Airoh Mathisse RS

puttepj

New member
När hjälmdebatten ändå rasar efter Sverkers Sommar Plus.. skall jag kasta in en tråd till i ämnet.

Jag har länge letat efter en öppningbar hjälm som sitter bra och har ett rimligt lågt pris typ ett maxpris på runt 4K.

Grundtanken var att skaffa mig en fluorescerande hjälm för att synas lite bättre men de få jag hittade gillade jag inte.

Så tillslut provade jag en Airoh Matisse RS som jag gillade och som satt som jag ville på huvudet.
Det är en hjälm som jag sett att många har och bortsett från en något suspekt snabblås för hakremmen andadas den kvalitet.
Priset var lågt om än inte Lidl-pris.

Jag provade den vid olika tillfällen, i olika butiker, pratade med flera säljare och till sist så slog jag till.

Jag kan säga att det är den i särklass skönaste hjälm jag provat och den sitter härligt tajt utan att kännas fel någon stans. MEN det är något vansinnigt högt brus och plötsligt har jag en hjälm jag gärna använder men aldrig utan proppar :-(

Bruset innebär självklart ett bra genomflöde och borta är alla problem med imma oavsett busväder vilket är ett plus.
Jag är ordentligt kluven till hjälmen efter att använt den i snart en vecka mestadels i riktigt busväder, men det skulle nog inte förvåna mig om jag börjar se mig om efter en ersättare och ser de 2200:- som hjälmen kostade som läropengar.

Eller så vänjer jag mig vid att proppar är en självklarhet eftersom det egentligen är det enda minuset bland mina urvalskriteria.

Om man sedan skall ha en öppningsbar hjälm vet jag att det finns många åsikter om. Jag vet att det är en kompromiss med säkerheten, bättre än en öppen hjälm, självklart sämre än en helintegral...

/putte
 

NoMekk

New member
Jag har nyligen bytt från öppningsbar hjälm till hel hjälm.
Helt klart är en hel hjälm mycket tystare än en öppningsbar. Dessutom är den hela hjälmen lättare och därmed skönare för nacken på långa turer.
 

SuperRetard

New member
När vi letade hjälm till tjejen åkte vi runt och testade, hörde oss för, kämde kände och jämförde..

Nämnd Airoh var en av de hjälmar hon från början ville ha, men det föll på att den var dyr / säkerhet.

Istället blev det en Shoei Raid II. Inte den bästa hjälmen, men det var den som satt bäst på henne.

Det här är något många glömmer. Jag kör XR1000, en erkänt bra hjälm med högt fokus just på säkerhet. MEN sitter den inte bra på huvudet är en billigare som sitter perfekt betydligt säkrare..


Jag tror inte på bäst eller sämst i den här debatten. Jag tror definitivt att det är STOR skillnad på en Arai eller en dyrare Shoei och nån Lidl-kruka. Däremot är den "bästa hjälmen" individuell från person till annan beroende huvudets utformning, storlek osv.
 

puttepj

New member
När vi letade hjälm till tjejen åkte vi runt och testade, hörde oss för, kämde kände och jämförde..

Nämnd Airoh var en av de hjälmar hon från början ville ha, men det föll på att den var dyr / säkerhet.

Istället blev det en Shoei Raid II. Inte den bästa hjälmen, men det var den som satt bäst på henne.

Det här är något många glömmer. Jag kör XR1000, en erkänt bra hjälm med högt fokus just på säkerhet. MEN sitter den inte bra på huvudet är en billigare som sitter perfekt betydligt säkrare..


Jag tror inte på bäst eller sämst i den här debatten. Jag tror definitivt att det är STOR skillnad på en Arai eller en dyrare Shoei och nån Lidl-kruka. Däremot är den "bästa hjälmen" individuell från person till annan beroende huvudets utformning, storlek osv.

Inte alltid jag håller med dig men i det här fallet så gör jag det. Jag fokuserade på att hitta en hjälm som satt som den skulle.

