Administrativ avgift till sena betalare?

Administrativ avgift till sena betalare?

• Ja, självklart!

Votes: 22 45.8%
  • Nej, absolut inte!

Votes: 5 10.4%
  • Har ingen åsikt

Votes: 4 8.3%
  • SMC ska aldrig lägga på extra avgifter på medlemsavgiften.

Votes: 17 35.4%

• Total voters
    48
  • Undersökning stängd .

Maria Nordqvist

Super Moderator
Alla utskick av MC-Folket, medlemskort och SMC-boken sker normalt direkt från ett tryckeri. Däremot görs alla senare utskick till medlemmar som tillkommer under året och som betalar för sent manuellt från SMCs kansli.

Det är ett tidsödande arbete. Igår ägnade två anställda hela dagen åt just detta. Portot blir dessutom dyrare med dessa utskick jämfört med när vi skickar direkt från tryckeriet tillsammans med MC-Folket. Tre glada medlemmar i MCK Touring Borlänge kallades in för att bistå med arbetet igår då hela 1 400 kuvert skulle ut. Det är vi oändligt tacksamma för. Vi har också skolungdomar som bistår med detta arbete några timmar per vecka.

I vår systerorganisation MCTC i Danmark har man samma problem. Där tar man därför ut 30 kronor i administrativ avgift för dem som betalar för sent. Det är något vi nu funderar över inom SMC. Vad tycker du? Rösta och tyck till här på Forumet.

P-O Noren

New member
Rent ekonomiskt råder väl inget avtal mellan medlemmar och smc och medlemmar?
Förseningsavgift går ju att ta för försenade betalningar om skulder där det finns ett avtal mellan båda parter om att betala ett visst datum. Medlemskap är ju hel frivilligt och man betalar för ett år framåt i tiden, inte retroaktivt.

Låter som det minst genomtänkta förslaget på länge.

Om syftet skulle vara att få ett stort antal medlemmar att gå ur varje år, så förstår jag förslaget.

Anledningen till att man skickar en extra påminnelse är ju för att behålla medlemmar. De som betalar vid "andra omgången" får betraktas som bonus.

-ah

New member
Instämmer tillfullo med PO.

Skulle jag själv råka ut för en påminnelse av det slaget, är jag ganska övertygat om att SMC skulle förlora en medlem pr omgående. ;)

Blåflagg

New member
Dåligt förslag

Detta förslag var nog inte helt genomtänkt :eek:

Detta innebär att man måste bli medlem vid en vis tid på året, annars blir det dyrare. Kan inte se att de skulle gå att motivera för de personer som kommer sent på året att de först skall betala medlemsavgiften (som inte räcker ett helt år, 12 månader) och sedan en liten straffavgift. Nä, man får nog ta det som det är.........

Eller skulle det bara gälla de som fått inbetalningsavi i december för nästkommande år?

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej. det handlar självklart inte om nya medlemmar. Det handlar om befintliga medlemmar som betalar efter förfallodatum.
Det är inte ett förslag, det är något vi funderar på. Därför är det kanonbra med inlägg här på forumet om vad ni tycker och tänker.

Blåflagg

New member
Föreningar dilemma

Nej. det handlar självklart inte om nya medlemmar. Det handlar om befintliga medlemmar som betalar efter förfallodatum.
Det är inte ett förslag, det är något vi funderar på. Därför är det kanonbra med inlägg här på forumet om vad ni tycker och tänker.

Okey då förklara det lite mer vad som åsyftas. :) Tyvärr är det nog så som tidigare nämnts att SMC kommer att förlora på detta. SMC är en organisation som man är medlem i, inte ett företag/myndighet som man har avtal med och därvid bunden till vissa delar.

Kanske dags för livstids medlemskap i SMC eller så länge man äger en MC :D :D :D

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag ska försöka förklara.
Alla utskick till befintliga medlemmar som görs efter ett visst datum sköts manuellt av kansliet. Det betyder att personella resurser som kan användas till betydligt bättre saker läggs till att stoppa i material i kuvert. Alla utskick till befintliga medlemmar som görs efter ett visst datum skickas från kansliet, inte från tryckeriet i massutskick. Det betyder högre porto.
Sena betalare kostar alltså mer i administration och porto. Ska SMC ta betalt för detta är frågan?

Nej, SMC är inte en myndighet eller företag. SMC tar inte ut förseningsavgifter. Medlemskapet är ju frivilligt. Livstidsmedlemskap är olönsamt säger de organisationer som har det. Däremot är autogiro något vi också funderat på.
Jag försvarar inte administrativ avgift. Däremot vill vi veta vad ni tycker om detta, därför har jag skapat tråden. Fortsätt tyck! SMC är ju en demokratisk medlemsorganisation. Era åsikter är värdefulla!

I en tid som föregåtts av ganska stora diskussioner och mycket kritik av de senaste årens höjningar av medlemsavgiften tror jag inte att administrativa avgifter är en särskilt bra väg att få fler medlemmar eller behålla de man har. Det leder inte heller på något sätt till att de personella resurser som kan användas till andra saker frigörs - det ger som jag ser det bara lite klirr i kassan som plåster på såren. De anställda kommer likt förbannat att stå och slicka kuvert.

Vet inte om jag är helt ute och cyklar och kanske har jag missförståt något. Men om det nu är så att man betalar så pass sent att man missar det första utskicket av MC-Folket , då kanske man inte heller får det första utskicket av MC-Folket? Skulle det vara en lösning på problemet eller en del av det? Inser att de blir svårare vad det gäller SMC-boken om det inte är så at den för dessa kan skickas med följande nummer av tidningen utan att det innebär samma merarbete.
Magnus

Linkan

New member
Håller med det som sagts i tidigare inlägg - SMC har troligtvis mer att förlora än att vinna på att börja ta ut förseningavgifter.

