Allroad hjälmar.

Nicxter

New member
Hej på er.
Jag tänkte att någon kanske kunde komma med tips och/eller idéer om vettiga "allroad" hjälmar.
Fram till dags datum (med bort räknad tokvinter här i norr) så har jag kört med integral hjälm från Shoei.
Nu är jag på gång att handla ny hjälm inför vårsäsongen och har kollat en del på off/allroad hjälmar.

Marushin X-Moto och Arai Tour-X 2 är de jag funderat mest på. Är det någon som har testat dessa seriöst eller kanske rent av kör med dom?

En stor fundering är hur mycket vindbrus man måste stå ut med på grund av skärmen? Nu kör jag med den höga rutan på min Transalp modell 2008, som plockar bort ganska mycket vind, men ändå inte helt..

Mestadels blir det landsvägskörning och lite lek på grus då och då. Funderar dock på en lättare semester i sommar.. *försöker tänka bort all snö*

Tack för svar.
 

HerrJonsson

New member
Jag kör med BMWs Endurohjälm och är mycket, mycket nöjd. Tyst och passar (i alla fall mitt huvud) perfekt.
Inte gratis, men kostar det så smakar det.
Det är inga blaffiga BMW loggor eller liknande så du behöver inte vara orolig över att ha fel märke på huvudet.
 

Leif H..oj

New member
Marushin X-Moto köpte jag i maj 2008. Har kört med den i 150 mil.

Första gången jag köpt hjälm via webben, utan att ha provat innan. Priset var helt avgörande för att köpa just den.

Min erfarenhet: Rätt storlek men efter 1½ timme på huvudet gör det ont framme i pannan av att hjälmens inredning trycker där. Den är ganska tyst och skön inuti med nedfällt visir. Med solskärmen på blir det ett högt vindmotstånd och brus när man kör på stora vägar och med gaspådrag. Absolut inget för långturer med hög fart. Då är det helintegral som gäller. Spännet havererade i höstas. Bara jag kan ta mig tid så blir det reklamation. Hade hellre velat haft D-ring som spänne.

För att köra grussprätt och gokartbana t.ex. så är Marushin alldeles utmärkt, men prova först att den verkligen sitter skönt på ditt eget huvud.

Du får gärna låna min hjälm och prova hur den är. Storlek M. Det är alltid lite surt att behöva tänka...."skulle ha köpt den andra istället".
 

Nicxter

New member
Du får gärna låna min hjälm och prova hur den är. Storlek M. Det är alltid lite surt att behöva tänka...."skulle ha köpt den andra istället".

Tack Leif.. men jag är rädd att storlek M blir aningen för liten. Jag får nog ta en sväng o kika/testa/höra mig för.
Var är våren???
 
Top