Aktuella bötesbelopp

Hellman

New member
Idag fanns detta klipp från Allt om Motor, "Så mycket kostar trafikbrotten". Värt att dela med sig till er på Forumet:
http://www.alltommotor.se/artiklar/...afikbrott-och-trafikboter-hela-listan-1.13343

Råkar du köra 31 km/h på 30-vägen så kostar det 2000.-. Vart fan tog sunt förnuft vägen?!
Jag respekterar dock 30 och 50-vägar med stort ansvar. Men för övrigt finns det mycket viktigare brott i trafiken att jaga än sketna hastighetsbrott. (Nu menar jag inte 200 på bakhjul på 70-väg!)
 

Cyborg

New member
Råkar du köra 31 km/h på 30-vägen så kostar det 2000.-. Vart fan tog sunt förnuft vägen?!
Jag respekterar dock 30 och 50-vägar med stort ansvar. Men för övrigt finns det mycket viktigare brott i trafiken att jaga än sketna hastighetsbrott. (Nu menar jag inte 200 på bakhjul på 70-väg!)

Jag håller med, har själv åkt fast för att ha kört 81km/h på en 70-sträcka, japp den magiska gränsen för att få 2000 kronor istället för 1500 kr, kändes surt :(
 

evve

=)
Kanske lite utsvävning ämnet nu då men..
Ja man undrar ju lite hur dom ser ur trafikfara och prioriteringssynpunkt och smaskiga böter till det.
Jag ligger i 120 på dubbelfilig väg (bakom ett par lastbilar!!)Dom ligger väl endå en bra bit över hastighetsbegränsningen och för lastbilar?? Men dom haffar mig på mc ?..Jodå böter fick jag och höll även på att få en hundring extra för jag ifrågasatte det hela om det var mer bekvämt att stoppa mig än lastbilarna med svar : - ingen ide att du käftar upp dig!...(ok?)....
Visst jag körde för snabbt,helt riktigt ,men hade inte lastbilarna kunnat göra mera skada med sin tyng o hastighet och borde blivit bötfällda?
(jag tackar o niger för böteslappen på 1200kr som var då)
 

HåkanP

New member
Jag håller med, har själv åkt fast för att ha kört 81km/h på en 70-sträcka, japp den magiska gränsen för att få 2000 kronor istället för 1500 kr, kändes surt :(

Gör trafikböter till dagsböter. Då får vi åtminstone någon slags rättvisa i kännbarheten av straffet.
 

puttepj

New member
Billigast är dock att inte köra för fort :)
Med det inte sagt att jag lever som jag lär, men jag tar nog bötesbeloppet och accepterar det som surt och bortkastat, om det nu skulle hända.

/putte
 

Hellman

New member
Kanske lite utsvävning ämnet nu då men..
Ja man undrar ju lite hur dom ser ur trafikfara och prioriteringssynpunkt och smaskiga böter till det.
Jag ligger i 120 på dubbelfilig väg (bakom ett par lastbilar!!)Dom ligger väl endå en bra bit över hastighetsbegränsningen och för lastbilar?? Men dom haffar mig på mc ?..Jodå böter fick jag och höll även på att få en hundring extra för jag ifrågasatte det hela om det var mer bekvämt att stoppa mig än lastbilarna med svar : - ingen ide att du käftar upp dig!...(ok?)....
Visst jag körde för snabbt,helt riktigt ,men hade inte lastbilarna kunnat göra mera skada med sin tyng o hastighet och borde blivit bötfällda?
(jag tackar o niger för böteslappen på 1200kr som var då)

Det trista är att man läser lite för många historier om MC:ister som "blir tagna ur klungan".
 

Smartswede

New member
Det trista är att man läser lite för många historier om MC:ister som "blir tagna ur klungan".

