Aktuella tester av ryggskydd?

adrian_vg

New member
Hej alla!

Kollade runt efter en ny påse för ryggskyddet till mitt nuvarande ca tre år gamla Rukka RVP Airpower-ryggskydd (med grenremmar!), men hittade inget.
Grunnade sen på att ta fram mitt befintliga, knappt använda, Spidi Warrior med integrerad bröstplatta, men insåg efter kort test varför den hamnat längst in i garderoben - den glider upp på ryggen så fort man rör sig (ja, det är rätt storlek), pga avsaknad av grenremmar som håller fast härket på rätt plats...

Snubblade sen av en slump över den länkade artikeln nedan.
https://www.planet-knox.com/2014/06/take-the-knox-again-and-again-choosing-the-right-back-protector/

Man blir ju lite fundersam över detta med tolv månaders livstid på ryggskydd.

Hur ofta byter ni ryggskydd??

Är det förresten inte en skriande brist på aktuella tester på ryggskydd för mc?
Rör sig inte utvecklingen framåti denna bransch?

Vad för alternativ finns egentligen om man absolut vill ha grenremmar på sitt ryggskydd?

Tips och kommentarer på allt ovanstående?

gluffis

Regnmakare
Jag har åkt med Halvarssons mjuka ryggskydd i många år. Brukar byta när kardborren ger upp. Brukade vinna alla tester förr, och den lilla vurpan jag gjorde så tror jag inte att ryggskyddet spelade så stor roll.

Handlar inte bytesgrejjen om att få sälja nytt, precis som hjälmar? Dom är väl totalt obrukbara efter 2 år eller nått om man ska tro säljaren...

Hojkul!

New member
"Tolv månaders livstid"? Ehh... lever man endast 12 månader, eller? ;-)
Jag hade ett UFO ryggskydd som jag använde när jag körde motocross, samt senare även för landsvägskörning.
När utrustningen blev stulen 2011 köpte jag ett nytt likadant
(https://www.google.se/search?q=UFO+...sAQINg&biw=1173&bih=615#imgrc=iEpKLKM3uAvYWM:)
och det använder jag fortfarande. Kör ca. 1000 mil/år.
Det sitter ok, men om/när jag kliver av hojen och går omkring en stund så glider det (såklart) upp över höften...
/H

adrian_vg

New member
Tack för återkopplingarna Gluffis och Hojkul!!

Gluffis:
Halvarsson Track var mitt förstahandsval när jag återföll 2008.
Efter att ha blivit introducerad till Knix och betydligt mer aktiv körning än tidigare, har Track kommit att kännas både tjockt, bulkigt och varmt som f@n. Kardborren runt midjan gav upp redan första säsongen, men fixade det med två tryckknappar från Clas Ohlson. Axelremmarna fick jag aldrig till riktigt, då hela skyddet drogs uppåt när jag dragit åt remmarna så att skyddet satt tajt mot kroppen. Och så det där med att det hela tiden gled upp i nacken, oavsett om man satt på hoj eller stod rakt off-hoj.

Min nuvarande Marushin RS2 Carbon är nu två år gammal. Förutom att inredningen närmast huden antagit en mörkgrå ton, trots regelbundna tvättar, ser resten av hjälmen bra ut.
Min Schuberth C3 jag köpte ca 2010 är lite töjd i inredningen, men inget som inte en hjälmhätta fixar. Inredningen ser i det närmaste ny ut, precis som stoppningen under den. Några repor har den fått, men är i bra skick ändå.

Läste igår att det var viktigare att hålla efter inredningen i hjälmen, dvs hålla den ren. Hudens fetter och sånt bryter ner plasten inuti om man inte tvättar regelbundet.

Hjälmarnas kompositskal, som Schuberths tex, håller i många år. Det är inredningen man får hålla ett öga på.
Gäller äver polykarbonathjälmar ("plasthjälmar").

Hojkul!:
Visst låter tolv månader överdrivet?
Mitt Ufo Scorpion-knockoff från Sharkspeed har jag haft sen ca 2010. Plasten ser fortfarande bra ut, stoppningen också.
Fick dock modda axelbandet med låsbrickor då skruvarna hela tiden lossnade. Vanligt problem enl interwebben tydligen...
Nitade på en grenrem i somras, eftersom denna skyddsjacka också hade tendenser till att glida upp i nacken.

Ufo-skyddet du länkar till ser väldigt bastant ut. Blir det inte för tjockt om skinnstället redan sitter lite småtajt?

Mycket FUD inom skyddsvärlden blir det...

Hojkul!

New member
Ja, 12 månader är ju ingen livstid precis... ;-)

Grenrem verkar vara en lösning på problemet med att ryggskyddet glider uppåt på kroppen, fast kanske inte så skönt. Eller?

Skinnställ? Har aldrig ägt något sådant... Men det blir säkert för trångt om man försöker få på sig ett skinnställ utanpå UFO-skyddet jag använder.

/H

adrian_vg

New member
Första gången jag använde grenremmen på Rukka-skyddet satte jag fast det för tajt så att det skar upp mellan skinkorna. Det gör man inte om.

Tricket är att sätta fast grenremmen så att den är lite slapp, lite gällivarehäng över det hela.
Trots slappet sitter skyddet på plats och man slipper känna bluddret mot baken när man gasar.

Hojkul!

New member
Hehe... skinkdelning alltså :)

En tanke slog mig precis just nu; kan man tänka sig att skapa en slags tryckknappinfästning i ryggskydd och byxa?

/H

HkanB

New member
Dainese Wave separat ryggskydd eller varianten där bröstplatta ingår. Smidigare och mindre varmt än iaf Halvarssons (Jofamas).

Not sent from an I-Thing!