Däremot kan det kanske vara idé att försöka göra det omvända. Istället för att straffa sena betalare kan man belöna de som betalar i tid. Vill minnas att SMC hade en sådan giv inför årets betalningar, där de snabbaste fick en premie. Vore intressant att veta om ni på SMC märkte någon skillnad i andelen medlemmar som betalade i tid jämfört med föregående år?

En möjlighet kan vara att utveckla detta tankesätt så att alla som betalar i tid åtnjuter någon fördel, inte bara de allra snabbaste. Självklart får detta inte finansieras av höjda avgifter. Vilket innebär att det kommer att krävas lite kreativitet, att hitta en belöning som är tillräckligt attraktiv men samtidigt kostnadsneutral för SMC. Med tanke på det antal medlemmar som SMC har så är det nog ingen omöjlighet att hitta en samarbetspartner som kan hel- eller delfinansiera en premie i någon form i utbyte mot profilutrymme och en exklusiv säljkanal mot en hyggligt homogen målgrupp, som ett exempel.

Hasse

New member
uppsägningstid

Om inte uppsägning sker så kan prenumerationen förnyas automatiskt
Kanske inte populärt men borde vara effektivt

Smartswede

New member
Tror inte någon straffavgift är rätt väg att gå utan snarare som föreslagits av Linkan att ge morot för de som betalar i tid. Just att man missar 1 nr av tidningen och kanske något annat om man ej betalar i tid borde väl vara tillräckligt.

Förstår att det innebär en hel del merarbete men är nog svårt att föra över den kostnaden på medlemmarna. I synnerhet nya medlemmar som tillkommer under året.

Autogiro är nog lite overkill, tar en del tid att administrera och för en avgift som betalas 1 gång / år.

P-O Noren

New member
Jag är med i fler ideella föreningar, detta problem har ingen förening lyckats lösa. Ibland får man fundera på att skicka ut även en tredje påminnelse.

Föreningen vill behålla medlemmar, vissa medlemmar funderar på om dom ska vara med eller ej. För den enskilde kanske inte SMC står ut som den viktigaste föreningen då man betalar räkningar det året. Vi är med i många föreningar idag, SMC är en förening likt många andra. Dessa kan man få att ångra sig med ett till inbetalningskort med en vänlig uppmaning, så att de inte går ur.

Lägg på avgift och du har fullkomligt övertygat denna medlem om att han inte behöver SMC. Detta är den bistra verkligheten för många.

rednax

New member
möjligheten till sk autogiro är väl ett utmärkt förslag, även om det bara löser en del av problemet. De flesta är väl med så länge de kör, dvs i stort sett tills det börjar bli dax för servicehuset....:D skulle funka utmärkt för en slarver som mig i alla fall:eek:

HåkanP

New member
Autogiro?

Håller nog med alla.

Straffavgift inget bra och eg. hur svårt kan det vara att betala i tid. För det är ju just det att man inte har ett avtal utan är en medlem som vill vara med i en förening antar jag som gör att man är med i SMC? då borde man väl hjälpa till att hålla nere kostnaderna.

Ngr förslag:

Autogiro?

Elektronisk faktura?
Så man hela tiden påminns inne i sin internetbank om att den är obetald (inga påminnelser behövs).

Täta påminnelser via epost?

Sedan tycker jag definitivt att försenade medlemsavgifter per automatik skall betyda ingen tidning och ingen tillgång till forumet osv. Då blir man ganska snabbt varse om att man inte har betalt och inte minst vad man går miste om. Det i sig kanske snabbar upp betalningen.

HP

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack för alla tips & synpunkter. Som en upplysning: 8 716 betalningspåminnelser är skickade för tryck idag. De skickas de ut i början av nästa vecka. Det handlar alltså om några stycken....

Ducatista

New member
Min röst hamnar på att den som inte betalt i tid inte heller får tidingen, utan får vänta tills nästa nr skall skickas ut.
De andra föreningar jag är med i skickar inte ut sina medlemstidningar i efterhand.

Autogiro är ett bra förslag som jag själv skulle nappat på att lägga in.
Man skulle i ett sent nr kunna skriva ett meddelande till de som har autogiro att man inkom kort kommer att dra summan och om man inte vill vara kvar som medlem måste man säga upp autogirot. Då förnyas medlemskapet automatiskt och de som är glömska slipper missa tidningen, medan de som inte vill vara kvar själva får agera.

Bengt Allevad

New member
Ska vi bli belönade för att ha betalt i tid!

I logikens namn kanske det vore något att införa på el-, tele-, banklån ....ja alla räkningar

Visst är det trevligt med snällism men här tycker jag gränsen är passerad.
.

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC skickar inte längre ut gamla tidningar till sena betalare. För att få samtliga nummer varje år måste man betala i tid.

Linkan

New member
Ska vi bli belönade för att ha betalt i tid!

I logikens namn kanske det vore något att införa på el-, tele-, banklån ....ja alla räkningar

Visst är det trevligt med snällism men här tycker jag gränsen är passerad.
.

Skillnaden är just att det i detta fall inte handlar om något bindande avtal mellan parterna, som det gör i de exempel du räknat upp ovan. SMCs verksamhet är beroende av medlemmar som bidrar på frivillig bas. Kan också tänka mig att det ställer till bekymmer för planeringen om det dröjer allt för långt in på året innan SMC har klart för sig hur mycket pengar man har till förfogande för sin verksamhet.

För övrigt instämmer jag med några tidigare inlägg, att det kan räcka med "moroten" att de som betalar sent missar något ex av tidningen.