En öppningsbar hjälm är en kompromiss och framtill jag slagit nunan i asfalten så väger jag in komforten i valet. Nu kör jag iofs en plastskoter som matchar runt 90 så den handlar kanske inte heller om en sporthojsklotning för min del, men 90 är självklart fort nog för att kunna slå sig..

Som sagt ljudvolymen är ett aber. Jag gillar hjälmen i övrigt att jag hoppas att jag inte upplever propphanteringen som jobbig i längden för då kommer den förr eller senare falla bort.

Jag är dessutom halvdöv och använder inte hörapparater när jag kör. Därmed blir jag ytterligare liter dövare med propparna i vilket gör att hjälmen måste av om jag skall föra något längre samtal. Det är dock inte hjälmens fel...

/putte
 

SuperRetard

New member
Inte alltid jag håller med dig men i det här fallet så gör jag det. Jag fokuserade på att hitta en hjälm som satt som den skulle.

En öppningsbar hjälm är en kompromiss och framtill jag slagit nunan i asfalten så väger jag in komforten i valet. Nu kör jag iofs en plastskoter som matchar runt 90 så den handlar kanske inte heller om en sporthojsklotning för min del, men 90 är självklart fort nog för att kunna slå sig..


Tack :)

Fröken min kraschtestade ju sin Raid II 3 dan på hoj, så den vet vi ´hur den funkar :D.

Angående "sporthojsklotning" så tror jag inte att farten är så relevant. Går man av pga för hög fart vid kurvtagning ska det till ett mirakel för att det ska göra nån större skillnad. I 130+ kommer det en sten eller ett träd innan man ligger still hur man än gör om vi pratar gatåka.

För hennes del gick det i 70-80, men tom hon som aldrig suttit på en hoj hann få ner farten till ca 40 innan hon de facto slog i backen.

Nu har jag ingen aning om det gått om hon haft en Airoh, däremot vet jag att jag inte tyckt att hon varit speciellt söt vid det här laget om hon haft en öppen hjälm med tanke på hur hjälmen såg ut på hakan som hon landade på.

Jag tror som någon skrev att mekanismen för att öppna/stänga äter upp volym i hjälmen som annars borde vara absorberande. Det är ett faktum som inte går att komma ifrån. Att den skulle "gå upp" och bli en jethjälm helt plötsligt tror jag inte nån fara, landar man SÅ hårt spelar det nog ingen roll vilken hjälm man har!

Men även om du "bara" åker skooter, negligera inte faran med en olycka. 60 är VÄLDIGT fort när stoppsträckan är nån meter. Tro mig, jag har provat under cross-åren. Där går det inte särskilt fort i km/h räknat, men aj vad bra man blir på att gå i trappor med kryckor för det!
 

puttepj

New member
Tack :)

Fröken min kraschtestade ju sin Raid II 3 dan på hoj, så den vet vi ´hur den funkar :D.

Angående "sporthojsklotning" så tror jag inte att farten är så relevant. Går man av pga för hög fart vid kurvtagning ska det till ett mirakel för att det ska göra nån större skillnad. I 130+ kommer det en sten eller ett träd innan man ligger still hur man än gör om vi pratar gatåka.

För hennes del gick det i 70-80, men tom hon som aldrig suttit på en hoj hann få ner farten till ca 40 innan hon de facto slog i backen.

Nu har jag ingen aning om det gått om hon haft en Airoh, däremot vet jag att jag inte tyckt att hon varit speciellt söt vid det här laget om hon haft en öppen hjälm med tanke på hur hjälmen såg ut på hakan som hon landade på.

Jag tror som någon skrev att mekanismen för att öppna/stänga äter upp volym i hjälmen som annars borde vara absorberande. Det är ett faktum som inte går att komma ifrån. Att den skulle "gå upp" och bli en jethjälm helt plötsligt tror jag inte nån fara, landar man SÅ hårt spelar det nog ingen roll vilken hjälm man har!

