upp nya hastighetsskyltar över allt och att växla mellan 30-40-50-60 så man blir helt förvirrad...Om man nu har så mycket pengar för skyltar, kunde man inte skylta med värjningspliktskyltar i alla korsningar? Rita prickade linjer för dom som har väjningsplikt även om högerregeln finns. Som förtydligande liksom :)
 

mbj

New member
Frågan är om det hjälper med mer skyltar. Det finns några fyrvägsstopp där jag bor. De flesta respekterar dessa, men det finns en grupp som inte anser att dessa regler berör dem. Dvs en grupp (förutom vi motorcyklister :) ), anser sig stå över trafikreglerna.

Jag har ett par intressanta exempel:
-Utfarten från Volvo Personvagnar på morgnarna: 3-4 bilar kör mot rött från Sörredsvägen för att de inte har lust att vänta. Sker regelbundet.
-Rondeller: Bilister som kör åt vänster i rondellen för att det är för långt att köra trekvarts varv när man kan köra ett kvarts varv.

Trafiksäkerhet handlar till stor del om förutsägbarhet. När 5-10% av trafikanterna inte alls har lust att vara förutsägbara inom det som är lagstadgat blir det osäkert. Mer trafikpoliser eller mer övervakningskameror kanske hjälper.
Det bästa vore om alla försökte köra tydligt.
Met detta sagt är jag inte ofelbar på något vis. Försöker dock vara oförutsägbar när det bara drabbar mig själv
 

Hampe

Skriver massor!
-Rondeller: Bilister som kör åt vänster i rondellen för att det är för långt att köra trekvarts varv när man kan köra ett kvarts varv.

Va...!? Rondeller som är så kul?
Men okay, det är väl bilister som genar.
Inne på gamla Arendalsområdet finns en lite udda byggd offset-rondell som inte sällan "körs baklänges".



H
 

Hampe

Skriver massor!
En fundering, Trafikverket samt lokala kommuner verkar ha fått dille på att investera i samt sätta upp nya hastighetsskyltar över allt och att växla mellan 30-40-50-60 så man blir helt förvirrad...Om man nu har så mycket pengar för skyltar, kunde man inte skylta med värjningspliktskyltar i alla korsningar? Rita prickade linjer för dom som har väjningsplikt även om högerregeln finns. Som förtydligande liksom :)

Välkommen till forumet med detta ditt förstainlägg!


Det var nog kanske den jag tänkte på :)

Skickat från min D6603 via Tapatalk


Ha, small world isf.
Kolla vid tillfälle, när du kör Hamneviksvägen från Johnson över Volvos egen bro ner till Arendal.
Denna uppenbara rondell är inte korrekt skyltad från det hållet - och genast tar folk chansen att gena.

https://www.google.se/maps/@57.7063...4!1sdmDl0rXv6uOb9dpn11WsTg!2e0!7i13312!8i6656


Goes to say att utan skyltning och utan övervakning så släpper både fernissa och polityr ganska snart, och vi beter oss som vildar i trafiken.


Hampe
 

mbj

New member
Det var högst densamma. :)
Jag har inte tänkt på skyltningen, men enligt google maps får man ju en fingervisning om hur väghållaren har tänkt sig att man skall köra från linjeringen i vägen.
Är numera stationerad i Sörredsområdet, så jag passerar inte nämnda rondell lika ofta. Men jag har sett samma beteende vid andra rondeller.
 
Top