Tyvärr händer det även åt andra hållet om än lite mer sällan kanske :rolleyes: Fick själv slippa blåsa i en nykterhetskontroll för de ansåg inte sig ha tid att vänta på jag tagit av mig hjälmen. Jag som var glad att för första gången på 15 år bli inviftad i en kontroll och så fick jag inte ens blåsa :(

I övrigt tycker jag mig oxå se att mc-åkare är mycket vanliga att se inplockade vid kontroller. Så även poliser väldigt gärna ska gå fram till mc-åkare etc på mackar för kontrollera hojjarna. Dock aldrig sett de göra likadant på lastbilar eller personbilar. Möjligen de anser vi hojjåkare är tuffa och tål den sortens kontroller medan bilister hade blött i byxorna och sett det som trakasserier :cool:
 

P-O Noren

New member
Tyvärr händer det även åt andra hållet om än lite mer sällan kanske :rolleyes: Fick själv slippa blåsa i en nykterhetskontroll för de ansåg inte sig ha tid att vänta på jag tagit av mig hjälmen. Jag som var glad att för första gången på 15 år bli inviftad i en kontroll och så fick jag inte ens blåsa :(

I övrigt tycker jag mig oxå se att mc-åkare är mycket vanliga att se inplockade vid kontroller. Så även poliser väldigt gärna ska gå fram till mc-åkare etc på mackar för kontrollera hojjarna. Dock aldrig sett de göra likadant på lastbilar eller personbilar. Möjligen de anser vi hojjåkare är tuffa och tål den sortens kontroller medan bilister hade blött i byxorna och sett det som trakasserier :cool:
Själv har jag sett poliser kontrollera lastbilar vid mackar, vilotid osv. t.o.m en vägning av lastbilen en gång. Aldrig blivit kontrollerad själv dock.

Jag förstår inte riktigt problemet, antingen kör man rent och snyggt och har alla papper klara på hojen. Eller så riskerar man böter... ganska enkelt.

Har hört av en person som är polis att det alltid är samma standardsvar när man stoppar folk:
- har ni inget bättre för er, som att jaga våldtäktsmän?
- Jag känner rikspolischefen och jag kommer fixa så du blir av med jobbet. (medelålders män i slips kör ofta den)
- jaja, jag har nog förtjänat den boten länge...

Klart det finns varianter men förvånande många kör dessa varianter påstår han. Sedan är det väl så att eftersom vi har en klick förare som fular sig riktigt ordentligt i trafiken så blir det väl mer kontroller.
 

Hellman

New member
Det agumentet är facinerande, och inte bara i trafiksammanhang. Teorin här är förmodligen att man ska ignorera alla brott så länge det finns värre brott som är oupplklarade.

--A

En dåres försvarstal, ungefär. Ungefär det som fildelare gnäller över för dom anser sig ha rätt att bryta mot lagen.

-

Det är konstigt, jag har aldrig blivit invinkad i en kontroll. Vare sig med MC eller bil. Nästan så man känner sig besviken :D.
Närmaste jag kommer är lite trevligt småsamtal med en MC-polis på en mack, men han tittade knappt på cykeln. Jag har ju tom reflex bak! Känns som jag är i minoritet rejält där.

Ser väl snäll ut helt enkelt. :)
 

Smartswede

New member
En dåres försvarstal, ungefär. Ungefär det som fildelare gnäller över för dom anser sig ha rätt att bryta mot lagen.

Dårarna i det fallet är väl snarare de som inte ser till att lagen hänger med och även att hänga med tekniken vad gäller sälja sina verk. Att låta företag jaga privatpersoner, utöva utpressning, kartlägga individer m.m. Är en rejäl skandal! Inget sunt fundament att bygga ett rättssamhälle på.

Fast ingen här har väl nåt emot operera in ett chip och få böter dragna från l
lönekontot direkt man gjort nåt fel? 3 km för fort, 1200 kr. Glömt blinka, 800kr. Svordom, 1800kr. Har man inget attt dölja så även kameror hemma på toa å sovrum. Dessutom då med tillgång för alla som så önskar.