Men även om du "bara" åker skooter, negligera inte faran med en olycka. 60 är VÄLDIGT fort när stoppsträckan är nån meter. Tro mig, jag har provat under cross-åren. Där går det inte särskilt fort i km/h räknat, men aj vad bra man blir på att gå i trappor med kryckor för det!

Jag avslutade min tidigare MC karriär i sidan på en bil i runt 50km det gjorde ett drygt 30 årigt uppehåll och mycket eftertanke, det kan jag lova.
Jag är rätt feg när jag kör idag, inte minst när det blåser och regnar, men jag har råd med att vara det för då förhoppningsvis klara mig lite längre.

Man skall iofs kanske inte vara rädd när man kör och det är jag nog inte, jag är snarare lite överförsiktig vilket jag hoppas betalar sig.

/putte
 

SuperRetard

New member
Jag avslutade min tidigare MC karriär i sidan på en bil i runt 50km det gjorde ett drygt 30 årigt uppehåll och mycket eftertanke, det kan jag lova.
Jag är rätt feg när jag kör idag, inte minst när det blåser och regnar, men jag har råd med att vara det för då förhoppningsvis klara mig lite längre.

Man skall iofs kanske inte vara rädd när man kör och det är jag nog inte, jag är snarare lite överförsiktig vilket jag hoppas betalar sig.

/putte


Jag tillhör skaran som tror att det är farligt att vara överförsiktig. Att vara överskeptisk är en sak, men oron/rädslan/osäkerheten som förare gör lätt att man sätter in massa ärvda reflexer, och 99,99% av dessa leder felagerande på 2 hjul.

Jag har kört 3 säsonger riktigt aktivt på asfalt nu som jag känner att jag kan tillgodoräkna mig. Jag körde förvisso mkt innan också, men levde mer på gamla crossmeriter vilket inte tar en ända fram när man grenslar en sporthoj.

Det som "börjar" fastna nu, är att faktiskt våga göra rätt när jag blir osäker. Går det för fort i en kurva? Upp med blicken och håll ff gasen.
Är framhjulet på väg att släppa? På med mer gas
Körde jag på en bula under "hårt" (allt är ju relativt) nedlägg? Slappna av och ba gör´t
.. osv.

Det sinneslugnet i kombination med att jag blivit förbannat mkt bättre på aktiv motstyrning och bromsningar gör att jag faktikst räddat mig själv från både idioter och rådjur.

Nu kan man alltid bli bättre, och jag har sjuuukt mkt att lära. Men jag är oerhört mkt säkrare idag än för 5 år sen, och mest tack vare de kurser jag gått.

Det är mitt tips, gå BKK på Tuvis eller nåt.. Och ta med dig det hem för att "träna hemma". Det ger galet mkt att börja testa och känna efter 1000 ggr när det är fritt. När det väl händer nåt så blir manövrarna i sig "en bit kaka", då kan man fokusera på vart man ska ta vägen istället så att man inte kör in i nästa bil/träd.
 

Bänkad o Klar

New member
"......Jag kan säga att det är den i särklass skönaste hjälm jag provat och den sitter härligt tajt utan att kännas fel någon stans. MEN det är något vansinnigt högt brus och plötsligt har jag en hjälm jag gärna använder men aldrig utan proppar :-(

Bruset innebär självklart ett bra genomflöde och borta är alla problem med imma oavsett busväder vilket är ett plus.
Jag är ordentligt kluven till hjälmen efter att använt den i snart en vecka mestadels i riktigt busväder, men det skulle nog inte förvåna mig om jag börjar se mig om efter en ersättare och ser de 2200:- som hjälmen kostade som läropengar.

Eller så vänjer jag mig vid att proppar är en självklarhet eftersom det egentligen är det enda minuset bland mina urvalskriteria......"

