Alkoholpåverkade motorcyklister?

challe

Member
Det är ju inte helt ovanligt med alkoholpåverkade olycksförare bland bilisterna. Hur ligger det till hos motorcyklisterna? Att köra full är kanske inte helt lätt - i varje fall på tvåhjulig MC, men med mindre men ändå olagligt hög promillehalt kanske. Finns det någon statistik?

Hampe

Skriver massor!
Usch ja, det finns hemsk statistik kring detta:

Körning i påverkat tillstånd: Antalet MC-förare som är både berusade av alkohol och droger när man omkommer ökar stadigt. Gruppens andel är 26% av alla omkomna 2005-2010.

N.B! Nu snackar vi bara om sådana som trillar av pinn när dom åker hoj - verkligen rent fysiskt kör sig själva i småbitar.
Mörkertalet? Ingen aning. För en gångs skull är jag faktiskt rent mörkrädd där...

Riktigt intressant blir det när man korsrelaterar med en annan grupp olycksfåglar:

Olovlig körning: MC-föraren har inget körkort. De äger sällan motorcykeln de kör ihjäl sig på. Hojen är ofta oregistrerad, avställd och oförsäkrad. En femtedel av förarna i denna grupp hade inte heller hjälm. 60% var berusade och/eller påverkade av droger. Gruppens andel är 25% av alla omkomna MC-förare 2005-2010.

Hoppsan! 60% av dom som kör ihjäl sig utan att vara utbildade på MC, eller redan fått sitt körkort återkallat av en eller annan anledning var antingen packade eller höga. Eller båda...

Detta var mycket av årets snackis i vissa kretsar - att SMC hade mage att påpeka att "Extremt beteende" har en alldeles för stor del i olyckstalen som presenteras, och att det är en liten klick som förstör för den stora massan.

Hela pressreleasen här: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Extrema-beteenden-maste-stoppas/

På ett personligt plan vill jag dock vända mig mot din rubrik, challe:
"Motorcyklist" är för mig ett honnörsord!

En "motorcyklist" vet vad han håller på med, har utbildning och behörighet för det fordon han framför - och hittar sina thrills i själva körningen.

Därav följer att jag anser att antalet "alkoholpåverkade motorcyklister" är förhållandevis litet, men det går inte att blunda för att en hiskelig massa av de som kör ihjäl sig på två hjul är både packade och stenade.

...men några motorcyklister är dom fan inte!

Hampe

Petra

Super Moderator
Längst ner på sidan med pressmeddelandet som Hampe länkar till finns en länk till http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/ där finns en hel del statistik.
Även här http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/ finns en hel del statistik. Under rubriken "Olyckor"" hittar du bland annat Trafikverkets presentation av djupstudier av dödsolyckor på MC och moped 2009-2011.

Hampe

Jag håller med dig Hampe, men de kör motorcykel... tyvärr.

Så här sista dagen på året hoppas jag på ett nytt bättre år i många avseenden, inte minst när det gäller beteenden i trafiken och olyckor på mc.
Vi kanske kan bidra genom att låsa våra hojarna ännu bättre, våga ifrågasätta andras beteenden osv.

Ta hand om er! :angel:

Lenchris

New member
Hampe,

Suverän tolkning av ordet motorcyklist! :very_drunk:Kan vi inte lägga in ytterligare parametrar? Så att ingen som kör tvåhjuling och gör fel i trafiken är motorcyklist. Fortkörare är inte motorcyklister. De som krockar är inte motorcyklister (om det inte är någon annans fel). De som bullrar är inte motorcyklister. Då blir ju statistiken mycket bättre! :) Fast det kanske inte blir så många kvar.:tummenupp

Hampe

Skriver massor!
Man kan lägga in hur mycket som helst i begreppet "motorcyklist", problemet är just att man tappar så många på vägen ju mer man strösslar tårtan...

Jag blir förbannad när man läser i tidningen att en "motorcyklist" gjort än det ena och än det andra. När man sen går på djupet med det inträffade så visar det sig att det handlar om ett körkortslöst fyllo på en stulen hoj...

Om en sådan är "motorcyklist" så vete tusan om jag vill vara det samma.
Jag skulle vilja återladda begreppet "motorcyklist" med en del värderingar som skapar en skillnad mot sådana som "åker hoj" (i bästa fall) eller dom bara råkar befinna sig på en tvåhjuling när dom checkar ut.

Grundläggande måste ändå vara att man har körkortsbehörighet för det fordon man framför, eller hur?
Jag tycker inte att man skall kunna kalla sig "motorcyklist" med bara ett *B*** i körkortet oavsett vad man kör.
...och tycker man inte att det är spännande nog att köra motorcykel utan man anser att man måste droga sig först så platsar man ärligt talat inte platsar på podiet märkt "motorcyklist". Nästan lika underligt beteende som att käka betablockerare för att ens våga köra hoj. Är det inte kul nog att köra hoj i sig så skall man låta bli.