Fildeling är för övrigt inte olagligt :) Om än många oinsatta tror det.

Lagom off topic :0)
 

Smartswede

New member
Bortsett från att de flesta som diskuterar "fildelningens" vara eller inte vara är väl medvetna om att man talar olovlig delning av upphovsrättsskyddat material.

--A

Är tyvärr inte min erfarenhet. Inte ens domare och advokater gör särsskillnad och förstår vad de pratar om.
För att inte tala om skillnaden mellan att verkligen lägg ut material (lagligt eller olagligt) eller bara peka/länka till det. Märks tydligt om inte annat genom att upphovsrättsorganisationerna inte ger sig på bredbandsleverantörerna och söktjänster som "medhjälpare".

Polisen bör förstås vad gäller oss mc (och bilar) gå på tillverkarna för de inte strypt hojjarna till max hastighet vad man kan köra lagligt och även Vägverket då som bygger för bra vägar som går att köra väldigt fort på. Så även SMC som lär sporthojsåkare och hojåkare att köra väldigt fort och kontrollerat.
 

lime

Skriver inte
Det är fjösböter i Sverige. Personligen tycker jag att man borde införa ett liknade system som det som finns i bl.a. Finland och ha dagsböter på de tyngre överträdelserna.

Om jag, som ändå tjänar ganska bra i förhållande till arbetsinsatsen, åker dit för 90 på 70-väg så får jag pynta 2.400 svenska och skattade kronor. Det är en uppsättning däck mindre.

Om jag däremot skulle åka fast för samma hastighetsöverträdelse när jag passerar Kantarellen på väg norrut på Åland, så kommer jag minst att få betala 3.800 kr och har jag otur så kan det hamna upp mot en 12-14.000 kr. DÅ svider det att köra för fort.

Antti Vanjoki, dirre på Nokia, körde 50% för fort på en 50-sträcka och fick snällt hosta upp 1.1 miljoner...
 

Hellman

New member
Smartswede: Även om det är rejält OffTopic så håller jag till grunden med dig, men, menade givietvis olaglig fildelning, så är kontrollmetoderna absurda, precis som argumenten hos piraterna. Hoppas verkligen att piratpartiets EU-parlamentariker jobbar gratis då han förutspråkar att vissa näringsidkare ska göra det. Leva som man lär, det kan jag acceptera. Dock är det extremt ovanlingt, speciellt hos politiker med flummiga idéer...

-

Det där med att lagen ska anpassas efter utvecklingen borde ju verkligen annammas i trafiken. Kanske dags att vakna upp och inse att 120 inte är samma som det var på 60-70-talet?
Tänkte på det i söndags när jag var ute på långtur. Klart väder, solsken, viltstängsel. Kör i 110 på mätaren på 90-vägen, folk ligger och trycker i baken på en och vill köra om. Jag hade gärna ökat lite till, men vetskapen om att "står en polis här framme kan jag bli av med lappen" får mig att låta bli.

Jag vet inte, det är ett svårt problem. Men jag anser fortfarande det är jäkla skillnad på att köra för fort och att köra FÖR fort. Sedan är det enligt mig ett för hårt straff med körkortsindragning (för fortkörning vill säga), det kan få folk att bli av med sitt jobb i värsta fall. Då är nog dagsböter som nämndes ett bättre alternativ.

Personligen blir jag förbannad när man läser om folk som fått böta för 119km/h på motorväg när man ser snorvalpar körandes på bakhjulet varje dag hela sommaren i lokala byhålan.
 

Chopperbyggarn

New member
kan nog hålla med

Dagsböter kan nog svida tillräckligt hårt, men är nog att föredra än att bli av med körkortet, en stor del av befolkningen i sverige kan helt enkelt inte behålla sitt arbete utan körkort. Arbetslöshet kan dra med sig samhällsekonomiska och sociala problem som inte står i proportion till trafikförseelsen 30+ km/h över gällande hastighetsbegränsning.

Anders.J
 
Top