ABS problem BMW K1200LT-04

Gunnis

New member
Hej jag undrar om det är någon mera som har haft problem med ABS enheten på sin K1200LT,inget fel på hojen när jag ställde ner den för säsongen,men när jag skulle starta upp den i mitten på mars så lyste en varningslampa plus att abs lampan blinkade,när jag bromsade började abs pumpen att jobba men den forsatte även när jag släppte bromsen var tvungen att stänga av mc för att den skulle sluta,kontaktade BMW verkstad och transporterade mc dit för felsökning,fick beskedet att ABS enheten var trasig,en kostnad på ca 18000 kr plus arbetskostnad en gång bmw aldrig mer.Gunnis:mad:
 

jan-olovj

Active member
Kolla givarna så att inte någon flyttat sig känner inte den av pulserna så funkar det inte datorn tror att ett hjul står stilla. Kolla att ingen mus har skadat en ledning.
 

Gunnis

New member
ABS problem K1200LT

Garantin hade precis gått ut men efter lite diskussioner med IF så löste det sig med en självrisk, men som sagt aldrig mera en BMW:mad:
 

SailorChief

New member
Garantin hade precis gått ut men efter lite diskussioner med IF så löste det sig med en självrisk, men som sagt aldrig mera en BMW:mad:

Varför aldrig mera en BMW? Alla maskiner kan ju gå sönder?

Ett tips,kolla batteriet,all elektronik är mkt beroende på batteriets kondition,har råkat ut för en del konstigheter pga batteriet ej varit tipp topp
 

Gunnis

New member
Varför aldrig mera en BMW? Alla maskiner kan ju gå sönder?

Ett tips,kolla batteriet,all elektronik är mkt beroende på batteriets kondition,har råkat ut för en del konstigheter pga batteriet ej varit tipp topp

Har kollat allt, den står ju hos en auktoriserad bmw verkstad, fem år och fyra tusen mil det tycker jag är kasst
 

StefanB

New member
Har du bytt framdäck och lossat hjulaxeldistansen på sidan där givaren sitter?
Detta är no no. Då kommer ABS'en inte att fungera som den skall.

Sedan kan jag tillägga att jag kört c:a 8000mil med två stycken K1200gt utan nämnvärda problem.

Är det ditt första verkstadsbesök någonsin....?
 
Last edited:

Gunnis

New member
Har du bytt framdäck och lossat hjulaxeldistansen på sidan där givaren sitter?
Detta är no no. Då kommer ABS'en inte att fungera som den skall.

Sedan kan jag tillägga att jag kört c:a 8000mil med två stycken K1200gt utan nämnvärda problem.

Är det ditt första verkstadsbesök någonsin....?

Jag har bytt framdäck flera ggr, nu var det så att den funkade i höstas men inte i vår,jag har varit på verkstad flera ggr men aldrig så dyrt , men tack och lov löste det sig,tack vare IF
 

ekhultj

New member
Har du bytt framdäck och lossat hjulaxeldistansen på sidan där givaren sitter?
Detta är no no. Då kommer ABS'en inte att fungera som den skall.

Lite nyfiken på vilken distans du menar?

Har kört ca 4700 mil med min RS och enda gången som ABS:n strulat var när beläggen va tokslut fram varför vet jag inte, men byte av belägg så vart det ok igen.

Har läst på flera forum att bromsvätskebyte är viktigt om man vill hålla liv i ABS:n (rost?). Men om detta är gjort så håller jag med om att ABS:n borde hålla betydligt längre än 4000mil

/Jan
 

StefanB

New member
distansen (7)på samma sida där ABS givaren sitter får inte flyttas för att avståndet mellan ringen med hål (1)och detektorn (4)inte skall bli för stort eller för litet. Lossa därför inte låsbulten på gaffelbenet på den sidan. Axeln lossar man från motsatta sidan genom att skruva ur den.

Det gällde på k1200gt 03 och vad jag kan se så gäller det även LT'n

/Stefan
 
Last edited:
Top