Agv S4

Ms Killer

New member
Hej!

Nybörjare här... Är lite (ok mycket :D ) sugen på en AGV S4-hjälm. Nån som har erfarenhet av sådana? Storlekar, buller osv..

Lena
 

Marie

Banned
Hej!

Nybörjare här... Är lite (ok mycket :D ) sugen på en AGV S4-hjälm. Nån som har erfarenhet av sådana? Storlekar, buller osv..

Lena


Först av allt, köp inte hjälm efter utseendet!!!
För att den skall skydda bra är det jätteviktigt att den passar din form på skallen så bra som möjligt. Det finns inga genvägar, åk runt och prova, prova, prova....
Sen kan du börja fundera på övriga egenskaper som buller (som ju är beroende av kombinationen med vilken hoj du har) o.s.v. och sist av allt så titta på design och färgsättning på den/de hjälm/ar som du blivit nöjd med enligt ovanstående kriterier.
 
Först av allt, köp inte hjälm efter utseendet!!!
För att den skall skydda bra är det jätteviktigt att den passar din form på skallen så bra som möjligt. Det finns inga genvägar, åk runt och prova, prova, prova....
Sen kan du börja fundera på övriga egenskaper som buller (som ju är beroende av kombinationen med vilken hoj du har) o.s.v. och sist av allt så titta på design och färgsättning på den/de hjälm/ar som du blivit nöjd med enligt ovanstående kriterier.

Kan bara betona vad Marie säger, köp inte hjälm på utseendet!

Har provat den och den sitter bra på mitt huvud men är inte så bekväm som en Shoei eller Arai. Lite hård och kantig men säkert en bra hjälm om den passar ditt huvud. Har inte provkört den så jag vet inte hur bullernivån ligger och det beror ju dessutom på vad du har för hoj, hur lång du är osv.

Åk ner och prova en och i bästa fall provkör en om den passar ditt huvud och om du får lov av försäljaren. Är du nöjd då så slå till! S4:an är för övrigt jäkligt snygg!
 

jan-olovj

Active member
Hjälm med inbyggda solglas är inte dumt, se till bara att de är lätta att manövrera även med handskar. Jag har själv Caberg Justissimo sedan flera år tillbaka och den passar mig bra men den bullrar väldigt av vindbruset, öronproppar krävs. Jag håller med Marie prova många hjälmar innan köp, du kanske till och med får provköra om du ber vackert.
Jan-Olov
 

Ms Killer

New member
Hjälm med inbyggda solglas är inte dumt, se till bara att de är lätta att manövrera även med handskar. Jag har själv Caberg Justissimo sedan flera år tillbaka och den passar mig bra men den bullrar väldigt av vindbruset, öronproppar krävs. Jag håller med Marie prova många hjälmar innan köp, du kanske till och med får provköra om du ber vackert.
Jan-Olov

Tack för svar :)
Till sist blev det en Arai, satt som en smäck.
Lena
 

Arketypen

New member
S4

Ni som menade att han inte skulle köpa bara för att den e snygg... Den har fåt toppbetyg på sharp. Bättre än de flesta.
 
Top