Akrapovic slipon Kawasaki Versys 2010

Miguel

New member
Hej!

Jag är helt ny medlem och nyligen tagit min A behörighet. Till sommaren blir det att "övningsköra" själv. Jag har bestämt mig för att köpa en Kawasaki Versys ärsmodell 2010 och till den vill jag ha Akra slipon för ljudets skull.

Om jag loosar några hästkrafter så är det struntsamma, jag är inte ute efter effekt nu så här i början.

Dock är frågan, den ena firman säger du MÅSTE bänktesta den och ha en PowerCommander annars kommer motorn rasa ihiop. Bänkning, PC etc gör att slutnotan blir rätt häftig om man ska gå på deras argument.

Den andra MC firman vill sälja sin Versys med Akraslipon superbilligt och säger att jag inte behöver bänka eller ha nån PC. Förmodligen kan han vara så billig för han har en Akra slipon liggande,vad vet jag.

Så en liten poll här....

Svara gärna vad du skulle gjort och varför:

Alt. 1 Köpa Versys från firma A med tillägg på ca 12 000kr för Akra med PC och Bänkning
Alt. 2 Köpa Versysen från firma B med tillägg på 2000 monterat o klart (ska ej behövas bänkas eller PC enligt dem).
 

Miguel

New member
Sorry missade det som stod under Alt. 3 får skylla på webläsar aset. Oki, jag fattar lägga ner med andra ord, ja det är ju faktiskt ett alternativ, men som du säkert förstår så var det ju inte det jag menade.

Om man nu vill ha en "juggedämpare" så kan man bara skruva dit den? Är det så att risken för motorras ökar så dramatiskt som firma A vill påstå? Det är ju det som jag vill veta, jag är ny och ingen mekaniker.

Jag tycker det låter överdrivet, det är väl många som bara skruvar på slipon och kör eller???
 

SuperRetard

New member
Lyssna inte på Marie, nånsin.

Priset verkade helt sanslöst. Får du burken för 2000 pix så är det bra. Sen bör det finnas en standardmapp att ladda hem från Akra själva, att stoppa en kabel i din ECU och tanka in den nya mappen bör inte vara värt mer än nån tusenlapp (10 min jobb).

Däremot skulle jag inte åka med Akra och originalmapp. Du blir av med en del motstånd (förmodligen) vilket gör saker "lite" fel. Men framförallt tar du ju bort katalysatorn vilket sänker tempen på avgaserna, och har jag lyssant rätt på de som kan så kan du få problem av det på olika sätt. Inte att rekommendera iaf.

Nu har jag främst stött på det omvända problemet. Frågan är då: "Hur farligt är det att åka med Akra-mapp och originalsystem"? Svaret brukar vara att det är helt ok en kortare sträcka. Hojen kommer lksom inte spontanantända och upplösas i en supernova, men det är inte bra!

Antar att ungefär detsamma gäller omvänt också.
 

Miguel

New member
Låter sunt.
Ang pris så är det alltså 2000 för hoj med ditskruvad ny akra. Billigt som fanken, men då med originalmapp för fabrikssystemet o inga ändringar på tex filter.

I det andra fallet fullt tunad/bänkad hoj med pc o akra för runt tio/tolv tusen.

Känns spontant som det bästa alternativet. Pcn kan jag ju alltid flytta till nästa hoj o bara skruva på prginaldämparen igen antar jag.
 

V Saarela

New member
Torde ju finnas ett alternativ 3 också:
akra, pc, filter, mappning.

Jag har fått lära mig att:
-En motorcykel är inställd från fabrik för att klara ett ljuddämparbyte utan mappning och nedladdade mappningar från nätet är ofta bara sämre än utan mappning.
Däremot om man petar i insugssidan, dvs byter till ett öppnare filter så måste man pc:a o bänka.

Den kan gå också lite sämre utan bänkkörning/inställning och är det märkbart sämre och man mår dåligt av det, så gör man hela vägen(dvs inkl filter) Några hästar kan du inte räkna med bara ett systembyte på en hoj med insprut, tvärtom oftast.



Kostnaderna för att jämföra:
Akra slipon ca 6500:-
PC ca 3500:-
Filter ca 1000:
Montering, bänkning och inställning ca 4500:-

Värdet på hela kittet är alltå ca 15-16.000:-


Jag skulle alltså gå på alt 2. Jag har då 10.000:- kvar att spendera på pc, filter, montering, bänkning samt mappning om behovet skulle finnas, dvs....om du vill ha den optimal samt få ut hästkrafter i mellanregistret(har sett att ER-6 orna får ut fina kusar i mellanregistret)
Dessutom kanske du kan göra att du får ett bra pris på grejjorna(pc etc) från alt 2 utifall du skulle vilja göra det sen? Förmodar att dom har ingen bänk, men det jobbet kan du ju göra nån annanstans
 
Last edited:

Hoke

New member
Versysarna går normalt torrt tom med originalljuddämparen (speciellt om man inte gjort något åt vakuumsensorn och eller lambdasensorn).