Sedan det andra som du listar - det ligger faktiskt mycket i vad du säger: i mina ögon är en "motorcyklist" någon som vet varför han kör hoj, är angelägen om att få fortsätta göra det och är lika angelägen att inte förstöra andras möjlighet att göra det. Varken du som juridiskt kunnig eller jag som lekman tror att det är möjligt eller ens önskvärt med absolut bokstavstrogen lagefterlevnad i varje givet ögonblick.

Men du har rätt i ditt resonemang - de som bullrar oacceptabelt mycket stör andra och förstör för oss alla.
Den som tvivlar kan googla frasen "hatar motorcyklar" och sedan sätta sig ner och fundera ett tag.

Jag tänker inte peka finger åt de hastigheter andra väljer att färdas i, men visst kan vi enas om att det finns mer eller mindre olämpliga ställen att välja om man vill riskera sitt körkort och kanske som konsekvens även sitt liv?
Som till exempel någonstans där man minimerar risken att blanda in andra människors liv i sina egna misstag...

Jag vet att jag är lite larvig när jag på något sätt vill koppla 'motorcyklist' till det urgamla och nu bortglömda ordet "vägmannaskap". Googlar jag det så får jag tre träffar:
i ett masturbationsmagasin för bilentusiaster, jag själv tidigare på detta forum och en bloggares jämförelse mellan "sjömannaskap" och (ett för honom just påhittat ord?) "vägmannaskap". Bloggarens ingång till ämnet är extra intressant:

På vägen hör man ibland Harley Davidson hojjar med en megafon till avgasrör, vad är det? Dåligt vägmannaskap?

Oops! *rodnar*

Jag har under hela mitt aktiva liv närmat mig motorcykeln med respekt. Jag vet vad den kan göra med mig, men jag vet också vad vi kan åstadkomma tillsammans. Kraften i det sista är så mycket större än risken i det första, därför kör jag motorcykel.

För mig som väljer att ställa hojen om jag har huvudvärk eller en infektion i kroppen är det absolut obegripligt hur någon kan sätta sig berusad eller påverkad på en motorcykel. I mina ögon har denna individ aldrig kommit i kontakt med motorcykelns innersta väsen, och förtjänar därför inte epitetet "motorcyklist".

Flummigt? Abstrakt? Självförhärligande? Jag kan ge er rätt på alla tre punkterna om det för diskussionen vidare.
...men kan vi enas om att ordet "bilism" som nuförtiden är reducerat till människors förflyttning per bil - och skadeverkningarna därav, så erbjuder det sällan använda ordet "motorcyklism" väldigt mycket fler lager av värden och värderingar. Kanske måste man först analysera "motorcyklismen" för att veta vad man skall ladda ordet "motorcyklist" med.

Jag tror vi skulle må bra av att höja statusen på vem som är "motorcyklist" eller inte. Men, det får bli ett annat år...

Hampe

challe

Member
På ett personligt plan vill jag dock vända mig mot din rubrik, challe:
"Motorcyklist" är för mig ett honnörsord!

En "motorcyklist" vet vad han håller på med, har utbildning och behörighet för det fordon han framför - och hittar sina thrills i själva körningen.

Därav följer att jag anser att antalet "alkoholpåverkade motorcyklister" är förhållandevis litet, men det går inte att blunda för att en hiskelig massa av de som kör ihjäl sig på två hjul är både packade och stenade.

Okej Hampe! Jag köper din definition av motorcyklist. :tummenupp

Alltså borde tråden har hetat "Framförande av motorcykel i alkoholpåverkat tillstånd" eller något liknande.

Läste någonstans att i USA är det 41 % av omkomna "förare av motorcykel" varit alkoholpåverkade. Som väntat högre än våra "futtiga" 26%. Men med din bättre definition av "motorcyklist" har vi ju faktiskt nått nolltolerans, eller hur?

Tack för statistiken!

challe

Marie

Banned
Nej, vem fan skulle våga sätta sig på en motorcykel (eller bakom bilratten för den delen) i Sverige efter att ha druckit mätbara mängder alkohol?

I Österrike är det ju däremot tämligen riskfritt att ta en Bier. Där har man ju en mera sansad syn på alkoholen. :very_drunk:

Hampe

Skriver massor!
...å ett gott nytt år till dig med Marie - min favoritprovocateuse!
Du är min kapris i pescatorepizzan, min ansjovis i tonfisksåsen, min sardell på schnitzeln - kort sagt: bittermandeln som gör Lübeckermarzipanen värd att bry sig om!

Har du en obstler inom räckhåll så sänk den i nordlig riktning och hälsa gärna Mimmi när du har tillfälle. Vi saknar henne här inne.

Guten rutsch usw.

Hampe

Hampe

Skriver massor!
Men med din bättre definition av "motorcyklist" har vi ju faktiskt nått nolltolerans, eller hur?
Appselut! Om man bara tänker lite politiskt, och sätter ramarna rätt från start så går man obefläckad genom vilken skitstorm som helst. ...och allting som innefattar "noll" är ju såå populärt just nu.

Gott nytt!

Hampe