/putte

Jag var med om samma sak. Hittade en kanonhjälm (öppningsbar) med alla faciliteter jag önskade, men, med en vindbrus som höll på att ta knäcken på mig :eek: (öronproppar i all ära) men efter 2 dagar gav jag ändå upp -köpte en ny helhjälm -Vilket lyft :p
(Det är ganska svårt att få lov att prova hjälmen på en tur med hojen och då är man lite utlämnad till säljarens argument).
Det ligger mycket läropengar i det här med att köra hoj (du skulle bara veta hur många felköp jag gjort :eek:, men skam den som ger sig ;)


Jag har nyligen bytt från öppningsbar hjälm till hel hjälm.
Helt klart är en hel hjälm mycket tystare än en öppningsbar. Dessutom är den hela hjälmen lättare och därmed skönare för nacken på långa turer.

Håller fullständigt med.
 

puttepj

New member
Jag var med om samma sak. Hittade en kanonhjälm (öppningsbar) med alla faciliteter jag önskade, men, med en vindbrus som höll på att ta knäcken på mig :eek: (öronproppar i all ära) men efter 2 dagar gav jag ändå upp -köpte en ny helhjälm -Vilket lyft :p
(Det är ganska svårt att få lov att prova hjälmen på en tur med hojen och då är man lite utlämnad till säljarens argument).
Det ligger mycket läropengar i det här med att köra hoj (du skulle bara veta hur många felköp jag gjort :eek:, men skam den som ger sig ;)

Tyvärr, kanske jag skall säga, så är den här hjälmen så ruggigt bekväm och funktionell i övrigt, så risken är att jag kommer att göra fler felköp, just för att jag vill ha en öppningsbar. Jag har redan en helintegral som är mycket tyst, men att behöva ta av hjälmen för att gå in och köpa en tidning utan att se ut som en rånare, inte behöva plocka glasögon ut och in genom visiret etc. gör den lite oattraktiv.

Så den stora frågan är nog - OM det existerar öppningsbara hjälmar som kan ge samma komfortkänsla men ändå ha en bättre ljudvolym, om än inte jämförbar med en helintegral....

/putte
 

sididi

New member
Tyvärr, kanske jag skall säga, så är den här hjälmen så ruggigt bekväm och funktionell i övrigt, så risken är att jag kommer att göra fler felköp, just för att jag vill ha en öppningsbar. Jag har redan en helintegral som är mycket tyst, men att behöva ta av hjälmen för att gå in och köpa en tidning utan att se ut som en rånare, inte behöva plocka glasögon ut och in genom visiret etc. gör den lite oattraktiv.

Så den stora frågan är nog - OM det existerar öppningsbara hjälmar som kan ge samma komfortkänsla men ändå ha en bättre ljudvolym, om än inte jämförbar med en helintegral....

/putte

http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/schuberth-helmet/schuberth-c2.htm

http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/schuberth-c3/

:D

/roffe
 

påK-en

New member

Kör med C2, kan garantera att jag inte kan vara utan öronproppar.
Hade tidigare en Boeri Trend, den var tystare men ack så mycket sämre ventilation.
Min partner har ett par ej öppningsbara hjälmar, hon klagar också på vindbrus.
Jag tror att proppar är nåt man får leva med om man kör över stadstrafikfart.
 

Hampe

Skriver massor!
Ledsen att strö salt i såren, PuttePJ, men du kommer snart att få erfara en annan Airoh-egenhet:

Inredningen ger sig snabbt i dem - om den uppför sig som de två olika Airohhjälmar jag kommit i kontakt med så växer dom en storlek eller två ganska snart efter det att man tagit dem i bruk.

Lite synd på hjälmar från en tillverkare med många bra idéer, trevliga material och balla gadgets inbyggda.

Min nuvarande Airoh Tyger växte ur mig på alldeles för kort tid, och bullrar något så in i bänken när luften pressas förbi skärmfästerna i höjd med - öronen...:rolleyes:


Nästa hjälm blir en Shoei Hornet.
http://www.shoei-europe.com/uk/products/HORNET-DS
Samma upplägg, men från Shoei och med pinlock på visiret.