Jag skulle nog rek. att köpa en PC samt ev. en lambdaeliminator om man sätter på ett slipon på denna motor.
Det går naturligtvis att köra utan detta också med slipon, men risken för att den går varm är större samt att den antagligen kommer att gå ryckigare. Det senare är nog det man främst kommer råka ut för.. ;-)

Här finns det mappar att ladda ner, vilka man sedan via en dator och USB eller serie-sladd(beroende på modell) kan tanka över till Power Commandern.
http://www.powercommander.com/power...mk=8&mdl=181&yr=228&pcVersion=411&PartNum=228
Att lämna in den för bänkning/inställning brukar dock ge allra bäst resultat och gång i motorn (lite beroende på hur duktig den som gör det är).

Här finns även ett forum med mycket information om denna fantastiska lilla hoj http://www.kawasakiversys.com/forums/showthread.php?t=2198&highlight=commander
Kolla in nästa MC-nytt ;-)

Hade inte min haft PC och slipon när jag köpt den, är det ytterst tveksamt om jag hade köpt till det i efterhand.

(med vanligt slipon utan DB-killer låter det massor(som jag upplevt det på min iaf) från dessa motorer, antagligen pga den korta kröken och ljuddämparen)



Hälsningar
Hoke
Versysförare sedan ett par år.
(men nu är den till salu pga för många hojar i garaget)

Ps
Det finns knappast någon effektvinst med att byta luftfilter till öppnare på denna hoj, det är stort nog från fabrik sägs det ;-)
Ds
 

Miguel

New member
Har testkört versysen mycket o jag gillar den skarpt. Men skulle vara roligt med "rätt" ljud vilket jag tycker Akran ger. Som nybörjare är det givetvis mest förnuftigt att köra på Maries alternativ.

Men hojkörning är för mig mycket känsla, och då är rätt ljud viktigt för mig, men till vilket pris??? Det kan nog bara jag avgöra :) men när frågan kommer till vilken risk för motor/gång problem är era synpunkter väldigt uppskattade.

Tål att funderas lite på, kanske bäst att ta kostnaden ändå o göra det rätt, en ryckig baktändande versys är ju inte vad jag vill ha ;)

Det här är oavsett den dyraste o hårdaste julklapp jag kommer ha köpt till mig själv ;)
 

Hansi

Skrivit för mycket
Om du inte har onödigt mycket pengar skulle jag rekommendera att du sparar pengarna och lägger dom på att gå några SMC kursdagar nästa sommar istället. Du kommer få mycket roligare på din mc, och du får mindre problem med ljudkraven på banorna när du blivit fast i banåkningsträsket :)
 

Marie

Banned
Om du inte har onödigt mycket pengar skulle jag rekommendera att du sparar pengarna och lägger dom på att gå några SMC kursdagar nästa sommar istället. Du kommer få mycket roligare på din mc, och du får mindre problem med ljudkraven på banorna när du blivit fast i banåkningsträsket :)

Jag var på väg att skriva något liknande i mitt inlägg mycket högre upp, men det hade ju rimmat väldigt illa med min attityd som banhatare.... :p
 

Bengt Allevad

New member
Förutom Hansis kloka alternativ anser jag en Power Comander V med tillhörande Autotune och bredbandslamda, pris ca. 5500:- vara ett bra alternativ (om den finns till din Versys).

Bänkningen är inte nödvändigt om man jobbar själv med Autotunen under några veckors aktiv provkörning.

Kör själv med den kombinationen på vår BMW F800R och det gör en åtskilligt gladare motor med framförallt bättre känsla i gaskontrollen när man skall börja gå på gasen. Mycket trevligare körning i synnerhet på mindre banor och för all del även på små kurviga vägar.
Många moderna Mc är för snålt ställda och det visar sig oftast i en omöjlighet till mjukt, absolut ryckfritt gaspådrag.

Du skriver ju att ljudet betyder mycket för dig men ändå; skall du prioritera körbarhet tycker jag PCV / Autotune kommer först på listan.
 
Last edited:

Miguel

New member
Tusen tack för alla tips o råd. Det blir en Versys i grundutförande så tar jag eventuellt lull-lull senare. Nu är det bara att åka bort till handlarn och lätta på lädret.
 

Tommi

New member
Den Versysen jag hade, en helt original -07 behövde då ingen bullerpipa.
Lät tillräckligt med original pipan, tycker min nuvarande KTM 625 SXC går tystare än vad Versysen gjorde.
Kan säkert ha med utblåsets placering att göra..

/ Tommi
 

SSDD

New member
Som ett allmänt inlägg:
Det Idag oftast möjligt att "mappa" ställa om orginalsprutet så att det passar de flesta typer av förändring , så länge inte "tvångsladdning" eller dylikt används.
detta kan iaf tjäna in pengarna på en ev "extrabox" ,samt att det enkelt går att återställa genom att återgå till ursprungs inställningarna.

Vid intresse PM:a mig för mer info
Mvh L
 

SSDD

New member
Går det att mappa om orginalsprutet på Versysarna?

Troligen. Beroende på åris osv...men de flesta Duccar BMW Kawwor , = Bosh,Marelli ,Mitshubishi ,( även VAG lådor=bil) osv går att läsa samt avkoda , ändra på och trycka tilbaka.... Men till detta måste man veta vad man ska ändra plus optimera till varje individ = bromsbänk...
som sagt det finns firmor som håller på med trimmning som kan detta..
PM:a för mer info
 
Top