Abs

skogsdal

New member
Efter att jag köpte min första hoj i våras fick jag höra att ABS-bromsar skulle vara bra. Den jag köpte saknade ABS. Så har vi ju kunnat läsa att Vägverket rekommenderar ABS.
Nu har jag köpt en MC med ABS. I dag var jag ute och åkte på grusvägar. Knallade fram i ganska lugn takt. Plötsligt möter jag en traktor i hög fart, som täcker absolut hela vägen. Jag bromsar hårt och styr undan. Utan ABS vet man inte vad som hänt i lösgruset. Visst, med gamla hojen hade jag aldrig gått ut på grusvägar, men det kan ju ligga grus på asfalten eller spannmål som är vanligt så här års.
Men efter min lilla test i dag så inser man hur värdefullt det är med ABS. Visst, alla ni "gamla rävar" som lärt er att bromsa utan ABS skulle väl klara det, men alla vi som inte lärt oss.

Så ska du byta hoj, se till att du köper en med ABS.
Christer
 

Leo74

New member
Tjena.

Utan tvekan är ju ABS riktigt bra på en MC. Det kan vara skilnaden mellan liv och ........

//Robert
 

E.S.

New member
Visst. Köp med ABS! Oöverträffat när det blir verkligt skarpt läge. Då är det inte många som kan dosera bromskraften och bromsa optimalt. Även om du hamnar på varierande underlag så är ABS:en räddningen.
 

Hoke

New member
Lösgrus skulle jag vilja påstå är ett undantag för ABS:ns helighet.

På grusvägar med lösgrus är ABS per funktion inte speciellt effektivt när det gäller att sänka farten fort. Detta pga att däcket inte gräver ner sig(iom låsning eller kraftig bromsning) och får fäste/motstånd därigenom :)
Om man inte finner fäste under lösgruset, bygger man i alla fall en vall framför däcket/grop för hjulet = bättre bromseffekt.

Det har gjorts flera tester som jag varit involverade i och resultatet har varit entydigt, det blir påtaglig längre bromsträcka på lösgrus med ABS än utan vid korrekt inbromsning. Dock blir ju ABS:erna allt bättre, men än har iaf jag inte sett någon som är bättre på löst underlag gällande just bromssträcka ;)
ABS:n hjälper ju till så att man inte går omkull, men även en aktiv omkullkörning kan faktiskt vara livräddande om man kan hantera detta. Ett exempel kan vara när det är ett hinder i tangentens riktning, dock är nog detta något som är dumt att öva på (men vidga vyerna...):p

Det finns nog en anledning till att de mc:s som verkligen är till för att köras på grus inte har ABS som standard, eller går att få med detta alls;) Det hela bygger iof sannolikt på att föraren i fråga förväntas kunna hantera en motorcykel utan ABS-hjälp(hur många kör Rallyn typ Paris Dakar med ABS?) :eek:

Allt detta gällande underlaget lösgrus, som är bland det härligaste som finns att köra på enligt min åsikt:D

PS
Stötte på en film nu igen som visualiserar att ABS just på löst underlag inte är så optimalt alltid, det som verkar hända i början av backen är ju just att bromsverkan försvinner helt = hojen börjar rulla iväg okontrollerat http://www.youtube.com/watch?v=OrD65i3FUcU
 
Last edited:

990 Adventure

New member
ABS finns inte på grushojar?

:eek:vad kallar vi grushojar,enduro okey,men Ktm 990 adv,Bmw 1200 GS osv räknas dom inte alls.
Kör min 990 mestadels på grus o har nästan alltid abs innkopplad en vane sak men visst det finns lägen som det skulle vara bättre att ha den urkopplad.
Att jämföra med Paris Dakar åkare var ju att ta i men när du ändå gör det så vet jag att Tomas Berglund när han testade KTM 990 Adv önskade ha den urkopplad på just grus men att han när han körde samma maskin på våt asfalt tyckte det var outstanding,o han har ju faktiskt kört nämnda tävling....kontentan är nog att ABS är bra 99 gånger av hundra o vem vet vi kanske har tur den hundrade gången o klarar oss då med.

Men en sak håller jag med om ,grusvägar är bäst ;)
 

Wallfärder

New member
Kontentan på alla dessa grustrådar är att ja på fast underlag, nej på löst underlag. Men det finns ett aber med ABS och det är att det händer att folk får tron att nu är alla mina bromsproblem lösta. Det är de ju inte, utan bara förändrade.
Även om man kör med ABS, så måste man lära sig bromsa effektivt med detta system. ABS löser inte felaktig blick, felaktig position som påverkar inbromsningen negativt, det hjälper inte dig när ditt felaktiga beteende leder dig till att sluta agera och därmed braka rätt in i hindret eller rätt ut i periferin. Det hjälper dig däremot att hålla dig på hjulen och göra en undanmanöver med broms intryckt och arbetande ABS, men vet DU hur man gör det?

Med andra ord, även om systemen blir allt mer sofistikerade, så blir inte du som förare det. Gå gå grundkurs och BKK.

...och en sak till. Grus är bästa underlaget. Det bara är så.:D
 

Hoke

New member
:eek:vad kallar vi grushojar,enduro okey,men Ktm 990 adv,Bmw 1200 GS osv räknas dom inte alls.

KTM 990 Adventure R är "grusvarianten" av KTM 990 Adventure, R:n har inte ABS(drömhojar för mig, jag fullkomligt älskade min kompis 990S på grus, skönare än superenduron -som inte heller ABS likt 640 och 690 Enduro R). 1200GS är ingen grushoj ur löstgrusvyn i min lilla värld:D
HP2:an och Xchallengen kan väll räknas dit dock, finns HP2:an med ABS förresten? På Xchallengen är det tillval.

Sedär, Thomas har alltså samma åsikt som mig om ABS. Tänka sig, trots att vi bara tävlat tillsammans ett par dagar:p

Men man behöver inte köra på tävlingsnivå för att uppskatta att ha kortare bromsträcka + att ha möjlighet att låsa hjulen på löst underlag.
Senast idag nyttjade jag detta för att komma runt en skarp sväng, jag luktar dynga fortfarande:)

Tomas vet ju inte hur man kör hoj iof, kolla bara vilken felaktig köställning han har!:D
IMG_4625.jpg

Kanske llite mera rätt så!
IMG_4559.jpg
 
Top