Hampe
 

puttepj

New member
Kör med C2, kan garantera att jag inte kan vara utan öronproppar.
Hade tidigare en Boeri Trend, den var tystare men ack så mycket sämre ventilation.
Min partner har ett par ej öppningsbara hjälmar, hon klagar också på vindbrus.
Jag tror att proppar är nåt man får leva med om man kör över stadstrafikfart.

Hmm C2:n såg rätt trevlig ut, men du har gissningsvis rätt. Det jag fick med Airoh'en var en hjälm som ventilerar ordentligt och det är självklart det som låter. Mindre ventilation ger kanske tystare hjälm men immigare och nu har jag fått smak på en hjälm som inte immar.

Usch, skitjobbigt att ha ett antal önskemål på hjälmen och tvingas att konstatera att den ena fördelen är på bekostnad av den andra...

Tänk om man redan nu kunde få läsa vad jag kommer att skriva i ämnet i någon tråd om 3 år :)

/putte
 

puttepj

New member
Ledsen att strö salt i såren, PuttePJ, men du kommer snart att få erfara en annan Airoh-egenhet:

Inredningen ger sig snabbt i dem - om den uppför sig som de två olika Airohhjälmar jag kommit i kontakt med så växer dom en storlek eller två ganska snart efter det att man tagit dem i bruk.

Lite synd på hjälmar från en tillverkare med många bra idéer, trevliga material och balla gadgets inbyggda.

Min nuvarande Airoh Tyger växte ur mig på alldeles för kort tid, och bullrar något så in i bänken när luften pressas förbi skärmfästerna i höjd med - öronen...:rolleyes:


Nästa hjälm blir en Shoei Hornet.
http://www.shoei-europe.com/uk/products/HORNET-DS
Samma upplägg, men från Shoei och med pinlock på visiret.


Hampe

Hmmmm. Skall bli intressant och se om jag får samma erfarenheter. Jag var förvarnad och köpte en riktigt tajt hjälm, men som ändå inte klämmer på fel ställen. Men det är inte alls omöjligt att den ändå blir för stor och då är det ännu ett argument för nästa hjälm.

Jag kan nog efter en stunds mental övertygelse, gå och lägga någon stans mellan 4-5 tusen för en hjälm om jag är helt säker på att det här är hjälmen jag vill ha och kommer att trivas med.
Postorder är därmed uteslutet om jag inte kan komma till en butik och prova så jag vet vad jag beställer.

Det får nog bli proppar ett tag och leta noga och kritiskt, inte köpa förrän man kan läsa recension som man vågar lita på o.s.v.

Shoei Hornet var snygg, men f..n om den inte är lite för spejsad för att ha när man kör plastskoter som jag... Fast om den är tillräckligt bra så kan jag blunda lite för stilpolisen....

/putte
 

SuperRetard

New member
"Ledsen att strö salt i såren, PuttePJ, men du kommer snart att få erfara en annan Airoh-egenhet:

Inredningen ger sig snabbt i dem - om den uppför sig som de två olika Airohhjälmar jag kommit i kontakt med så växer dom en storlek eller två ganska snart efter det att man tagit dem i bruk."

"Min nuvarande Airoh Tyger växte ur mig på alldeles för kort tid..."

"Nästa hjälm blir en Shoei Hornet."

Hampe


Eehh.. Nu får du det att låta unikt och negativt att hjälmen "växer". Jag har avverkat Nolan-, AGV-, Shark-, Arai- och en hög Shoeihjälmar. ALLA växer!

När man provar en hjälm ska det kännas som att blodet stannar lite i halsen. Den ska trycka så det gör ont, men jämnt och utan hårda "kanter" etc, då sitter den perfekt efter de timmar det tar för den att mjukna och "växa" som du beskriver det.

Så jag är ledsen, köper du en för stor Shoei så kommer den också vara för stor!
 

