Akta dig för Postens avgifter när du handlar från företag utanför EU

Skribenten

New member
Posten tar ut hög avgift för utrikes försändelser med lågt varuvärde

En vara köpt utanför EU med ett pris på 249 kronor blir 187 kronor dyrare bara genom att passera genom Postnords hantering på Arlanda.
Vid förfrågan över vad som ingår i den fördyringen svara Postnords representant Mats Sahlberg först myndigt att: ”varor ska förtullas från första kronan”.
En kontroll med Tullverket ger dock klart besked att dock ingen tullavgift debiteras för sådana små varuvärden.

När Mats Sahlberg får frågan varför han uppgett fel information så ändrar han sig plötsligt och säger att ” ingen tull ska tas ut för värden understigande 1500kr men däremot så ska moms betalas och redovisas på tulldeklaration. Därav avgifterna.”
Att moms debiteras är inget man kan invända emot, att Posten vill ha kraftigt betalt (125 kronor) för att debitera momsen på en vara för så ringa belopp är närmat oskäligt. Jämför med att du handlar i en affär, ”Varsågod, din chokladkaka kostar 15 kronor men vi tar ut 100 kronor i avgift för att debitera dig för momsen.”

I det aktuella fallet så skedde leveransen från Singapore till Sverige med rekommenderat brev på ett par dagar. Men sen blev brevet liggande hos det lokala postutlämningsstället i över en vecka, utan att aviseras!
Postnords kundservice säger efter klagomål att ” jag tyvärr ingen möjlighet att spåra den eller säga vad som kan ha hänt med den.”

Tack för det Posten!

Maru

New member
Märkligt... jag beställer saker från aliexpress och har aldrig råkat ut för något liknande.

Skribenten

New member
Märkligt... jag beställer saker från aliexpress och har aldrig råkat ut för något liknande.

Det händer nästan alltid när en speditör sköter transporten att sen det tas ut en avgift plus moms vid ankomsten till Sverige. I det aktuella fallet så har ett företag (helt utan min vetskap eller överenskommelse) skickat en produkt som man vill att jag ska testa och använt DHL för transporten. Om brevet sänts med "vanlig" post så tas inte någon tullavgift ut på låga varuvärden och det är upp till mottagaren att hantera momsen.
Vad jag vänder mig mot är att Postnord först ger felaktig information, sen debiterar 125 kronor för ett "jobb" som bör ha skett med en knapptryckning.
Dessutom så skedde transporten från Singapore till Sverige på ett par dagar men brevet låg sen i över en vecka hos Postombudet innan det aviserades!

Alexander76

Member
Men när är det man betalar för påslaget? När man köper en vara online så står det hur mycket frakten ligger på och när man betalat så är det bara att invänta paketet. Menar du att det finns fall där posten håller på paketen och kör nån slags utpressning där man inte får leveransen förrän man betalat den nypålagda momsavgiften?

Skribenten

New member
Men när är det man betalar för påslaget? När man köper en vara online så står det hur mycket frakten ligger på och när man betalat så är det bara att invänta paketet. Menar du att det finns fall där posten håller på paketen och kör nån slags utpressning där man inte får leveransen förrän man betalat den nypålagda momsavgiften?

Så är det, Posten lägger på moms på det värde som angetts (hur lågt det än är) och sen får du betala 125 kronor i hanteringsavgift. Du får inte ut paketet förrän du betalar påslaget. Men det händer som sagt nästan enbart när du får varor som transporterats hit via DHL, UPS eller liknande speditörer, inte vid "vanlig" postbefordran av prylar med lågt angivet värde.

Maru

New member
Det händer nästan alltid när en speditör sköter transporten att sen det tas ut en avgift plus moms vid ankomsten till Sverige. I det aktuella fallet så har ett företag (helt utan min vetskap eller överenskommelse) skickat en produkt som man vill att jag ska testa och använt DHL för transporten. Om brevet sänts med "vanlig" post så tas inte någon tullavgift ut på låga varuvärden och det är upp till mottagaren att hantera momsen.
Vad jag vänder mig mot är att Postnord först ger felaktig information, sen debiterar 125 kronor för ett "jobb" som bör ha skett med en knapptryckning.
Dessutom så skedde transporten från Singapore till Sverige på ett par dagar men brevet låg sen i över en vecka hos Postombudet innan det aviserades!

I fallet med aliexpress så ingår frakten och då slipper jag sånna otrevliga överraskningar. :)