Hampe

Skriver massor!
Eehh.. Nu får du det att låta unikt och negativt att hjälmen "växer". Jag har avverkat Nolan-, AGV-, Shark-, Arai- och en hög Shoeihjälmar. ALLA växer!

När man provar en hjälm ska det kännas som att blodet stannar lite i halsen. Den ska trycka så det gör ont, men jämnt och utan hårda "kanter" etc, då sitter den perfekt efter de timmar det tar för den att mjukna och "växa" som du beskriver det.

Så jag är ledsen, köper du en för stor Shoei så kommer den också vara för stor!

Ok - låt mig förtydliga; växer avsevärt mer än man förvänta sig i relation till andra hjälmar man haft, tex: AGV, Boeri, Driver, Simpson.

Ryktet är ute; PuttePJ hade tydligen redan hört om det innan köpet, och min handlare flaggade också för det - vilket gjorde att jag valde en ändå trängre upplaga än jag hade gjort annars.
Trots detta växer hjälmen mer än jag hade förväntat.
 

niKKe

New member
Ventilationen...

När hjälmdebatten ändå rasar efter Sverkers Sommar Plus.. skall jag kasta in en tråd till i ämnet.

Jag har länge letat efter en öppningbar hjälm som sitter bra och har ett rimligt lågt pris typ ett maxpris på runt 4K.

Grundtanken var att skaffa mig en fluorescerande hjälm för att synas lite bättre men de få jag hittade gillade jag inte.

Så tillslut provade jag en Airoh Matisse RS som jag gillade och som satt som jag ville på huvudet.
Det är en hjälm som jag sett att många har och bortsett från en något suspekt snabblås för hakremmen andadas den kvalitet.
Priset var lågt om än inte Lidl-pris.

Jag provade den vid olika tillfällen, i olika butiker, pratade med flera säljare och till sist så slog jag till.

Jag kan säga att det är den i särklass skönaste hjälm jag provat och den sitter härligt tajt utan att kännas fel någon stans. MEN det är något vansinnigt högt brus och plötsligt har jag en hjälm jag gärna använder men aldrig utan proppar :-(

Bruset innebär självklart ett bra genomflöde och borta är alla problem med imma oavsett busväder vilket är ett plus.
Jag är ordentligt kluven till hjälmen efter att använt den i snart en vecka mestadels i riktigt busväder, men det skulle nog inte förvåna mig om jag börjar se mig om efter en ersättare och ser de 2200:- som hjälmen kostade som läropengar.

Eller så vänjer jag mig vid att proppar är en självklarhet eftersom det egentligen är det enda minuset bland mina urvalskriteria.

Om man sedan skall ha en öppningsbar hjälm vet jag att det finns många åsikter om. Jag vet att det är en kompromiss med säkerheten, bättre än en öppen hjälm, självklart sämre än en helintegral...

/putte

Hej!

Jag har oxå varit runt och tittat och provat en massa öppningsbara hjälmar.
Har för mig att denna Airoh RS Mattisse satt riktigt skönt på knoppen men minns inte riktigt...hade den justerbart luftintag vid hakan??
Kommer inte ihåg om det gick att stänga till ventilationen där? Inte alltid man vill ha fullt inblås juh...och hjälmarna blir faktiskt tystare om man täpper till detta ventilationshål...

Har i en herrans massa år kört omkring i en Arai hjälm och nu senast i en Chaser...dessa är helt okej ljudnivå i när man kommer antingen ner under kåpskyddet eller ställer sig upp i "ren" vind.
Däremot så tycker jag inte att dem heller är tysta om man nu råkar ha fel längd (läs sitta i turbulent luft) och jag brukar därför alltid ha hörselproppar i när jag åker längre tid än nån halvtimme...

Är det någon förresten som även testat en Caberg Justissimo GT??
Oxå en hjälm som sitter riktigt skönt på knoppen...

//niKKe
 

puttepj

New member
Hej!

Jag har oxå varit runt och tittat och provat en massa öppningsbara hjälmar.
Har för mig att denna Airoh RS Mattisse satt riktigt skönt på knoppen men minns inte riktigt...hade den justerbart luftintag vid hakan??
Kommer inte ihåg om det gick att stänga till ventilationen där? Inte alltid man vill ha fullt inblås juh...och hjälmarna blir faktiskt tystare om man täpper till detta ventilationshål...

Har i en herrans massa år kört omkring i en Arai hjälm och nu senast i en Chaser...dessa är helt okej ljudnivå i när man kommer antingen ner under kåpskyddet eller ställer sig upp i "ren" vind.
Däremot så tycker jag inte att dem heller är tysta om man nu råkar ha fel längd (läs sitta i turbulent luft) och jag brukar därför alltid ha hörselproppar i när jag åker längre tid än nån halvtimme...

Är det någon förresten som även testat en Caberg Justissimo GT??
Oxå en hjälm som sitter riktigt skönt på knoppen...

//niKKe

Hej Nikke.

Nej det finns inga justeringar utom en fånig sak på ovansidan av hjälmen som varken gör till eller från. Så täpper du inte till intagen manuellt så får du leva med både luft och ljud i överflöd.

Jag skall dock erkänna att jag vant mig vid både luft och ljud.
Ljudet stör mig inte så mycket längre och propparna är ett minne blott.
I och med att det kommer in så mycket luft får man börja med en baklava så fort det blivit lite kallare, men jag tycker nog att hjälmen är så bekväm att det väger upp ganska mycket.

/putte
 

jan-olovj

Active member
Hej!
Är det någon förresten som även testat en Caberg Justissimo GT??
Oxå en hjälm som sitter riktigt skönt på knoppen...

//niKKe

Vill du ha en Justisimo så får du inte ha något krav på att den skall vara tyst, den väsnas utå hel..te. Dekväm är den och solglasen kalas så på så vis är den bra. Den är inte att rekomendera om inte den nya vertionen blivit bättre.
 

sididi

New member
När hjälmdebatten ändå rasar efter Sverkers Sommar Plus.. skall jag kasta in en tråd till i ämnet.

Jag har länge letat efter en öppningbar hjälm som sitter bra och har ett rimligt lågt pris typ ett maxpris på runt 4K.

Grundtanken var att skaffa mig en fluorescerande hjälm för att synas lite bättre men de få jag hittade gillade jag inte.

Så tillslut provade jag en Airoh Matisse RS som jag gillade och som satt som jag ville på huvudet.
Det är en hjälm som jag sett att många har och bortsett från en något suspekt snabblås för hakremmen andadas den kvalitet.
Priset var lågt om än inte Lidl-pris.

Jag provade den vid olika tillfällen, i olika butiker, pratade med flera säljare och till sist så slog jag till.

Jag kan säga att det är den i särklass skönaste hjälm jag provat och den sitter härligt tajt utan att kännas fel någon stans. MEN det är något vansinnigt högt brus och plötsligt har jag en hjälm jag gärna använder men aldrig utan proppar :-(

Bruset innebär självklart ett bra genomflöde och borta är alla problem med imma oavsett busväder vilket är ett plus.
Jag är ordentligt kluven till hjälmen efter att använt den i snart en vecka mestadels i riktigt busväder, men det skulle nog inte förvåna mig om jag börjar se mig om efter en ersättare och ser de 2200:- som hjälmen kostade som läropengar.

Eller så vänjer jag mig vid att proppar är en självklarhet eftersom det egentligen är det enda minuset bland mina urvalskriteria.

Om man sedan skall ha en öppningsbar hjälm vet jag att det finns många åsikter om. Jag vet att det är en kompromiss med säkerheten, bättre än en öppen hjälm, självklart sämre än en helintegral...

/putte

Jag använde min i ca 1,5 km... Satt skönt, men vilket ljud! Samt att det drog upp och runt/bakom öronen:eek: Lite "Moppe-känsla", tycker jag...

/rolf
 
Top